Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1039/12/AK
z 29 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 18 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 23 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • funkcjonujące w spółce po dokonaniu reorganizacji Zakłady będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w aspekcie ewentualnego późniejszego wydzielenia ze Spółki Zakładu Nieruchomości (część pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 i część pytania oznaczonego we wniosku Nr 2),
  • w sytuacji ewentualnego wydzielenia ze Spółki w ramach podziału przez wydzielenie i przeniesienia Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej, po stronie Spółki powstanie przychód podatkowy (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3),

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • funkcjonujące w spółce po dokonaniu reorganizacji Zakłady będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w aspekcie ewentualnego późniejszego wydzielenia ze Spółki Zakładu Nieruchomości (część pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 i część pytania oznaczonego we wniosku Nr 2),
  • w sytuacji ewentualnego wydzielenia ze Spółki w ramach podziału przez wydzielenie i przeniesienia Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej, po stronie Spółki powstanie przychód podatkowy (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3).

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 10 sierpnia 2012 r. Znak: IBPB1/443-531/12/MS, IBPBI/2/423-569/12/AK wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 23 sierpnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

  1. handlu hurtowego towarami ze stali nierdzewnej,
  2. towarowego transportu drogowego międzynarodowego i krajowego,
  3. składowania towarów oraz
  4. wynajmu pomieszczeń.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z charakterem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej oraz jej różnorodnością w Spółce planowana jest reorganizacja struktur wewnętrznych mająca na celu zwiększenie efektywności prowadzonej działalności poprzez odpowiedni podział kompetencji między zarządem oraz między kierownikami poszczególnych działów (zakładów), przejrzystą kontrolę poszczególnych działalności Spółki, efektywniejsze wykorzystanie zasobów, urealnienie wyników finansowych poszczególnych działów (zakładów) oraz zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności w długim okresie.

Uchwałą zarządu Spółki zostanie wprowadzony nowy regulamin organizacyjny Spółki, na mocy którego w ramach przedsiębiorstwa Spółki zostaną wyodrębnione trzy zakłady:

  1. Zakład Transport i Spedycja,
  2. Zakład Handlu Stalą,
  3. Zakład Nieruchomości.

Bieżącym funkcjonowaniem Zakładów będą zajmować się ich kierownicy powoływani na tą funkcję uchwałą Zarządu. Kierownicy Zakładów będą podlegać bezpośrednio Zarządowi Spółki. Do każdego z zakładów zostaną przyporządkowani pracownicy zgodnie z zajmowanym rzeczowo stanowiskiem.

Do każdego z zakładów zostanie wprost przydzielony majątek w skład którego będą wchodzić składniki materialne i niematerialne niezbędne do prowadzenia przez nie działalności gospodarczej tj.:

  1. Zakład Transport i Spedycja będzie świadczyć usługi transportu drogowego międzynarodowego i krajowego oraz usługi spedycyjne,
  2. Zakład Handlu Stalą będzie prowadzić działalność w zakresie skupu i sprzedaży stali nierdzewnej,
  3. Zakład Nieruchomości będzie świadczyć usługi składowania oraz wynajmu nieruchomości.

Do każdego z Zakładów zostaną przyporządkowane również funkcjonalnie związane z nimi zobowiązania.

Ponadto regulamin organizacyjny będzie przewidywać funkcjonowanie jednostek organizacyjnych, które będą realizować zadania wspólne dla ww. zakładów. Do jednostek organizacyjnych zalicza się: Zarząd, Księgowość, Kadry, Stanowisko ds. BHP.

Księgowość Spółki już obecnie prowadzona jest w sposób umożliwiający rozpoznawanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dla poszczególnych rodzajów działalności. Praktyka taka będzie kontynuowana w odniesieniu do ww. Zakładów. Koszty wspólne, w tym dotyczące ww. jednostek organizacyjnych realizujących wspólne zadania, będą przyporządkowywane do poszczególnych zakładów według przyjętego przez Spółkę klucza alokacji. Spółka będzie posiadać instrumenty umożliwiające sporządzenie odrębnego bilansu oraz rachunku zysków i strat dla poszczególnych Zakładów. Każdy z Zakładów będzie posiadać odrębne rachunki bankowe.

W przyszłości zarząd Spółki nie wyklucza przeprowadzenia dalej idącej restrukturyzacji Spółki polegającej na przeprowadzeniu podziału Spółki w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych i wydzieleniu z niej Zakładu Nieruchomości do istniejącej bądź nowo zawiązanej spółki z o.o. (Spółka wydzielona). Obecna działalność w zakresie usług transportowych oraz handlu stalą w ramach odpowiednio zakładów Spółki: Zakład Transport i Spedycja oraz Zakład Handlu Stalą, prowadzona byłaby z wykorzystaniem majątku Spółki wydzielonej, tj. powierzchni handlowych w oparciu o długoterminowe umowy najmu przez co zachowana zostanie ciągłość funkcjonowania tych zakładów. Spółka wydzielona z kolei będzie korzystać z usług outsourcingowych (np. usługi księgowe, kadrowe) świadczonych przez Spółkę (wykorzystując wspólne jednostki organizacyjne) bądź przez podmioty trzecie.

Wraz z Zakładem Nieruchomości do Spółki wydzielonej zostaną przeniesieni na mocy przepisów Kodeksu Pracy wszyscy pracownicy zatrudnieni w tym zakładzie w dniu wydzielenia. Przewiduje się, że obecny co najmniej jeden z obecnych członków czteroosobowego zarządu Spółki, który będzie odpowiedzialny za Zakład Nieruchomości zostanie powołany również na prezesa zarządu Spółki wydzielonej. W wyniku dokonania wydzielenia do istniejącej lub nowopowstałej spółki z o.o. zostaną przeniesione również wszelkie zobowiązania związane z funkcjonowaniem Zakładu Nieruchomości do momentu wydzielenia, których powiązanie z tym zakładem będzie bezsporne. Na bazie majątku wchodzącego w skład przedsiębiorstwa Spółki stanowiącego Zakład Nieruchomości, Spółka wydzielona będzie kontynuować prowadzenie działalności w zakresie świadczenia usług składowania oraz wynajmu nieruchomości.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 16 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 sierpnia 2012 r.) wskazano, iż:

  • Zakładowi Transportu i Spedycji zostaną przydzielone w szczególności: samochody ciężarowe (ciągniki - 12 szt.), naczepy (14 szt.), sprzęt komputerowy (komputery, drukarki, skanery) wraz z oprogramowaniem, w tym oprogramowaniem specjalistycznym (oprogramowanie-czas pracy kierowców, oprogramowanie autospedmax), kompresor, koparko-ładowarka, centrala telefoniczna, montażownica ciężarowa, żurawie (2 szt.), trawersa (3 szt.), waga dźwigowa, klimatyzacja, samochód ciężarowy vw golf, vw caddy, podnośnik, wózki widłowe (2 szt.), podnośnik widłakowy, wózek warsztatowy,
  • Zakładowi Handlu Stalą zostaną przydzielone w szczególności: narzędzia i urządzenia (przecinarki, szlifierka, foliarka, spawarka), system monitorowania, urządzenia klimatyzacyjne, urządzenia wagowe (waga pomostowa oraz waga hakowa), sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem komputerowym (komputery, drukarki, ups, router, skaner, oprogramowanie macrologic), kserokoparki, samochody ciężarowe (iveco, crafter), portiernia-kontener, zadaszenia ochronne, regały stalowe, towary handlowe, zapasy,
  • Zakładowi Nieruchomości zostaną przydzielone w szczególności:
    • nieruchomości: tj. niezabudowana nieruchomość gruntowa w A., niezabudowana nieruchomość gruntowa w B., zabudowana nieruchomość gruntowa w C. (budynek biurowy), zabudowana nieruchomość gruntowa w D. (budynki, budowle),
    • sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem,
    • systemy alarmowe,
    • dźwig / winda,
    • suwnice (3 szt.) zamontowane w budynku hali.
  • obecnie w działalności gospodarczej prowadzonej przez Zakład Transportu i Spedycji oraz Zakład Handlu Stalą wykorzystywane są nieruchomości przydzielone do Zakładu Nieruchomości. Nie oznacza to, iż konkretne nieruchomości wykorzystywane przez ww. zakłady są elementem koniecznym prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie transportu i spedycji oraz handlu stalą. Nie mniej jednak zakłada się, iż po dniu wydzielenia Zakładu Nieruchomości, spółka która przejmie ten Zakład, będzie związana z Wnioskodawcą długoterminowymi umowami dzierżawy nieruchomości.
  • majątek materialny i niematerialny wskazany na wstępie umożliwi potencjalnym nabywcom tych Zakładów prowadzenie niezależnej działalności gospodarczej (odpowiednio w zakresie usług transportu drogowego międzynarodowego i krajowego oraz usług spedycyjnych, skupu i sprzedaży stali nierdzewnej, usług składowania oraz wynajmu nieruchomości) jako samodzielne, niezależne od Wnioskodawcy (w ramach odrębnego przedsiębiorstwa) podmioty gospodarcze.
  • przeniesienie Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej nastąpi wskutek dokonania podziału spółki Wnioskodawcy w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (podział przez wydzielenie). W wyniku dokonania podziału Spółki przez wydzielenie z niej Zakładu Nieruchomości do istniejącej bądź nowopowstałej spółki z o.o. dotychczasowi udziałowcy Wnioskodawcy obejmą udziały w Spółce przejmującej. Wnioskodawca nie otrzyma w związku z tym żadnego wynagrodzenia od Spółki przejmującej.
  • w oparciu o posiadany zespół składników materialnych i niematerialnych Zakład Nieruchomości, Zakład Transportu i Spedycji oraz Zakład Handlu Stalą, mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.
  • każdemu Zakładowi zostaną przekazane składniki związane z jego działalnością gospodarczą takie jak:
    1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
    2. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
    3. koncesje, licencje i zezwolenia,
    4. patenty i inne prawa własności przemysłowej,
    5. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
    6. tajemnice przedsiębiorstwa,
    7. księgi i dokumentu związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
    Przy czym nieprzekazanie niektórych składników może wynikać jedynie z tej przyczyny, że w ogóle one nie istnieją w przedsiębiorstwie Spółki (np. patenty, majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy Zakład Transport i Spedycja oraz Zakład Handlu Stalą, które będą funkcjonować w Spółce po dokonaniu reorganizacji Jej wewnętrznej struktury, będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów prawa podatkowego (art. 4a pkt 4 uCIT) w aspekcie ewentualnego późniejszego wydzielenia ze Spółki Zakładu Nieruchomości w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ksh? (część pytania dot. podatku dochodowego od osób prawnych)
  2. Czy Zakład Nieruchomości, który będzie funkcjonować w Spółce po dokonaniu reorganizacji jej wewnętrznej struktury, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów prawa podatkowego (art. 4a pkt 4 uCIT) w aspekcie ewentualnego późniejszego wydzielenia ze Spółki tego zakładu w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ksh? (część pytania dot. podatku dochodowego od osób prawnych)
  3. Czy w sytuacji ewentualnego wydzielenia ze Spółki w ramach Jej podziału przez wydzielenie i przeniesienie Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej, po stronie Spółki powstanie przychód podatkowy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Ad.1.

W ocenie Spółki Zakład Transport i Spedycja oraz Zakład Handlu Stalą będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów prawa podatkowego w aspekcie ewentualnego późniejszego wydzielenia ze Spółki Zakładu Nieruchomości w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ksh. Wszystkie Zakłady będą bowiem spełniać warunki (kryteria) do uznania ich za odrębne zorganizowane części przedsiębiorstwa (dalej jako „ZCP”).

Ad. 2

W ocenie Spółki Zakład Nieruchomości będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów prawa podatkowego w aspekcie ewentualnego późniejszego wydzielenia ze Spółki tego zakładu w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ksh. Wszystkie Zakłady będą bowiem spełniać warunki (kryteria) do uznania ich za odrębne zorganizowane części przedsiębiorstwa (dalej jako ZCP).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 uCIT, ZCP oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powyższej definicji wynika, iż aby dana część przedsiębiorstwa mogła być kwalifikowana jako ZCP na podstawie ww. przepisów muszą być spełnione następujące kryteria:

  1. musi istnieć w przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten musi być wyodrębniony organizacyjnie,
  3. zespół ten musi być wyodrębniony również finansowo,
  4. powinien być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  5. musi posiadać cechy umożliwiające mu samodzielną realizację tych zadań.

Zatem wyodrębnienie danego zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) musi zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze (por. J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób prawnych 2011 Komentarz, Wyd.CH Beck, Legalis).

Z okoliczności przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego wynika, iż w strukturze organizacyjnej Spółki na mocy uchwały zarządu zostaną wydzielone odrębne Jednostki (zakłady): Zakład Transport i Spedycja, Zakład Handlu Stalą oraz Zakład Nieruchomości. Dodatkowo podział kompetencji poprzez powołanie przez Zarząd Spółki kierowników poszczególnych zakładów, którzy będą odpowiedzialni bezpośrednio przed Zarządem spowoduje, iż ww. zakłady będą spełniać kryteria wyodrębnienia organizacyjnego w aspekcie przedstawionej powyżej definicji ZCP.

Wyodrębnienie finansowe.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza automatycznie samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań ZCP (por. J. Marciniuk, Podatek dochodowy od osób prawnych 2011 Komentarz, Wyd. CH Beck, Legalis).

Aspekt wyodrębnienia finansowego funkcjonujących w ramach Spółki Zakładów będzie również realizowany poprzez możliwość prowadzenia księgowości w sposób umożliwiający rozpoznawanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań poszczególnych Zakładów. Wyodrębnienie finansowe podkreśla również możliwość sporządzenia odrębnego bilansu oraz rachunku zysków i strat dla każdego z Zakładów odrębnie. Wpływ na wyodrębnienie finansowe będzie mieć również używanie przez poszczególne departamenty oddzielnych rachunków bankowych.

Wyodrębnienie funkcjonalne.

Do wypełnienia kryteriów zawartych w definicji ZCP, wymagane jest również, aby ZCP mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. ZCP tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Wyodrębnione w ramach przedsiębiorstwa Spółki Zakłady (Zakład Transport i Spedycja, Zakład Handlu Stalą, Zakład Nieruchomości) będą spełniać kryteria odrębności funkcjonalnej w ten sposób, że każdy z nich potencjalnie będzie mógł stanowić (utworzyć) odrębne przedsiębiorstwo. Każdy z Zakładów będzie wyposażony w składniki materialne i niematerialne służące prowadzeniu działalności gospodarczej o zupełnie innym charakterze oraz będzie dysponować wyodrębnionym personelem.

Zakład Transport i Spedycja będzie prowadzić działalność transportową i spedycyjną. Zakład Handlu Stalą z kolei będzie prowadzić działalność handlową, której przedmiotem będą wyroby ze stali nierdzewnej. Natomiast Zakład Nieruchomości będzie prowadzić działalność w zakresie składowania towarów oraz wynajmu nieruchomości.

Każdy z zakładów będzie posiadać również funkcjonalnie związane z nim zobowiązania wobec podmiotów trzecich. Ww. zakłady nie będą zatem stanowić sumy składników, przy pomocy których prowadzona będzie działalność, lecz będą zorganizowanymi zespołami tych składników, przeznaczonymi do realizacji określonych zadań.

Należy również podkreślić, iż na fakt spełnienia kryteriów wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego czy też funkcjonalnego przez każdy z Zakładów nie będzie wpływać to, że po dniu wydzielenia Zakładu Nieruchomości ze Spółki do Spółki wydzielonej, Spółka wydzielona będzie korzystać z usług outsourcingowych świadczonych zarówno przez Spółkę bądź przez podmioty trzecie.

Jak wynika z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego „(…) istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest bowiem prowadzenie działalności gospodarczej, poprzez realizację określonych zadań gospodarczych, które mogą być wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing). Usługi te bowiem, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowania jako podmiotu gospodarczego. (...) wiele przedsiębiorstw realizujących zadania gospodarcze, dla których zostały powołane, korzysta w powyższych spornych zakresach z usług outsourcingowych, co nie wyklucza uznawania ich za przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c Reasumując dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) konieczny jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, co oznacza, że zespół ten nie musi obejmować działów obsługujących przedsiębiorstwo pod względem niematerialnym, w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, które nie są niezbędne do realizacji, przez zespół tak wyodrębnionych składników majątkowych. Jego określonych zadań gospodarczych" (por. wyrok NSA z dnia 27 września 2011 r., I FSK 1383/10).

Powyższe oznacza, iż pozostawienie w ramach przedsiębiorstwa Spółki jednostek organizacyjnych wykonujących wspólne zadania, za pomocą których Spółka będzie świadczyć usługi outsourcingowe na rzecz Spółki wydzielonej nie zmienia statusu Zakładu Nieruchomości i na dzień jego wydzielenia do Spółki wydzielonej w dalszym ciągu będzie spełniać kryteria ZCP.

Podobnie należy odnieść się do okoliczności, zgodnie z którą w związku z wydzieleniem Zakładu Nieruchomości do Spółki wydzielonej. Spółka przy kontynuowaniu prowadzenia działalności w zakresie transportu i spedycji oraz działalności handlowej na bazie składników majątkowych Zakładu Transport i Spedycja oraz Zakładu Handlu Stalą, będzie korzystać z nieruchomości stanowiących własność Spółki wydzielonej. Zmiana formy prawnej korzystania z nieruchomości (z prawa własności na prawa wynikające z długoletnich umów najmu) nie będzie w żaden sposób wpływać na wypełnienie kryteriów ZCP, w szczególności kryterium funkcjonalności. Istotą kryterium funkcjonalności, jest to aby, zostały zachowane związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej. Skoro po dniu wydzielenia Spółka w dalszym ciągu będzie prowadzić działalność transportową i spedycją oraz handlową w tych samych lokalizacjach, cecha funkcjonalności Zakładu Transport i Spedycja oraz Zakładu Handlu Stalą w żaden sposób nie zostanie zachwiana.

W ocenie Spółki, w sytuacji gdyby już w momencie wyodrębnienia poszczególnych Zakładów nastąpiła alokacja nieruchomości posiadanych przez Spółkę do Zakładu Nieruchomości, to w konsekwencji podjęcia takich decyzji, Spółka po dniu wydzielenia może dysponować nieruchomościami dla celów prowadzenia działalności handlowej w oparciu o inny tytuł aniżeli prawo własności. Należy podnieść, że jedynie woli stron pozostawia się włączenie lub wyłączenie nieruchomości jako elementu składników majątku przedsiębiorstwa, a tym bardziej jego zorganizowanej części, co wynika wyraźnie z Kodeksu cywilnego stanowiącego, że czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. Miejsce prowadzenia działalności ma oczywiście istotne znaczenie, gdyż ZCP musi funkcjonować w określonym fizycznie miejscu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby prawem własności do nieruchomości dysponowała Spółka wydzielona w związku z wydzieleniem Zakładu Nieruchomości, zaś Spółka korzystała z tych nieruchomości w ramach długoterminowych umów najmu, w zakresie niezbędnym do prowadzenia przez nią działalności poprzez Zakład Transportu i Spedycji oraz Zakład Handlu Stalą. Istota ZCP tychże zakładów Spółki nie zostanie w żaden sposób naruszona.

Ad. 3.

W sytuacji ewentualnego wydzielenia ze Spółki w ramach jej podziału przez wydzielenie i przeniesienie Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej, po stronie Spółki nie powstanie przychód podatkowy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 uCIT, przychodem w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej część przedsiębiorstwa, jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowozawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia.

Powyższa regulacja wskazuje, iż aby czynność restrukturyzacyjna była neutralna podatkowo dla spółki podlegającej podziałowi przez wydzielenie, majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce powinny spełniać ustawowe kryteria ZCP, o których mowa w art. 4a pkt 4 uCIT.

Uwzględniając przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, w ocenie Spółki, w sytuacji gdy Zakład Transportu i Spedycji oraz Zakład Handlu Stalą pozostające w Spółce (spółce podlegającej podziałowi) będą spełniać kryteria ZCP oraz gdy Zakład Nieruchomości podlegający wydzieleniu do spółki istniejącej lub nowo powstałej będzie również spełniać kryteria ZCP, po Jej stronie nie powstanie przychód podatkowy. Tym samym ewentualna czynność restrukturyzacyjna polegająca na wydzieleniu ze Spółki Zakładu Nieruchomości będzie dla niej neutralna z punktu widzenia regulacji podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  • stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
  • jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym jednostki organizacyjne Wnioskodawcy posiadają ww. cechy, pozwalające uznać je za zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Podział spółek handlowych regulowany jest przez ustawę z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.).

Stosownie do postanowień art. 528 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek handlowych. Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 ww. Kodeksu, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). Jest to jedyny podział, który nie skutkuje rozwiązaniem spółki dzielonej (art. 530 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych).

W przepisach dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych uregulowane zostały skutki podatkowe podziału spółek. Skutki te zależne są od faktu, czy majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce – stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, czy też nie.

Jak wskazano powyżej w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, materialne i niematerialne składniki majątku posiadają cechy zorganizowania, zarówno w odniesieniu do składników (Zakładu Nieruchomości) podlegających zamierzonemu przekazaniu do istniejącej bądź nowo zawiązanej spółki z o.o., jak i w odniesieniu do składników (Zakładu Transportu i Spedycji oraz Zakładu Handlu Stalą) pozostających w spółce dzielonej. Służą one realizacji określonych zadań gospodarczych i pozostają w strukturze organizacyjnej komórek organizacyjnych realizujących te zadania. Tym samym spełniają przesłanki uznania ich za zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 updop.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 9 updop, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Wnioskując a contrario, jeżeli majątek przejmowany i pozostający w spółce na skutek podziału przez wydzielenie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, wówczas wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną ustalona na dzień wydzielenia nie będzie przychodem.

W przedmiotowej sprawie planowany jest podział Spółki przez wydzielenie, przy czym zarówno majątek pozostający w spółce dzielonej, jak i majątek przenoszony na Spółkę istniejącą lub nowo powstałą będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Wobec powyższego, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym na skutek podziału Spółki przez wydzielenie po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj