Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-202a/11/AT
z 27 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-202a/11/AT
Data
2011.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
usługi kulturalne
usługi rozrywkowe
usługi zwolnione
wynajem


Istota interpretacji
Stawka podatku dla czynności polegających na wynajmie aparatury nagłośnieniowej i oświetleniowej, w tym wraz z obsługą.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, w części dotyczącej ustalenia stawki podatku dla czynności polegających na wynajmie aparatury nagłośnieniowej i oświetleniowej, w tym wraz z obsługą – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m. in. w zakresie ustalenia stawki podatku dla czynności polegających na wynajmie aparatury nagłośnieniowej i oświetleniowej, w tym wraz z obsługą.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest oprawa muzyczna i artystyczna – organizacja i prowadzenie imprez rozrywkowych, wynajem i dzierżawa sprzętu.

Działalność ta sklasyfikowana jest według PKWiU 93.29.29 – pozostałe usługi związane z rozrywką, gdzie indziej nie sklasyfikowane.


Zgodnie z informacją „podaną w PKWiU” ze stawkami VAT w 2011 r., do ww. PKWiU można zastosować:


  • zwolnienie od podatku – ze zwolnienia korzystają usługi kulturalne, bez względu na symbol PKWiU, pod jakim zostały sklasyfikowane, gdy świadczone są przez: podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną;
  • 8% stawkę podatku – wyłącznie w zakresie wstępu (bilety wstępu);
  • 23% stawkę podatku – w przypadku pozostałych usług.


W Pana działalności występują następujące usługi:


  1. oprawa muzyczna imprezy okolicznościowej (impreza firmowa, bankiet, impreza taneczna, itp.) – praca w charakterze dj’a, autorskie opracowanie doboru repertuaru, miksowanie poszczególnych utworów (praca wykonana z użyciem własnego nagłośnienia i oświetlenia);
  2. prowadzenie imprezy okolicznościowej (impreza firmowa, bankiet, itp.) – praca w charakterze konferansjera, autorskie opracowanie tekstów, zapowiedzi poszczególnych punktów artystycznych programu, prowadzenie animacji, konkursów i quizów dla uczestników;
  3. wynajem aparatury nagłośnieniowej i oświetleniowej wraz z obsługą – dostarczenie na miejsce docelowe wzmacniaczy dźwięku, kolumn głośnikowych, mikserów dźwięku, urządzeń oświetleniowych, itp., podłączenie i skonfigurowanie oraz obsługa podczas trwania imprezy, występu, koncertu, itp.;
  4. organizacja imprezy okolicznościowej, spektaklu, występu kabaretowego, koncertu, recitalu autorskiego – wynajęcie nagłośnienia, oświetlenia, sceny, zatrudnienie personelu do ww. obsługi, wynajęcie artysty, zespołu muzycznego, tanecznego, kabaretu, itp. form scenicznych, nadzór nad realizacją poszczególnych punktów podczas trwania spektaklu, koncertu, występu;
  5. wynajęcie aparatury nagłośnieniowej i oświetleniowej – podczas konferencji, targów, sympozjum, konferencji prasowej, odczytu, itp.;
  6. organizacja imprezy rozrywkowej – wynajęcie atrakcji rozrywkowych typu: stoły do gry w ruletę, symulatory bolidów F1, symulator golfa, itp., zapewnienie nagłośnienia i obsługi konferansjerskiej;
  7. organizacja festynu – wynajęcie nagłośnienia, oświetlenia, sceny, zatrudnienie personelu do ww. obsługi, wynajęcie artysty, zespołu muzycznego, tanecznego, kabaretu, itp. form scenicznych, wynajęcie urządzeń do zabaw typu: dmuchane zamki, symulator rodeo, strzelnica, stanowiska sprawnościowe, nadzór nad realizacją poszczególnych punktów podczas trwania festynu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jakie stawki podatku od towarów i usług powinien Pan zastosować, obciążając kontrahentów za ww. usługi (pkt 3 i 5)...


Pana zdaniem, usługi wymienione w pkt 3 i 5 powinny być opodatkowane stawką 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (…).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


I tak, na podstawie dodanego do ustawy o podatku od towarów i usług, z dniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 pkt 8 lit. a) tiret trzeci ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:


  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.


Z okoliczności sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest oprawa muzyczna i artystyczna – organizacja i prowadzenie imprez rozrywkowych, wynajem i dzierżawa sprzętu. W ramach ww. działalności wykonywane są m. in. następujące usługi:


  1. wynajem aparatury nagłośnieniowej i oświetleniowej wraz z obsługą – dostarczenie na miejsce docelowe wzmacniaczy dźwięku, kolumn głośnikowych, mikserów dźwięku, urządzeń oświetleniowych, itp., podłączenie i skonfigurowanie oraz obsługa podczas trwania imprezy, występu, koncertu, itp.;
  2. wynajęcie aparatury nagłośnieniowej i oświetleniowej – podczas konferencji, targów, sympozjum, konferencji prasowej, odczytu, itp.


Tym samym, niewątpliwie nie działa Pan w ww. zakresie jako podmiot wymieniony w normie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) – jako podmiot prawa publicznego lub inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.


Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności faktyczne oraz treść powołanych w tym zakresie przepisów prawa, stwierdzić należy, że w zakresie w jakim wykonuje Pan czynności polegające na:


  • wynajmie aparatury nagłośnieniowej i oświetleniowej wraz z obsługą (pkt 3);
  • wynajęciu aparatury nagłośnieniowej i oświetleniowej (pkt 5);


od dnia 1 stycznia 2011 r. winien stosować 23% stawkę podatku od towarów i usług. W tym przypadku bowiem normodawca nie przewidział możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku, bądź też zwolnienia od podatku, dla wskazanych czynności (pkt 3 i 5).


Końcowo, wskazać należy, iż w zakresie pytania: „Jakie stawki podatku od towarów i usług powinien Pan zastosować, obciążając kontrahentów za ww. usługi (pkt 1-2, 4, 6-7) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj