Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-53/13/AW
z 5 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749, ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia przychodów i kosztów podatkowych przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia przychodów i kosztów podatkowych przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Fundacja została ustanowiona aktem notarialnym w dniu 24 sierpnia 2010 r. i wpisana w Krajowym Rejestrze Sądowym: Rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej oraz Rejestrze Przedsiębiorców.

Zgodnie z aktem założycielskim oraz statutem Fundacji, do statutowych celów Fundacji należy m.in. działalność w zakresie nauki, kultury, edukacji, sportu, oświaty i wychowania. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. W ramach swojej działalności statutowej Fundacja utworzyła Punkt Przedszkolny, który został wpisany do ewidencji działalności oświatowej w dniu 31 sierpnia 2010 r. Punkt Przedszkolny rozpoczął działalność w dniu 1 września 2011 r. w pomieszczeniach budynku Szkoły Podstawowej w L., na podstawie umowy najmu zawartej przez Fundację z Gminą. Punkt Przedszkolny funkcjonuje w ramach Fundacji i nie jest wyodrębniony organizacyjnie ani majątkowo.

W dniu 1 stycznia 2012 r. Fundacja stała się organem prowadzącym publiczną Szkołę Podstawową. Wcześniej organem prowadzącym szkołę była Gmina. Przejęcie szkoły przez Fundację nastąpiło na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą a Fundacją „w sprawie przekazania do prowadzenia publicznej Szkoły Podstawowej w L., w budynku położonym w L. przy ulicy L. 14”. Na podstawie tej umowy Gmina przekazała Fundacji do używania mienie szkoły składające się ze środków trwałych i wyposażenia (wykazane w protokole zdawczo-odbiorczym) oraz wydzierżawiła Fundacji budynek szkoły (ten sam, w którym wcześniej wynajęto pomieszczenia dla Punktu Przedszkolnego Fundacji). Umowa zobowiązuje Fundację do ponoszenia kosztów ubezpieczenia budynku oraz innych opłat i kosztów, w tym drobnych napraw, celem zachowania przedmiotu dzierżawy w stanie niepogorszonym.

Fundacja przejęła także pracowników szkoły – nauczycieli w trybie art. 5 ust. 5l-5r ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 2004 Nr 256, poz. 2572) oraz pracowników samorządowych na zasadach art. 23 Kodeksu Pracy.

Na podstawie ww. umowy Fundacja została zobowiązana m.in. do zapewnienia warunków działania szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, do modernizacji oraz zakupów, w ramach dotacji podmiotowej, środków trwałych, materiałów i wyposażenia oraz pomocy dydaktycznych a także do zapewnienia obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Takie zadania organu prowadzącego szkołę wymienia też ustawa o systemie oświaty. Umowa została zawarta na czas nieokreślony, jednak prowadzenie szkoły przez Fundację nie jest bezwarunkowe i Gmina może ponownie przejąć prowadzenie szkoły, jeśli Fundacja naruszy warunki prowadzenia szkoły określone w umowie lub warunki ustawy o systemie oświaty a także, gdy Fundacja dobrowolnie zaniecha prowadzenia szkoły, zostanie wykreślona z KRS, bądź stanie się podmiotem prawomocnego orzeczenia sądu zakazującego działalności oświatowej.

Osoba będąca fundatorem Fundacji oraz jej Prezesem Zarządu, została powołana na dyrektora przejętej Szkoły Podstawowej.

Po ustanowieniu Fundacji organem prowadzącym szkołę, dotychczasowy numer NIP Szkoły nie uległ zmianie ani likwidacji. Punkt Przedszkolny nie posiada natomiast odrębnego od Fundacji numeru NIP.

Szkoła ponosi koszty na podstawie faktur wystawianych z nazwą i adresem szkoły oraz jej numerem NIP. Koszty Fundacji (w tym przede wszystkim koszty dotyczące prowadzonego przez nią Punktu Przedszkolnego) ponoszone są na podstawie faktur wystawianych z nazwą Fundacji, adresem jej siedziby oraz numerem NIP Fundacji. Często zdarza się jednak, że koszty ponoszone na podstawie faktur wystawianych na szkołę jak i koszty ponoszone na podstawie faktur wystawianych na Fundację dotyczą łącznie szkoły oraz Punktu Przedszkolnego Fundacji. Przykładem są faktury za energię elektryczną, usługi telekomunikacyjne, wywóz nieczystości, wodę, itp., które wystawiane są na Szkołę Podstawową (na podstawie zawartych ze szkołą umów), jednak część tych kosztów dotyczy Punktu Przedszkolnego Fundacji, funkcjonującego w tym samym budynku. Szkoła Podstawowa nie posiada rachunku bankowego. Wszystkie zobowiązania szkoły regulowane są przez Fundację, za pomocą subkonta bankowego prowadzonego przez Fundację do rozliczeń finansowych związanych z funkcjonowaniem szkoły. Na wymienione subkonto Fundacji wpływają dotacje z Urzędu Gminy dla Szkoły Podstawowej oraz wszelkie inne przychody wyłącznie związane ze szkołą. Ponadto Fundacja posiada rachunek bankowy odrębny od ww. subkonta, na który otrzymuje dotacje z Urzędu Gminy dla Punktu Przedszkolnego.

Szkoła zatrudnia pracowników i jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu ich wynagrodzeń. Natomiast Zakład Ubezpieczeń Społecznych odmówił zarejestrowania Szkoły Podstawowej, jako odrębnego płatnika, twierdząc, że to Fundacja jest płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wynagrodzeń pracowników szkoły.

Księgi rachunkowe prowadzone są osobno dla Fundacji i osobno dla Szkoły, jednak sprawozdanie finansowe Szkoły pełni jedynie funkcję informacyjną i pomocniczą przy sporządzaniu łącznego sprawozdania finansowego Fundacji, które obejmuje sumę wyników finansowych Fundacji i Szkoły.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy ustalając podstawę opodatkowania Fundacji, należy w niej uwzględniać przychody oraz koszty uzyskania przychodów osiągane przez Szkołę Podstawową, której Fundacja jest organem prowadzącym?


Zdaniem Wnioskodawcy, ustalając podstawę opodatkowania Fundacji, należy w niej uwzględniać przychody oraz koszty uzyskania przychodów osiągane przez Szkołę Podstawową, której Fundacja jest organem prowadzącym.

Główną kwestią do rozstrzygnięcia jest – w opinii Wnioskodawcy – czy Szkołę Podstawową można uznać za odrębnego od Fundacji podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z przepisami art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm.), podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są, oprócz spółek kapitałowych i spółek kapitałowych w organizacji, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej. Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. W piśmiennictwie i orzecznictwie przyjmuje się, że podmiotowość prawnopodatkową posiadają jednostki nieposiadające osobowości prawnej zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie, dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi, co pozwala na uczestniczenie w obrocie gospodarczym. W ramach analizy posiadania podmiotowości prawnopodatkowej przez szkołę, należy więc zweryfikować posiadanie przez nią określonych przymiotów, takich jak: odrębny majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz dostateczny stopień niezależności i samodzielności. Tych cech nie można jednak przypisać Szkole Podstawowej w L. Kontrolę i nadzór nad działalnością Szkoły Podstawowej w zakresie spraw organizacyjnych, gospodarczych i finansowych sprawuje wyłącznie Fundacja będąca organem prowadzącym Szkoły. Fundacja jest dzierżawcą od Gminy budynku, w którym mieści się Szkoła, Fundacja również jest użytkownikiem mienia szkoły przekazanego jej przez Gminę na czas trwania umowy o przekazanie Szkoły do prowadzenia. Szkoła nie posiada własnego rachunku bankowego, wszystkie rozliczenia finansowe dotyczące jej funkcjonowania prowadzone są przez Fundację.

Wnioskodawca jest zdania, że z uwagi na brak autonomii majątkowej Szkoły, jej niesamodzielność i zależność od Fundacji, podstawę opodatkowania Fundacji należy ustalać w połączeniu z dochodami Szkoły.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj