Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-959/12-3/TW
z 12 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: „(…)”.

Wniosek uzupełniono w dniu 9 października 2012 r. w zakresie zadanych pytań oraz własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie lub Klub) zajmuje się organizowaniem i propagowaniem sportów wodnych i rekreacji na wodzie - szczególnie żeglarstwa regatowego i turystycznego. Do KRS został wpisany w roku 2002, jednak działalność statutową prowadzi przez wiele lat. Stowarzyszenie nie było i nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT. Statut Wnioskodawcy nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z jej nieprowadzeniem. Dochodami są składki członkowskie oraz dotacja z Urzędu Miejskiego w (…), które to środki w 100% wydatkowane były na bieżącą działalność statutową Klubu.

W związku z uruchomieniem programu Stowarzyszenie ubiega się o przyznanie pomocy w formie dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z programu operacyjnego: „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 r. w ramach środka 4.1 Lokalnej Grupy (...)”.

Pomoc dotyczyć ma refundacji operacji zatytułowanej „(…)”.

Operacja nie ma charakteru komercyjnego, tj. zarobkowego ponieważ Zainteresowany nie czerpie zysków ze swojej działalności, ani nie prowadzi działalności gospodarczej.

Operacja, na realizację której złożony został wniosek o dofinansowanie będzie miała ścisły związek z działalnością statutową Stowarzyszenia a w szczególności:

  1. Popularyzacją, organizowaniem i rozwijaniem żeglarstwa w możliwie wielu formach.
  2. Podnoszeniem poziomu sportowego żeglarstwa regatowego.
  3. Prowadzeniem działalności wychowawczej wśród młodzieży (w oparciu o zajęcia żeglarskie we wszystkich możliwych formach).
  4. Umożliwieniem wszystkim zainteresowanym korzystania z rekreacji na wodzie, kształtowaniem wzorów społecznych kulturalnego, aktywnego spędzania wolnego czasu.
  5. Rozwijaniem zainteresowania żeglarstwem jego etosem i historią.
  6. Propagowaniem nowoczesnych form żeglarstwa śródlądowego i morskiego.
  7. Rozwijaniem świadomości pro ekologicznej ze szczególnym uwzględnieniem ekosystemów wodnych (mórz, jezior, rzek) oraz czynnym uczestnictwem w działaniach na rzecz ochrony naturalnego środowiska wodnego.

Ponadto z nowego pomostu korzystać bezpłatnie będą mogli nie tylko członkowie Klubu ale również mieszkańcy miasta, co przyczyni się do uatrakcyjnienia terenu jakim jest promenada nad jeziorem (…).

Realizacja projektu nie spowoduje, że Stowarzyszenie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. W trakcie realizacji powyżej wspomnianej operacji Klub będzie ponosić koszty w cenie brutto zawierającej podatek od towarów i usług. Z dotacji mogą zostać pokryte ceny netto. Pokrycie z dotacji podatku od towarów i usług, jest możliwe tylko wówczas, gdy zostanie on uznany za koszt kwalifikowalny.

VAT jest kosztem kwalifikowalnym tylko wówczas, gdy niemożliwe jest odzyskanie kwoty VAT, zapłaconego w cenach brutto.

Wydatki poniesione w związku z planowaną inwestycją mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a faktury nabycia towarów i usług związanych z planowaną inwestycją wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Ponadto, Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów usług.

Celem jego działania jest organizowanie i propagowanie sportów wodnych i rekreacji na wodzie, szczególnie żeglarstwa regatowego turystycznego oraz rozwijanie świadomości pro ekologicznej ze szczególnym uwzględnieniem ekosystemów wodnych (mórz, jezior, rzek) a także czynne uczestnictwo w działaniach na rzecz ochrony naturalnego środowiska wodnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przytoczonym stanem faktycznym Stowarzyszenie będzie miało prawo do odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, z samej istoty rzeczy wypłacona dotacja jest refundacją kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu. Owe koszty nazwane kosztami kwalifikowalnymi - czyli wydatki bezpośrednio poniesione przez beneficjenta w cenach netto potwierdzone zostaną fakturą VAT. Wydatki powyższe są zawsze kosztami w cenach netto. Oznacza to, że podmiotom które są płatnikami VAT, ten podatek nie kwalifikuje się do refundacji. W sytuacji kiedy podmiot nie jest płatnikiem VAT można owe koszty zakwalifikować do wsparcia unijnego.

Podmiot, który składa zapotrzebowanie na dofinansowanie realizacji swojego projektu na formularzu wniosku oraz w biznes planie wskazuje dokładnie wydatki, jakie zamierza ponieść. Koszty te muszą znajdować się w obszarze wydatków kwalifikowalnych do współfinansowania z danego programu.

Zatem można uznać, że dany wydatek jest kosztem kwalifikowalnym kiedy:

  • jest to wydatek, który jest opisany w wytycznych do danego programu,
  • jest to koszt konieczny do realizacji danego projektu,
  • został on faktycznie poniesiony w czasie, kiedy dany projekt jest realizowany,
  • jest udokumentowany w taki sposób aby można było go dokładnie zidentyfikować.

Zasadnicze znaczenie w zakresie uznania podatku VAT za koszt kwalifikowalny ma status beneficjenta pomocy unijnej.

Zainteresowany wskazuje również, iż niemożliwe jest odzyskanie zapłaconego w cenach brutto nabywanych w związku z realizacją ww. projektu materiałów i usług, gdyż Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT natomiast możliwe jest uznanie podatku VAT za koszt kwalifikowalny i zakwalifikowanie go do wsparcia unijnego.

Stowarzyszenie nie było i nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT. Statut nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z jej nieprowadzeniem. Dochodami Wnioskodawcy są składki członkowskie oraz dotacja z Urzędu Miejskiego, które to środki w 100% wydatkowane były na bieżącą działalność statutową Stowarzyszenia.

Realizacja projektu nie spowoduje, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie spowoduje ona również powstania obowiązku podatkowego oraz nie będzie konieczności zarejestrowania działalności gospodarczej. Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a zatem zakupione towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W opinii Wnioskodawcy nie będzie on miał również prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przepisów ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Zajmuje się organizowaniem i propagowaniem sportów wodnych i rekreacji na wodzie - szczególnie żeglarstwa regatowego i turystycznego.

W związku z uruchomieniem programu Klub ubiega się o przyznanie pomocy w formie dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z programu operacyjnego: „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 r. w ramach środka 4.1 Lokalnej Grupy (...)”.

Pomoc dotyczyć ma refundacji operacji zatytułowanej „(…)”.

Operacja nie ma charakteru komercyjnego, tj. zarobkowego ponieważ Klub nie czerpie zysków ze swojej działalności, a nabyte towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. operacji.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał prawa ani do odliczenia, ani do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: „(…)”.

Ponadto tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj