Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1030/12/AW
z 28 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2012r. (data wpływu 1 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, w jakim okresie rozliczeniowym Spółka powinna skorygować obrót oraz podatek VAT należny wynikający z faktur korygujących „in plus” wystawionych do zbiorczych faktur korygujących „in minus” dotyczących udzielonych premii pieniężnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, w jakim okresie rozliczeniowym Spółka powinna skorygować obrót oraz podatek VAT należny wynikający z faktur korygujących „in plus” wystawionych do zbiorczych faktur korygujących „in minus” dotyczących udzielonych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Spółka lub Podatnik) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży towarów. Spółka udziela kontrahentom krajowym premii (bonusów) pieniężnych za ustalone okresy z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów przy zakupie towarów od Spółki, m. in. premia za okres roczny. Premia pieniężna roczna, zgodnie z zawartą z kontrahentem umową, rozliczana jest kwartalnie w trakcie roku którego dotyczy. Od osiągniętego kwartalnie obrotu jest udzielany nabywcy rabat procentowy.

Spółka dokumentuje udzielone kontrahentom krajowym premie poprzez wystawienie zbiorczych faktur korygujących za okresy kwartalne (faktura korygująca dotyczy całego obrotu uzyskanego przez kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym), a obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT), tj. po otrzymaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, jeśli potwierdzenie odbioru wpłynie do Spółki przed terminem złożenia deklaracji podatkowej za okres, w którym kontrahent otrzymał fakturę korygującą lub w rozliczeniu za miesiąc następny, jeśli potwierdzenie odbioru otrzymano po terminie złożenia deklaracji podatkowej za okres, w którym kontrahent otrzymał fakturę korygującą.

Ustalenie wysokości obrotu uprawniających do otrzymania premii rocznej weryfikowane jest po zakończeniu fakturowania sprzedaży za dany rok, dopiero wtedy Spółka bowiem dysponuje danymi umożliwiającymi określenie czy kontrahentowi rabat roczny powinien zostać przyznany.

W związku z powyższym możliwa jest sytuacja, w której wymagany obrót roczny nie zostanie przez kontrahenta osiągnięty, wystawione zbiorcze faktury korygujące „in minus” okażą się bezpodstawne i Spółka będzie zmuszona wystawić do nich faktury korygujące „in plus”.

Dodatkowe wyjaśnienie dotyczące ogólnych zasad wystawiania faktur korygujących zbiorczych dotyczących udzielenia premii pieniężnych przez Spółkę:

  • warunkiem uzyskania premii pieniężnej jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu obrotu w określonym okresie czasu,
  • wysokość premii pieniężnej uzależniona jest od wysokości zrealizowanego obrotu przez danego kontrahenta, wyliczonego na podstawie dokonanych dostaw z danego okresu,
  • kontrahenci, którym Spółka udziela premii pieniężnych świadczą na rzecz Spółki dodatkowe usługi np. marketingowe, reklamowe, za które wystawiają Spółce faktury.

W zakresie prawidłowego wystawiania zbiorczych faktur korygujących Spółka posiada interpretację indywidualną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jakim okresie rozliczeniowym Spółka powinna skorygować obrót oraz podatek VAT należny wynikający z faktur korygujących „in plus” wystawionych do zbiorczych faktur korygujących „in minus” dotyczących udzielonych premii pieniężnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury korygujące „in plus” zostają wystawione w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie obrotu oraz kwoty podatku VAT należnego w wyniku wystawienia zbiorczych faktur korygujących „in minus” dokumentujących udzielenie premii pieniężnej. W związku z tym Podatnik powinien ująć fakturę korygująca „in plus” w rozliczeniu za okres, w którym obniżył obrót oraz podatek VAT należny z tytułu wystawienia faktury korygującej „in minus”.

Kwestie wystawiania faktur, w tym faktur korygujących oraz zasady ich rozliczania reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Faktury korygujące generalnie można podzielić na te, które powodują zmniejszenie obrotu i kwoty podatku VAT należnego oraz na te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość obrotu i kwoty podatku VAT należnego ulega podwyższeniu.

Zgodnie z § 14 ust. 1 przywołanego rozporządzenia: „Fakturę korygująca wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury”.

Przepis § 14 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi, iż faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

  1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
  2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.kwotę podwyższenia podatku należnego.

Zgodnie z ust. 3 ww. przepisu faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej. Sposób rozliczenia wystawionych przez sprzedawcę faktur korygujących, w sytuacji gdy korekta powoduje podwyższenie podatku należnego, uzależniony jest od przyczyn, które spowodowały konieczność wystawienia danej faktury.

I tak, faktura korygująca podwyższająca podatek należny w stosunku do faktury pierwotnej może być wystawiona:

  • w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie kwoty podatku wykazanego w pierwotnej fakturze (np. niewłaściwa stawka podatku, błąd rachunkowy, zaniżenie wartości sprzedaży), lub
  • z powodu innych przyczyn określonych w § 14 rozporządzenia, np. podwyższenia ceny sprzedaży.

W przedmiotowej sprawie Podatnik dokonując dostawy towarów przewiduje możliwość udzielenia premii rocznej uzależnionej od wysokości obrotów za okresy roczne. Wiąże się to z koniecznością wystawienia faktur korygujących „in minus” skutkujących obniżeniem, w stosunku do faktur pierwotnych, wartości obrotu i kwoty podatku VAT należnego. Zarówno Spółka, jak i nabywca w momencie dostawy towarów zakładają konieczność dokonania co kwartał korekty zmniejszającej. Wystawienie zbiorczej faktury korygującej „in minus” dokumentuje udzielenie premii pieniężnej za okresy kwartalne rozliczonej ostatecznie po okresie rocznym.

W przedstawionym przypadku faktura korygująca „in plus” zostaje więc wystawiona w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie kwoty podatku wykazanego w pierwotnej fakturze, przy czym za pierwotną fakturę należy uznać fakturę korygującą „in minus” dokumentującą udzielenie premii pieniężnej. W tym przypadku nie można zatem mówić, iż przyczyną korekty są okoliczności które istniały podczas dokonania pierwotnej sprzedaży towarów. Obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z wystawienia zbiorczych faktur korygujących „in minus” dokumentujących udzielenie premii pieniężnej Spółka dokonuje zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, tj. po otrzymaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, jeśli potwierdzenie odbioru wpłynie do Spółki przed terminem złożenia deklaracji podatkowej za okres, w którym kontrahent otrzymał fakturę korygującą lub w rozliczeniu za miesiąc następny, jeśli potwierdzenie odbioru otrzymano po terminie złożenia deklaracji podatkowej za okres, w którym kontrahent otrzymał fakturę korygującą. W związku z powyższym Podatnik powinien ująć fakturę korygująca „in plus” w rozliczeniu za okres, w którym obniżył podatek należny z tytułu wystawienia faktury korygującej „in minus”.

Ponadto w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22 art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zatem zwiększenie obrotu poprzez ujęcie wystawionych faktur korygujących „in plus” w dacie obowiązku podatkowego wynikającego z wystawionych faktur sprzedaży skutkowałoby sztucznym zawyżeniem obrotu o kwoty nienależne z tytułu sprzedaży danych towarów.

Reasumując, za powyższym stanowiskiem Podatnika przemawiają:

  • brak błędu w fakturze dokumentującej sprzedaż,
  • zmniejszenie obrotów i podatku w rozliczeniu za okres, w którym Podatnik ujął korektę faktury „in minus” dokumentującą udzielenie premii pieniężnej,
  • ujęcie faktur korygujących „in plus” w dacie powstania obowiązku podatkowego wynikającego z wystawionych faktur sprzedażowych sztucznie zawyża obrót podatnika o kwoty nienależne z tytułu sprzedaży danych towarów.

Podsumowując, w związku z powyższym Podatnik powinien ująć fakturę korygująca „in plus” w rozliczeniu za okres, w którym obniżył podatek należny z tytułu wystawienia faktury korygującej „in minus”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów zgodnie z rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Według art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, Minister Finansów określił w § 5 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), co powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży.

Stosownie do powołanego przepisu § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Przypadki dotyczące wystawienia faktur korygujących określają przepisy § 13 i 14 ww. rozporządzenia.

I tak, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą (§ 13 ust. 1 ww. rozporządzenia).

Na podstawie § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

  1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
  2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z § 13 ust. 5 ww. rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

W myśl § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Stosownie do § 14 ust. 2, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

  1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
  2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.kwotę podwyższenia podatku należnego.

Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej (§ 14 ust. 3 ww. rozporządzenia). Ponadto zgodnie z § 14 ust. 4 przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 8 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z kolei art. 29 ust. 4a ustawy, stanowi, że w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

Powołana wyżej regulacja art. 29 ust. 4a ustawy, stanowi więc, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru nie stanowi wystarczającej podstawy do obniżenia podatku należnego – dopiero potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.

Jednocześnie, jak wynika z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży towarów. Udziela przy tym kontrahentom krajowym premii (bonusów) pieniężnych za ustalone okresy z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów przy zakupie towarów Wnioskodawcy, m.in. premia za okres roczny. Premia pieniężna roczna, zgodnie z zawartą z kontrahentem umową, rozliczana jest kwartalnie w trakcie roku którego dotyczy. Od osiągniętego kwartalnie obrotu jest udzielany nabywcy rabat procentowy.

Wnioskodawca dokumentuje udzielone kontrahentom krajowym premie poprzez wystawienie zbiorczych faktur korygujących za okresy kwartalne (faktura korygująca dotyczy całego obrotu uzyskanego przez kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym), a obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług, tj. po otrzymaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta.

Ustalenie wysokości obrotu uprawniających do otrzymania premii rocznej weryfikowane jest po zakończeniu fakturowania sprzedaży za dany rok, dopiero wtedy Wnioskodawca bowiem dysponuje danymi umożliwiającymi określenie czy kontrahentowi rabat roczny powinien zostać przyznany.

W związku z powyższym możliwa jest sytuacja, w której wymagany obrót roczny nie zostanie przez kontrahenta osiągnięty, wystawione zbiorcze faktury korygujące „in minus” okażą się bezpodstawne i Wnioskodawca będzie zmuszony wystawić do nich faktury korygujące „in plus”.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że

  • warunkiem uzyskania premii pieniężnej jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu obrotu w określonym okresie czasu,
  • wysokość premii pieniężnej uzależniona jest od wysokości zrealizowanego obrotu przez danego kontrahenta, wyliczonego na podstawie dokonanych dostaw z danego okresu,
  • kontrahenci, którym Spółka udziela premii pieniężnych świadczą na rzecz Spółki dodatkowe usługi np. marketingowe, reklamowe, za które wystawiają Spółce faktury.

Biorąc pod uwagę wyżej przytoczone regulacje prawne, w pierwszym rzędzie wskazać należy, że ustawodawca nie przewidział możliwości korygowania faktury korygującej, tj. wystawienia faktury korygującej do faktury korygującej wystawionej wcześniej. Zatem w przypadku stwierdzenia, że wystawiona faktura korygująca nadal zawiera wartości inne, niż zakłada umowa z kontrahentem, Wnioskodawca winien wystawić kolejną fakturę korygującą odnosząc się do pierwotnej faktury VAT dokumentującej sprzedaż, z adnotacją uwzględniającą wystawioną wcześniej fakturę korygującą.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do obowiązującego stanu prawnego, należy w szczególności przeanalizować przyczyny wystawienia faktur korygujących „in plus” biorąc pod uwagę fakt, czy przyczyną ich wystawienia będzie błąd powstały w momencie wystawienia faktury korygującej „in minus”, czy też po wystawieniu faktury korygującej „in minus” (przyznającej rabat) wystąpią nowe okoliczności, nieznane w momencie jej wystawienia, które spowodują zmianę ceny, a tym samym zmianę podstawy opodatkowania i kwoty podatku VAT należnego.

Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu pełni zatem przeanalizowanie sytuacji, czy podwyższenie ceny za dostarczony przez Wnioskodawcę towar (innymi słowy – likwidacja przyznanego uprzednio rabatu) będzie nową okolicznością, niemożliwą do przewidzenia w chwili wystawienia faktury „in minus” (przyznającej rabat).

W ocenie tut. organu podatkowego, w przypadku, gdy przyczyna korekty powstaje w terminie późniejszym (np. wystąpią nowe okoliczności powodujące podwyższenie ceny po dostarczeniu towaru lub wykonaniu usługi i wystawieniu faktury dokumentującej to dostarczenie towaru lub wykonanie usługi), korekta zwiększająca podstawę opodatkowania oraz podatek należny powinna zostać ujęta w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona zostanie faktura korygująca, gdyż faktura pierwotna została wystawiona poprawnie, tzn. nie była wynikiem błędu czy pomyłki ze strony wystawiającego fakturę.

W ocenie tut. organu również pierwsza faktura korygująca „in minus” nie była wystawiona pod wpływem błędu, jeżeli wynikała z umownych ustaleń pomiędzy kontrahentami.

Należy zauważyć, że o przyznaniu kontrahentowi rabatu decyduje sprzedawca, następuje to zatem z jego woli i świadomej decyzji, a nie w wyniku błędu. Jeżeli zatem najpierw Wnioskodawca decyduje się przyznawać kontrahentowi rabat kwartalnie, ale po zakończeniu roku, z uwagi na niespełnienie przez kontrahenta warunku co do odpowiedniej wysokości rocznego obrotu niejako „odbiera” mu ten rabat, to w ocenie tut. organu taką fakturę korygującą należy uwzględnić w bieżącym rozliczeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Końcowo należy zauważyć, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że taka metodologia premiowania (rabatowania) kontrahenta czyli niejako przyznawania zaliczkowych rabatów przez stwierdzeniem, że kontrahentowi rzeczywiście się ten rabat należy, nie ma na celu jego kredytowania.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Jak wynika z treści powołanych przepisów, przedmiotem wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego może być ocena prawna danego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego, dotyczącego wnioskodawcy, dokonywana na gruncie przepisów prawa podatkowego. Organ wydający interpretację rozstrzyga, czy zainteresowany prawidłowo ocenia kwestię wpływu zaistnienia opisanej sytuacji faktycznej na obowiązki i uprawnienia wynikające z unormowań prawa podatkowego, zatem przedmiotem tych rozstrzygnięć nie może być ocena poprawności umów cywilnoprawnych zawieranych pomiędzy stronami, bowiem oceny tej może dokonać jedynie organ pierwszej instancji w prowadzonym postępowaniu kontrolnym lub podatkowym.

Ponadto – co wymaga podkreślenia – stosownie do art. 199a § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności, a jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj