Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-644/11/CzP
z 8 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-644/11/CzP
Data
2011.08.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
czynsz
gmina
świadczenie nieodpłatne
użyczenie
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Czy w wyniku zawarcia umowy użyczenia nieruchomości, Gmina osiągnie przychód w rozumieniu art. 12 ust. 6 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2011r. (data wpływu do tut. BKIP 10 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego użyczenia przez Wnioskodawcę nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2011r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego użyczenia przez Wnioskodawcę nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Gmina zawarła ze Stowarzyszeniem, wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego, umowę użyczenia nieruchomości położonej w N., tj. pomieszczenie na parterze o pow. 47,50 m2 oraz pomieszczenie na I piętrze o powierzchni 242 m2 (łączna powierzchnia 289,5 m2). Pomieszczenie wykorzystywane jest na cele statutowe Stowarzyszenia i mieszkania rodzinkowe. Stowarzyszenie będzie ponosiło jedynie koszty świadczeń dodatkowych, tj. za udostępnianie energii elektrycznej oraz zimnej wody (wg wskazań liczników) oraz przyjmowania ścieków odpowiadających PN do instalacji oczyszczalni kontenerowej (zgodnie z warunkami odrębnej umowy). Stowarzyszenie zgodnie ze statutem prowadzi między innymi działalność charytatywną..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyniku zawarcia umowy użyczenia nieruchomości, Gmina osiągnie przychód w rozumieniu art. 12 ust. 6 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 6 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinna naliczyć wartość czynszową stanowiącą równowartość czynszu, jak przysługiwałaby jej w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości i uznać tę wartość jak przychód..

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – zwanej dalej „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Biorąc pod uwagę brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż nie znajdzie on zastosowania do przedmiotowej sprawy w zakresie dotyczącym Wnioskodawcy, gdyż użyczenie nieodpłatnie nieruchomości przez Wnioskodawcę nie stanowi dla niego nieodpłatnego świadczenia (w takiej sytuacji po stronie Wnioskodawcy nie dojdzie bowiem do jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego, tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zwiększania przychodów w związku z nieodpłatnym użyczeniem nieruchomości).

Konsekwencją powyższej konstatacji jest, iż art. 12 ust. 3 pkt 6 updop, wskazujący na sposób ustalania wartości nieodpłatnego świadczenia w postaci udostępniania lokalu również nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do Wnioskodawcy, który występuje w przedmiotowej sprawie jako użyczający, czyli strona umowy użyczenia udostępniająca pod tytułem darmym daną nieruchomość.

Analizując opisaną sytuację w kontekście przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż w obecnym stanie prawnym po stronie Wnioskodawcy nie wystąpi przychód z tytułu nieodpłatnego użyczenia nieruchomości. Zauważyć jednakże należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 stycznia 2009 r., przewidywała możliwość wystąpienia przychodu po stronie użyczającego w takim przypadku. Stanowił o tym, art. 13 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 stycznia 2009 r., zgodnie z którym za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 3, uważało się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju.

Mając jednakże na względzie fakt, iż przepis ten został uchylony przez art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) z dniem 1 stycznia 2009 r., a ustawodawca nie wprowadził innego zapisu regulującego te kwestie, obecnie strona umowy użyczenia, użyczająca nieruchomość nie uzyskuje z tego tytułu przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Niezależnie od powyższego należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja dotyczy jedynie praw i obowiązków podatkowych Wnioskodawcy, nie dotyczy zaś wskazanych praw i obowiązków występujących po stronie Stowarzyszenia wymienionego we wniosku, będącego biorącym do używania nieruchomość.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj