Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-1115/12/AA
z 25 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa(t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2012 r. (wpływ do tut. Biura w dniu 27 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych finansowania przez Izbę obowiązkowej składki OC za szkody wyrządzone przy wykonywaniu samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. skutków podatkowych finansowania przez Izbę obowiązkowej składki OC za szkody wyrządzone przy wykonywaniu samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Izba Inżynierów Budownictwa (Wnioskodawca) jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego działającą na mocy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.

Do zadań Wnioskodawcy jako samorządu zawodowego należy reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych członków, a w szczególności:

  1. realizacja zadań określonych w art. 8 ustawy, czyli:
    • sprawowanie nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu przez członków izb,
    • reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych swoich członków,
    • ustalanie zasad etyki zawodowej i nadzór nad jej przestrzeganiem,
    • nadawanie i pozbawianie uprawnień budowlanych w specjalnościach, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1-5 ustawy Prawo budowlane, zwanych dalej „uprawnieniami budowlanymi”, uznawanie kwalifikacji zawodowych cudzoziemców oraz nadawanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego,
    • przeprowadzanie egzaminów oraz potwierdzanie kwalifikacji osób, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3-5,
    • współdziałanie z organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego oraz z innymi samorządami zawodowymi i stowarzyszeniami zawodowymi,
    • opiniowanie minimalnych wymagań programowych w zakresie kształcenia zawodowego architektów, inżynierów budownictwa lub urbanistów oraz wnioskowanie w tych sprawach,
    • współdziałanie w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych architektów, inżynierów budownictwa lub urbanistów,
    • zarządzanie majątkiem i działalnością gospodarczą samorządu zawodowego, prowadzenie postępowań w zakresie odpowiedzialności zawodowej i dyscyplinarnej członków samorządów zawodowych,
    • opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących architektury, budownictwa lub zagospodarowania przestrzennego, organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych oraz innych form pomocy materialnej członkom samorządów zawodowych,
    • prowadzenie list członków samorządów zawodowych,
    • realizacja zadań statutowych.
  2. występowanie z inicjatywą do władz ustawodawczych i wykonawczych w celu tworzenia właściwych warunków rozwoju budownictwa oraz roli i miejsca zawodu inżyniera w tym procesie,
  3. współdziałanie z innymi samorządami zawodowymi,
  4. współdziałanie ze stowarzyszeniami naukowo-technicznymi działającymi w obszarze budownictwa,
  5. wnioskowanie do właściwych organów państwowych o przyznawanie członkom Izby nagród i odznaczeń państwowych,
  6. przyznawanie członkom Izby nagród i odznak ustanowionych uchwałami Krajowego Zjazdu Izby.

Wnioskodawca zrzesza około 6000 członków. W ramach swoich działań statutowych organizuje dla swoich członków szkolenia zawodowe.

W 2012 r. odbyto się około 40 szkoleń z zakresu branży budowlanej, m.in.:

  • „Prawo Budowlane – Realizacja robót budowlanych”,
  • „Wyroby budowlane – zasady wprowadzania wyrobów do obrotu i stosowania”,
  • „Negatywne skutki działania na człowieka grzybów pleśniowych”,
  • „Kryteria i zasady doboru geosyntrtyków w zależności od rodzaju projektowanej konstrukcji z poprawnością ich doboru w aspekcie rzeczywistych parametrów warstw gruntowych”,
  • „Prawo Budowlane – Utrzymanie obiektów i urządzeń budowlanych, katastrofy budowlane”,
  • „Geosyntetyki w budownictwie hydrotechnicznym. Zasady obliczeń i szczegółowe kryteria doboru”,
  • „Kontrola okresowa budynków o powierzchni zabudowy powyżej 2000 m2 oraz innych obiektów budowlanych o powierzchni dachu przekraczającej 1000 m2”,
  • „Przebudowa i remont sieci CO według prawa budowlanego i prawa energetycznego”,
  • „Normy w budownictwie – obowiązek czy dobrowolność”.

W ramach działań statutowych Wnioskodawca organizuje również wycieczki naukowo-techniczne oraz udostępnia prenumeraty specjalistycznych czasopism fachowych i literatury profesjonalnej m.in. prenumerata: „Muratora”, „Inżyniera Budownictwa”, itp.).

W 2013 r. Wnioskodawca zamierza w ramach swoich działań statutowych, ze składek członków pokrywać obowiązkowe ubezpieczenie OC za szkody wyrządzone przy wykonywaniu samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie każdego członka, w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane (art. 12 ust 1).

Członkowie deklarujący chęć wzięcia udziału w szkoleniu zawodowym, wycieczce naukowo-technicznej czy korzystaniu z prenumeraty czasopism specjalistycznych, dopłacają kwotę określoną w regulaminie doskonalenia zawodowego Wnioskodawcy. Składka obowiązkowego ubezpieczenia OC byłaby pokrywana ze składek członków bez obowiązku dodatkowej dopłaty.

Izba powołała regulamin wspierania dokształcania członków Wnioskodawcy obowiązujący od 01 września 2012 r. o następującej treści:

1.Regulamin określa zasady i warunki udzielania wsparcia finansowego dla członków Izby chcących podnosić swoje kwalifikacje zawodowe. Wspieranie dokształcania może być udzielane jedynie czynnym członkom Izby z wyłączeniem członków zawieszonych.

2.Wspieranie finansowe członków zawarte w pkt od 4 do 7 regulaminu (traktowane niezależnie) jest udzielane w ramach środków finansowych wydzielonych na ten cel w budżecie Izby na dany rok do wyczerpania środków.

O przyznaniu dofinansowania decyduje Przewodniczący Komisji Doskonalenia Zawodowego (dalej: KDZ) lub wskazany przez ww. członek KDZ Izby. Decyzja podlega zatwierdzeniu przez Zastępcę Przewodniczącego Rady odpowiedzialnego za nadzór nad Komisją Doskonalenia Zawodowego Izby lub wskazanego przez ww. innego członka prezydium.

3.Warunkiem odbycia się szkolenia organizowanego przez Izbę jest zgłoszenie się minimum 6 osób na 3 dni przed planowanym terminem szkolenia. W innym przypadku szkolenie może zostać odwołane.

4.Szkolenia.

Dofinansowanie można uzyskać do kwoty 1000 zł w ciągu roku w następujący sposób:

4.1.Dofinansowanie w wysokości do 500 zł:

  1. do promocyjnej sprzedaży programów komputerowych organizowanej przez Komisję Doskonalenia Zawodowego,
  2. do promocyjnej sprzedaży skryptów lub podręczników organizowanej przez Komisję Doskonalenia Zawodowego.

4.2.Dofinansowanie w wysokości do 500 zł:

  1. do udziału w konferencjach i szkoleniach wielodniowych nie wymagających spełnienia warunków określonych w pkt 6 regulaminu - w wysokości do 50% kosztów,
  2. do udziału w szkoleniach trwających do 4 godz. - w wysokości do 80% kosztów, lecz nie więcej niż 60 zł,
  3. do udziału w wycieczkach technicznych organizowanych lub współorganizowanych przez Izbę - w wysokości do 50% kosztów,
  4. do szkoleń związanych z przygotowaniem do egzaminów na uprawnienia budowlane i uprawnienia na rzeczoznawców w wysokości do 50% kosztów.

4.3.Podstawą udzielania dofinansowania jest złożenie przez członka Izby wypełnionego wniosku na druku Izby do biura Izby w terminie każdorazowo wyznaczonym przez Izbę.

5.Kursy językowe.

Wysokość i sposób dofinansowania do kursów językowych określa uchwała podjęta przez Radę Izby. W przypadku pozytywnej decyzji Rady warunki są następujące:

  1. dofinansowanie do kursów języków obcych wynosi do 80% kosztów nauki, lecz nie więcej niż kwota określona w uchwale Rady.
  2. kurs odbywa się w zorganizowanych grupach, wyłącza się z dofinansowania naukę na zasadach indywidualnych,
  3. członek starający się o dofinansowanie podpisuje umowę z Izbą,
  4. kurs języka musi być prowadzony przez szkołę językową, z którą Izba podpisze umowę,
  5. wypełniony wniosek o uzyskanie dofinansowywania do nauki języków obcych musi zostać złożony na druku Izby do biura Izby na 10 dni przed rozpoczęciem nauki.

6.Konferencje branżowe.

Istnieje możliwość uzyskania dofinansowania do uczestnictwa w konferencjach ogólnopolskich i zagranicznych dla członka Izby jeden raz w roku. W tym przypadku Izba może pokryć opłatę konferencyjną bez kosztów dojazdu w kwocie do 1500 zł. W danej konferencji istnieje możliwość dofinansowania kosztów uczestnictwa tylko jednemu członkowi z każdej branży.

6.1.Obowiązkiem uczestnika konferencji sfinansowanej przez Izbę będzie:

  1. przekazanie materiałów z konferencji do biura Izby,
  2. opracowanie i przekazanie do zamieszczenia na portalu sprawozdania (raportu) dotyczącego zagadnień technicznych poruszanych na konferencji.

6.2.Podstawą udzielania dofinansowania do konferencji dla członka Izby jest złożenie na druku Izby do biura Izby wniosku na co najmniej 30 dni przed planowanym terminem konferencji.

7.Prenumerata czasopism technicznych.

Każdy z członków Izby ma możliwość uzyskania dofinansowania do zaprenumerowanego za pośrednictwem Izby jednego krajowego czasopisma naukowo-technicznego w danym roku kalendarzowym.

7.1.Członek Izby ma możliwość zamówienia prenumeraty na każdy kolejny rok kalendarzowy w nieprzekraczalnym terminie do końca listopada roku poprzedzającego. Wniosek należy złożyć na druku Izby do biura Izby oraz dokonać wpłaty jak w pkt 7.2.

7.2.Dofinansowanie do prenumeraty czasopism naukowo-technicznych wynosi do 80% kosztów prenumeraty rocznej, jednak nie więcej niż 25% kwoty składki członkowskiej rocznej wymaganej w dniu złożenia zamówienia prenumeraty.

8.Formularze wniosków, o których mowa w regulaminie stanowią załączniki nr 1-5.

Dodatkowo Wnioskodawca powołał statut Izby Inżynierów Budownictwa poprawiony i uzupełniony przez (...) w dniach 20-21 czerwca 2008 r.

Rozdział 1. Postanowienia ogólne.

§ 1


1.Niniejszy statut określa zasady działania samorządu zawodowego inżynierów budownictwa.

2.Jednostkami organizacyjnymi samorządu zawodowego są:

  1. Krajowa Izba Inżynierów Budownictwa
  2. okręgowe izby inżynierów budownictwa

3.Izba Inżynierów Budownictwa lub skrótu PIIB.

§ 2


  1. Polska Izba Inżynierów Budownictwa działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Krajowa Izba Inżynierów Budownictwa reprezentuje samorząd zawodowy w kraju i poza krajem, a jej siedzibą jest m. st. Warszawa.
  3. Krajowa Rada PIIB określa liczbę, nazwę i obszar działania okręgowych izb. Siedzibą okręgowej izby jest miasto będące siedzibą wojewody.

§ 3


1.Ilekroć w statucie jest mowa o:

  1. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz.U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 z późn. zm.),
  2. Izbie – należy przez to rozumieć Polską Izbę Inżynierów Budownictwa,
  3. Krajowej Izbie – należy przez to rozumieć Krajową Izbę Inżynierów Budownictwa,
  4. okręgowych izbach – należy przez to rozumieć okręgowe izby inżynierów budownictwa,
  5. regulaminie wyborów – należy przez to rozumieć regulamin wyborów do organów Izby.

2.Ilekroć w statucie jest mowa o kompetencjach lub zadaniach Krajowej Izby lub okręgowej izby bez wskazania właściwego organu, należy przez to rozumieć odpowiednio Krajową Radę Izby lub okręgową radę izby.

§ 4


  1. Izba zrzesza osoby fizyczne, które spełniają wymagania określone w ustawie i są wpisane na listę członków okręgowych izb. Członkowie okręgowych izb są członkami Izby.
  2. Listy członków Izby prowadzą okręgowe izby na zasadach określonych w regulaminie zatwierdzonym przez Krajowy Zjazd Izby.
  3. Izba jest niezależna w wykonywaniu swoich zadań.
  4. Krajowa Izba i okręgowe izby posiadają osobowość prawną.

§ 5


Niniejszy statut i regulaminy w nim przewidziane obowiązują wszystkich członków Izby.

§ 6


  1. Krajowa Izba i okręgowe izby mają prawo do używania znaku oraz przyznawania nagród i odznak ustanowionych uchwałą Krajowego Zjazdu Izby.
  2. Znak może być zastrzeżony przez Krajową Izbę.

Rozdział 2. Zadania Izby.

§ 7


1.Do zadań Izby jako samorządu zawodowego należy reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych członków, a w szczególności:

  1. realizacja zadań określonych w art. 8 ustawy,
  2. występowanie z inicjatywą do władz ustawodawczych i wykonawczych w celu tworzenia właściwych warunków rozwoju budownictwa oraz roli i miejsca zawodu inżyniera w tym procesie,
  3. współdziałanie z innymi samorządami zawodowymi,
  4. współdziałanie ze stowarzyszeniami naukowo-technicznymi działającymi w obszarze budownictwa,
  5. wnioskowanie do właściwych organów państwowych o przyznawanie członkom Izby nagród i odznaczeń państwowych,
  6. przyznawanie członkom Izby nagród i odznak ustanowionych uchwałami Krajowego Zjazdu Izby.

2.Izba może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w ustawie.

3.Zysk z działalności gospodarczej będzie przeznaczony na działalność statutową.

Rozdział 3. Organy Izby.

§ 8


1.Organami Krajowej Izby są:

  1. Krajowy Zjazd Izby,
  2. Krajowa Rada Izby,
  3. Krajowa Komisja Rewizyjna,
  4. Krajowa Komisja Kwalifikacyjna,
  5. Krajowy Sąd Dyscyplinarny,
  6. Krajowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej.

2.Organami okręgowej izby są:

  1. okręgowy zjazd izby,
  2. okręgowa rada izby,
  3. okręgowa komisja rewizyjna,
  4. okręgowa komisja kwalifikacyjna,
  5. okręgowy sąd dyscyplinarny,
  6. okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej.

3.Nie jest możliwe łączenie funkcji w organach Izby tego samego szczebla. Nie można pełnić równocześnie funkcji przewodniczącego okręgowej rady izby i Prezesa lub przewodniczącego organów krajowych.

4.Członkowie organów Krajowej Izby:

  1. nie mogą występować w charakterze organu kontrolnego w stosunku do okręgowych izb, których są członkami,
  2. nie mogą rozpatrywać spraw dotyczących członków okręgowych izb, których są członkami.

5.Udział członków organów Izby w posiedzeniach tych organów jest obowiązkowy, a nieobecność wymaga usprawiedliwienia.

10.Nadzwyczajny okręgowy zjazd izby zwołuje okręgowa rada izby:

  1. z własnej inicjatywy,
  2. na wniosek Krajowej Rady Izby,
  3. na wniosek Krajowej Komisji Rewizyjnej,
  4. na wniosek okręgowej komisji rewizyjnej,
  5. na wniosek co najmniej 1/3 delegatów na okręgowy zjazd izby,
  6. na wniosek co najmniej 1/3 członków okręgowej izby.

11.Nadzwyczajny okręgowy zjazd izby powinien być zwołany i odbyć się w terminie do 2 miesięcy od dnia wpłynięcia wniosku.

12.Zjazd może odwołać członka organu Izby i uzupełnić lub zmniejszyć skład organu.

13.W razie odwołania członka organu Izby w trakcie kadencji organu lub wygaśnięcia mandatu członka organu w inny sposób zjazd odpowiednio uzupełnia skład organu lub zmniejsza odpowiednio liczbę członków organu. Członek organu powołany w trakcie kadencji organu pełni funkcję do czasu zakończenia kadencji organu.

14.Kworum niezbędne do podejmowania uchwał zjazdu jest liczone od liczby delegatów będących w dniu zjazdu członkami Izby niezawieszonymi w prawach członka.

15.Krajowy Zjazd na wniosek ministra właściwego do spraw architektury i budownictwa lub ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej lub Krajowej Rady uchyla sprzeczne z prawem uchwały okręgowych zjazdów.

§ 11


  1. Krajowa Rada Izby kieruje działalnością Krajowej Izby i ją reprezentuje. Krajowa Rada Izby jest wybierana zgodnie z ustawą i regulaminem wyborów. Krajowa Rada uchyla uchwały Komitetu Organizacyjnego Izby Inżynierów Budownictwa, o którym mowa w art. 61 ustawy.
  2. Krajowa Rada Izby rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy organami Krajowej Izby i organami okręgowych izb, niezastrzeżone do właściwości innych organów. Spory kompetencyjne, których stroną jest Krajowa Rada rozstrzyga Krajowy Zjazd.
  3. W skład Krajowej Rady Izby wchodzą: Prezes i pozostali członkowie.
  4. Prezydium Krajowej Rady Izby działa w imieniu Krajowej Rady. Prezydium Krajowej Rady Izby stanowią: Prezes, wiceprezesi, sekretarz i jego zastępca, skarbnik i jego zastępca oraz członkowie w liczbie określonej przez Krajową Radę.
  5. Okręgowa rada izby kieruje działalnością okręgowej izby i ją reprezentuje.
  6. W skład okręgowej rady wchodzą: przewodniczący i pozostali członkowie.
  7. Okręgowa rada Izby jest wybierana zgodnie z ustawą i regulaminem wyborów.
  8. Prezydium okręgowej rady działa w imieniu okręgowej rady. Prezydium okręgowej rady izby stanowią: przewodniczący, zastępcy przewodniczącego, sekretarz i jego zastępca, skarbnik i jego zastępca oraz członkowie w liczbie określonej przez radę.

§ 12


  1. Krajowa Komisja Rewizyjna sprawuje kontrolę nad działalnością Krajowej Izby i nadzoruje działalność okręgowych komisji rewizyjnych. Krajowa Komisja Rewizyjna jest wybierana zgodnie z ustawą i regulaminem wyborów.
  2. W skład Krajowej Komisji Rewizyjnej wchodzą: przewodniczący i pozostali członkowie.
  3. Prezydium Krajowej Komisji Rewizyjnej tworzą: przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz.
  4. Okręgowa komisja rewizyjna sprawuje kontrolę nad działalnością okręgowej izby. Okręgowa komisja rewizyjna jest wybierana zgodnie z ustawą i regulaminem wyborów.
  5. Prezydium okręgowej komisji rewizyjnej tworzą: przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz.

§ 13


  1. Krajowa Komisja Kwalifikacyjna wykonuje zadania przewidziane w ustawie w zakresie nadawania uprawnień budowlanych i tytułu rzeczoznawcy budowlanego, nadzorując działalność okręgowych komisji kwalifikacyjnych. Krajowa Komisja Kwalifikacyjna jest wybierana zgodnie z ustawą i regulaminem wyborów.
  2. W skład Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej wchodzą: przewodniczący i pozostali członkowie.
  3. Prezydium Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej tworzą: przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz i członkowie, w liczbie określonej przez Komisję.
  4. Okręgowa komisja kwalifikacyjna w szczególności wykonuje działania przewidziane w ustawie w zakresie nadawania uprawnień budowlanych. Okręgowa komisja kwalifikacyjna jest wybierana zgodnie z ustawą i regulaminem wyborów.
  5. Prezydium okręgowej komisji kwalifikacyjnej tworzą: przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz i przewodniczący zespołów specjalistycznych.

§ 14


  1. Krajowy Sąd Dyscyplinarny Izby rozpatruje sprawy z zakresu odpowiedzialności dyscyplinarnej i zawodowej jako sąd I instancji w sprawach członków okręgowych izb i jako sąd I instancji w sprawach członków organów Krajowej Izby i organów okręgowych izb. Krajowy Sąd Dyscyplinarny Izby jest wybierany zgodnie z ustawą i jego regulaminem wyborów.
  2. W skład Krajowego Sądu Dyscyplinarnego wchodzą: przewodniczący i pozostali członkowie.
  3. Prezydium Krajowego Sądu Dyscyplinarnego tworzą: przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz.
  4. Okręgowy sąd dyscyplinarny izby rozpatruje sprawy z zakresu odpowiedzialności dyscyplinarnej i zawodowej jako sąd I instancji w sprawach członków okręgowych izb. Okręgowy sąd dyscyplinarny izby jest wybierany zgodnie z ustawą i jego regulaminem wyborów.
  5. W skład okręgowego sądu dyscyplinarnego wchodzą: przewodniczący i pozostali członkowie.
  6. Prezydium okręgowego sądu dyscyplinarnego tworzą: przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz.

§ 15


  1. Krajowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej nadzoruje pracę okręgowych rzeczników oraz czuwa nad bezstronnością w toczących się postępowaniach. Krajowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej jest wybierany zgodnie z ustawą i regulaminem wyborów.
  2. Okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej prowadzi postępowania wyjaśniające z zakresu odpowiedzialności dyscyplinarnej i zawodowej. Okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej jest wybierany zgodnie z ustawą i regulaminem wyborów.
  3. Krajowy Rzecznik wybrany największą liczbą głosów koordynuje pracę pozostałych Krajowych Rzeczników.
  4. Okręgowy rzecznik wybrany największą liczbą głosów koordynuje pracę pozostałych okręgowych rzeczników w danej izbie okręgowej.

Rozdział 4. Prawa i obowiązki członków Izby.

§ 16

1.Członek Izby ma prawo:

  1. korzystać z pomocy w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz zapewnienia właściwych warunków wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie,
  2. korzystać z ochrony i pomocy prawnej Izby,
  3. korzystać z działalności samopomocowej, której zakres regulują właściwe izby.

2.Członek Izby może zaskarżyć uchwałę okręgowej izby do Krajowej Izby, a uchwałę Krajowej Rady do właściwego sądu administracyjnego.

3.Członek Izby, po uiszczeniu składek na Krajową Izbę, okręgową izbę i ubezpieczenie OC, otrzymuje zaświadczenie o przynależności do Izby.

§ 17


Członek Izby jest zobowiązany do:

  1. przestrzegania zasad etyki zawodowej,
  2. przestrzegania przepisów Izby,
  3. przestrzegania uchwał organów Izby,
  4. wnoszenia składek członkowskich na zasadach przyjętych uchwałą Krajowego Zjazdu Izby,
  5. posiadania aktualnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody, które mogą wyniknąć w związku z wykonywaniem samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.

§ 18


Izba prowadzi działalność samopomocową na zasadach określonych w regulaminie uchwalonym przez okręgową radę izby.

§ 19


Tryb przyjmowania, zawieszania, skreślania członków Izby oraz wznawiania członkostwa określa z uwzględnieniem przepisów ustawy, regulamin uchwalony przez Krajową Radę Izby

Rozdział 5. Rozstrzyganie sporów.

§ 20


  1. Okręgowe sądy dyscyplinarne, na wniosek członka Izby i za pisemną zgodą zainteresowanych stron, mogą rozpatrywać, jako sądy polubowne, spory między członkami Izby oraz między członkami Izby a innymi podmiotami, jeżeli spory te dotyczą wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
  2. W wypadku sporu, o którym mowa w ust 1, stosuje się odpowiednio przepisy postępowania cywilnego o sądzie polubownym.
  3. Krajowa Rada Izby może określić regulamin postępowania przy rozstrzyganiu sporów, o których mowa w ust. 1.
  4. Krajowa Rada Izby może utworzyć w Izbie sąd arbitrażowy i określić jego organizację oraz zasady i tryb postępowania przy rozstrzyganiu sporów.
  5. Rozstrzygnięcia organów Izby w sprawach indywidualnych doręcza się stronom postępowania. Pozostałe uchwały organów Izby podaje się do wiadomości członków poprzez ich umieszczenie na stronie internetowej Izby.

Rozdział 6. Mienie i gospodarka finansowa.

§ 21


  1. Działalność Izby jest finansowana z jej majątku.
  2. Majątek Izby stanowią środki finansowe oraz nieruchomości i mienie ruchome.
  3. Majątek Izby powstaje ze składek członkowskich oraz z: zapisów, darowizn, dotacji, wpływów z działalności gospodarczej i innych źródeł.
  4. Do prowadzenia gospodarki finansowej przez Izbę mają zastosowanie odrębne przepisy.
  5. Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych w imieniu Krajowej Izby są upoważnieni dwaj członkowie Krajowej Rady Izby, w tym Prezes lub wiceprezes.
  6. Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych w imieniu okręgowej izby są upoważnieni dwaj członkowie rady okręgowej izby, w tym przewodniczący lub zastępca przewodniczącego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z częściowym dofinansowaniem kosztów szkoleń zawodowych, kosztów prenumeraty specjalistycznych czasopism fachowych i literatury profesjonalnej, kosztów wycieczek naukowo-technicznych oraz kosztów obowiązkowej składki OC – za szkody wyrządzone przy wykonywaniu samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie w rozumieniu przepisów ustawy Prawo Budowlane (art. 12 ust 1) Izba powinna dla korzystających z tych dopłat członków wystawiać na koniec roku informację PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, wynikające ze Statutu czynności względem członków czyli m.in. działania polegające na organizowaniu

  • szkoleń zawodowych,
  • wycieczek naukowo-technicznych,
  • dopłat do prenumerat specjalistycznych czasopism fachowych i literatury profesjonalnej,
  • pokryciu w całości składki OC – za szkody wyrządzone przy wykonywaniu samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie w rozumieniu przepisów ustawy Prawo Budowlane (art. 12 ust. 1)

nie rodzą przychodu po stronie członka, ponieważ są dofinansowane z obowiązkowych składek członkowskich niepodlegających opodatkowaniu (art. 17 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) i wynikają ze Statutu Izby, a co za tym idzie nie powodują obowiązku wystawiania PIT-8C dla każdego z członków.

Poza tym wartość dofinansowań nie stanowi przysporzenia dla konkretnych osób uczestniczących w wyżej wymienionych działaniach. Osoby (członkowie) nie uzyskują w związku z udziałem w tych działaniach wymiernych finansowo korzyści w postaci nowych uprawnień czy kwalifikacji.

Istnieje też trudność w ustaleniu jednostkowego kosztu (kwoty szczegółowej) na poszczególnych uczestników (członków) ww. działalności.

Wnioskodawca zaznaczył, iż zagadnienie dotyczące dofinansowania kosztów obowiązkowej składki OC odnosi się do zdarzenia przyszłego, zaś dofinansowanie pozostałych kosztów dotyczy stanu faktycznego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy – zajęta na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego – dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych finansowania przez Izbę obowiązkowej składki OC za szkody wyrządzone przy wykonywaniu samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie.

W pozostałym zakresie wniosku, tj. oceny stanowiska Wnioskodawcy zajętej na tle przedstawionego stanu faktycznego w zakresie skutków podatkowych częściowego dofinansowania członkom Izby udziału w wycieczkach naukowo-technicznych, szkoleniach zawodowych oraz prenumeraty specjalistycznych czasopism fachowych i literatury profesjonalnej zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W praktyce, w pojęciu przychodu mieści się każda realna korzyść, jaką uzyskał podatnik. Do tych korzyści zaliczyć należy również kwoty częściowego dofinansowania obowiązkowej składki OC za szkody wyrządzone przy wykonywani samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie przez Izbę dla swoich członków. Wobec braku przepisów zwalniających je z opodatkowania stanowią one, co do zasady, przychód podlegający opodatkowaniu.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ustawy).

Stosownie do treści art. 11 ust. 2a ww. ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W myśl art. 11 ust. 2b powołanej ustawy jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenie „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2003 r.). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie (mające konkretny wymiar finansowy), kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Izba (Wnioskodawca) zrzesza około 6000 członków. W 2013 r. Izba zamierza w ramach swoich działań statutowych, ze składek członków pokrywać obowiązkowe ubezpieczenie OC za szkody wyrządzone przy wykonywaniu samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie – w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane zgodnie z art. 12 ust. 1 cyt. ustawy, każdego członka. Składka obowiązkowego ubezpieczenia OC będzie pokrywana ze składek członków bez obowiązku dodatkowej dopłaty.

Z treści przywołanego przez Wnioskodawcę Statutu Izby Inżynierów Budownictwa, który zgodnie z § 4 i § 5 tegoż statutu obowiązuje wszystkich członków Izby a więc także członków okręgowych izb, wynika, iż zaświadczenie do przynależności Izby członek otrzymuje dopiero po uiszczeniu m.in. składek na ubezpieczenie OC i członek Izby jest zobowiązany do posiadania aktualnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody, które mogą wyniknąć w związku z wykonywaniem samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (§ 16 i § 17 statutu).

Ponadto z treści Statutu wynika, iż działalność Izby jest finansowana z jej majątku, zaś majątek Izby powstaje m.in. ze składek członkowskich (§ 21 Statutu).

Przenosząc powołane przepisy na grunt przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż sfinansowanie przez Izbę obowiązkowej składki ubezpieczenia OC stanowi nieodpłatne świadczenie dla członka Izby, gdyż składka pokrywana jest ze środków pieniężnych należących do Izby, z majątku Izby. W przeciwnym wypadku koszt składki musiałby pokryć członek Izby z własnych pieniędzy. Tym samym członkowie Izby uzyskują konkretne przysporzenie majątkowe kosztem majątku innego podmiotu (tutaj Izby). A więc, nie można się zgodzić z Wnioskodawcą, iż wartość sfinansowanych składek nie stanowi przysporzenia dla konkretnych osób objętych ww. ubezpieczeniem.

Mając na względzie ww. okoliczności należy uznać, że wartość sfinansowanych przez Wnioskodawcę składek ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej członków stanowi dla tychże osób przychód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób jako przychód z innych źródeł.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

W przypadku świadczeń stanowiących przychody z innych źródeł, zastosowanie znajdzie przepis art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Podkreślić należy, iż bez znaczenia dla powstania przychodu po stronie członków objętych ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej – w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest fakt, iż finansowanie tych świadczeń pochodzi z puli obowiązkowych składek członkowskich. Wpłaty obowiązkowych składek dokonywanych przez członków stanowią przychód Izby. Zatem środki te należy traktować jako środki własne Izby, która jest uprawniona do zarządzania tymi środkami i przeznaczania je na różne cele, np. finansowanie członkom Izby obowiązkowej składki ubezpieczenia OC za szkody wyrządzone przy wykonywaniu samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie. Potwierdzeniem powyższego twierdzenia odnoszącego się do majątku Izby jest zapis w Statucie Izby, z którego jednoznacznie wynika, iż majątek Izby powstaje m.in. ze składek członkowskich. To oznacza, że Wnioskodawca finansując składki OC swoich członków czyni to kosztem własnego majątku. Ponadto nie można się zgodzić, iż takie finansowanie wynika ze Statutu. W Statucie jednoznacznie zapisano, że aby dostać zaświadczenie o przynależności do Izby członek musi uiścić składkę OC. Członek zobowiązany jest również posiadać aktualne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Z żadnych postanowień Statutu nie wynika, iż do opłacenia tych składek jest zobowiązana Izba.

Reasumując, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, finansowanie ww. składki ubezpieczenia OC stanowi świadczenie nieodpłatne dla członka Izby objętego tym ubezpieczeniem, które należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym na Izbie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dla tych osób informacji PIT-8C, w myśl art. 42a ww. ustawy.

Końcowo nadmienić należy, iż ewentualne trudności towarzyszące indywidualizacji świadczeń na rzecz poszczególnych członków, tj. trudności w ustaleniu jednostkowego kosztu (kwoty szczegółowej) mają charakter drugorzędny i nie mogą wpływać na byt i zakres obowiązku prawnego.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj