Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-525/11-5/MS
z 24 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-525/11-5/MS
Data
2011.06.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
faktura
faktura VAT
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenia
prawo do odliczenia
upoważnienia
wystawienie faktury


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 25 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 czerwca 2011 r. o wskazanie Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto realizuje zadania w zakresie gospodarowania i administrowania nieruchomościami stanowiącymi jej własność lub współwłasność poprzez utworzoną w tym celu jednostkę organizacyjną funkcjonującą w formie organizacyjno-prawnej zakładu budżetowego pod nazwą Miejski Zarząd Nieruchomości. Miejski Zarząd Nieruchomości utworzony został na podstawie Uchwały Rady Miejskiej z dnia 28 marca 2003 r. w wyniku przekształcenia jednostki budżetowej Administracja Budynków Komunalnych w zakład budżetowy. Stosownie do zapisów statutu Miejskiego Zarządu Nieruchomości, jednostka ta odpowiedzialna jest za:

  • gospodarowanie i administrowanie nieruchomościami zabudowanymi oraz niezabudowanymi,
  • administrowanie nieruchomościami wspólnymi, zapewnienie utrzymania powierzonych nieruchomości w należytym stanie technicznym poprzez ich remonty i modernizację,
  • zapewnienie utrzymania czystości i porządku na powierzonych nieruchomościach,
  • obsługę finansowo-księgową w zakresie realizacji umów najmu i dzierżawy mienia Gminy Miasta,
  • windykację należności związanych z używaniem nieruchomości komunalnych.

Zakres działania zakładu obejmuje również obsługę finansowo-księgową w zakresie realizacji umów najmu i dzierżawy nieruchomości znajdujących się w gminnym zasobie nieruchomości oraz stanowiących współwłasność gminy i innych współwłaścicieli, jak i lokali mieszkalnych i użytkowych będących własnością gminy oraz prowadzenie windykacji przedsądowej i sądowej a także zawieranie w imieniu Miasta umów najmu na lokale mieszkalne i użytkowe. Prowadząc powyższą działalność MZN osiąga przychody z następujących tytułów:

    • z wynajmu lokali mieszkalnych,
    • z wynajmu lokali użytkowych,
    • z wynajmu garaży,
    • z wynajmu innych powierzchni (pralni, suszarni, komórek) mieszkańcom na cele gospodarstwa domowego,
    • z wpływów za świadczenia dostarczane dla lokali mieszkalnych i użytkowych,
    • z reklam, anten umieszczanych na budynkach,
    • za dzierżawę terenów,
    • za usługi administrowania wspólnotami mieszkaniowymi,
    • z odsetek bankowych,
    • z odsetek za nieterminowe regulowanie należności czynszowych,
    • z uzyskanych odszkodowań,
    • ze zwrotu kosztów sądowych,
    • z rozliczeń z lat ubiegłych
    oraz ponosi następujące koszty:
    • utrzymania zasobu powierzonego do zarządzania (remonty, konserwacje, przeglądy utrzymanie czystości itp.),
    • zakupu mediów (energia cieplna, gaz, woda oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych),
    • koszty pośrednie związane z zarządzaniem nieruchomościami i lokalami.

Miejski Zarząd Nieruchomości pokrywa koszty swojej działalności osiąganymi przychodami oraz odprowadza nadwyżki środków obrotowych na rachunek budżetu Wnioskodawcy, stosownie do zasad prowadzenia gospodarki finansowej samorządowych zakładów budżetowych, określonych w art. 15 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Miejski Zarząd Nieruchomości jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizując jako statutowe zadania w zakresie gospodarowania lokalami użytkowymi w imieniu Miasta (polegające m. in. na wynajmie lokali użytkowych), jako podatnik VAT wystawia faktury i odprowadza należny podatek do Urzędu Skarbowego. Osiągane w ten sposób przychody stanowią przychody własne Miejskiego Zarządu Nieruchomości i służą pokryciu kosztów jego działalności. Na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychody z tytułu wynajmu lokali użytkowych stanowią przychody, o których mowa w art. 12 ust. 1 tej ustawy.

Wnioskodawca planuje dokonanie zmiany zakresu realizowanych przez Miejski Zarząd Nieruchomości zadań wyłączając z katalogu zadań statutowych zadania związane z gospodarowaniem i administrowaniem lokalami użytkowymi oraz rozszerzając zadania statutowe o świadczenie usług na rzecz Miasta w zakresie gospodarowania i administrowania lokalami użytkowymi wraz z zawieraniem umów najmu, naliczaniem, pobieraniem oraz windykacją przysługujących Miastu należności z tytułu najmu lokali użytkowych. Miejski Zarząd Nieruchomości na podstawie umowy zawartej z Gminą Miastem w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy będzie wystawiał faktury VAT najemcom/dzierżawcom lokali użytkowych (jako podatnik na fakturze będzie figurowała Gmina Miasto, zaś wystawcą faktury będzie Miejski Zarząd Nieruchomości). Miejski Zarząd Nieruchomości będzie sporządzał rejestry sprzedaży dla potrzeb rozliczenia podatku VAT i systematycznie przekazywał je wraz z wystawionymi fakturami do Urzędu Miejskiego. Gmina jako podatnik będzie rozliczać i odprowadzać podatek VAT z tytułu świadczenia usług najmu lokali użytkowych do właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego. Za świadczenie usług przez Miejski Zarząd Nieruchomości Zainteresowany będzie dokonywał zapłaty na podstawie wystawionych przez Miejski Zarząd Nieruchomości faktur.

W ten sposób uzyskane przez Miejski Zarząd Nieruchomości wpływy z tytułu wynajmu lokali użytkowych, przekazywane na rachunek budżetu Miasta jako dochody budżetowe zrealizowane w imieniu i na rzecz Gminy Miasto, nie będą tym samym stanowiły przychodów własnych Miejskiego Zarządu Nieruchomości oraz nie zostaną uwzględnione przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT wystawianych przez Miejski Zarząd Nieruchomości od podatku należnego wynikającego z faktur VAT dokumentujących świadczenie usług najmu lokali użytkowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego zawartego w fakturach wystawianych przez MZN w imieniu Gminy Miasto najemcom/dzierżawcom lokali użytkowych o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez MZN na Gminę Miasto z tytułu usług świadczonych przez MZN, tj. z tytułu usług obejmujących administrowanie i gospodarowanie lokalami użytkowymi oraz z tytułu usług polegających na zawieraniu umów z najemcami, wystawiania faktur na najemców, windykacji należności z tytułu najmu lokali użytkowych. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wobec przyjęcia planowanych rozwiązań określających zakres świadczenia usług i rozliczeń pomiędzy Gminą Miastem a jej jednostką organizacyjną – Miejskim Zarządem Nieruchomości bezsprzeczne jest, iż zakup usług związanych z administrowaniem i gospodarowaniem lokalami użytkowymi stanowiącymi własność lub współwłasność Miasta oraz zakup usług związanych z wystawianiem faktur, zawieraniem umów, windykacją należności z tytułu wynajmu lokali użytkowych, będzie bezpośrednio związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Miasto, tj. z wynajmem/dzierżawą lokali użytkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Według art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, w myśl którego podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) z wyłączeniem tych czynności, które wykonywane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym miejscu wskazać należy, iż umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki. Zasady najmu określa ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) w art. 659 – art. 679. Przez umowę najmu, zgodnie z art. 659 § 1, wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz, przy czym – jak wynika z § 2 tego samego artykułu – czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.

W związku z powyższym wskazać należy, iż Wnioskodawca świadcząc usług najmu lokali użytkowych na podstawie zawieranych umów najmu, rozumianych jako umowy cywilnoprawne, nie może być objęty zwolnieniem od podatku wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina Miasto realizuje zadania w zakresie gospodarowania i administrowania nieruchomościami stanowiącymi jej własność lub współwłasność poprzez utworzoną w tym celu jednostkę organizacyjną funkcjonującą w formie organizacyjno-prawnej zakładu budżetowego pod nazwą Miejski Zarząd Nieruchomości. Miejski Zarząd Nieruchomości utworzony został w wyniku przekształcenia jednostki budżetowej Administracja Budynków Komunalnych w zakład budżetowy. Stosownie do zapisów statutu Miejskiego Zarządu Nieruchomości, jednostka ta odpowiedzialna jest za:

  • gospodarowanie i administrowanie nieruchomościami zabudowanymi oraz niezabudowanymi,
  • administrowanie nieruchomościami wspólnymi, zapewnienie utrzymania powierzonych nieruchomości w należytym stanie technicznym poprzez ich remonty i modernizację,
  • zapewnienie utrzymania czystości i porządku na powierzonych nieruchomościach,
  • obsługę finansowo-księgową w zakresie realizacji umów najmu i dzierżawy mienia Gminy Miasta,
  • windykację należności związanych z używaniem nieruchomości komunalnych.

Zakres działania zakładu obejmuje również obsługę finansowo-księgową w zakresie realizacji umów najmu i dzierżawy nieruchomości znajdujących się w gminnym zasobie nieruchomości oraz stanowiących współwłasność gminy i innych współwłaścicieli, jak i lokali mieszkalnych i użytkowych będących własnością gminy oraz prowadzenie windykacji przedsądowej i sądowej a także zawieranie w imieniu Miasta umów najmu na lokale mieszkalne i użytkowe. Miejski Zarząd Nieruchomości jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizując jako statutowe zadania w zakresie gospodarowania lokalami użytkowymi w imieniu Miasta (polegające m. in. na wynajmie lokali użytkowych), jako podatnik VAT wystawia faktury i odprowadza należny podatek do Urzędu Skarbowego. Wnioskodawca planuje dokonanie zmiany zakresu realizowanych przez Miejski Zarząd Nieruchomości zadań wyłączając z katalogu zadań statutowych zadania związane z gospodarowaniem i administrowaniem lokalami użytkowymi oraz rozszerzając zadania statutowe o świadczenie usług na rzecz Miasta w zakresie gospodarowania i administrowania lokalami użytkowymi wraz z zawieraniem umów najmu, naliczaniem, pobieraniem oraz windykacją przysługujących Miastu należności z tytułu najmu lokali użytkowych. Miejski Zarząd Nieruchomości na podstawie umowy zawartej z Gminą Miastem w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy będzie wystawiał faktury VAT najemcom/dzierżawcom lokali użytkowych (jako podatnik na fakturze będzie figurowała Gmina Miasto, zaś wystawcą faktury będzie Miejski Zarząd Nieruchomości). Miejski Zarząd Nieruchomości będzie sporządzał rejestry sprzedaży dla potrzeb rozliczenia podatku VAT i systematycznie przekazywał je wraz z wystawionymi fakturami do Urzędu Miejskiego. Gmina jako podatnik będzie rozliczać i odprowadzać podatek VAT z tytułu świadczenia usług najmu lokali użytkowych do właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego. Za świadczenie usług przez Miejski Zarząd Nieruchomości Zainteresowany będzie dokonywał zapłaty na podstawie wystawionych przez Miejski Zarząd Nieruchomości faktur.

Ponadto, we własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, iż zakup usług związanych z administrowaniem i gospodarowaniem lokalami użytkowymi stanowiącymi własność lub współwłasność Miasta, z wystawianiem faktur, zawieraniem umów, windykacją należności z tytułu wynajmu lokali użytkowych, świadczonych przez Miejski Zarząd Nieruchomości na rzecz Gminy, będzie bezpośrednio związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Miasto, tj. z wynajmem/dzierżawą lokali użytkowych.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia zostaną zatem spełnione, gdyż Wnioskodawca, jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, jest podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane tym podatkiem, ponadto – jak wskazano powyżej – nie jest zwolniony od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia. Jednocześnie, ze złożonego wniosku wynika, iż zakupione od Miejskiego Zarządu Nieruchomości usługi związane z administrowaniem i gospodarowaniem lokalami użytkowymi stanowiącymi własność lub współwłasność Miasta, z wystawianiem faktur, zawieraniem umów, windykacją należności z tytułu wynajmu lokali użytkowych, w całości wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT wystawianych przez Miejski Zarząd Nieruchomości od podatku należnego wynikającego z faktur VAT dokumentujących świadczenie usług najmu lokali użytkowych, o ile – jak wskazał Zainteresowany – wszystkie nabywane usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy.

Dodatkowo, należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania faktur w imieniu i na rzecz Gminy przez Miejski Zarząd Nieruchomości został załatwiony w dniu 24 czerwca 2011 r. interpretacją nr ILPP1/443-525/11-4/MS. Z kolei w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu zostało wydane postanowienie o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia z dnia 17 czerwca 2011 r. nr ILPB3/423-195/11-4/MM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj