Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1053/12-2/KT
z 18 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10.10.2012 r. (data wpływu 11.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku z tytułu eksportu pośredniego w związku z posiadaną dokumentacją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku z tytułu eksportu pośredniego w związku z posiadaną dokumentacją.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Firma I. Sp. z o.o. planuje zawrzeć kontrakt z firmą francuską na wykonanie elementów instalacji urządzeń rafineryjnych oraz dostarczenie elementów rurociągów (rur, kołnierzy, kolan itp. armatury). Towar ten docelowo przeznaczony byłby do wywozu poza obszar Unii Europejskiej, tj. do Algierii. Do produkcji tej instalacji kontrahent francuski częściowo dostarczyłby własne elementy (głównie związane z elektryką i automatyką), które byłyby następnie montowane i instalowane w urządzeniu. Dostawy tych elementów byłyby z różnych państw członkowskich Unii Europejskiej (głównie Francja, Niemcy, Finlandia). Dodatkowo, wartość kontraktowa urządzenia obejmowałaby specjalne opakowanie dostosowane do transportu morskiego oraz ewentualne magazynowanie w okresie do 3 miesięcy od momentu wykonania. Wystawienie faktury dokumentującej sprzedaż nastąpiłoby w momencie wydania towaru kontrahentowi francuskiemu lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, ze stawką VAT 0%.

Procedura wywozu byłaby rozpoczęta przez kontrahenta francuskiego w Polsce lub innym kraju członkowskim Wspólnoty Europejskiej. Kontrahent francuski, po dokonaniu odprawy celnej eksportowej, udostępniłby Wnioskodawcy kopię dokumentu celnego poświadczającego rozpoczęcie procedury eksportowej, a po zamknięciu procedury wywozowej, kopię dokumentu celnego poświadczającego opuszczenie przez towar obszaru Unii Europejskiej. Dokument ten przesłany byłby drogą elektroniczną jako komunikat IE-599, zgodny z wygenerowanym dokumentem z systemu ECS.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy powyżej opisana transakcja sprzedaży towaru będącego przedmiotem kontraktu może być opodatkowana 0% stawką podatku VAT z tytułu eksportu pośredniego?
  2. Czy kopię dokumentu celnego potwierdzającego wywóz przedmiotowego towaru poza terytorium Wspólnoty może stanowić przesłany drogą elektroniczną przez kontrahenta francuskiego komunikat IE-599 wygenerowany z systemu ECS?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1)


Według Wnioskodawcy, stawką właściwą dla opodatkowania przedmiotowej transakcji sprzedaży będzie 0% VAT, zgodnie z art. 2 pkt 8 lit. b oraz art. 41 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.


Ad. 2)


Kopią dokumentu potwierdzającego wywóz przedmiotowego towaru poza terytorium Wspólnoty Europejskiej może być otrzymany drogą elektroniczną od kontrahenta francuskiego komunikat IE-599. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, dla udokumentowania 0% stawki podatku VAT ustawodawca nałożył na podatnika obowiązek:

  1. posiadania przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy dokonania dostawy towarów, kopii dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdził wywóz tych towarów oraz
  2. z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Ustawodawca nie sprecyzował dokładnie o jakiego rodzaju dokument chodzi, a w celnym systemie ECS potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty odbywa się za pomocą elektronicznego komunikatu IE-599 wygenerowanego przez system przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych, który dokumentuje czynność łatwą przez organy celne do zweryfikowania. W związku z tym, jego kopię może stanowić każdy rodzaj dokumentu, który wiernie odzwierciedlałby treść oryginału.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Eksportem towarów - w świetle art. 2 pkt 8 ustawy – jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje zawrzeć kontrakt z firmą francuską na wykonanie elementów instalacji urządzeń rafineryjnych oraz dostarczenie elementów rurociągów. Towar ten docelowo przeznaczony będzie do wywozu poza obszar Unii Europejskiej. Do produkcji instalacji kontrahent francuski częściowo dostarczy własne elementy. Dostawa tych elementów odbywać się będzie z różnych państw członkowskich UE. Dodatkowo, wartość kontraktowa urządzenia będzie obejmowała specjalne opakowanie dostosowane do transportu morskiego oraz ewentualne magazynowanie w okresie do 3 miesięcy od momentu wykonania. Wystawienie faktury dokumentującej sprzedaż nastąpi w momencie wydania towaru kontrahentowi francuskiemu lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, ze stawką VAT 0%.

Procedura wywozu będzie rozpoczęta przez kontrahenta francuskiego w Polsce lub innym kraju członkowskim Wspólnoty Europejskiej. Kontrahent francuski, po dokonaniu odprawy celnej eksportowej, udostępni Wnioskodawcy kopię dokumentu celnego poświadczającego rozpoczęcie procedury eksportowej, a po zamknięciu procedury wywozowej, kopię dokumentu celnego poświadczającego opuszczenie przez towar obszaru Unii Europejskiej. Dokument ten przesłany bedzie drogą elektroniczną jako komunikat IE-599, zgodny z wygenerowanym dokumentem z systemu ECS.

Ustawodawca, definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy towar będący przedmiotem wywozu jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz i na niego są wystawiane dokumenty eksportowe – eksport bezpośredni, od sytuacji, gdy towar będący przedmiotem wywozu jest wywożony przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz i na niego są wystawiane dokumenty eksportowe – eksport pośredni.


Z powyższego wynika, że aby doszło do eksportu pośredniego muszą być spełnione następujące warunki:

  • przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,
  • potwierdzony przez urząd celny wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty,
  • wywóz towarów następuje przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.


Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie dokona eksportu pośredniego, o którym mowa w cyt. art. 2 pkt 8 lit. b) ustawy, bowiem sprzedaje towar na rzecz nabywcy mającego siedzibę w UE, który następnie dokonuje dostawy tego towaru na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego. Wywóz towaru nastąpi z terytorium UE na terytorium kraju trzeciego i dokonany będzie przez nabywcę tego towaru z UE.

Przedmiotem niniejszej sprawy jest ustalenie, czy dokumenty, jakie posiadać będzie Wnioskodawca w związku z dokonywanym przez Niego eksportem pośrednim towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b) ustawy, upoważniają do korzystania z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jedną z czynności, która korzysta z obniżonej stawki podatku VAT, jest eksport towarów. Bowiem w myśl art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), stawka podatku wynosi 0%.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Oznacza to, iż prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu eksportu towarów uzależnione jest od posiadania przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Z kolei, na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b), jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. (…)

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne, eksportem towarów jest więc potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów. Ustalając zakres zastosowania przepisu art. 41 ust. 6, 7 i 11 ustawy, właściwym staje się przyjęcie uregulowań zawartych w przepisach prawa celnego. Warunkiem zastosowania preferencyjnej stawki 0% jest bowiem posiadanie stosownych dokumentów spełniających warunki określone w przepisach celnych, które będą jednoznacznie potwierdzać wywóz towarów poza granicę Unii Europejskiej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki oraz w jakiej formie powinien być sporządzony dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. W takim przypadku należy odwołać się do regulacji zawartych w przepisach celnych, wskazujących na rodzaj dokumentów jednoznacznie potwierdzających wywóz towarów poza obszar celny Unii Europejskiej.

Dokumentami, które potwierdzają wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej dla celów podatku od towarów i usług są, co do zasady, dokumenty wydawane podatnikom przez właściwe urzędy celne na podstawie przepisów prawa celnego, w tym przepisów rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2453/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny. Zgodnie z art. 796e Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1875/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) Nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, urząd celny wywozu potwierdza fizyczne wyprowadzenie towarów przesyłając zgłaszającemu komunikat „potwierdzenie wywozu” - komunikat IE-599.

Komunikat IE-599, podpisany przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych, jest dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Komunikat IE-599 jest wysyłany do zgłaszającego przez urząd celny wywozu.

W związku z powyższym, w przypadku, gdy obsługa zgłoszenia wywozowego (a od dnia 1 lipca 2009 r. jest to zasadą) odbywa się w systemie kontroli eksportu ECS, komunikatem „Potwierdzenie wywozu” jest podpisany przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych komunikat IE-599. Oznacza to, że otrzymanie przez podatnika ww. komunikatu IE-599, który zawiera informację o potwierdzeniu wywozu, uprawnia podmiot dokonujący wywozu do zastosowania 0% stawki z tytułu bezpośredniego eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy.

W przypadku eksportu pośredniego, zdefiniowanego w art. 2 pkt 8 lit. b) ustawy, w którym wywozu towarów dokonuje nabywca mający siedzibę poza terytorium kraju, zgłoszenie towarów do procedury celnej dokonane jest przez nabywcę. W zgłoszeniu celnym jako nadawca/eksporter wskazany jest wówczas nabywca towaru, mający siedzibę poza terytorium kraju. Potwierdzenie dokonania wywozu towarów otrzymuje w tym przypadku zgłaszający, którym jest nabywca zagraniczny.

Zatem, w przypadku eksportu towarów, do zastosowania stawki 0% konieczne jest spełnienie określonych warunków o charakterze formalnym. Ich spełnienie ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana. Ustawa wprowadza dla obu tych rodzajów eksportu różne warunki formalne, których dopełnienie jest warunkiem zastosowania stawki 0%. Jest to spowodowane różnym ich charakterem, a w szczególności tym, że w każdym przypadku inny podmiot dokonuje wywozu towaru.

Jak wskazał Wnioskodawca, w związku z dokonywaną transakcją dostawy towaru będzie On posiadał, przekazaną przez kontrahenta francuskiego, kopię dokumentu celnego poświadczającego opuszczenie przez towar obszaru Unii Europejskiej, tj. przesłaną drogą elektroniczną kopię komunikatu IE-599, zgodną z dokumentem wygenerowanym z systemu ECS.

Skoro zatem w systemie ECS potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej odbywa się za pomocą elektronicznego komunikatu IE-599, podpisywanego przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych (który to komunikat dokumentuje czynność łatwą do zweryfikowania przez organy celne), to jego kopię może stanowić każdy rodzaj dokumentu, który by wiernie odzwierciedlał treść oryginału.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, że w niniejszej sprawie przesłany przez kontrahenta francuskiego drogą elektroniczną komunikat IE-599 wygenerowany z systemu ECS, potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty, jest wiarygodną kopią dokumentu, o którym mowa w art. 41 ust. 11 ustawy i uprawnia Wnioskodawcę do zastosowania 0% stawki podatku VAT z tytułu pośredniego eksportu towarów.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj