Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-221/11-4/KC
z 18 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-221/11-4/KC
Data
2011.05.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB)
stawki podatku
usługi budowlane


Istota interpretacji
Zastosowanie stawki VAT przy wykonywaniu usług budowlano-montażowych



Wniosek ORD-IN 312 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09.02.2011 r. (data wpływu 10.02.2011 r.) uzupełnione pismem w dniu 28.03.2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 18.03.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT przy wykonywaniu usług budowlano-montażowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.02.2011 roku r. wpłynął wniosek Spółki, uzupełniony w dniu 28.03.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania właściwej stawki VAT przy sprzedaży usług budowlano-montażowych w budynkach mieszkalnych, zakwalifikowanych w dziale 11 PKOB.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi przedsiębiorstwo „B.” Sp. z o.o. i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi budowlano-montażowe polegające na zakładaniu stolarki budowlanej, głównie z wyrobów aluminiowo-szklanych takich jak fasady aluminiowo-szklane, okna, drzwi, świetliki itp. Spółka wykonuje na zlecenie usługi budowlano-montażowe oraz remontowe również w obiektach budownictwa mieszkaniowego, które są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W skład tych obiektów niejednokrotnie wchodzą oprócz lokali mieszkalnych o powierzchni do 150 m² oraz powyżej 150 m² również lokale użytkowe jak garaże czy lokale handlowe. Spółka wykonuje usługi budowlane i budowlano-montażowe oraz remontowe w częściach wspólnych takich budynków tj. klatki schodowe, poddasza, wózkownie, pralnie, elewacje i dach budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT należy zastosować w sytuacji sprzedaży opisanych usług budowlanych w budynkach mieszkalnych, zakwalifikowanych w dziale 11 PKOB, w skład których wchodzą obok lokali mieszkalnych lokale użytkowe i handlowe, wykonywanych wyłącznie w częściach wspólnych budynku (klatki schodowe, poddasza, pralnie, wózkownie, elewacje i dach budynku itp.)...

Zdaniem wnioskodawcy w opisanej sytuacji należy zastosować obniżoną stawkę w wysokości 8%. Zgodnie z art. 41 ust. 12 Ustawy o VAT (w zw. z art. 146a pkt 2) stawkę 8 % stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Natomiast przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się zgodnie z art. 12a Ustawy o VAT m.in. obiekty budownictwa mieszkaniowego (budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11 - art. 2 pkt 12) z wyłączeniem lokali użytkowych. Dodatkowo art. 12 b wprowadza wyłączenie dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m², oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m². Wyłączenia zatem nie dotyczą części wspólnych budynków.

Jeżeli więc Wnioskodawca wykonuje roboty w częściach wspólnych budynku sklasyfikowanego wg PKOB w dziale 11 i jednocześnie nie wykonuje ich w lokalach użytkowych oraz w lokalach mieszkalnych o pow. powyżej 150 m² w tym budynku, to roboty te powinny być objęte stawką 8 % VA T.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa, o czym stanowi art. 5 ust. 2 ww. ustawy.

Przepisy art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług definiują pojęcie świadczenia usług W myśl tego przepisu przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(….)

Zgodnie z obowiązującym od dnia 01.01.2011 roku art. 146a pkt 1 ustawy wprowadzony art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 roku o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacja ustawy budżetowej (Dz.U. Nr 238 poz.1578) w okresie od dnia 01 stycznia 2011 roku do dnia 31 grudnia 2013 roku z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13,art., 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust.2 i ust.3 oraz w tytule załącznika Nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku o której mowa w art. 115 ust.2 wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu o której mowa w art. 114 ust.1 wynosi 4%.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust.12 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2011 roku stawkę podatku VAT, o której mowa w ust. 2 art. 41 w związku z art. 146a pkt 2 tj. 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 , a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych z zastrzeżeniem ust.12b.

Z kolei w ust.12b tego artykułu ustawodawca dokonuje wyłączenie i stwierdza, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych których powierzchnia użytkowa przekracza 300m² oraz lokali mieszkalnych których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust.12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej – art. 41 ust. 12c ustawy.

Z kolei w § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
    1. robót konserwacyjnych dotyczących:
    2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    3. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

w zakresie w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 rozporządzenia).

Stosownie do treści przytoczonych wyżej przepisów, z obniżonej stawki podatku VAT korzystają: budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi budowlano-montażowe polegające na zakładaniu stolarki budowlanej, głównie z wyrobów aluminiowo-szklanych takich jak: fasady aluminiowo-szklane, okna, drzwi, świetliki itp. Wykonuje również na zlecenie usługi budowlano-montażowe oraz remontowe w obiektach budownictwa mieszkaniowego, które są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, w częściach wspólnych takich budynków tj: klatkach schodowych, poddaszach, wózkowniach, pralniach, na elewacjach i dachach tych budynków.

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z kwestią właściwej stawki dla wykonywanych przez siebie usług budowlanych w budynkach, sklasyfikowanych w dziale 11 PKOB we wskazanych częściach wspólnych tych budynków.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji;(…).

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Wskazać również należy, że dla prawidłowego określenia wysokości podatku VAT konieczna jest precyzyjna identyfikacja obiektu, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych. Zaznaczyć należy, że zasadą jest, iż to zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W przedmiotowym wniosku podatnik świadczy usługi budowlane i budowlano-montażowe w wózkowniach, pralniach, klatkach schodowych i poddaszach budynków, które jak podaje są sklasyfikowane w dziale 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Jednocześnie, w uzasadnieniu stwierdza, że swoich usług nie wykonuje w lokalach użytkowych oraz lokalach mieszkalnych o pow. powyżej 150 m². Dla usługi budowlanej polegającej na instalacji stolarki budowlanej w piwnicach, klatkach schodowych, poddaszach, pralniach czy wózkowniach w budynkach wielomieszkaniowych, np. blokach, będących obiektami budowlanymi zaliczanymi do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, Wnioskodawca będzie mogła zastosować preferencyjną 8% stawkę podatku, pod warunkiem, iż usługi te będą wykonywane w ramach remontu lub modernizacji.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż Wnioskodawca sprzedając opisane usługi budowlane roboty budowlano-montażowe w częściach wspólnych budynku, tj. klatkach schodowych, poddaszach, pralniach, wózkowniach, na elewacjach i dachach budynków, sklasyfikowanych wg PKOB w dziale 11 i uznanych w ustawie jako budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, będzie mógł zastosować stawkę podatku w wysokości 8%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.Curie – Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj