Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-178/13/MN
z 16 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2013 r. (data wpływu 26 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca - samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej jest podmiotem leczniczym, dla którego Województwo jest podmiotem tworzącym. Działalność Wnioskodawcy prowadzona jest na nieruchomości zabudowanej budynkiem o pow. użytkowej 601.03 m2. Nieruchomość została oddana w nieodpłatne użytkowanie na rzecz Wnioskodawcy z przeznaczeniem na prowadzenie działalności w zakresie świadczenia usług zdrowotnych aktem notarialnym z dnia 19 marca 2008 r. Prawo to zostało ujawnione w księdze wieczystej, prowadzonej przez Sąd Rejonowy. Przychodnia wyposażona jest ponadto w aktywa trwałe, które stanowią jej własność. Województwo, jako podmiot tworzący, przeprowadza proces zbycia w drodze przetargu mienia Wnioskodawcy, jako przedsiębiorstwa.

Przejęcie działalności Przychodni przez nabywcę odbędzie się w drodze likwidacji Przychodni, zgodnie z art. 60 ustawy. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego wyłoniono nabywcę przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Następnie Sejmik Województwa podejmie uchwalę o otwarciu likwidacji Przychodni, które planuje się, że nastąpi z dniem 1 lipca 2013 r. zaraz po zakończeniu udzielania przez Przychodnię świadczeń zdrowotnych (planuje się na dzień 30 czerwca 2013 roku).

Likwidacja nie będzie jednak oznaczać definitywnego zakończenia udzielania określonych świadczeń zdrowotnych, lecz tylko zakończenie udzielania świadczeń zdrowotnych przez określony podmiot - samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Ciągłość ich udzielania zapewni podmiot wyłoniony w drodze przetargu.


W okresie od zakończenia udzielania świadczeń zdrowotnych i rozpoczęcia likwidacji do zakończenia likwidacji i przejęć przedsiębiorstwa Przychodni, zgodnie z warunkami przetargu, Przychodnia użyczy mienie przedsiębiorstwa podmiotowi wyłonionemu w drodze przedmiotowego przetargu, celem przejęcia pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy oraz celem zapewnienia kontynuacji udzielanych świadczeń zdrowotnych (cesja kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia). Po zakończeniu likwidacji, na podstawie art. 61 ustawy, zobowiązania i należności oraz mienie Wnioskodawcy przejdą w całości z mocy prawa na Województwo. Województwo nie będzie jednak prowadziło działalności i udzielało świadczeń, tylko dokona jego zbycia na rzecz podmiotu wyłonionego w przetargu Podmiot przejmie całe przedsiębiorstwo Wnioskodawcy, w tym:


  • nieruchomość,
  • środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne,
  • dokumenty związane z prowadzeniem działalności,
  • należności i inwestycje.


Nabywca będzie udzielał świadczeń zdrowotnych udzielanych dotychczas przez likwidowaną Przychodnię, z użyciem mienia i za pośrednictwem pracowników, którzy przejdą do nowego pracodawcy w trybie art. 231 Kodeksu pracy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy użyczenie mienia przedsiębiorstwa przez Wnioskodawcę na okres od zakończenia udzielania świadczeń zdrowotnych i rozpoczęcia likwidacji do zakończenia likwidacji i przejęcia przedsiębiorstwa Przychodni, podmiotowi wyłonionemu w drodze przedmiotowego przetargu, będzie opodatkowane podatkiem VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, użyczenie mienia przedsiębiorstwa przez Wnioskodawcę w okresie od zakończenia udzielania świadczeń zdrowotnych i rozpoczęcia likwidacji do zakończenia likwidacji i przejęcia przedsiębiorstwa Przychodni, podmiotowi wyłonionemu w drodze przedmiotowego przetargu, będzie opodatkowane podatkiem VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu o zawartą umowę użyczenia dojdzie do oddania rzeczy będących nadal własnością lub w faktycznym władaniu użyczającego w bezpłatne używanie osobie trzeciej. Oznacza to, że użyczenie to przekazanie swojego majątku do bezpłatnego używania innej osobie, bez pozbywania się jego własności.

Użyczenie majątku jest zatem nieodpłatnym świadczeniem usług, a nie nieodpłatną dostawą towarów. Użyczenie takie, co do zasady nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż zasadą jest opodatkowanie wyłącznie odpłatnego świadczenia usług.

Jeśli zatem mamy do czynienia z usługami świadczonymi nieodpłatnie, zasadniczo pozostaną one poza opodatkowaniem, czyli poza działaniem ustawy o VAT, z wyjątkiem czynności opisanych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Za odpłatne świadczenie usług uznaje się nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W związku z faktem, iż z dniem zaprzestania udzielania świadczeń przez Wnioskodawcę w praktyce dochodzi do zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, domniemywać należy, iż użyczenie mienia przedsiębiorstwa przez Przychodnię w okresie od zakończenia udzielania świadczeń zdrowotnych i rozpoczęcia likwidacji do zakończenia likwidacji i przejęcia przedsiębiorstwa Przychodni stanowić będzie świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. W związku z powyższym przedmiotowe świadczenie należy traktować jak odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj