Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-63/11/AW
z 21 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-63/11/AW
Data
2011.04.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Osoby prawne i spółki nieposiadajace osobowości prawnej

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
gospodarstwo pomocnicze
jednostka budżetowa
likwidacja
następstwo prawne
sukcesja prawna
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Czy przejęcie zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego traktowane jest jako sukcesja podatkowa? Czy przejmujący może korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy art. 113 ust. 1 jako nowy podatnik?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011r. (data wpływu 13 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2011r. (data wpływu 30 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2011r. (data wpływu 30 marca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 marca 2011r. znak IBPP1/443-63/11/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Dyrekcja Zespołu Szkół, w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (likwidacja między innymi gospodarstw pomocniczych) oraz uchwałą Rady Powiatu z dnia 29 grudnia 2010r. wnosi o interpretację w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących opodatkowania podatkiem od towarów i usług – usług, które od 1 stycznia 2011r. stanowią źródło dochodów Zespołu Szkół.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W związku z tym Zespół Szkół do dnia 31 grudnia 2010r., zgodnie z poz. 7 załącznika nr 4, korzystał ze zwolnienia w zakresie usług edukacji.

Do dnia 31 grudnia 2010r. przy Zespole Szkół funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze – Warsztaty Szkolne – które prowadziło działalność w zakresie produkcji metalowych wyrobów gotowych z wyłączeniem maszyn i urządzeń (2511Z – PKD 2007) oraz stację diagnostyczną pojazdów będąc czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z dniem 31 grudnia 2010r. Warsztaty Szkolne zostały zlikwidowane jako gospodarstwo pomocnicze i od 1 stycznia 2011r. wchodzą w skład Zespołu Szkół.

Oprócz Warsztatów, w skład Zespołu wchodzi Internat Szkoły wraz ze stołówką szkolną oraz Schronisko Młodzieżowe.

Na mocy uchwały Rady Powiatu, wcześniej świadczone usługi przez gospodarstwo pomocnicze, będą teraz źródłem dochodów Zespołu Szkół. W związku z tym Wnioskodawca prosi o wyjaśnienie, czy od dnia 1 stycznia 2011r. nadal może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, mając jednocześnie na uwadze kontrolę sprzedaży opodatkowanej zgodnie z art. 113 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że Warsztaty Szkolne posiadają odrębny od Zespołu Szkół numer identyfikacji podatkowej (NIP) i do dnia 31 grudnia 2010r. były gospodarstwem pomocniczym prowadzącym działalność gospodarczą odrębnie od Zespołu Szkół będąc czynnym podatnikiem VAT. W związku z likwidacją gospodarstw pomocniczych z dniem 31 grudnia 2010r., Warsztaty Szkolne zakończyły swoją działalność jako gospodarstwo i zostały wyrejestrowane z VAT. Od 1 stycznia 2011r. Warsztaty Szkolne wchodzą w skład Zespołu Szkół. Szkoła nie jest i nie była podatnikiem VAT oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zespół Szkół może korzystać ze zwolnienia mając na uwadze art. 113 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Ordynacja podatkowa w art. 93-93e przedstawia zamknięty katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa. Z przepisowi tych wynika, iż sukcesja podatkowa powstaje m. in. w sytuacji łączenia się i przekształcania wskazanego w nich zamkniętego katalogu podmiotów, tj. osób prawnych, osobowych spółek handlowych, spółek niemających osobowości prawnej oraz komunalnych zakładów budżetowych (zwanych od 1 stycznia 2011r. samorządowymi zakładami budżetowymi). Wśród tych przepisów nie zostały wymienione gospodarstwa pomocnicze przejęte przez jednostki budżetowe.

Wnioskodawca uważa, że jeśli z dniem 31 grudnia 2010r. zostały wyrejestrowane Warsztaty Szkolne będące podatnikiem VAT podczas likwidacji, to obecnie Szkoła, jako jednostka budżetowa, która przejęła wyrejestrowane Warsztaty Szkolne, a wcześniej podatnikiem VAT nie była, powinna stać się czynnym podatnikiem VAT dopiero po przekroczeniu kwoty 150.000 zł odnośnie sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Dla rozstrzygnięcia zagadnienia będącego przedmiotem wniosku istotne jest ustalenie, czy mamy do czynienia z następstwem podatkowym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.

Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw i obowiązków poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Na gruncie prawa podatkowego, prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych, reguluje rozdział 14 działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Ustawodawca, w art. 93-93e tej ustawy, przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

I tak, zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

–wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W świetle art. 93 § 2 ustawy, przepis § 1, stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

–wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Art. 93a § 2 ustawy stanowi, iż przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b ustawy, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Zgodnie z art. 93c § 1 ww. ustawy, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Z przywołanych przepisów wynika, iż sukcesja podatkowa (następstwo prawne) powstaje m.in. w sytuacji łączenia się i przekształcenia wskazanego w nich zamkniętego katalogu podmiotów i nie obejmuje przejęcia zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przez jednostkę budżetową.

Art. 87 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.) stanowi, iż z dniem 31 grudnia 2010r. zakończeniu ulega likwidacja państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.

Pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego (art. 89 ust. 4 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Dyrekcja Zespołu szkół, w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (likwidacja między innymi gospodarstw pomocniczych) oraz uchwałą Rady Powiatu z dnia 29 grudnia 2010r. wnosi o interpretację w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących opodatkowania podatkiem od towarów i usług – usług, które od 1 stycznia 2011r. stanowią źródło dochodów Zespołu Szkół.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W związku z tym Zespół Szkół do dnia 31 grudnia 2010r., zgodnie z poz. 7 załącznika nr 4, korzystał ze zwolnienia w zakresie usług edukacji.

Do dnia 31 grudnia 2010r. przy Zespole Szkół funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze – Warsztaty Szkolne – które prowadziło działalność w zakresie produkcji metalowych wyrobów gotowych z wyłączeniem maszyn i urządzeń (2511Z – PKD 2007) oraz stację diagnostyczną pojazdów będąc czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z dniem 31 grudnia 2010r. Warsztaty Szkolne zostały zlikwidowane jako gospodarstwo pomocnicze i od 1 stycznia 2011r. wchodzą w skład Zespołu Szkół.

Oprócz Warsztatów, w skład Zespołu wchodzi Internat Szkoły wraz ze stołówką szkolną oraz Schronisko Młodzieżowe.

Na mocy uchwały Rady Powiatu, wcześniej świadczone usługi przez gospodarstwo pomocnicze, będą teraz źródłem dochodów Zespołu Szkół. W związku z tym Wnioskodawca prosi o wyjaśnienie, czy od dnia 1 stycznia 2011r. nadal może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, mając jednocześnie na uwadze kontrolę sprzedaży opodatkowanej zgodnie z art. 113 ustawy o VAT.

Ponadto podano, że Warsztaty Szkolne posiadają odrębny od Zespołu Szkół numer identyfikacji podatkowej (NIP) i do dnia 31 grudnia 2010r. były gospodarstwem pomocniczym prowadzącym działalność gospodarczą odrębnie od Zespołu Szkół będąc czynnym podatnikiem VAT. W związku z likwidacja gospodarstw pomocniczych z dniem 31 grudnia 2010r., Warsztaty Szkolne zakończyły swoją działalność jako gospodarstwo i zostały wyrejestrowane z VAT. Od 1 stycznia 2011r. Warsztaty Szkolne wchodzą w skład Zespołu Szkół. Szkoła nie jest i nie była podatnikiem VAT oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Tym samym należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 93 i 93c ustawy Ordynacja podatkowa, gdyż nie zachodzi żadna z przesłanek, o których mowa w powołanych wyżej przepisach tej ustawy, na podstawie których mogło dojść do następstwa podatkowego.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż sukcesja praw i obowiązków uregulowana treścią art. 93 i 93a Ordynacji podatkowej nie ma zastosowania w związku z likwidacją gospodarstw pomocniczych, których majątek, należności i zobowiązania zostały przejęte przez Wnioskodawcę – jednostkę budżetową, przy której funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze.

Wobec tego, Wnioskodawca nie może być następcą prawnym w rozumieniu powołanych przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym nie jest sukcesorem praw i obowiązków, przewidzianych w przepisach prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w brzmieniu obwiązującym od 1 stycznia 2011r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Ponadto, zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Z powyższych przepisów wynika, iż podatnik prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego ze względu na wysokość obrotów (art. 113 ustawy). Ponadto, należy również wskazać, iż do wartości sprzedaży opodatkowanej wlicza się łączny obrót opodatkowany uzyskany z prowadzonej działalności gospodarczej.

W analizowanej sprawie należy wskazać, iż Wnioskodawca, w związku z rozstrzygnięciem, iż przy przejęciu gospodarstwa pomocniczego, nie jest sukcesorem praw i obowiązków podatkowych, w roku 2011 może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże w przypadku, gdy wartość sprzedaży przekroczy kwotę 150.000 zł, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. W tym też momencie Wnioskodawca będzie zobowiązany do zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy zaznaczyć, że tut. organ nie jest uprawniony do dokonywania analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj