Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-92/11-8/ŁM
z 12 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-92/11-8/ŁM
Data
2011.07.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
działalność pozarolnicza
działalność rolnicza
działalność statutowa
wydatek
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Ośrodek ma prawo do skorzystania ze zwolnień określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy założeniu, że uzyskiwane dochody przeznacza na statutową działalność naukową (badawczo – rozwojową) oraz rolniczą?



Wniosek ORD-IN 516 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych:

  • określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy – jest prawidłowe,
  • określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismami z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 23.05.2011 r.), 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 14.06.2011 r.) oraz 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 30.06.2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ośrodek od dnia 01.01.2011 r. jest państwową osobą prawną utworzoną na podstawie ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 239, poz. 1591). W skład Ośrodka wchodzi centrala i X oddziałów terenowych wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie nadania statutu Ośrodkowi (Dz. U. Nr 254, poz. 1708).

Ośrodek realizuje zadania państwa w zakresie badania i rejestracji odmian roślin, porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego i ochrony prawnej odmian roślin na zasadach określonych w ustawie z dnia 26.06.2003 r. o nasiennictwie (Dz. U. z 2007 r. Nr 41, poz. 271 z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 26.06.2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. z 2006 r. Nr 137, poz. 1300, Nr 126, poz. 877 oraz z 2007 r. Nr 99, poz. 662).

Działalność statutowa centrali w w/w zakresie jest finansowana przez dotację podmiotową. Poza tym Ośrodek uzyskuje wpływy z tytułu sprzedaży wydawnictw, sprzedaży usług wynajmu i noclegowych oraz sprzedaży usług badawczo - doświadczalnych, które przeznacza na działalność statutową jednostki.

Oddziały terenowe wykonują statutową działalność badawczą i doświadczalną na podstawie planu badań i doświadczeń, która finansowana jest z dotacji celowej przyznanej Ośrodkowi na podstawie zawartej umowy z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w oparciu o art. 127 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Oddziały prowadzą również działalność rolniczą, ze względu na konieczność utrzymania płodozmianu doświadczalnego, która m.in. dofinansowana jest dopłatami bezpośrednimi z ARiMR i ARR. Oddziały uzyskują również przychody z pozastatutowej działalności badawczo - doświadczalnej i innych przychodów. Uzyskane przychody przeznaczają na dofinansowanie działalności statutowej (badawczo - doświadczalnej) oraz działalności rolniczej.

W piśmie z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 23.05.2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Prowadzona przez Ośrodek działalność rolnicza spełnia definicję działalności rolniczej określonej w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2011 r. Nr 74, poz. 397).
  2. Udział przychodów z działalności rolniczej w ogólnej wartości przychodów w rozumieniu art. 12 - 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397) – bez dotacji celowej i dotacji podmiotowej – przekracza 60%.


Natomiast w piśmie z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 14.06.2011 r.) Wnioskodawca wskazał, iż udział przychodów z działalności rolniczej w ogólnej wartości przychodów w rozumieniu art. 12 - 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397) – łącznie z dotacjami: celową i podmiotową – nie przekracza 60%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ośrodek ma prawo do skorzystania ze zwolnień określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy założeniu, ze uzyskiwane dochody przeznacza na statutową działalność naukową (badawczo - doświadczalną) oraz rolniczą...

W piśmie z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 30.06.2011 r.) Wnioskodawca wskazał, że do uzyskiwanych dochodów, będących przedmiotem zapytania, jednostka nie zalicza obu dotacji (podmiotowej i celowej) oraz dochodów z działalności rolniczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma On prawo do korzystania z w/w zwolnień przedmiotowych od podatku dochodowego od osób prawnych. Jest jednostką sektora finansów publicznych realizującą zadania państwa, która nie realizuje celów biznesowych (nie działa w celu osiągnięcia zysku), lecz została powołana w celu realizacji zadań istotnych z punktu widzenia interesów państwa. Z tego też względu uzyskiwane dochody, będące swoistym efektem ubocznym działania jednostki, w całości przeznacza na swoje cele statutowe, przede wszystkim prowadzenie działalności badawczo - doświadczalnej oraz rolniczej.

Zwolnienie wynika wprost z samego brzmienia ustawy, w zakresie w jakim uzyskiwane dochody są przeznaczane na w/w cele statutowe.

Z ostrożności Wnioskodawca prosi jednak o potwierdzenie prawa do skorzystania ze zwolnienia w formie interpretacji indywidualnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie zwolnień przedmiotowych określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy,
  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnień przedmiotowych określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy.

Wnioskodawca jest państwową osobą prawną utworzoną na podstawie ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 239, poz. 1591). W skład Ośrodka wchodzi centrala i 16 oddziałów terenowych wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie nadania statutu Ośrodkowi (Dz. U. Nr 254, poz. 1708).

Odpowiedź w zakresie zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W świetle art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższego wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez podatnika dwóch istotnych warunków:

  1. jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut, bądź inny akt normujący zakres działalności może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.


Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Oznacza to, że dochody podatnika będą zwolnione od podatku wówczas, gdy jego cele statutowe będą tożsame lub zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a dochody będą przeznaczone i wydatkowane na działalność statutową.

Jednocześnie, cytowany powyżej przepis nie zawiera wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej.

Należy również podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia z opodatkowania.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu (lub innego aktu regulującego zakres działania podmiotu).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadania państwa w zakresie badania i rejestracji odmian roślin, porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego i ochrony prawnej odmian roślin na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o nasiennictwie (Dz. U. z 2007 r. Nr 41, poz. 271 z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. z 2003 r. Nr 137, poz. 1300, z 2006 r. Nr 126, poz. 877 oraz z 2007 r. Nr 99, poz. 662). Wnioskodawca uzyskuje m.in. wpływy z tytułu sprzedaży wydawnictw, sprzedaży usług wynajmu i noclegowych oraz sprzedaży usług badawczo - doświadczalnych, które przeznacza na działalność statutową jednostki. Natomiast oddziały uzyskują przychody z pozastatutowej działalności badawczo - doświadczalnej i innych przychodów. Te wskazane działalności są przedmiotem zapytania Wnioskodawcy (pismo z dnia 27 czerwca 2011 r.). Uzyskane przychody przeznaczają na dofinansowanie działalności statutowej (badawczo - doświadczalnej) oraz działalności rolniczej.

W myśl art. 4 ustawy o Ośrodku, Ośrodek realizuje zadania państwa w zakresie:

  1. badania i rejestracji odmian roślin,
  2. porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego,
  3. ochrony prawnej odmian roślin

– na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o nasiennictwie (Dz. U. z 2007 r. Nr 41, poz. 271, z późn. zm.3)) oraz w ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. Nr 137, poz. 1300, z 2006 r. Nr 126, poz. 877 oraz z 2007 r. Nr 99, poz. 662).

Zgodnie z art. 1 ustawy o ochronie prawnej odmian roślin, ustawa reguluje sprawy ochrony prawnej odmian roślin, a w szczególności:

  1. tryb oraz sposób przyznawania i pozbawiania prawa do ochrony wyhodowanej albo odkrytej i wyprowadzonej przez hodowcę odmiany, a także zarobkowego korzystania z niej;
  2. zakres ochrony tego prawa.


Stosownie natomiast do treści art. 1 ust. 1 ustawy o nasiennictwie, ustawa reguluje sprawy:

  1. rejestracji odmian gatunków roślin uprawnych oraz gatunków roślin uprawnych, których materiał siewny jest używany do uszlachetniania gatunków określonych w załączniku nr 1;
  2. wytwarzania i oceny materiału siewnego, w tym materiału rozmnożeniowego i nasadzeniowego, a także materiału szkółkarskiego, odmian gatunków roślin uprawnych, o których mowa w pkt 1, oraz gatunków i odmian roślin użytkowanych jako rośliny ozdobne;
  3. obrotu i kontroli materiału siewnego odmian gatunków roślin uprawnych określonych w załączniku nr 2 oraz gatunków i odmian roślin użytkowanych jako rośliny ozdobne;
  4. wytwarzania, oceny oraz obrotu i kontroli materiału siewnego odmian gatunków roślin rolniczych objętych systemami oceny określonej przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), nieprzeznaczonych do obrotu na obszarze Unii Europejskiej.


W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast na mocy art. 3 pkt 1 ww. ustawy, przez ustawy podatkowe należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Zatem wskazane przez Wnioskodawcę oraz powołane przez tut. Organ ustawy regulujące działalność Ośrodka należy uznać za niespełniające warunków do uznania ich za przepisy prawa podatkowego. Tym samym, regulacje te nie podlegają interpretacji na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Jednocześnie wskazać należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia działalności naukowej. Uzasadnione jest zatem, posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną. Powołując się na językowe znaczenie wyrazu nauka (Słownik Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/), należy rozumieć przez to ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości.

Zatem, jeśli z treści statutu (lub innego aktu normatywnego) wynika, iż celem statutowym podatnika jest działalność naukowa, a cel ten jest tożsamy z preferowanym przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to dochody przeznaczone na ten cel i na niego wydatkowane, korzystać będą ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie.

W związku z tym, iż Wnioskodawca wyraźnie wskazał, iż prowadzi działalność naukową (badawczo – doświadczalną), to tut. Organ – jako nieuprawniony do dokonywania wykładni przepisów regulujących działalność Wnioskodawcy - uznał, iż fakt ten stanowi element przedstawionego stanu faktycznego.

Reasumując, dochody (wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym z uwzględnieniem pisma z dnia 27 czerwca 2011 r.) przeznaczone i wydatkowane na Jego działalność statutową, tj. działalność naukową (badawczo – doświadczalną), korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odpowiedź w zakresie zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12 - 14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Kryteriami uprawniającymi podatników do skorzystania z ww. zwolnienia są występujące równocześnie okoliczności:

  • podatnik prowadzi zarówno działalność rolniczą, jak i pozarolniczą,
  • w roku poprzedzającym rok podatkowy bądź w pierwszym roku podatkowym prowadzenia nowo rozpoczętej działalności, udział przychodów z działalności rolniczej (ustalonych zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy), stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności prowadzonej przez podatnika,
  • podatnik osiąga dochody z działalności pozarolniczej,
  • dochód osiągnięty z działalności pozarolniczej jest przeznaczany na działalność rolniczą.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, w myśl którego działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

– licząc od dnia nabycia.

W myśl natomiast art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Oddziały poza prowadzeniem działalności rolniczej uzyskują również przychody z pozastatutowej działalności badawczo – doświadczalnej i innych przychodów. Uzyskane przychody przeznaczają na dofinansowanie działalności statutowej (badawczo – doświadczalnej) oraz działalności rolniczej.

Wnioskodawca wskazał jednak, iż udział przychodów z działalności rolniczej w ogólnej wartości przychodów w rozumieniu art. 12 - 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – łącznie z dotacjami: celową i podmiotową – nie przekracza 60%. Tym samym, nie został spełniony jeden z warunków umożliwiających skorzystanie z omawianego zwolnienia przedmiotowego.

Reasumując, Wnioskodawca nie jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj