Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-458/11/RS
Data
2011.08.01
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
pracownik
świadczenie pieniężne
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
źródła przychodu
Istota interpretacji
Zwolnienie z podatku dochodowego świadczeń sfinansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego świadczeń sfinansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego świadczeń sfinansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Pracownicy Jednostki wzięli udział w Rozgrywkach Piłki Nożnej. Decyzją Dyrektora Jednostki oraz związków zawodowych koszt uczestnictwa pracowników w przedmiotowym turnieju zostanie pokryty w całości ze środków finansowych Zakładowego Funduszu Socjalnego. W ww. rozgrywkach wzięło udział 10 pracowników Jednostki, która otrzymała od innego zakładu – organizatora – notę obciążeniową na ogólną kwotę 3.295 zł 50 gr za udział w XV Mistrzostwach w Piłce Nożnej pracowników. Wysokość przychodu dla poszczególnych pracowników została ustalona poprzez podzielenie łącznych kosztów zorganizowania imprezy przez ilość osób wpisanych na listę uczestników, którzy brali udział w ww. rozgrywkach.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy uzyskany przychód z tytułu uczestnictwa pracowników w Turnieju Piłki Nożnej, gdy impreza sfinansowana jest w całości ze środków ZFŚS podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz czy w przedmiotowym przypadku ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem ze stosunku pracy są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Wnioskodawca stwierdza, iż opodatkowaniu podlegają wszystkie przychody otrzymane w danym miesiącu od płatnika, z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 21 i art. 52 ww. ustawy. Jednakże, według Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku jest wartość świadczeń rzeczowych oraz otrzymanych przez pracownika w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł (rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi). W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że przychód otrzymany przez pracowników z tytułu uczestnictwa w Mistrzostwach w Piłce Nożnej, sfinansowany w całości ze środków ZFŚS podlega opodatkowaniu jednakże ma zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że powstaje on w każdym przypadku, w którym pracownik uzyska realną korzyść. Do przychodu ze stosunku pracy zalicza się więc każde świadczenie, które pracownik otrzymał w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. Przychodem ze stosunku pracy są zatem zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężna świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Stąd też przychodem w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są otrzymane od pracodawcy świadczenia w ramach finansowania działalności socjalnej. Jednocześnie zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia się od podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Powołany przepis dotyczy świadczeń otrzymywanych przez pracowników na podstawie ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.) w związku z finansowaniem działalności socjalnej. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, działalnością socjalną są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.
Analiza treści art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje zatem, że skorzystanie z uregulowanego w nim zwolnienia możliwe jest, jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki:
- świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego lub świadczenia pieniężnego,
- świadczenie ma związek z finansowaniem działalności socjalnej określonej w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
- źródłem finansowania są w całości środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych,
- wartość świadczeń nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że pracownicy Wnioskodawcy wzięli udział w rozgrywkach piłki nożnej. Całość kosztów związanych z uczestnictwem sfinansowana została ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. W ww. rozgrywkach wzięło udział 10 pracowników Wnioskodawcy, który otrzymał od innego zakładu – organizatora – notę obciążeniową na ogólną kwotę 3.295 zł 50 gr za udział w XV Mistrzostwach w Piłce Nożnej. Wysokość przychodu dla poszczególnych pracowników została ustalona poprzez podzielenie łącznych kosztów zorganizowania imprezy przez ilość osób wpisanych na listę uczestników, którzy brali udział w ww. rozgrywkach. W kontekście powyższego należy stwierdzić, że świadczenie Wnioskodawcy polegające na sfinansowaniu udziału pracowników w ww. rozgrywkach stanowi dla nich przychód ze stosunku pracy, jednakże zwolniony od podatku w granicach limitu określonego w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Reasumując, zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają sfinansowane w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, świadczenia pieniężne w postaci pokrycia pracownikowi kosztów jego uczestnictwa w zorganizowanym turnieju - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Natomiast nadwyżka powyżej kwoty 380 zł, stanowi przychód pracownika, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|