Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-1030/12-2/MK
z 12 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012, poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.11.2012 r. (data wpływu 26.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych związanych z dokonywaniem przez Wnioskodawcę zwrotów środków nadpłaconych ponad indywidualny limit wpłat na IKZE dla danego oszczędzającego w ramach rozliczenia wpłaty transferowej oraz wyjaśnienia pojęcia okres dokonywania odliczeń w ramach wypłaty transferowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych związanych z dokonywaniem przez Wnioskodawcę zwrotów środków nadpłaconych ponad indywidualny limit wpłat na IKZE dla danego oszczędzającego w ramach rozliczenia wpłaty transferowej oraz wyjaśnienia pojęcia okres dokonywania odliczeń w ramach wypłaty transferowej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 189 z późn. zm.) został utworzony przez Spółkę Dobrowolny Fundusz Emerytalny (DFE). Towarzystwo jako organ DFE tworzy, zarządza i reprezentuje go w stosunkach z osobami trzecimi. Przedmiotem działalności Funduszu jest prowadzenie indywidualnego konta emerytalnego (IKE) oraz indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego (IKZE).

Uczestnikiem IKZE może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat. W odniesieniu do IKZE został określony szczególny sposób ustalenia limitu wpłat na IKZE. Wpłaty dokonywane na IKZE w roku kalendarzowym nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 4% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne, ustalonej dla oszczędzającego za rok poprzedni, nie więcej jednak niż 4% kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ogłoszonej na podstawie art. 19 ust. 10 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) na rok poprzedni.

W przypadku gdy kwota obliczona w trybie określonym powyżej nie przekracza 4% równowartości 12-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej Monitor Polski”, w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów, w terminie do dnia 15 września poprzedniego roku kalendarzowego, oszczędzający może dokonać w roku kalendarzowym wpłaty na IKZE do wysokości 4% równowartości 12-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę w poprzednim roku kalendarzowym.

Towarzystwo nie ma obowiązku weryfikowania limitu wpłat na IKZE. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) oraz ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205 z późn. zm., dalej: „Ustawa o IKE/IKZE”) nie wprowadzają dodatkowych obowiązków lub dokumentów przedkładanych przez oszczędzającego w ramach IKZE w celu ustalenia limitu wpłat na IKZE. Spółka nie ma prawa żądania od oszczędzającego żadnych oświadczeń, kopii deklaracji PIT-11 ani innych dokumentów rozliczeniowych odnoszących się do limitu wpłat na IKZE.

W odniesieniu do okresu przejściowego tj. od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. Towarzystwo jest zobowiązane do przyjmowania wpłat transferowych, o których mowa w art. 31 ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 75, poz. 398 z późn. zm.). W okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. oszczędzający może przenieść środki zgromadzone na indywidualnym koncie emerytalnym na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego. Wartość przeniesionych środków stanowi wpłatę na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego. Wpłata na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego środków, o których mowa powyżej, może podlegać odliczeniu od dochodu na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nadwyżka ponad przysługujący w roku podatkowym limit odliczenia podlega odliczeniu w latach następnych. W okresie dokonywania odliczeń od dochodu środków przeniesionych z indywidualnego konta emerytalnego na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego oszczędzającemu nie przysługuje prawo dokonywania wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego.

W praktyce, w ramach prowadzenia IKZE możliwy jest przypadek gdy Oszczędzający dokona w trakcie 2012 r. wypłaty transferowej na IKZE prowadzone przez Towarzystwo. W trakcie rozliczeń wypłaty transferowej w poszczególnych latach podatkowych (2012 r., 2013 r., itd.) możliwa jest sytuacja, w której wypłata transferowa została dokonana w kwocie wyższej niż ustalony dla danego oszczędzającego indywidualny limit wpłat na IKZE (w odniesieniu do konkretnych lat podatkowych). Środki wpłacone na IKZE są przeliczane na jednostki rozrachunkowe DW w najbliższym dniu roboczym po ich otrzymaniu i przyporządkowaniu oszczędzającemu, który dokonał wpłaty (wpłata określonej kwoty jest przeliczana na konkretną liczbę jednostek rozrachunkowych z dokładnością do czterech miejsc po przecinku). Jednocześnie jak wyżej wskazano, Spółka nie ma praktycznych możliwości weryfikacji czy dana kwota wypłaty transferowej na IKZE mieści w granicach limitu indywidualnego właściwego dla danego oszczędzającego (w odniesieniu do konkretnych lat podatkowych).

Stwierdzenie faktu przekroczenia limitu wpłat na IKZE w danym roku kalendarzowym dla konkretnego oszczędzającego może nastąpić w terminie znacznie późniejszym niż sama wplata transferowa na IKZE. W takim przypadku Towarzystwo dokonuje przelewu zwrotnego środków na rzecz oszczędzającego. W dacie rozliczenia nadpłaty na IKZE wartość jednostki rozrachunkowej DFE może być wyższa lub niższa od wartości jednostki rozrachunkowej DFE z daty przyjęcia wypłaty transferowej. Tym samym, kwota zwrotnego przelewu może być wyższa lub niższa od kwoty nadpłaconej składki na IKZE.

Wątpliwości Spółki dotyczą obowiązków w przypadku dokonania przelewu zwrotnego na rzecz oszczędząjącego w przypadku stwierdzenia, iż oszczędzający przekroczył limit indywidualny określony zgodnie z przepisami ustawy o IKE/IKZE, tj. kwota zwrotnego przelewu jest wyższa niż kwota nadpłaconych środków ponad indywidualny limit wpłat na IKZE dla danego oszczędzającego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


  1. Jak należy interpretować pojęcie „okres dokonywania odliczeń” w ramach rozliczenia wypłaty transferowej?
  2. Czy w przypadku przelewu zwrotnego po stronie oszczędzającego powstanie przychód, - w przypadku gdy kwota przelewu zwrotnego jest wyższa niż kwota nadpłaconych środków ponad indywidualny limit wpłat na IKZE dla danego oszczędzającego w ramach rozliczenia wypłaty transferowej - co skutkować będzie obowiązkiem wystawienia informacji PIT-8C przez Towarzystwo?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1.


Zdaniem Spółki przez okres dokonywania odliczeń należy rozumieć okres pełnego roku kalendarzowego (równoznaczny z rokiem podatkowym, w którym oszczędzający dokonuje odliczeń od dochodu zgodnie z ustawą o PIT).


Ad. 2.


Zdaniem Towarzystwa w dacie dokonania przelewu zwrotnego po stronie oszczędzającego powstanie przychód - w przypadku gdy kwota przelewu zwrotnego jest wyższa niż kwota nadpłaconych środków ponad indywidualny limit wpłat na IKZE dla danego oszczędzającego - co skutkować będzie wystawieniem informacji PIT-8C przez Towarzystwo.

Uzasadnienie


Ad. 1.


Zdaniem Spółki przez okres dokonywania odliczeń należy rozumieć okres pełnego roku kalendarzowego (równoznaczny z rokiem podatkowym, w którym oszczędzający dokonuje odliczeń od dochodu zgodnie z ustawą o PIT). Z istoty odliczeń w ramach podatku dochodowego od osób fizycznych, iż ulga IKZE jest rozliczana w ramach rocznej deklaracji podatkowej składanej dla celów PIT. Jak stanowi bowiem art. 26 ust. 1 pkt 2b ustawy o PIT, podstawę obliczenia podatku stanowi dochód podatkowy, po odliczeniu kwot wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego dokonanych przez podatnika w roku podatkowym, do wysokości określonej w przepisach o indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego.

Przepisy ustawy o PIT oraz ustawy o IKE/IKZE nie wprowadzają dodatkowych regulacji w zakresie weryfikacji przez Towarzystwo stopnia wykorzystania limitu wpłat na IKZE.

Dodatkowo należy podkreślić, iż zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej (przy czym ustawa o PIT nie zawiera odmiennych rozwiązań w tym zakresie).


Ad. 2.


Zdaniem Towarzystwa po stronie oszczędzającego powstanie przychód - w przypadku gdy kwota przelewu zwrotnego jest wyższa niż kwota nadpłaconych środków ponad indywidualny limit wpłat na IKZE dla danego oszczędzającego - co skutkować będzie wystawieniem informacji PIT-8C przez Towarzystwo.


Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 źródłami przychodów podlegających opodatkowaniu PIT są w szczególne tzw. inne źródła.


Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT za przychody z tzw. innych źródeł (nie wskazanych w innych postanowieniach ww. ustawy) uważa się szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konia zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przychód jest w istocie określonym przyrostem majątkowym, a tym samym jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny. Przychód stanowią otrzymane lub postawione do dyspozycji pieniądze i wartości pieniężne. Przez pojęcie „otrzymane” - zgodnie ze Słownikiem języka polskiego - należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń, należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko wypłacona gotówka, ale również kwota, która wpłynęła na rachunek bankowy podatnika. Natomiast „postawionymi do dyspozycji” są takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik - wykazując określoną aktywność - ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy, podatnik ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy, a nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji.

W praktyce z powyższego wynika, iż każde definitywne przysporzenie majątkowe uzyskane przez podatnika podlega opodatkowaniu podatkiem PIT (jako przychód z tzw. innego źródła przychodów, o ile nie jest zastrzeżone dla innego źródła przychodów).

Jak przedstawiło Towarzystwo w stanie faktycznym, w ramach prowadzenia IKZE możliwy jest przypadek gdy Oszczędzający dokona w trakcie roku kalendarzowym wpłaty składki na IKZE (w ramach rozliczenia wypłaty transferowej) w kwocie wyższej niż ustalony dla danego oszczędzającego indywidualny limit wpłat na IKZE. Środki wpłacone na IKZE są przeliczane na jednostki rozrachunkowe DFE w najbliższym dniu roboczym po ich otrzymaniu i przyporządkowaniu oszczędzającemu, który dokonał wpłaty (wpłata określonej kwoty jest przeliczana na konkretną liczbę jednostek rozrachunkowych z dokładnością do czterech miejsc po przecinku). Jednocześnie jak wyżej wskazano, Spółka nie ma praktycznych możliwości weryfikacji czy dana kwota wpłaty na IKZE mieści w granicach limitu indywidualnego właściwego dla danego oszczędzającego.

Zgodnie z postanowieniami art. 33a ustawy o IKE/IKZE w zw. z art. 99 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 189 z późn, zm.) środki wpłacane do funduszu oraz otrzymane wypłaty transferowe są przeliczane na jednostki rozrachunkowe. Całkowita wartość jednostek rozrachunkowych jest zawsze równa całkowitej wartości aktywów netto funduszu przeliczonych na te jednostki. Składki oraz otrzymane wypłaty transferowe mogą być przeliczane również na części ułamkowe jednostki rozrachunkowej, a wartość środków na rachunku członka może być wyrażona w takich częściach ułamkowych. Wartość aktywów netto funduszu oraz wartość jednostki rozrachunkowej jest ustalana zgodnie z zasadami wyceny aktywów i zobowiązań funduszy.

Stwierdzenie faktu przekroczenia limitu wpłat na IKZE w danym roku kalendarzowym dla danego oszczędzającego może nastąpić w terminie znacznie późniejszym niż sama wpłata składek na IKZE (w ramach wypłaty transferowej). W takim przypadku Towarzystwo dokonuje zwrotnego przelewu środków na rzecz oszczędzającego. W dacie rozliczenia nadpłaconych kwot składek na IKZE wartość jednostki rozrachunkowej DFE może być wyższa lub niższa od wartości jednostki rozrachunkowej DFE z daty rozliczenia wypłaty transferowej.

Według Spółki, w dacie dokonania przelewu zwrotnego, powstanie po stronie oszczędzającego przychód podlegający opodatkowaniu PIT w wysokości dodatniej różnicy pomiędzy kwotą zwrotnego przelewu a kwotą nadpłaty ponad indywidualny limit wpłat na IKZE, co skutkować będzie powstaniem przychodu z tzw. innego źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT), co powinno skutkować powstaniem obowiązku wystawienia imiennej informacji podatkowej PIT-8C.

Stosownie bowiem do art. 42a ustawy o PIT, Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarcza, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Tym samym, po stronie Spółki istnieje obowiązek udokumentowania uzyskania przez Oszczędzającego przychodu oraz wystawienia informacji podatkowej PIT-8C, jako przychód z tzw. innego źródła.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj