Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-535/11/BJ
z 19 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-535/11/BJ
Data
2011.08.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
nauczyciel akademicki
podwyższenie kosztów uzyskania przychodu
prawo autorskie
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Czy do dodatku za staż pracy, przyznawanego pracownikowi uczelni publicznej na podstawie art. 154 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym, stanowiącego na podstawie § 20 i § 21 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 grudnia 2006r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników uczelni publicznej składnik wynagrodzenia pracownika uczelni publicznej, można również zastosować 50% koszty uzyskania przychodu, w takiej samej proporcji jaką stanowi wynagrodzenie zasadnicze z tytułu korzystania z praw autorskich w wynagrodzeniu zasadniczym ogółem?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 23 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z art. 130 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.) nauczyciel akademicki wykonuje obowiązki dydaktyczne, naukowe i organizacyjne. Senat Politechniki w uchwale z dnia 15 kwietnia 2011r. określił podstawowy udział tych obowiązków w czasie pracy nauczyciela akademickiego następująco: pracownicy naukowo-dydaktyczni: 65% obowiązki dydaktyczne, 25% obowiązki naukowe, 10% obowiązki organizacyjne; pracownicy naukowi: 90% obowiązki naukowe, 10% obowiązki organizacyjne; pracownicy dydaktyczni: 90% obowiązki dydaktyczne, 10% obowiązki organizacyjne; dyplomowani bibliotekarze i dyplomowani pracownicy dokumentacji i informacji naukowej: 10% obowiązki dydaktyczne, 25% obowiązki naukowe, 65% obowiązki organizacyjne.

Z tytułu wykonywania przez nauczycieli akademickich, w ramach obowiązków dydaktycznych i naukowych, prac będących przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1995r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 96, poz. 631 ze zm.) korzystają oni na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 27 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) z możliwości odliczenia kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50%. Senat Politechniki określił dla poszczególnych stanowisk nauczycieli akademickich wysokość wynagrodzenia w procentach, które jest uznawane jako wynagrodzenie z tytułu korzystania z praw autorskich i Politechnika stosuje do niego 50% koszty uzyskania przychodu. Udział wynagrodzenia nauczycieli akademickich podlegającego stosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodu jest następujący : dla pracowników naukowo-dydaktycznych: zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych (profesor, doktor habilitowany) - 90%, ze stopniem doktora - 77%, asystentów - 64%; dla pracowników dydaktycznych: ze stopniem co najmniej doktora - 72%, pozostałych - 54%; dla pracowników naukowych - 45%; dla dyplomowanych bibliotekarzy i dyplomowanych pracowników dokumentacji i informacji naukowej - 35%. Informacja o wysokości wynagrodzenia objętego rozliczaniem 50% kosztów uzyskania przychodu zawarta jest w aneksie do mianowania lub umowy o pracę. Na wniosek nauczyciela akademickiego rektor może ustalić inny udział wynagrodzenia z tytułu korzystania z praw autorskich.

Także wynagrodzenia ze stosunku pracy pracowników niebędących nauczycielami akademickimi mogą składać się z wynagrodzenia z tytułu korzystania z praw autorskich, podlegającego stosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodu. Jest ono określane indywidualnie dla pracownika niebędącego nauczycielem akademickim za prace będące przedmiotem prawa autorskiego, wykonywane zgodnie z zakresem czynności odpowiednim dla zajmowanego stanowiska.

Jako wynagrodzenie, które może być uznane za wynagrodzenie z tytułu korzystania z praw autorskich, i do którego można zastosować 50% koszty uzyskania przychodu uchwała Senatu Politechniki wymienia: wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe, premię, dodatek specjalny, wynagrodzenie za recenzje rozpraw doktorskich i habilitacyjnych oraz w postępowaniu o nadanie tytułu profesora, opracowanie dorobku naukowego, dydaktycznego i organizacyjnego w postępowaniu kwalifikacyjnym poprzedzającym zatrudnienie na stanowisku profesora zwyczajnego lub nadzwyczajnego oraz zwiększone wynagrodzenie wypłacane w oparciu o aneks do mianowania lub umowy o pracę ze środków zewnętrznych, zgodnie z art. 151 ust. 8 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.

Wynagrodzenie pracownika uczelni publicznej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 grudnia 2006r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników uczelni publicznej (Dz. U. Nr 251, poz. 1852 ze zm.) składa się m.in. z wynagrodzenia zasadniczego, dodatku lub dodatków funkcyjnych za pełnienie funkcji kierownika, dodatku specjalnego, premii, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe, dodatkowego wynagrodzenia nauczycieli akademickich za: pracę w komisjach rekrutacyjnych, kierowanie i opiekę nad praktykami studenckimi, promotorstwo i recenzowanie rozpraw doktorskich i habilitacyjnych oraz ocenę dorobku naukowego związane z przewodami habilitacyjnymi, opracowywanie ocen całokształtu dorobku naukowo-badawczego, artystycznego lub dydaktyczno-wychowawczego kandydatów do tytułu naukowego, a także recenzji w postępowaniu kwalifikacyjnym poprzedzającym zatrudnienie na stanowisku profesora nadzwyczajnego lub profesora wizytującego osoby nieposiadającej tytułu naukowego profesora lub stopnia naukowego doktora habilitowanego. W § 20 i 21 rozporządzenia MNiSZ z dnia 22 grudnia 2006r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników uczelni publicznej określono również zasady naliczania i wypłacania kolejnego składnika wynagrodzenia - dodatku za staż pracy, przyznawanego na podstawie art. 154 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym począwszy od 4 roku pracy w wysokości 1% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy. Dodatek ten nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do dodatku za staż pracy, przyznawanego pracownikowi uczelni publicznej na podstawie art. 154 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym, stanowiącego na podstawie § 20 i § 21 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 grudnia 2006r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników uczelni publicznej składnik wynagrodzenia pracownika uczelni publicznej, można również zastosować 50% koszty uzyskania przychodu, w takiej samej proporcji jaką stanowi wynagrodzenie zasadnicze z tytułu korzystania z praw autorskich w wynagrodzeniu zasadniczym ogółem...

Zdaniem wnioskodawcy, dodatek za staż pracy przyznawany pracownikom uczelni publicznej na podstawie art. 154 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym, stanowiący składnik wynagrodzenia pracownika uczelni publicznej na podstawie § 20 i § 21 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 grudnia 2006r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników uczelni publicznej, powinien również być uwzględniony w wynagrodzeniu, do którego stosuje się 50% koszty uzyskania przychodu. Nie budzi wątpliwości fakt, szczególnie w przypadku nauczycieli akademickich, że im dłuższy staż pracy pracownika, tym więcej w jego pracy znajduje się treści autorskich objętych 50% kosztami uzyskania przychodu. Wysokość dodatku za staż pracy pozostaje w ścisłym związku z wynagrodzeniem zasadniczym i jest od niego uzależniona, ponieważ to wynagrodzenie zasadnicze, także w części należnej za prace podlegające prawu autorskiemu i objętej 50% kosztami uzyskania przychodu, jest podstawą do procentowego naliczenia dodatku w zależności od posiadanego przez pracownika stażu pracy, pomimo, że przez ustawodawcę został ograniczony do maksymalnie 20%. Jeżeli zatem uznajemy, że do części wynagrodzenia, za prace podlegające prawu autorskiemu, stosujemy 50% koszty uzyskania przychodu, to wynagrodzenie to obejmuje wynagrodzenie zasadnicze oraz obowiązkowo naliczony, przysługujący pracownikowi dodatek za staż pracy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do art. 22 ust. 2 ww. ustawy koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:

  1. wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.335 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;
  2. nie mogą przekroczyć łącznie 2.002 zł 05 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;
  3. wynoszą 139 zł 06 gr miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1.668 zł 72 gr, w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;
  4. nie mogą przekroczyć łącznie 2.502 zł 56 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.

W odniesieniu do niektórych przychodów ustawodawca dopuścił możliwość ustalania kosztów zryczałtowanych. W przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami, mają zastosowanie 50% koszty uzyskanego przychodu.

W myśl art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania niektórych przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50 % uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Jednakże warunkiem zastosowania 50% normy kosztów uzyskania przychodów jest ustalenie, że przychód uzyskany został z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub pokrewnych w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 powołanej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe), plastyczne, fotograficzne, lutnicze, wzornictwa przemysłowego, architektoniczne, muzyczne i słowno – muzyczne, sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne, audiowizualne (w tym filmowe) – art. 1 ust. 2 ww. ustawy. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną (art. 1 ust. 3 pow. ustawy).

Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z ustępem 1 tegoż przepisu jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

W razie wykonywania na podstawie jednej umowy o pracę czynności zarówno chronionych prawem autorskim jak i nie będących przedmiotem prawa autorskiego, pozbawionych cech twórczych, z umowy tej (bądź też innego dokumentu regulującego kwestie w tym zakresie) powinno wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie z tytułu korzystania z prawa autorskiego, a jaka część dotyczy czynności nie chronionych prawem autorskim. Tylko bowiem takie rozróżnienie, jak również dokumentowanie prac – utworów chronionych prawem autorskim oraz wypłaconych wynagrodzeń z tego tytułu daje podstawę do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów przy zapewnieniu właściwej realizacji obowiązków płatnika w zakresie prawidłowego obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy. Podkreślenia przy tym wymaga, że zakwalifikowanie, czy wykonywana praca w ramach umowy o pracę jest przedmiotem prawa autorskiego jest obowiązkiem płatnika, który dokonuje świadczeń z tego tytułu. Zaznaczyć również należy, że fakt korzystania przez pracownika z prawa autorskiego powinien wynikać wyraźnie z treści zawartej umowy o pracę (czy też innego stosownego dokumentu), gdyż warunkiem zastosowania kosztów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy jest, aby zaistniał utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, twórca udzielił licencji na korzystanie z danego utworu, względnie by doszło do rozporządzenia majątkowymi prawami autorskimi do tworzonego dzieła.

Poza tym, stosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów do części wynagrodzenia pracownika dotyczy tych okresów zatrudnienia, w których praca o charakterze twórczym jest rzeczywiście wykonywana i winno się odnosić wyłącznie do tej części wynagrodzenia, która stanowi honorarium za faktyczne czynności chronione prawem autorskim.

Z wniosku wynika, iż Senat Politechniki określił dla poszczególnych stanowisk nauczycieli akademickich wysokość wynagrodzenia w procentach, które jest uznawane jako wynagrodzenie z tytułu korzystania z praw autorskich i Politechnika stosuje do niego 50% koszty uzyskania przychodu. Także wynagrodzenia ze stosunku pracy pracowników niebędących nauczycielami akademickimi mogą składać się z wynagrodzenia z tytułu korzystania z praw autorskich, podlegającego stosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodu. Jest ono określane indywidualnie dla pracownika niebędącego nauczycielem akademickim za prace będące przedmiotem prawa autorskiego, wykonywane zgodnie z zakresem czynności odpowiednim dla zajmowanego stanowiska. Jako wynagrodzenie, które może być uznane za wynagrodzenie z tytułu korzystania z praw autorskich, i do którego można zastosować 50% koszty uzyskania przychodu uchwała Senatu Politechniki wymienia: wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe, premię, dodatek specjalny, wynagrodzenie za recenzje rozpraw doktorskich i habilitacyjnych oraz w postępowaniu o nadanie tytułu profesora, opracowanie dorobku naukowego, dydaktycznego i organizacyjnego w postępowaniu kwalifikacyjnym poprzedzającym zatrudnienie na stanowisku profesora zwyczajnego lub nadzwyczajnego oraz zwiększone wynagrodzenie wypłacane w oparciu o aneks do mianowania lub umowy o pracę ze środków zewnętrznych zgodnie z art. 151 ust. 8 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Wnioskodawca uważa, iż dodatek za staż pracy przyznawany pracownikom uczelni publicznej na podstawie art. 154 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym, stanowiący składnik wynagrodzenia pracownika uczelni publicznej na podstawie § 20 i § 21 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 grudnia 2006r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników uczelni publicznej, powinien również być uwzględniony w wynagrodzeniu, do którego stosuje się 50% koszty uzyskania przychodu.

Zgodnie z treścią art. 154 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U Nr 164, poz. 1365 ze zm.) pracownikowi uczelni przysługuje dodatek za staż pracy w wysokości 1 % wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy, wypłacany w okresach miesięcznych, poczynając od czwartego roku pracy, z tym że dodatek ten nie może przekroczyć 20 % wynagrodzenia zasadniczego.

W myśl postanowień § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 grudnia 2006r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej (Dz. U. Nr 251, poz. 1852 ze zm.) pracownikowi na zasadach określonych w ustawie przysługuje dodatek za staż pracy.

Stosownie do § 21 ust. 3 ww. rozporządzenia dodatek, o którym mowa w § 20 ust. 1, przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które otrzymuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.

Jak wyżej wykazano o zastosowaniu normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50%, zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decyduje fakt uzyskania przychodu za wykonanie czynności (utworu) będącej przedmiotem prawa autorskiego pod warunkiem możliwości ustalenia wysokości przychodu z tego tytułu. Dlatego też 50% koszty uzyskania przychodów mogą być zastosowane do tej części wynagrodzeń pracownika, która została zakwalifikowana jako wynagrodzenie z tytułu korzystania z praw autorskich, jeżeli konkretne prace lub czynności znajdują odzwierciedlenie w stosownej ewidencji prac twórczych prowadzonej przez uczelnię. Zakres zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzeń wypłacanych poszczególnym pracownikom, uzależniony powinien być bowiem zawsze od zakresu wykonywanych przez nich prac o twórczym charakterze, co z kolei wynikać powinno z umowy o pracę oraz szczegółowo określonych obowiązków służbowych każdego pracownika. Zakres ten powinien znaleźć udokumentowanie w prowadzonej przez pracodawcę ewidencji prac twórczych, wykonywanych przez poszczególnych pracowników, która to ewidencja służyć może ewentualnej weryfikacji wcześniej dokonanych ustaleń w powyższym przedmiocie, a co za tym idzie korekcie rozliczeń kosztów uzyskania przychodów za kolejne okresy rozliczeniowe. Jeżeli zatem z umowy o pracę wynika, że wynagrodzenie pracownika składa się z kilku elementów, podwyższona stawka kosztów uzyskania przychodów znajduje zastosowanie tylko w odniesieniu do tej części wynagrodzenia, która nie jest związana z obowiązkami pracowniczymi.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż nieprawidłowym będzie zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do dodatku za staż pracy przyznawanego pracownikowi uczelni publicznej na podstawie art. 154 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, który co prawda wchodzi w skład wynagrodzenia pracownika, ale nie stanowi on honorarium za korzystanie przez pracownika-twórcy z praw autorskich. Przyznawany pracownikowi uczelni dodatek stażowy nie jest przychodem za wykonanie utworu, nie jest więc bezpośrednio związany z korzystaniem przez twórcę z praw autorskich lub rozporządzaniem tymi prawami. Nie istnieje zatem bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy między tym dodatkiem, a twórczą pracą pracownika. Dodatek ten przysługuje bowiem niezależnie od tego czy pracownik wykonuje pracę twórczą czy też nie; jest on uzależniony wyłącznie od stażu pracy.

W związku z powyższym do dodatku za staż pracy, przyznawanego pracownikowi uczelni publicznej na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, norma kosztów uzyskania przychodu powinna być ustalona zgodnie z postanowieniami art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj