Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-114/11-2/KC
Data
2010.04.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Szczególne przypadki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
nabycie wewnątrzwspólnotowe
oddział
podatnik podatku od towarów i usług
sprzedaż krajowa
Istota interpretacji
uznanie za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przemieszczenia własnych towarów z Niemiec do Polski oraz rozpoznania dostawy krajowej na rzecz polskiego kontrahenta.
Wniosek ORD-IN
404 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21.01.2011r. (data wpływu 25.01.2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przemieszczenia własnych towarów z Niemiec do Polski oraz rozpoznania dostawy krajowej na rzecz polskiego kontrahenta - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25.01.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przemieszczenia własnych towarów z Niemiec do Polski oraz rozpoznania dostawy krajowej na rzecz polskiego kontrahenta.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka jest podmiotem z siedzibą w Niemczech, utworzonym i działającym na podstawie przepisów prawa niemieckiego. Spółka prowadzi działalność w zakresie dystrybucji elektronicznych urządzeń użytku domowego. Spółka posiada w Polsce oddział (dalej: „Oddział”), utworzony na podstawie przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.; dalej: „ustawa o sdg”), który działa pod firmą P GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce. Spółka jest zarejestrowana dla potrzeb podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) w różnych krajach Unii Europejskiej, w tym m.in. w Polsce. Rejestracja Spółki dla potrzeb podatku VAT w Polsce została dokonana w związku z jej dotychczasową działalnością za pośrednictwem Oddziału. Ponieważ w świetle regulacji ustawy o sdg oraz ustawy o VAT, rejestracja oddziału zagranicznego przedsiębiorcy dla celów VAT jest traktowana jako równoznaczna z rejestracją tego przedsiębiorcy, Spółka - dokonując rejestracji Oddziału - stała się automatycznie zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zamierza dokonywać dostaw towarów na rzecz polskich nabywców. Zgodnie z planowanym schematem transakcji, Oddział będzie odpowiedzialny za negocjowanie warunków współpracy handlowej z nabywcami towarów, zawieranie z nimi umów sprzedaży oraz m.in. za reklamę towarów Spółki na rynku polskim, utrzymywanie oraz rozwijanie relacji handlowych Spółki z obecnymi, jak i potencjalnymi kontrahentami, itp. Po przesłaniu przez Oddział zamówień do Spółki od polskich kontrahentów, przygotowywane będą przesyłki z towarami. Następnie, towary, ze względów logistycznych i zgodnie z przyjętymi warunkami dostawy, transportowane będą bezpośrednio z innego niż Polska kraju Unii Europejskiej do polskiego odbiorcy (bez udziału polskiego Oddziału niemieckiej Spółki). Transport dokonywany będzie przez zewnętrznych przewoźników, działających na zlecenie Spółki. Koszty transportu z innego niż Polska kraju Unii Europejskiej do ostatecznego odbiorcy będzie ponosić Spółka. Faktury VAT dokumentujące dokonaną dostawę będą wystawiane przez Oddział. W zaprezentowanym powyżej zdarzeniu przyszłym nie wystąpi żaden z przypadków wymienionych w art. 12 ustawy o VAT. Mając na uwadze opisany powyżej stan faktyczny, Spółka zamierza dokonywać rozliczeń VAT z tytułu omawianych transakcji, w następujący sposób: Przemieszczenie towarów z innego niż Polska kraju Unii Europejskiej do Polski Spółka uzna za przesunięcie własnych towarów w rozumieniu ustawy o VAT. W konsekwencji, Spółka rozliczy VAT z tytułu: - wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (dalej: „WDT”) na terytorium innego niż Polska kraju Unii Europejskiej zgodnie z obowiązującymi w tym kraju przepisami w zakresie podatku od wartości dodanej, oraz
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej: „WNT”), o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT na terytorium Polski.
Następnie, Oddział Spółki rozliczy VAT z tytułu krajowej dostawy towarów na rzecz polskiego kontrahenta (według stawki VAT właściwej dla krajowej dostawy towarów). Opisany powyżej sposób rozliczenia wynika ponadto z ogólnych warunków współpracy z klientami przyjętymi przez Spółkę, zgodnie z którymi dla zachowania przejrzystości transakcji proces zakupu produktów Spółki przez jej kontrahentów nie powinien się różnić od transakcji zakupu towarów przez jej kontrahentów od dostawców krajowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy przedstawiony przez Spółkę powyżej sposób rozliczeń VAT z tytułu omawianych transakcji jest prawidłowy z punktu widzenia polskich przepisów ustawy o VAT, tzn. czy Spółka powinna dla celów VAT uznać transakcje za: - WNT (przemieszczenie własnych towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT) dokonane w Polsce, a następnie
- dostawę krajową na rzecz polskiego kontrahenta, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym, Spółka będzie miała obowiązek wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia własnych towarów oraz naliczenia podatku VAT na fakturach dokumentujących sprzedaż do krajowego odbiorcy.
1. Oddział i Spółka jako jeden podatnik
Na podstawie art. 85 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.), dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni mogą, na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przepis art. 88 wskazanej ustawy stanowi, iż przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców. Ponadto, zgodnie z art. 86 ww. ustawy oddział może prowadzić działalność wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego. Oddział nie prowadzi działalności gospodarczej na własny rachunek oraz nie ponosi samodzielnie ryzyka ekonomicznego związanego z prowadzoną działalnością. Tym samym oddział wraz ze spółką zlokalizowaną w innym państwie członkowskim, jest jednym i tym samym podatnikiem podatku VAT. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 23 marca 2006 r. w sprawie C-210/04 oraz Interpretacji ogólnej wydanej przez Ministra Finansów w dniu 28 marca 2007 roku (sygn. PT5-033-4/2006/IN/665). Zgodnie z tą interpretacją „jeżeli zatem przedsiębiorca zagraniczny, np. spółka utworzy oddział zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z późn. zm.), za pośrednictwem, którego będzie prowadzona na terytorium Polski działalność spółki, to będzie on w takim zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług. Utworzenie na terytorium Polski przez przedsiębiorcę zagranicznego następnego oddziału lub rozpoczęcie wykonywania czynności bez pośrednictwa oddziału nie powoduje powstania na terytorium Polski nowego podatnika podatku od towarów i usług. Zmienia się jedynie zakres wykonywanych czynności i struktura organizacyjna tego podatnika. Nie ma zatem podstaw do odrębnej rejestracji dla podatku od towarów i usług. Sytuacja taka powoduje jedynie konieczność aktualizacji zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP) i rejestracyjnych (VAT-R), w oparciu o nadany wcześniej numer identyfikacji podatkowej”. W związku z powyższym, Spółka, jako jednostka macierzysta i utworzony przez nią oddział w Polsce są traktowane jako ten sam podmiot, i jeden podatnik podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
- Przemieszczenie towarów do Polski jako wewnątrzspólnotowe nabycie towarów
2. Przemieszczenie towarów do Polski jako wewnątrzspólnotowe nabycie towarów
W tym miejscu należy wskazać, że Oddział, w myśl przepisów ustawy o sdg oraz ustawy o VAT, jest polskim podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą. Działalność gospodarcza, zgodnie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT rozumiana jest jako „wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”. Jednocześnie, zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 28 marca 2007 roku (sygn. PT5-033-4/2006/IN/665) „w przypadku, gdy przedsiębiorca zagraniczny wykonuje na terytorium Polski czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w zakresie w jakim te czynności wykonywane są na terytorium Polski (miejsce ich świadczenia jest na terytorium Polski) - staje się on podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce”. Z powołanych powyżej przepisów ustawy o VAT wynika, iż przemieszczenie towarów z terytorium innego niż Polska kraju Unii Europejskiej do Polski w przedstawionym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym, będącym przedmiotem niniejszego wniosku, uznać należy za WNT towarów własnych dokonane przez Spółkę w Polsce, z uwagi na spełnienie następujących przesłanek: - przemieszczenie towarów przez Spółkę do Polski (dla celów Oddziału) stanowi przemieszczenie towarów własnych, ze względu na to, że Spółka i Oddział są jednym podatnikiem VAT w Polsce - jest przemieszczeniem towarów do Oddziału w Polsce (czyli w ramach jednego podatnika);
- przemieszczenie towarów jest w celu prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, czyli Spółki która jest podatnikiem zarejestrowanym dla celów VAT w Polsce i prowadzi na terytorium kraju działalność gospodarczą za pośrednictwem oddziału.
W związku z powyższym, zdaniem Spółki, nastąpi w tym przypadku przesunięcie towarów własnych, traktowane w rozumieniu ustawy o VAT jako WNT, dokonane przez Spółkę z terytorium innego niż Polska kraju Unii Europejskiej do Polski. W rezultacie, transakcje między Oddziałem a polskimi kontrahentami powinny być traktowane, jako dostawa towarów między dwoma krajowymi podmiotami.
3. Dostawa towarów do kontrahenta jako krajowa dostawa towarów.
W kolejnym etapie transakcji, Spółka (po wcześniejszym dokonaniu WNT - tj. przesunięcia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa) dokonywać będzie dostawy towaru na rzecz polskich kontrahentów w miejscu wskazanym przez nabywcę (na terytorium kraju). A zatem, miejscem świadczenia przy dostawie towarów dla polskiego klienta (odbiorcy) jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel (miejsce wydania towarów kontrahentom). Jako że miejsca te znajdują się w Polsce, transakcja będzie miała charakter dostawy krajowej realizowanej w Polsce. Takie rozliczenie VAT omawianej transakcji uzasadnione jest przyjętymi warunkami dostawy. Z punktu widzenia kontrahenta nie jest istotne, skąd towary pochodzą, gdyż kontrahent nabywa je na terytorium kraju, od polskiego podatnika VAT. W konsekwencji, dostawa towarów na rzecz polskich kontrahentów traktowana będzie jako dostawa krajowa a Oddział Spółki, będący podatnikiem VAT z tytułu dokonanej transakcji, wystawi fakturę VAT. Powyższy sposób rozliczania znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 29 października 2009 r. , który potwierdził stanowisko Podatnika, iż „Spółka (po wcześniejszym dokonaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - tj. przesunięcia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa) dokonywać będzie dostawy towaru na rzecz polskiego kontrahenta. Towar, w momencie dostawy, będzie znajdował się już w siedzibie klienta. Zgodnie bowiem z umową pomiędzy Spółką i polskimi kontrahentami, towary dostarczane w ramach opisywanej transakcji w momencie dostawy powinny znajdować się w siedzibie nabywcy”. W rezultacie Organ uznał za prawidłowy stosowany przez podatnika schemat kwalifikacji podatkowej poszczególnych etapów transakcji polegający na: - rozpoznawaniu przez podatnika dla celów VAT przesunięcia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa z terytorium Belgii/Holandii na terytorium Polski jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Polsce (dla którego podatnikiem VAT jest wnioskodawca), a
- następnie na rozpoznaniu dostawy krajowej towarów dokonywanej w siedzibie ostatecznego kontrahenta w Polsce, dla której podatnikiem jest Wnioskodawca.
Takie stanowisko potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 16 czerwca 2010 r. : „Z uwagi na fakt rejestracji Oddziału Spółki w Polsce oraz posługiwanie się przez Spółkę w wystawianych dla polskich kontrahentów fakturach polskim numerem NIP nadanym w związku z rejestracją Oddziału w Polsce w celu prowadzenia na terytorium kraju działalności za pośrednictwem Oddziału, należy uznać, że przedmiotowej sprzedaży krajowej dokonuje Oddział, tj. podmiot działający w imieniu Spółki na terytorium kraju, a nie Spółka, jako podatnik niemiecki.” W przedstawionej sytuacji bez znaczenia pozostaje również, iż transport przedmiotowych towarów jest zapewniany bezpośrednio przez Spółkę-matkę z terytorium innego niż Polska kraju Unii Europejskiej (bez udziału oddziału). Zgodnie z powyższym Spółka-matka oraz jej oddział są tym samym podatnikiem VAT w Polsce - zatem firma spedycyjna świadcząca usługi na rzecz Spółki-matki, świadczy również usługi na rzecz oddziału. Takie stanowisko zostało zaprezentowane w Interpretacji indywidualnej z dnia 24 sierpnia 2009 r. , w której to Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż „bez znaczenia pozostaje stwierdzenie wnioskodawcy, iż transport przedmiotowych towarów jest zapewniany bezpośrednio przez Spółkę-Matkę z terytorium Niemiec (bez udziału oddziału). (...) Zatem w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której oddział w Polsce (a tym samym Spółka-Matka) dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 11 ust. 1 w/w ustawy, a następnie dostawy towarów za wynagrodzeniem na rzecz podmiotu krajowego, o której mowa w art. 7 ust. 1 w/w ustawy. Zatem dotychczasowa praktyka oddziału polegająca na wystawianiu kontrahentom faktur VAT zawierających stawkę i kwotę podatku od towarów i usług jest prawidłowa”. Biorąc powyższe pod uwagę, prawidłowym jest, iż Oddział dokona rozliczenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów własnych z terytorium innego niż Polska kraju Unii Europejskiej do Polski. Następnie Oddział, z tytułu dostawy krajowej na rzecz polskich kontrahentów, rozliczy podatek należny posługując się w tym celu polskim numerem NIP nadanym w związku z jego rejestracją w Polsce. W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego sposobu rozliczania VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|