Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-702/11-4/JF
z 3 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-702/11-4/JF
Data
2011.08.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kultura
usługi kulturalne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Usługi kulturalne świadczone przez instytucję kultury spełniają przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy



Wniosek ORD-IN 271 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11.05.2011 r. (data wpływu Izby Skarbowej w Warszawie 13.05.2011 r., do tut. Biura 18.05.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26.05.2011 r. (data wpływu 30.05.2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie nr IPPP3/433-702/11-2/JF z dnia 23.05.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.05.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia podatkowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z tym wezwano do uzupełnienia ww. wniosku pismem z dnia 23.05.2011 r. nr IPPP3/443-702/11-2/JF. Wezwanie doręczono w dniu 25.05.2011 r. Uzupełnienia dokonano w dniu 26.05.2011 r. (data wpływu 30.05.2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest instytucją wpisaną do rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Ośrodek świadczy usługi ściśle związane z działalnością na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury, zgodnie z zakresem swej działalności statutowej. Jest instytucją samorządową. Ośrodek w ramach swej działalności organizuje i prowadzi zajęcia taneczne, plastyczne, muzyczne dla dzieci i młodzieży oraz zajęcia z witrażu i ...dla dorosłych. Za wymienione wyżej zajęcia pobierane są od uczestników opłaty, stanowiące jedynie częściową refundację (zwrot) kosztów ponoszonych z tego tytułu przez Ośrodek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, a zwłaszcza art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a usługi te są zwolnione w całości od podatku od towarów usług...

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez Wnioskodawcę usługi są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Ośrodek wpisany jest do rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora. Świadczy usługi kulturalne, zgodnie ze statutem. Usługi świadczy na rzecz mieszkańców W. i okolicznych miejscowości. Ponosi z tego tytułu określone koszty. Za niektóre z usług, tj. zajęcia taneczne, plastyczne i muzyczne dla dzieci i młodzieży oraz zajęcia z witrażu i... dla dorosłych są pobierane opłaty, które stanowią jedynie częściowy zwrot kosztów ich prowadzenia.

Zgodnie z cytowanym przepisem art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a są to:

  1. usługi kulturalne,
  2. prowadzone przez podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zatem jako takie wypełniają dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a Ustawy i zwolnione są z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W rozumieniu art. 2 tej ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Na podstawie powyższych przepisów za działalność kulturalną uznaje się tworzenie, upowszechnianie i ochronę kultury. W celu organizowania działalności kulturalnej, jednostki samorządu terytorialnego tworzą instytucje kultury, których celem statutowym jest tego rodzaju działalność.

W świetle ust. 18 wskazanego wyżej artykułu 43 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być:

  • podmiotem prawa publicznego,
  • podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym,
  • podmiotem wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz

Ponadto, spełnienie powyższych przesłanek pozwala na korzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, jeżeli świadczone usługi kulturalne nie zostały wymienione w wyłączeniach określonych w pozostałych przepisach.

Zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach:
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest instytucją wpisaną do rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Jako ośrodek kultury jest instytucją samorządową świadczącą usługi statutowe ściśle związane z działalnością na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury. Ośrodek w ramach swej działalności organizuje i prowadzi zajęcia taneczne, plastyczne, muzyczne dla dzieci i młodzieży oraz zajęcia z witrażu i... wieku dla dorosłych. Opłaty pobierane przez Wnioskodawcę od uczestników ww. zajęć stanowią jedynie częściową refundację (zwrot) kosztów ponoszonych z tego tytułu.

Powyższe okoliczności wskazują, iż Wnioskodawca posiada status samorządowej instytucji kultury, wpisanej do rejestru instytucji prowadzonego przez organizatora – gminę. W ramach swojej działalności statutowej świadczy usługi kulturalne (prowadzi zajęcia taneczne, plastyczne, muzyczne dla dzieci i młodzieży oraz zajęcia z witrażu i ... wieku dla dorosłych), a za udział w tych zajęciach od ich uczestników pobiera opłaty. Wnioskodawca pobierając opłaty od uczestników warsztatów, nie osiąga zysków z tej działalności, bowiem opłaty pokrywają jedynie część kosztów świadczonych usług.

Analizując powyższe stwierdzić należy, iż przedmiotowe usługi spełniają przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Poza tym, usługi te nie zostały wymienione w wyłączeniach wskazanych w art. 43 ust. 19 ustawy. Zatem, świadczone przez Wnioskodawcę usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj