Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-349/11/MD
z 30 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-349/11/MD
Data
2011.05.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
korekta
podstawa opodatkowania
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Sposób udokumentowania korekty podatku należnego oraz okres rozliczeniowy, w którym należy ją uwzględnić.



Wniosek ORD-IN 507 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania korekty podatku należnego oraz okresu rozliczeniowego, w którym należy ją uwzględnić – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 marca 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania korekty podatku należnego oraz okresu rozliczeniowego, w którym należy ją uwzględnić.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółdzielnia otrzymała interpretację indywidualną wydaną w dniu 18 czerwca 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej, dotyczącą stawki podatku od towarów i usług obowiązującej przy dostawie domów jednorodzinnych wraz z garażami w zabudowie bliźniaczej. Zgodnie z ww. interpretacją, dostawa budynku mieszkalnego jednorodzinnego stanowiącego całość (jedną bryłę) wraz z garażem podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług od całej wartości sprzedaży. Stosownie do otrzymanej interpretacji Spółdzielnia zamierza dokonać korekty podatku należnego, która ma polegać na obniżeniu stawki podatku z 22% na 7%.

Z uwagi na fakt, że dostawa domów jednorodzinnych wraz z garażem w zabudowie bliźniaczej świadczona była na rzecz osób fizycznych, Spółdzielnia nie wystawiała faktur zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast podatek od towarów i usług był odprowadzany od poszczególnych wpłat dokonywanych przez nabywców.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. W jaki sposób należy udokumentować ww. korektę podatku należnego w sytuacji, gdy nie ma podstaw do wystawienia faktur korygujących z uwagi na brak faktur dokumentujących sprzedaż pierwotną...
  2. W deklaracji, za który okres rozliczeniowy należy uwzględnić korektę podatku należnego, jeżeli nie jest możliwe spełnienie warunku określonego w art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług, tj. posiadania przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej potwierdzenia otrzymania, przez nabywcę towaru, korekty faktury...


Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na brak możliwości wystawienia faktur korygujących z tytułu obniżenia podatku należnego związanego z dostawą domów jednorodzinnych wraz z garażami, powinien zmniejszyć kwotę podatku należnego, na podstawie otrzymanej interpretacji indywidualnej, w deklaracji za bieżący okres rozliczeniowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W świetle ust. 10 tego artykułu, w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wydania, z zastrzeżeniem ust. 13 pkt 10 i 11.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Według ust. 4a tego artykułu, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z treści art. 106 ust. 1 ustawy wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w świetle ust. 4 tego artykułu, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W świetle art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółdzielnia zamierza dokonać korekty podatku należnego w związku z zastosowaniem uprzednio niewłaściwej stawki podatku do sprzedaży na rzecz osób fizycznych domów jednorodzinnych stanowiących całość (jedną bryłę) wraz z garażem. Sprzedaż ta nie była dokumentowana fakturami VAT, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy.

Na tym tle Spółdzielnia powzięła wątpliwość dotyczącą sposobu udokumentowania takiej korekty oraz okresu rozliczeniowego, w którym należy ją uwzględnić.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że jedyną przesłanką jaką Spółdzielnia winna się kierować - ustalając moment uwzględnienia korekty podatku należnego „in minus” – jest moment powstania obowiązku podatkowego w stosunku do dokonanych dostaw towarów (w przypadku sprzedaży lokali lub budynków powstaje on zgodnie z art. 19 ust. 10 ustawy). Już bowiem w momencie powstania tego obowiązku została zastosowana błędna stawka podatku. Tego rodzaju błąd wymaga weryfikacji rozliczenia w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, w którym wystąpił. Wobec tego zmniejszenie kwoty podatku należnego winno mieć swoje odzwierciedlenie w stosownych rejestrach VAT, przy czym może to mieć oparcie w każdym wiarygodnym dokumencie (innym niż faktura VAT) wystawionym przez Spółdzielnię.

Wobec powyższego stanowisko Spółdzielni należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj