Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-95/11/ZG
z 27 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-95/11/ZG
Data
2011.05.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
odliczenie podatku
odpłatność
odzyskanie podatku naliczonego


Istota interpretacji
Wnioskodawca w związku z realizacją projektu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż projekt nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 roku (data wpływu 4.04.2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2011 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Zakup sprzętu muzycznego oraz strojów dla powstającego zespołu ludowego" - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 kwietnia 2011 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Zakup sprzętu muzycznego oraz strojów dla powstającego zespołu ludowego".


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jako osoba fizyczna złożył w 2010 roku wniosek o dofinansowanie realizacji operacji pn: "Zakup sprzętu muzycznego oraz strojów dla powstającego zespołu ludowego" do Urzędu Marszałkowskiego Województwa za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania w ramach działania Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie i zrealizował operację zgodnie z zakresem przedstawionym we wniosku o dofinansowanie. W związku z powyższym zaistniała konieczność przedłożenia jako załącznika do wniosku o płatność w ramach projektu interpretacji indywidualnej potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z faktem zaliczenia go we wniosku jako koszt (ze względu na status uniemożliwiający odzyskanie poniesionego podatku). Zgodnie z zapisami art. 15-17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), podatnikami podatku VAT są: osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, więc nie mieści się w kręgu podmiotów wymienionych w przytoczonym przepisie i w myśl niego nie jest podatnikiem podatku VAT i nie ma podstaw do jego odzyskania.

Operacja jest zgodna z celami określonymi w PROW na lata 2007-2013 dla działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów oraz celami określonymi w LSR: cel ogólny: „Poprawa jakości życia na obszarach wiejskich - cel szczegółowy 1: „Pobudzenie aktywności społecznej i podniesienie wiedzy obywatelskiej społeczności lokalnych" - przedsięwzięcie 2. Wsparcie tworzenia zespołów i grup folklorystycznych, bractw rycerskich, etc. Spójność jest także w celu ogólnym "Wykorzystanie zasobów naturalnych i kulturowych" - cel szczegółowy 2 Tworzenie i promowanie lokalnych produktów turystycznych opartych na tradycjach lokalnych przedsięwzięcie 5. Propagowanie lokalnego dziedzictwa - wsparcie funkcjonowania lokalnych grup artystycznych, rękodzieła, kół gospodyń wiejskich, etc. Działanie wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców miejscowości wiejskich w Gminie, poprzez wsparcie dla powstającego zespołu folklorystycznego, a także na podtrzymanie lokalnego dziedzictwa kulturowego, które mogą być wzorem naśladowania dla młodych pokoleń. Dzięki realizacji projektu wzrośnie atrakcyjność bytowa miejscowości wiejskich Gminy i poprawi się jakość życia oraz oferta kulturalna dla mieszkańców. Wzrośnie liczba uczestników wspólnych przedsięwzięć i imprez kulturalnych w miejscowościach o zasięgu lokalnym, przyczyni się do integracji mieszkańców i do podejmowania wspólnych inicjatyw na rzecz środowiska lokalnego. Realizowana operacja będzie miała także istotny wpływ na promowanie obszarów wiejskich.

Zespół nie będzie prowadził działalności komercyjnej - będzie uczestniczył zwłaszcza w imprezach lokalnych (festyny, dożynki, zabawy wiejskie, konkursy, festiwale oraz inne).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż zakupy związane z realizacją opisanego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, ponieważ będą wykorzystywane nieodpłatnie, w związku z czym nie będzie przysługiwać o prawo do obniżenia podatku należnego, bądź zwrotu różnicy podatku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca jako osoba fizyczna realizując projekt z powyższego zakresu i programu może odzyskać koszt poniesionego podatku VAT, biorąc pod uwagę argumenty przytoczone w niniejszym wniosku i aktualne uwarunkowania prawne...


Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od realizowanych inwestycji i nie jest jako osoba fizyczna podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany stoi na stanowisku, że jeżeli w przyszłości zaistnieją przesłanki umożliwiające odliczenie podatku VAT (biorąc pod uwagę zmieniające się przepisy prawa), zwróci zrefundowane w ramach projektu części poniesionego podatku. Z zasady i ze względu na status, koszt podatku VAT zawsze stanowi wydatek kwalifikowalny z uwagi na brak możliwości jego odzyskania.

`

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy zwolnieni podmiotowo od podatku lub realizujący jedynie czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z kolei, w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku. Powyższą kwestię analogicznie rozstrzygnięto w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w oparciu o projekt pn: "Zakup sprzętu muzycznego oraz strojów dla powstającego zespołu ludowego" nie będzie prowadzić sprzedaży opodatkowanej, ponieważ zakupy dokonane na potrzeby realizowanego projektu będą wykorzystywane nieodpłatnie.

Zatem w związku z faktem, iż realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu. Ponadto Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało jej prawo do zwrotu podatku naliczonego z uwagi na to, że środki na realizację projektu pochodzą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013, w związku z czym nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w powołanych rozporządzeniach Ministra Finansów.

Końcowo wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj