Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-262/11/KW
z 16 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-262/11/KW
Data
2011.05.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
placówka oświatowa
podatek od towarów i usług
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT szkoleń świadczonych w jednostce objętej systemem oświaty



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2011r. (data wpływu 8 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2011r. oraz pismem z dnia 5 maja 2011r. (data wpływu 9 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011r. usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011r. usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 kwietnia 2011r. oraz pismem z dnia 5 maja 2011r. (data wpływu 9 maja 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 kwietnia 2011r. znak: IBPP1/443-262/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą X, zarejestrowaną w ewidencji działalności gospodarczej Urzędu Miasta Y. W ramach ww. działalności prowadzi dwie niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego:

  • A ,
  • Z.

Obie placówki funkcjonują w ramach systemu oświaty i na podstawie art. 82 Ustawy o systemie oświaty są wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego (zaświadczenia Prezydenta Miasta).

Ww. placówki świadczą usługi o charakterze edukacyjnym, prowadząc kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych („kursy", „seminaria", „praktyki zawodowe"), zgodnie z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Placówki nie posiadają akredytacji Kuratora Oświaty. Nie prowadzą „kursów zawodowych" w rozumieniu definicji zawartej w ww. rozporządzeniu.

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż w ramach:

1. Placówki kształcenia ustawicznego pod nazwą A prowadzone są szkolenia m. in. w zakresie:

  • obsługi i wykorzystania komputera w pracy biurowej,
  • tworzenia stron WWW,
  • przygotowania do uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (na różnych poziomach),
  • tworzenia grafiki komputerowej,
  • programowania komputerowego w różnych językach programowania,
  • administrowania sieciami komputerowymi i sieciowymi systemami operacyjnymi,
  • kosztorysowania robót budowlanych w technice komputerowej,
  • montażu i serwisowania komputerów,
  • bezpiecznego użytkowania komputera w pracy biurowej,
  • inżynierskiego projektowania komputerowego 2D i 3D.

2. Placówki kształcenia ustawicznego pod nazwą A prowadzone są szkolenia m. in. o następującej tematyce:

  • sprzedawca wraz z obsługą kasy fiskalnej,
  • prowadzenie magazynu i sprzedaży z komputerem,
  • pracownik administracyjno – biurowy,
  • pracownik kadrowo – płacowy,
  • prowadzenie księgowości,
  • ABC przedsiębiorczości,
  • negocjacje w biznesie,
  • ABC pośrednika pracy,
  • uprawnienia do eksploatacji urządzeń i instalacji energetycznych,
  • opiekun osób starszych, niepełnosprawnych i dzieci,
  • pokojowa hotelowa,
  • pierwsza pomoc przedmedyczna,
    a także szkolenia z zakresu:
  • stylizacji i kreowania własnego wizerunku,
  • umiejętności interpersonalnych,
  • aktywizacji zawodowej,
  • podniesienia kompetencji życiowych i umiejętności społeczno – zawodowych.

Szkolenia Wnioskodawcy skierowane są do pracowników instytucji i zakładów pracy oraz osób prywatnych chcących uzyskać, pogłębić lub uaktualnić wiedzę i kompetencje potrzebne w pracy zawodowej, a także osób bezrobotnych lub poszukujących pracy zainteresowanych przekwalifikowaniem zawodowym.

Wnioskodawca usługi szkoleniowe prowadzi wyłącznie w jednostkach objętych systemem oświaty, tj. w ww. placówkach kształcenia ustawicznego.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 maja 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż wszystkie świadczone usługi szkoleniowe będące przedmiotem wniosku Wnioskodawca świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty. Prowadzone przez Wnioskodawcę placówki kształcenia ustawicznego są, na podstawie art. 2 ust. 3a ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1999r. (z późniejszymi zmianami), placówkami oświatowymi.

Placówka A została wpisana w dniu 8 marca 1993r. do Ewidencji Kuratora Oświaty jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego, a następnie w 1999r. przeniesiona „z urzędu" do ewidencji prowadzonej przez odpowiednią jednostkę samorządu terytorialnego, tj. do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta.

Placówka Z została wpisana w dniu 4 stycznia 2005r. do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego.

Z chwilą wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzone przez Wnioskodawcę placówki realizują zadania zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty i przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie tej ustawy, a zwłaszcza zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. nr 31, poz. 216).

Wnioskodawca prowadzi wyłącznie formy kształcenia dopuszczone przepisami ww. rozporządzenia tj. „kursy", „seminaria” i „praktyki zawodowe" (do chwili obecnej Wnioskodawca nie prowadzi „kursów zawodowych" w rozumieniu definicji zawartej w tym rozporządzeniu).

Wnioskodawca prowadzi pełną dokumentację przebiegu kształcenia, określoną w ww. rozporządzeniu, dla każdej prowadzonej formy kształcenia tj.:

  1. programy nauczania,
  2. dzienniki zajęć edukacyjnych, zawierające:
    1. listę obecności,
    2. wymiar godzin zajęć edukacyjnych,
    3. tematy zajęć edukacyjnych,
    4. protokół z egzaminu, jeżeli taki został przeprowadzony,
    5. rejestr wydanych zaświadczeń,
  3. Wnioskodawca wystawia zaświadczenia o ukończeniu szkolenia na drukach zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Wnioskodawca jest zobligowany również, co pół roku, do sprawozdań z działalności placówek w Systemie Informacji Oświatowej (SIO).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od 1 stycznia 2011r. usługi edukacyjne świadczone przez placówki kształcenia ustawicznego prowadzone przez firmę X są objęte zwolnieniem z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi edukacyjne świadczone przez prowadzone niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie posiadanie akredytacji Kuratora Oświaty nie ma tu znaczenia, ponieważ ten warunek odnosi się do zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi dwie niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, które funkcjonują w ramach systemu oświaty i na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie światy (Dz. U. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) zostały wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego.

W ramach prowadzonych niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego Wnioskodawca powadzi kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, tj. kursy, seminaria, praktyki zawodowe zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

Szkolenia Wnioskodawcy skierowane są do pracowników instytucji i zakładów pracy oraz osób prywatnych chcących uzyskać, pogłębić lub uaktualnić swoją wiedzę i kompetencje potrzebne w pracy zawodowej, a także dla osób bezrobotnych lub poszukujących pracy zainteresowanych przekwalifikowaniem zawodowym.

Wnioskodawca usługi szkoleniowe prowadzi wyłącznie w jednostkach objętych systemem oświaty, tj. w ww. placówkach kształcenia ustawicznego.

Wszystkie świadczone usługi szkoleniowe będące przedmiotem wniosku Wnioskodawca świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia: kurs, kurs zawodowy, seminarium oraz praktyka zawodowa.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca prowadzi dwie niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, które funkcjonują w ramach systemu oświaty i wskazane we wniosku usługi szkoleniowe prowadzi wyłącznie w jednostkach objętych systemem oświaty. Wszystkie świadczone usługi szkoleniowe będące przedmiotem wniosku Wnioskodawca świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty.

Wobec powyższych okoliczności stwierdzić należy, iż jeśli, jak wskazał Wnioskodawca we wniosku, wszystkie szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę są świadczone przez Niego jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia to są od 1 stycznia 2011r. zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj