Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-250/11/KW
z 13 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-250/11/KW
Data
2011.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
placówka oświatowa
podatek od towarów i usług
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT szkoleń świadczonych dla pielęgniarek i położnych w ramach jednostki objętej systemem oświaty



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2011r. (data wpływu 7 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2011r. (data wpływu 26 kwietnia 2011r.) oraz pismem z dnia 4 maja 2011r. (data wpływu 4 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT kursów dla pielęgniarek i położnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT kursów dla pielęgniarek i położnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2011r. (data wpływu 26 kwietnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 kwietnia 2011r. znak: IBPP1/443-250/11/KW oraz pismem z dnia 4 maja 2011r. (data wpływu 4 maja 2011r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym (jednoosobowa działalność gospodarcza) prowadzącym działalność od 01 kwietnia 2007r. polegającą na organizacji szkoleń dla pielęgniarek i położnych oraz sporadycznie dla przedstawicieli innych zawodów związanych z ochroną zdrowia, np. sanitariuszy medycznych.

Szkolenia dla pielęgniarek i położnych prowadzone są w następujących formach:

  • szkolenie specjalizacyjne (specjalizacje) mające na celu uzyskanie przez pielęgniarkę lub położną kwalifikacji w określonej dziedzinie pielęgniarstwa oraz tytułu specjalisty w tej dziedzinie,
  • kursy kwalifikacyjne mające na celu uzyskanie przez pielęgniarkę lub położną kwalifikacji do udzielania określonych świadczeń zdrowotnych,
  • kursy specjalistyczne mające na celu uzyskanie przez pielęgniarkę lub położną kwalifikacji do wykonywania określonych czynności zawodowych przy udzielaniu świadczeń pielęgnacyjnych,
  • kursy dokształcające mające na celu pogłębianie i aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych pielęgniarki lub położnej.

Wszystkie rodzaje kształcenia podyplomowego prowadzone są na podstawie programu kształcenia zatwierdzanego przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych w W. podległego Ministrowi Zdrowia i po uzyskaniu wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych prowadzonego przez Okręgową Izbę Pielęgniarek i Położnych. Podatnik zapewnia kadrę dydaktyczną o kwalifikacjach odpowiednich dla danego rodzaju kształcenia oraz odpowiednią do realizacji programu bazę dydaktyczną, w tym szkolenia praktycznego.

Od stycznia 2011r. Wnioskodawca posiada status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego (wpis do rejestru placówek prowadzonych przez Starostę X). Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego(.„.) umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z art. 5 ust.2 pkt 3 ww. ustawy szkołą i placówką, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez osobę fizyczną.

Potrzeba uzyskania interpretacji wynika z wejścia od 1 stycznia 2011r. w życie ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 z 2010r.).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 kwietnia 2011r. wskazał, iż:

  1. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Wszystkie wymienione usługi we wniosku (kursy) mają na celu nabycie, zmianę lub uzupełnienie kwalifikacji zawodowych pielęgniarek i położnych oraz przedstawicieli innych zawodów związanych z ochroną zdrowia (uczestnikami kursów są osoby dorosłe). Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest edukacja w formach pozaszkolnych (PKD: 85.59.B). Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie Zaświadczenia o wpisie do ewidencji z dnia 14.12.2010r. Starosty X. (status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego od 1 stycznia 2011r.), a podstawą wydania zaświadczenia jest art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.). Wpis został dokonany na podstawie złożonego wniosku oraz statutu placówki, który określa działalność podmiotu. Zgodnie ze statutem z dnia 8 grudnia 2010r. (art. 3 statutu) głównym celem działalności Placówki jest:
    1. rozpoznanie potrzeb i oczekiwań edukacyjnych słuchaczy,
    2. współpraca z różnymi instytucjami na rzecz edukacji, zaś Placówka realizuje swoje zadania poprzez organizację i prowadzenie kursów, w szczególności:
    • kursów doskonalących i dokształcających w zawodzie,
    • kursów kwalifikacyjnych i specjalistycznych,
    • szkoleń specjalizacyjnych.
    W związku z powyższym, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) (zwalnia się usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane) zdaniem Wnioskodawcy szkolenia i kursy realizowane przez Wnioskodawcę winny być zwolnione z podatku od towarów i usług.
  3. W nawiązaniu do pkt 2 zgodnie z opisem wskazanym we wniosku ( pkt 56) Wnioskodawca prowadzi usługi szkoleniowe w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach związanych z kształceniem służby zdrowia. Jest to możliwe wyłącznie po uzyskaniu akredytacji (decyzji – zgody), którą Wnioskodawca posiada odrębnie na każdy rodzaj szkolenia – kursu (data i nr zezwolenia, okres na który przysługuje decyzja (Dz. U. Nr 57 z 2001r. art. 10f do art. 10i ustawy z dnia 5 lipca 1996r. o zawodach pielęgniarki i położnej). W związku z powyższym należy je uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy).
  4. W chwili obecnej Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  5. Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach wskazanych w pkt 56 wniosku, a w szczególności:
    1. art. 10b do art. 10h Ustawy z dnia 5 lipca 1996r., o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 57, poz. 602 z 2001r.),
    2. § 1 do § 5 rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wykazu dziedzin pielęgniarstwa oraz dziedzin mających zastosowanie w ochronie zdrowia, w których może być prowadzona specjalizacja i kursy kwalifikacyjne oraz ramowych programów specjalizacji dla pielęgniarek i położnych z dnia 29 października 2003r. (Dz. U. Nr 197, poz. 1922 z 2003r.),
    3. § 2.1, 2.2, 2.3 rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych z dnia 29 października 2003r. (Dz. U. Nr 197, poz. 1923 z 2003r.).
  6. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę realizowane są w dwojaki sposób:
    1. wolny nabór słuchaczy, gdzie opłata wnoszona jest przez uczestnika szkolenia oraz samorząd zawodowy pielęgniarek i położnych (Izbę Pielęgniarek i Położnych, która dysponuje środkami pochodzącymi z obowiązkowych składek ponoszonych przez ww.),
    2. w ramach projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Społecznego (sytuacja taka miała miejsce w 2009 i 2010r.), kiedy to Wnioskodawca otrzymywał zlecenia wykonania szkoleń ze środków publicznych w drodze wyboru oferentów.
  7. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę skierowane są wyłącznie do osób z sektora ochrony zdrowia, są to usługi specjalistyczne mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu.

Ponadto w uzupełnieniu z dnia 4 maja 2011r. (data wpływu 4 maja 2011r.) Wnioskodawca wyjaśnił, iż wszystkie kursy wymienione we wniosku świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty oraz iż świadczone usługi są usługami kształcenia zawodowego, o których mowa we wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z prowadzoną działalnością przez Wnioskodawcę organizowane kursy dla pielęgniarek i położnych są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. ...

Zdaniem Wnioskodawcy, kursy przez niego organizowane są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r., gdyż są to usługi kształcenia zawodowego prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, tzn. w:

  • ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 5 lipca 1996r.,
  • rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie wykazu dziedzin pielęgniarstwa oraz dziedzin mających zastosowanie w ochronie zdrowia, w których może być prowadzona specjalizacja i kursy kwalifikacyjne oraz ramowych programów specjalizacji dla pielęgniarek i położnych z dnia 29 października 2003r.,
  • rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych z dnia 29 października 2003r.
  • Przedmiotowe usługi opodatkowane są stawką VAT zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 - pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  • pkt 29 usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. inne niż wymienione w pkt 26 prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na organizowaniu szkoleń dla pielęgniarek i położnych. Wnioskodawca jest jednostka objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (Zaświadczenie z dnia 14 grudnia 2010r. wydane na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty) posiadającą od dnia 1 stycznia 2011r. status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego.

Wnioskodawca przedmiotowe usługi szkoleniowe prowadzi wyłącznie jako jednostka objęta systemem oświaty, a świadczone usługi są usługami kształcenia zawodowego.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 1 pkt 8 ww. ustawy system oświaty zapewnia w szczególności m. in. możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Zaś art. 3 pkt 17 ww. ustawy stanowi, że przez kształcenie ustawiczne należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 32, poz. 216) uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia: kurs, kurs zawodowy, seminarium oraz praktyka zawodowa.

Zgodnie z § 1 pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kwalifikacjach zawodowych należy przez to rozumieć układy wiadomości i umiejętności niezbędne do wykonywania zadań zawodowych wynikających z opisu zawodu.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca prowadzi niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, która funkcjonuje w ramach systemu oświaty i wskazane we wniosku usługi szkoleniowe prowadzi wyłącznie jako jednostka objęta systemem światy, tj. w placówce kształcenia ustawicznego.

Jednocześnie stwierdzić należy, że prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia dla pielęgniarek i położnych stanowią jak najbardziej usługi kształcenia i to kształcenia zawodowego, bowiem mają na celu zdobycie wiadomości i umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań zawodowych, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą i zawodem.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że jeśli wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia zawodowego pielęgniarek i położnych są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty (tj. w ramach wpisu do rejestru prowadzonego przez Starostę), to są objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Tym samym brak jest podstaw i potrzeby rozpatrywania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, gdyż przepis ten dotyczy usług innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że organizowane przez Niego kursy są zwolnione od podatku należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja nie dotyczy ewentualnych innych szkoleń organizowanych na rzecz przedstawicieli innych zawodów związanych z ochrona zdrowia, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, jak również nie przedstawiono w tym zakresie wyczerpująco stanu faktycznego ani własnego stanowiska.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była również kwestia zwolnienia podmiotowego od podatku VAT dla Wnioskodawcy, gdyż Wnioskodawca nie zadał w tym zakresie pytania i nie przedstawił własnego stanowiska w tej sprawie. Zauważyć jednak należy, iż podatnik zwolniony podmiotowo od podatku może korzystać ze zwolnienia dla świadczonych usług do momentu rezygnacji ze zwolnienia lub utraty prawa do zwolnienia. Kwestia ta nie była jednak przedmiotem rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj