Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-161/13/TS
z 15 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2013 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 15 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług opiekuna sal komputerowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 lutego 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług opiekuna sal komputerowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina realizowała projekt na utworzenie sal komputerowych w szkołach podstawowych. W projekcie jest zawarta usługa opiekuna sal komputerowych. Opiekun zajmuje się dozorem nad prawidłowym i prawnym użytkowaniem komputerów, służy dzieciom pomocą przy nabyciu umiejętności sprawnego korzystania z komputera, internetu, zasobów wiedzy zawartej w internecie, jest obecny przez cały czas, w którym dzieci korzystają z sal komputerowych, itp. Cały projekt został napisany w celu edukacji dzieci i wyrównaniu szans edukacyjnych. Projekt finansowany jest ze środków UE. W ramach tego projektu został ogłoszony przez Gminę przetarg na wykonanie usługi pod nazwą – „Opiekun sal komputerowych”.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Jednym z warunków przystąpienia do przetargu było spełnienie określonych warunków zamówienia, m.in. posiadania kadry z wykształceniem pedagogicznym i informatycznym (opiekunem sal komputerowych musi być nauczyciel). Wnioskodawca powtórzył również, iż usługa „Opiekun sal komputerowych” obejmuje zakresem: dozór nad prawidłowym i prawnym użytkowaniem komputerów, naukę i pomoc dzieciom przy nabywaniu umiejętności sprawnego korzystania z komputera, internetu, zasobów wiedzy zawartej w internecie, opiekun jest obecny przez cały czas, w którym dzieci korzystają z sal komputerowych (czas został ściśle określony w projekcie, np. 2h dwa razy w tygodniu). Czas trwania projektu to okres 25 miesięcy. Cały projekt został napisany w celu edukacji i wyrównywania szans edukacyjnych. Wnioskodawca sklasyfikował ww. usługę w PKWiU w grupowaniu 85.59.


W związku z powyższym ostatecznie zadano następujące pytanie.


Czy świadczenie tego rodzaju usług jest opodatkowane stawką VAT 23% czy korzysta ze zwolnienia?


Zdaniem Wnioskodawcy, zastosować należy stawkę 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Wskazać należy, iż zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Jednocześnie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych


  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina realizowała projekt na utworzenie sal komputerowych w szkołach podstawowych. Wnioskodawca złożył ofertę w ogłoszonym przez Gminę przetargu na wykonanie usługi pn. „Opiekun sal komputerowych”. Przedmiotowa usługa obejmuje zakresem: dozór nad prawidłowym i prawnym użytkowaniem komputerów, naukę i pomoc dzieciom przy nabywaniu umiejętności sprawnego korzystania z komputera, internetu, zasobów wiedzy zawartej w internecie. Opiekun jest obecny przez cały czas, w którym dzieci korzystają z sal komputerowych. Projekt finansowany jest ze środków UE. Wnioskodawca sklasyfikował ww. usługi w PKWiU w grupowaniu 85.59 („Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy prawa należy w pierwszej kolejności stwierdzić, iż opisana we wniosku usługa nie podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy, bowiem we wspomnianym w tym przepisie załączniku nr 3 nie zostały wymienione usługi o symbolu statystycznym PKWiU 85.59.

Należy zauważyć, iż z wniosku wynika, że przedmiotowe usługi wykazują w zasadzie związek z kształceniem uczniów szkół podstawowych.

Rozpatrując zatem możliwość zastosowania względem tych usług zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy wskazać należy, iż wykonując usługę opiekuna sal komputerowych, z których korzystają dzieci szkół podstawowych, Wnioskodawca nie występuje jako jednostka objęta systemem oświaty, ani inny z podmiotów wymienionych w tym przepisie. To skutkuje uznaniem, iż nie ma on prawa do zastosowania zwolnienia na tej podstawie.

Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest z kolei uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „kształcenia zawodowego” i „przekwalifikowania zawodowego”, wobec tego należy wskazać, iż zgodnie z art. 44 obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. nr 77/1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy zawodowej.

Mając na względzie powyższą definicję, wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz nauczanie mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. O braku zawodowego charakteru przedmiotowych czynności świadczy krąg osób, do których są adresowane, tj. uczniowie szkół podstawowych. Należy podkreślić, iż z uwagi na wiek, nie funkcjonują oni na rynku pracy, nie wykonują zawodów, zatem nie możemy mówić w tym przypadku o zdobywaniu wiedzy do celów zawodowych.

Stąd też przedmiotowych usług nie można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia pozostaje w tym przypadku fakt finansowania projektu ze środków UE.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż usługa opiekuna sal komputerowych nie może zostać zakwalifikowana jako usługa zwolniona od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Zatem przedmiotowe usługi opodatkować należy, stosownie do art. 41 ust. 1, stawką podatku w wysokości 23%.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj