Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-287/11/MM
z 1 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-287/11/MM
Data
2011.06.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działki
gospodarstwo rolne
nieruchomości
spadek
sprzedaż


Istota interpretacji
Skutki podatkowe sprzedaży pozostałej części gospodarstwa rolnego o powierzchni poniżej 1 ha.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011r. (data wpływu do tut. Biura 01 marca 2011r.), uzupełnionym w dniu 22 marca 2011r., w dniu 12 maja 2011r. oraz w dniu 17 maja 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży w 2010r. udziału w nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 marca 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży w 2010r. udziału w nieruchomości.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 04 maja 2011r. Znak: IBPB II/2/415-287/11/MM wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 12 i 17 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2010r. wnioskodawczyni wraz z synami jako współwłaściciele sprzedała grunt w części budowlanej a trochę rolniczej odziedziczony po zmarłym w 2007r. mężu. Grunt zakupił rolnik mający ponad 1 ha pola. Wnioskodawczyni otrzymała pisemne oświadczenie, że zakupiony grunt będzie użytkowany rolniczo. Wnioskodawczyni została poinformowana, że sprzedając rolnikowi, który grunt nabywa w celach rolniczych nie ma obowiązku płacenia podatku.

Z postanowienia sądowego wynika, iż dnia 15 lutego 2007r. wnioskodawczyni i dwóch synów nabyli spadek na podstawie ustawy po 1/3, łącznie z gospodarstwem rolnym wchodzącym w skład spadku. W skład spadku wchodziła stodoła, dom ze stajnią, ogród (sad), pole zawsze użytkowane rolniczo. W 2009r. sprzedano ponad 0,79 ha pola w tym sad i stary 100-letni dom ze stajnią i stodołą. W 2010r. sprzedano resztę pola składającego się z 6 działek. Wnioskodawczyni była jednym z sześciu właścicieli. Część działek było budowlanych, na jednej stoi słup wysokiego napięcia. Z poprzedniej sprzedaży wnioskodawczyni zapłaciła podatek, ponieważ grunt nie został sprzedany rolnikowi.

Całość sprzedana w 2010r. wynosi 0,9584 ha. Grunt nie jest zabudowany, znajduje się też w terenach dróg kl. Z nieuciążliwej zabudowy. Środki pieniężne ze sprzedaży wnioskodawczyni przeznaczyła na zapłatę podatku z 2009r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy jeżeli wnioskodawczyni sprzedała udział w gruncie rolnikowi posiadającemu ponad 2 ha pola i otrzymała pisemne oświadczenie, że będzie zakupiony grunt użytkował rolniczo to jest zwolniona z podatku...

Zdaniem wnioskodawczyni, jeżeli sprzeda grunt nie rolnikowi, to traci on charakter rolny i prawo powinno stanowić odwrotnie - jeżeli sprzeda rolnikowi i on przeznaczy na cele rolnicze, to grunt zyskuje charakter rolniczy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie - z zastrzeżeniem ust. 2 - m. in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że źródłem przychodu jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni udział w przedmiotowej nieruchomości nabyła w drodze spadku po zmarłym w 2007r. mężu.

Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, iż dniem nabycia przez wnioskodawczynię i pozostałych spadkobierców spadku jest data śmierci spadkodawcy.

Tym samym, sprzedaż udziału w przedmiotowej nieruchomości, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, stanowi dla wnioskodawczyni źródło przychodu podlegające opodatkowaniu według zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

Zatem w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku, zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej ( art. 19 ust. 1 ww. ustawy ).

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ustawy). Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu na dzień 31 grudnia 2008r., zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z przedstawionych przepisów wynika zatem, iż kluczowe znaczenie do uznania gospodarstwa za rolne na potrzeby zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 28 ma klasyfikacja gruntów wchodzących w skład gospodarstwa uzewnętrzniona w ewidencji gruntów prowadzonej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznikiem Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie zatem do klasyfikacji wynikającej z § 68 ust. 1 cytowanego wyżej rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków do użytków rolnych, które na podstawie art. 2 ust. 1 w związku z art. 1 ustawy o podatku rolnym wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, zalicza się grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

W skład gospodarstwa rolnego na podstawie wyżej wskazanych przepisów ustawy o podatku rolnym wchodzą również grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, które sklasyfikowane zostały w przepisach ww. rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków do odrębnej od użytków rolnych grupy użytków gruntowych nazwanej „grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione”.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż zwolnienie od podatku dochodowego przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego uwarunkowane jest następującymi przesłankami, które muszą być spełnione łącznie:

  • zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • w momencie sprzedaży muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będące własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni w spadku po mężu w 2007r. nabyła udział w gospodarstwie rolnym. W 2009r. współwłaściciele sprzedali ponad 0,79 ha gruntu a w 2010r. sprzedali resztę gruntu, który składał się z 6 działek o łącznej powierzchni 0,9584 ha. Tym samym należy stwierdzić, że wnioskodawczyni jako współwłaściciel nie sprzedała w 2010r. gospodarstwa rolnego ani części gospodarstwa rolnego. Sprzedany grunt miał bowiem powierzchnię 0,9584 ha. Grunt ten w momencie sprzedaży ze względu na powierzchnię poniżej 1 ha nie mógł więc stanowić samodzielnego gospodarstwa rolnego. Nie był również częścią składową gospodarstwa rolnego, gdyż wnioskodawczyni wskazała, że sprzedała resztę posiadanego pola, co oznacza, że w momencie sprzedaży wnioskodawczyni nie posiadała więcej gruntów zakwalifikowanych jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione lub zakrzewione na użytkach rolnych. Ponadto należy zaznaczyć, iż wnioskodawczyni wskazała, że część sprzedanych działek było budowlanych. Tymczasem zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

Powyższe oznacza, że wnioskodawczyni nie spełniła warunków przedmiotowego zwolnienia, gdyż sprzedany grunt w chwili sprzedaży nie stanowił części gospodarstwa rolnego. Nie ma już znaczenia, że w drodze spadku wnioskodawczyni nabyła udział w gospodarstwie rolnym bowiem wcześniejsza sprzedaż części tego gospodarstwa rolnego spowodowała, iż obszar pozostałego gruntu, który został sprzedany w 2010r. nie mógł stanowić w momencie zbycia gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Odnosząc się natomiast do stanowiska wnioskodawczyni należy wyjaśnić, iż o prawie do przedmiotowego zwolnienia decyduje spełnienie łącznie trzech przesłanek. Nie wystarczy tylko sprzedać grunt rolnikowi, który będzie go wykorzystywał rolniczo. Istotne jest również aby grunt w momencie sprzedaży stanowił gospodarstwo rolne lub był jego częścią składową oraz aby zbywane grunty były zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych. Oznacza to, że sprzedający, w momencie sprzedaży gruntów będących użytkami rolnymi lub gruntami zadrzewionymi i zakrzewionymi na użytkach rolnych musi posiadać co najmniej 1 ha tych gruntów. Okoliczność, że grunt zakupi rolnik na cele rolnicze nie powoduje, że ów grunt nabiera charakteru rolnego. Grunt w dacie sprzedaży ma odpowiadać określonym wymogom – ma być przynajmniej częścią gospodarstwa rolnego, a więc musi mieć odpowiednią kwalifikację.

Reasumując, przychód uzyskany przez wnioskodawczynię ze sprzedaży pozostałego udziału w nieruchomości nie będzie korzystał z ww. zwolnienia od podatku dochodowego, ponieważ powierzchnia oraz rodzaj gruntu wskazują, iż wnioskodawczyni nie sprzedała udziału w gospodarstwie rolnym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj