Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-135/13-2/MD
z 20 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odstąpienia od ustalenia oraz umorzenia opłaty z tytułu pobytu dziecka w pieczy zastępczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odstąpienia od ustalenia oraz umorzenia opłaty z tytułu pobytu dziecka w pieczy zastępczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Starosta w drodze decyzji administracyjnych ustala opłatę za pobyt dziecka w pieczy zastępczej. Rodzice biologiczni dziecka są solidarnie odpowiedzialni za jej ponoszenie. Jednocześnie może on, również w drodze decyzji administracyjnych, na wniosek lub z urzędu, odstąpić od ustalenia odpłaty lub umorzyć ją w całości lub części łącznie z odsetkami. Rada Powiatu określa, w drodze uchwały, szczegółowe warunki umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia tej opłaty. Podstawą prawną do odstępowania od ustalania lub umarzania opłaty wraz z odsetkami są przepisy art. 193-194 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 135 ze zm.) oraz uchwały Nr Rady Powiatu z dnia 27 kwietnia 2012 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków umorzenia w całości lub części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.

Podstawą odstąpienia od ustalenia opłaty lub umarzania ww. opłat są szczególnie uzasadnione okoliczności, dotyczące sytuacji finansowej i rodzinnej osób zobowiązanych. Wysokość opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej ustalana jest w kwocie przyznanych świadczeń oraz dodatków, o których mowa w art. 80 ust. 1 i art. 81 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej - w przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej spokrewnionej, rodzinie zastępczej zawodowej, rodzinie zastępczej niezawodowej lub rodzinnym domu dziecka albo w kwocie średnich miesięcznych wydatków przeznaczonych na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej - w przypadku umieszczenia dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym.

Wydatki wskazane w art. 80 ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, to świadczenie na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej. Natomiast w art. 81 ww. ustawy, wskazane są dodatki na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania przysługujący na dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz na dziecko umieszczone na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich.

Zgodnie z art. 193 ust. 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, rodzice odpowiadają za poniesienie opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej solidarnie. Decyzja o umorzeniu opłaty może dotyczyć różnych okresów dla każdego z rodziców. Możliwa jest też sytuacja, w której jeden z rodziców uzyskał decyzję o umorzeniu opłaty, a drugi nie. Decyzje mogą być też wydawane w stosunku do różnych rodziców w różnych datach. Tak więc dla każdego z rodziców kwota odsetek naliczonych kształtuje się odmiennie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku odstąpienia od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej, powstaje po stronie rodziców dziecka przychód opodatkowany, w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w konsekwencji konieczność wystawienia PIT-8C?
  2. Czy w przypadku umorzenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej powstaje, po stronie rodziców dziecka, przychód opodatkowany, w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w konsekwencji konieczność wystawienia PIT-8C?
  3. Czy w przypadku konieczności wystawiania formularza PIT-8C, odsetki naliczone w związku z nieuiszczeniem kwoty opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej, należy uwzględnić u obu rodziców, odpowiadających solidarnie, w przypadku, gdy umorzenie nastąpiło na mocy decyzji wydanych w różnych datach, dotyczących różnych okresów, lub też tylko jedno z rodziców uzyskało decyzję o umorzeniu opłaty?

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w przypadku odstąpienia przez Starostę od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej, jak również przypadku umorzenia ww. opłaty, nie powstaje po stronie rodziców dziecka przychód i nie ma obowiązku wystawienia przez Wnioskodawcę PIT - 8C.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 42a tej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokość przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje Naczelnik Urzędu Skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Według art. 21 ust. 1 pkt 24 ww. ustawy, zwolnione od podatku są świadczenia, dodatki i inne kwoty oraz wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych z tytułu szkolenia, o których mowa w art. 31, art. 44 ust. 1, art. 80 ust. 1, art. 81, art. 83 ust. 1 i 4, art. 84 pkt 2 i 3, art. 140 ust. 1 pkt 1 i art. 156 ust. 4 ustawy z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887 i Nr 288, poz. 1690) oraz środki finansowe na utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego, o których mowa w art. 83 ust. 2 i art. 84 pkt 1 ustawy z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w części przysługującej na umieszczone w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka dzieci i osoby, które osiągnęły pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej.

Nie oznacza to jednak, że podatnik, wobec którego odstąpiono od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej lub tę opłatę mu umorzono, otrzymał z tego tytułu przychód opodatkowany, który należałoby wykazać w PIT-8C.

Jednakże na mocy art. 2 § 1 pkt 1 ustawy z 29 lipca 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), przepisy tej ustawy stosuje się do podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe.

Zgodnie z art. 13 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, organem podatkowym, stosownie do swojej właściwości, jest naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa - jako organ pierwszej instancji. Tym samym, do opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej mają zastosowanie przepisy Ordynacji podatkowej. Według zaś art. 67a § 1 pkt 3 i § 2 ww. ustawy, organ podatkowy może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. Umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.

Powyższe przepisy wskazują, że Starosta, działając jako organ podatkowy, umarzając opłatę, działa w granicach określonych uchwałą. Podobnie czyni odstępując od ustalenia opłaty, ponieważ dokonuje tego w granicach określonych uchwałą. A zatem podatnik, wobec którego umorzono opłaty lub odstąpiono od jej ustalenia, miał niejako prawo do takiego umorzenia lub odstąpienia. Spełniał ku temu warunki określone uchwałą Rady Powiatu i w związku z tym był w grupie osób uprawnionych do umorzenia opłat lub odstąpienia od ustalania opłaty. Starosta może działać tu z urzędu, bez wniosku strony, kiedy tylko stwierdzi zaistnienie przesłanek odstąpienia od opłaty lub jej umorzenia.

Ponadto, w przypadku odstąpienia od ustalania opłaty nie powstało jeszcze zobowiązanie do jej zapłaty (nie zostało ono skonkretyzowane), a wobec tego nie mógł z tego powodu uzyskać nieodpłatnego świadczenia (nie uzyskał przysporzenia majątkowego, skoro nie był zobowiązany wcześniej do poniesienia tego wydatku w konkretnej wysokości). W przypadku odstąpienia od ustalenia opłaty jej wysokość nie została również dla podatnika ustalona, a co za tym idzie nie ma podstawy ustalenia wartości ewentualnego świadczenia z tytułu tego odstąpienia. W związku z tym nie można uznać, że uzyskał on z tego tytułu przychód, skoro jego warunki powodowały objęcie go odstąpieniem od ustalenia opłaty. Skoro zaś nie uzyskał z tego tytułu przychodu, to nie należy wystawiać dla niego PIT-8C. Trudno też byłoby uznać za racjonalne, aby starosta jako organ podatkowy w przypadku umorzenia opłaty jak również w przypadku odstąpienia od jej ustalenia, jednocześnie miał jako płatnik wystawiać PIT-8C osobom objętym tym odstąpieniem.

Wskazuje na to również interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 31 maja 2012 r., Nr IPTPB1/415-180/12-2/ASZ. Odnosi się ona wprawdzie do umorzenia zaległości podatkowej, ale istnieje tu pewne podobieństwo do odstąpienia od ustalenia opłaty.

Skoro Organ podatkowy nie uznał tu umorzenia zaległości podatkowej za przychód, to tym bardziej wskazuje to na to, że nie powstaje przychód w przypadku odstąpienia od ustalenia opłaty, która w rozumieniu przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, traktowana jest tak samo, jak podatek (art. 3 pkt 3 lit. c) ustawy Ordynacja podatkowa), według którego ilekroć mowa w niej o podatkach należy również rozumieć przez to opłaty oraz niepodatkowe należności budżetowe.

W przytoczonej interpretacji stwierdzono, że zobowiązania publicznoprawne z tytułu podatków i opłat ze swej istoty, w odróżnieniu od zobowiązań wynikających ze stosunków cywilnoprawnych, są świadczeniami nieekwiwalentnymi. Nie sposób zatem rozpatrywać umorzenia zaległości podatkowej w kategoriach przysporzenia majątkowego i traktować je jako otrzymanie nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji uznano, że umorzenie zaległości podatkowej nie skutkuje powstaniem przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zatem, płatnik nie jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C.

W przypadku uznania, że istnieje obowiązek wystawienia PIT-8C kwota przychodu wykazanego w PIT powinna być zróżnicowana mimo, że odpowiedzialność rodziców jest odpowiedzialnością solidarną. Przy ustalania przychodu należy uwzględnić daty wykonalności poszczególnych decyzji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.).

Z kolei zasady i formy pomocy rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu swych funkcji znajdują umocowanie w różnego rodzaju aktach prawnych, do których należy m.in. ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 182) oraz ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 135 ze zm.).

Jak stanowi art. 104 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej, w przypadkach szczególnie uzasadnionych, zwłaszcza jeżeli żądanie zwrotu wydatków na udzielone świadczenie, z tytułu opłat określonych w ustawie oraz z tytułu nienależnie pobranych świadczeń w całości lub w części stanowiłoby dla osoby zobowiązanej nadmierne obciążenie lub też niweczyłoby skutki udzielanej pomocy, właściwy organ, który wydał decyzję w sprawie zwrotu należności, o których mowa w ust. 1, na wniosek pracownika socjalnego lub osoby zainteresowanej, może odstąpić od żądania takiego zwrotu, umorzyć kwotę nienależnie pobranych świadczeń w całości lub w części, odroczyć termin płatności albo rozłożyć na raty. Jednocześnie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonego zwolnienia od podatku uznać należy, iż do świadczeń z pomocy społecznej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczają się wszelkie świadczenia, dla których źródłem jest pomoc społeczna, w tym świadczenie w postaci odstąpienia od żądania zwrotu wydatków lub umorzenia kwoty nienależnie pobranych świadczeń, na podstawie art. 104 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w dniu 1 stycznia 2012 r. weszły w życie przepisy ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, które wprowadziły nowe zasady i formy pomocy rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych.

Jak stanowi bowiem art. 194 ust. 2 tej ustawy, rada powiatu określa, w drodze uchwały, szczegółowe warunki umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty, o której mowa w art. 193 ust. 1 tej ustawy, tj. miesięcznej opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej ponoszonej przez rodziców dziecka. Natomiast stosownie do postanowień art. 194 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, starosta na wniosek lub z urzędu, uwzględniając przedmiotową uchwałę, może umorzyć w całości lub w części łącznie z odsetkami, odroczyć termin płatności, rozłożyć na raty lub odstąpić od ustalenia opłaty, o której mowa w art. 193 ust. 1.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż obowiązujące od 1 stycznia 2012 r. przepisy ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nie przewidują możliwości odstąpienia od żądania zwrotu wydatków na zasadach tożsamych z regulacjami zawartymi w art. 104 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej. Przewidują natomiast inny rodzaj pomocy rodzinie, np. przyznany na podstawie art. 194 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Starosta w drodze decyzji administracyjnych ustala opłatę za pobyt dziecka w pieczy zastępczej. Rodzice biologiczni dziecka są solidarnie odpowiedzialni za jej ponoszenie. Jednocześnie może on, również w drodze decyzji administracyjnych, na wniosek lub z urzędu, odstąpić od ustalenia odpłaty lub umorzyć ją w całości lub części łącznie z odsetkami. Rada Powiatu określa, w drodze uchwały, szczegółowe warunki umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia tej opłaty. Podstawą prawną do odstępowania od ustalania lub umarzania opłaty wraz z odsetkami są przepisy art. 193-194 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz uchwały Nr Rady Powiatu z dnia 27 kwietnia 2012 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków umorzenia w całości lub części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej. Podstawą odstąpienia od ustalenia opłaty lub umarzania ww. opłat są szczególnie uzasadnione okoliczności, dotyczące sytuacji finansowej i rodzinnej osób zobowiązanych. Zgodnie z art. 193 ust. 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, rodzice odpowiadają za poniesienie opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej solidarnie. Decyzja o umorzeniu opłaty może dotyczyć różnych okresów dla każdego z rodziców. Możliwa jest też sytuacja, w której jeden z rodziców uzyskał decyzję o umorzeniu opłaty, a drugi nie. Decyzje mogą być też wydawane w stosunku do różnych rodziców w różnych datach. Tak więc dla każdego z rodziców kwota odsetek naliczonych kształtuje się odmiennie.

Wobec powyższego należy zauważyć, iż w sytuacji, gdy z treści uchwały rady powiatu, o której mowa w art. 194 ust. 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej wynika, że po spełnieniu określonych w niej warunków, każdy może skorzystać z dobrodziejstwa umorzenia przedmiotowej opłaty lub odstąpienia od jej ustalenia, uchwała ta ma charakter generalno - abstrakcyjny, a nie indywidualno - konkretny. Dlatego też zastosowane na jej podstawie umorzenie opłaty lub odstąpienie od jej ustalenia nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w świetle obowiązujących przepisów prawa, stwierdzić należy, iż odstąpienie od ustalenia oraz kwota umorzonych przez Wnioskodawcę należności z tytułu opłat za pobyt dziecka w pieczy zastępczej nie powoduje powstania przychodu w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C dla osób, u których odstąpiono od ustalenia opłaty oraz dla osób, którym umorzono opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.

Jednocześnie zauważyć należy, że zwolnienie przedmiotowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na które powołuje się Wnioskodawca, nie znajduje zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj