Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-643/11-3/JM
z 23 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-643/11-3/JM
Data
2011.08.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dzierżawa
gmina
kanalizacja
miasto
odliczenia od podatku
wodociągi
zadania własne
zwrot


Istota interpretacji
Czy w związku z realizowaną powyżej inwestycją Miastu przysługiwało będzie uprawnienie do zwrotu bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT podatku naliczonego zapłaconego wykonawcom, którzy na podstawie zawartych umów wykonają prace i wystawią w związku z tym Miastu faktury VAT zawierające ten podatek?



Wniosek ORD-IN 199 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2011 r. (data wpływu 18 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu bądź odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji „…” –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu bądź odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto jest miastem na prawach powiatu i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów cywilno - prawnych.

Miasto, w ramach projektu „…”, zamierza zrealizować w latach 2011-2013 następujące roboty inwestycyjne polegające na:

  1. rozbudowie i przebudowie ulicy od torów PKP do posesji przy ulicy wraz z przebudową sieci kanalizacji deszczowej z wpustami ulicznymi i przyłączami, przebudową kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami, przebudową sieci wodociągowej z przebudową przyłączy i wymianą zasuw i hydrantów, przebudową i rozbudową/przebudową oświetlenia oraz usunięciem ewentualnych kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną – etap II i III w ramach rozbudowy i przebudowy będą wykonane miejsca parkingowe, zatoki autobusowe i postój taxi, mała architektura; projekt przewiduje również urządzenie zieleni miejskiej;
  2. przebudowie ulicy (chodniki, zjazdy do posesji, przyłącza wodociągowe, kanalizacja sanitarna i przyłącza, kanalizacja deszczowa z przykanalikami i przyłącza, przebudowa oświetlenia ulicznego, mała architektura);
  3. przebudowie ulicy (przebudowa ulicy z elementami małej architektury, wymiana kanału sanitarnego z wymianą przyłączy, wymiana istniejących wodociągów wraz z armaturą i przyłączami wodociągowymi wraz z węzłami wodociągowymi, przebudowa i rozbudowa oświetlenia ulicznego, usunięcie ewentualnych kolizji);
  4. przebudowie ulicy (przebudowa ulicy z elementami małej architektury, budowa kanalizacji deszczowej z przykanalikami i przyłączami, wymiana istniejących wodociągów z armaturą i przyłączami wodociągowymi oraz węzłami wodociągowymi, przebudowa i rozbudowa oświetlenia ulicznego, usuniecie ewentualnych kolizji);
  5. wymianie instalacji elektrycznych i ppoż. w zabytkowym budynku Muzeum (Zamek Królewski).

Ww. projekt jest zadaniem gminnym.

Budynek Muzeum, ulice oraz infrastruktura wodno – kanalizacyjna stanowią własność Miasta.

Wszystkie drogi mają status dróg gminnych. Ulice położone są w śródmieściu, na zabytkowym obszarze objętym ochroną konserwatorską.

Miasto zamierza ubiegać się o dofinasowanie realizacji ww. zakresu prac z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działanie VI.1 Rewitalizacja obszarów problemowych (konkurs w terminie 18.04.2011 – 3.06.2011). Szacowana wartość projektu ok. 10 mln zł.

Maksymalny udział środków UE w wydatkach kwalifikowalnych to 85%.

Miasto uzyskuje i będzie uzyskiwało po zakończeniu realizacji ww. zakresu prac przychody opodatkowane z tytułu umowy dzierżawy infrastruktury wodociągowej i kanalizacji sanitarnej zawartej ze Sp. z o.o.

W zakresie inwestycji dotyczącej kanalizacji deszczowej Miasto nie otrzymuje obecnie żadnych przychodów opodatkowanych, natomiast po jej zakończeniu Miasto zamierza zawrzeć umowę dzierżawy z jej przyszłym eksploatatorem tj. Sp. z o.o.

W pozostałym zakresie ww. inwestycji Miasto nie będzie wykonywało żadnych czynności skutkujących możliwością uzyskania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizowaną powyżej inwestycją Miastu przysługiwało będzie uprawnienie do zwrotu bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT podatku naliczonego zapłaconego wykonawcom, którzy na podstawie zawartych umów wykonają prace i wystawią w związku z tym Miastu faktury VAT zawierające ten podatek...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożlwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawcy przysługuje zatem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu usług i robót budowlanych w celu realizacji infrastruktury wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej natomiast w pozostałej części przedstawionej inwestycji Miastu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 lit a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożlwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2, 3, 9, i 14 tej ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Miasto zamierza ubiegać się o dofinasowanie realizacji projektu „…” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działanie VI.1 Rewitalizacja obszarów problemowych. Miasto zamierza zrealizować następujące roboty inwestycyjne polegające na: rozbudowie i przebudowie ulicy od torów do posesji przy ulicy (…) wraz z przebudową sieci kanalizacji deszczowej z wpustami ulicznymi i przyłączami, przebudową kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami, przebudową sieci wodociągowej z przebudową przyłączy i wymianą zasuw i hydrantów, przebudową i rozbudową/przebudową oświetlenia oraz usunięciem ewentualnych kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną – etap II i III, w ramach rozbudowy i przebudowy będą wykonane miejsca parkingowe, zatoki autobusowe i postój taxi, mała architektura; projekt przewiduje również urządzenie zieleni miejskiej, przebudowie ul. (…) (chodniki, zjazdy do posesji, przyłącza wodociągowe, kanalizacja sanitarna i przyłącza, kanalizacja deszczowa z przykanalikami i przyłącza, przebudowa oświetlenia ulicznego, mała architektura), przebudowie ul. (…) (przebudowa ulicy z elementami małej architektury, wymiana kanału sanitarnego z wymianą przyłączy, wymiana istniejących wodociągów wraz z armaturą i przyłączami wodociągowymi wraz z węzłami wodociągowymi, przebudowa i rozbudowa oświetlenia ulicznego, usunięcie ewentualnych kolizji), przebudowie ul. (...) (przebudowa ulicy z elementami małej architektury, budowa kanalizacji deszczowej z przykanalikami i przyłączami, wymiana istniejących wodociągów z armaturą i przyłączami wodociągowymi oraz węzłami wodociągowymi, przebudowa i rozbudowa oświetlenia ulicznego, usuniecie ewentualnych kolizji), wymianie instalacji elektrycznych i ppoż. w zabytkowym budynku Muzeum (Zamek Królewski). Wszystkie drogi mają status dróg gminnych. Budynek Muzeum, ulice oraz infrastruktura wodno – kanalizacyjna stanowią własność Miasta.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że uzyskuje i będzie uzyskiwał po zakończeniu realizacji ww. zakresu prac przychody opodatkowane z tytułu umowy dzierżawy infrastruktury wodociągowej i kanalizacji sanitarnej zawartej ze Sp. z o.o. W pozostałym zakresie ww. inwestycji Miasto nie będzie wykonywało żadnych czynności skutkujących możliwością uzyskania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie w sytuacji, gdy nabywane, w ramach realizacji projektu „…”, towary i usługi będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (czyli tych dotyczących umowy dzierżawy infrastruktury wodociągowej i kanalizacji sanitarnej zawartej ze Sp. z o.o), to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących te zakupy. Natomiast, gdy w deklaracji podatkowej sporządzonej za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Miasto będzie miało prawo do wystąpienia o zwrot różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

W pozostałych przypadkach, gdy zakupione towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. służą do wykonywania czynności zwolnionych, Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie tych towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Miasto nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród tych warunków ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. Rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinasowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Wnioskodawca nie spełnia tych warunków zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj