Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-238/11/RM
z 8 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-238/11/RM
Data
2011.06.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
kapitał ludzki
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Dot. zakresie skutków podatkowych wydatkowania wsparcia finansowego przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI PO KL Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 07 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 24 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie:

  • zastosowania art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako podstawy prawnej wyłączenia z przychodów podatkowych środków finansowych otrzymanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w 2010r. i 2011r, w części wydatkowanej na cele inwestycyjne – jest prawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania ww. środków finansowych w części wydatkowanej na cele nieinwestycyjne – jest prawidłowe,
  • możliwości zastosowania jako podstawy prawnej ww. zwolnienia:
    • art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy – jest nieprawidłowe,
    • art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy – jest prawidłowe,
  • konieczności opodatkowania otrzymanego z Urzędu Skarbowego zwrotu podatku Vat - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 marca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków finansowych przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w 2010 r. i 2011 r.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 12 maja 2011r. Znak: IBPBI/1/415-238/11/RM wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 24 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej od dnia 14 października 2010 r. Jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny w podatku od towarów i usług (VAT), składa z tego tytułu i rozlicza poczynając od miesiąca listopada 2010 r. deklaracje VAT-7.

W dniu 04 listopada 2010 r. Wnioskodawca podpisał umowę z A. sp. z o.o. w ramach projektu pt. „..." współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej EFS) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu VI „Rynek pracy otwarty dla wszystkich", Działania 6.2 „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia" na podstawie umowy o dofinansowanie realizacji projektu, podpisanej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Wartość umowy wynosi 40.000 zł.

Wsparcie finansowe jest udzielone Wnioskodawcy w kwotach brutto i jest wypłacone na podstawie dwustronnej umowy na otrzymanie wsparcia finansowego. Wsparcie finansowe jest wypłacane w systemie zaliczkowo-refundacyjnym. Pierwsza transza w kwocie 34.000 zł została przekazana Wnioskodawcy w formie zaliczki w dniu 10 grudnia 2010 r., druga transza (płatność końcowa) zostanie przekazana w formie refundacji po ostatecznym rozliczeniu wszystkich wydatków niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej przewidzianych w harmonogramie rzeczowo-finansowym.

Wnioskodawca jest zobowiązany do przeznaczenia całej kwoty środków uzyskanych w wyniku zwrotu zapłaconego podatku VAT na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (tak też zamierza uczynić).

Z otrzymanej kwoty dotacji Wnioskodawca dokonał następujących zakupów:

  1. w dniu 30 grudnia 2010 r. - środek trwały zaliczony do 8-mej grupy KŚT o wartości netto 20.168,03 zł. Jest to myjnia parowa wraz z pełnym wyposażeniem, zakwalifikowana przez Wnioskodawcę do grupy 808 KŚT jako „pozostałe narzędzia, przyrządy, sprzęt techniczny, ruchomości oraz inne samodzielne środki pracy i przedmioty długotrwałego użytkowania" zaliczane do środków trwałych nigdzie indziej nie sklasyfikowanych,
  2. w dniach od 28 grudnia 2010 r. do 30 grudnia 2010 r. - Wnioskodawca nabył 3 składniki wyposażenia (tj. składniki o wartości zakupu netto powyżej 1.500 zł i poniżej 3.500 zł netto) w tym agregat prądotwórczy, urządzenie piorąco-odsysające, laptop. W 2011 r. Wnioskodawca nabywa kolejne elementy wyposażenia w tym odkurzacz ECO przemysłowy sucho-mokro (27 styczeń 2011 r.) oraz polerka 1000W (28 styczeń 2011 r.).
  3. w dniach od 28 do 30 grudnia 2010 oraz w miesiącu styczniu 2011 r. Wnioskodawca nabył materiały eksploatacyjne wykorzystywane do świadczenia usług polegających na używaniu w/w środków trwałych i składników wyposażenia.
  4. Wnioskodawca na bieżąco dokonuje kolejnych zakupów. Zmierza do tego, aby całą otrzymaną dotację wraz z kwotami podatku VAT z zakupów rozliczonych w kwotach brutto w ramach otrzymanego wsparcia finansowego, a rozliczonych w deklaracji VAT-7 przeznaczyć na kolejne zakupy dotyczące wyposażenia oraz materiałów eksploatacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymana dotacja w ramach wsparcia finansowego o którym mowa powyżej, w części przeznaczonej na zakup środka trwałego, stanowi dla Wnioskodawcy przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej u.p.d.o.f....
  2. Czy amortyzacja środka trwałego zakupionego ze środków rozliczonych w ramach wsparcia finansowego, o którym mowa powyżej, w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f. stanowi koszt uzyskania przychodu...
  3. Czy otrzymana dotacja w ramach wsparcia finansowego (wpływ na konto Wnioskodawcy) o którym mowa powyżej, w części przeznaczonej na inne zakupy niż środki trwałe (zakup wyposażenia, materiałów eksploatacyjnych) stanowi dla Wnioskodawcy przychód w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f....
  4. Czy zakupy (faktury zakupu w kwotach netto) składników wyposażenia, materiałów eksploatacyjnych przekazanych do używania lub zużytych przez Wnioskodawcę, o których mowa powyżej stanowią w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f. koszt uzyskania przychodów...
  5. Czy zrefundowany przez instytucję finansującą podatek VAT, następnie odliczony od podatku należnego, a w części przewyższającej podatek należny zwrócony na rachunek bankowy Wnioskodawcy przez Urząd Skarbowy, w związku z wykazaniem w/w faktur zakupu VAT w Rejestrach Zakupu VAT i w deklaracji VAT-7 do zwrotu na rachunek Wnioskodawcy stanowi przychód Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f....
  6. Czy ma znaczenie to, że część wydatków i wpływów została zrealizowana na przełomie roku 2010 i 2011 . Mianowicie kwota otrzymana z wsparcia w roku 2010 przewyższa kwotę wydatkowaną w 2010 r. Czy oznacza to, że Wnioskodawca w kwocie nadwyżki wpływu z dotacji nad kosztami refundowanymi w 2010 r. osiągnął dochód do opodatkowania w 2010 r., a w roku 2011 r. odpowiednio stratę podatkową...

Zdaniem Wnioskodawcy, stan faktyczny objęty pytaniami jest uregulowany przez kilka przepisów u.p.d.o.f., które w sposób szczegółowy a zarazem ogólny wyłączają z przychodów otrzymane środki pieniężne w ramach wsparcia finansowego z EFS oraz zwrotu podatku VAT z Urzędu Skarbowego. Natomiast wydatki, o których mowa powyżej są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie ma także znaczenia moment otrzymania i wydatkowania w/w środków. Są one zwolnione z przychodów niezależnie od stopnia rozdysponowania w konkretnych latach podatkowych.

Ad.1 i Ad.2

W ocenie Wnioskodawcy w pierwszej kolejności należy rozważyć kwestie związane z zakupem środka trwałego. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) u.p.d.o.f. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie środków trwałych. Jednocześnie na podstawie art. 22 ust. 8 u.p.d.o.f., co do zasady kosztem uzyskania przychodu są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23 wymienionej ustawy. Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 u.p.d.o.f. nie stanowią kosztu uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych (...) dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie (...) tych środków (...), (...) zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Odnośnie zaś przychodu, zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.f. przychodem z działalności gospodarczej są otrzymane dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem (...) środków trwałych (...) od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Ponadto zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a u.p.d.o.f. do przychodów (...) nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodu. W związku z powyższym zarówno faktura zakupu środka trwałego jak i odpis amortyzacyjny związany ze środkiem trwałym nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, a w dalszej konsekwencji otrzymane wsparcie finansowe w postaci przelewu na rachunek podatnika przeznaczone na zakup środka trwałego nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f., gdyż jest zwróconym wydatkiem niezaliczanym do kosztów uzyskania przychodu.

Ad. 3-4, 6

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  • pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; (...)

Otrzymane wsparcie jest bezzwrotnym wsparciem otrzymanym od organizacji międzynarodowej jaką jest EFS (fundusz strukturalny istniejący w Unii Europejskiej stanowiący instrument Polityki Strukturalnej Unii Europejskiej). Przekazanie środków następuje za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Pracy podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Celem programu jest między innymi promocja oraz wspieranie inicjatyw i rozwiązań zmierzających do tworzenia nowych miejsc pracy oraz budowy postaw kreatywnych, służących rozwojowi przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

To działanie skierowane jest do firm i instytucji, które mają pomysł na to, w jaki sposób wspierać przedsiębiorczość w swoim regionie. Rozpoczęcie działalności przez Wnioskodawcę, jest niczym innym jak realizacją podstawowego celu w postaci kreatywnej postawy polegającej na samozatrudnieniu, tworzeniu miejsca pracy i rozwoju przedsiębiorczości.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f., nie uzależnia jednak od żadnych innych warunków zwolnienia otrzymanych dochodów od podatku dochodowego. Nie ma więc tutaj znaczenia czy otrzymana dotacja, jest przeznaczona na zakup środków trwałych, wyposażenia czy materiałów eksploatacyjnych. Wszelkie otrzymane dochody, które są otrzymaną bezzwrotną pomocą od instytucji międzynarodowej są wolne od podatku dochodowego. A więc także wysokość otrzymanych, a nie wydatkowanych środków w danym roku (w 2010) jest zwolniona z podatku dochodowego. Nie ma znaczenia to, że otrzymane środki w 2010 r. zostały wydatkowane dopiero w 2011 r. W zakresie natomiast kosztów uzyskania przychodów materię tą reguluje art. 23 ust. 1 punkt 56 u.p.d.o.f. zgodnie z którym, nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116,122,129,136 i 137 u.p.d.o.f. Warto jeszcze przypomnieć art. 21 ust. 1 punkt 137 u.p.d.o.f. zgodnie z którym zwolnione z dochodów są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) - dalej u.f.p. Zgodnie z art. 2 ust. 5 u.f.p. poprzez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 u.f.p., natomiast zgodnie z tymi przepisami zalicza się do nich m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, jakimi jest przecież EFS.

Oznacza to, że niezależnie od wcześniejszej argumentacji, otrzymane wsparcie pochodzące z EFS wypełnia normę art. 21 ust. 1 pkt 137 u.p.d.o.f.

Reasumując otrzymana dotacja jest zwolniona z przychodu na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 lub 137 u.p.d.o.f., natomiast wszelkie wydatki (koszty) są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f.

Ad.5

Ostatni aspekt, to odpowiedź na pytanie 5. Czy otrzymany zwrot podatku VAT z Urzędu Skarbowego stanowi przychód w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f.

W przypadku zwrotu podatku od towarów i usług (w jakiejkolwiek formie) - przychodem zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 7d) u.p.d.o.f. jest naliczony podatek VAT, w tej części, w której uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że w omawianym przypadku podatek naliczony nie był zaliczany do kosztów uzyskania przychodów, a więc jego zwrot (refundacja) w przypadku zakupów sfinansowanych wsparciem finansowym nie Stanowi przychodu podatkowego.

Ponadto można przyjąć, że podatek VAT jest neutralny dla obrotu dla Wnioskodawcy. Otrzymany zwrot podatku VAT z Urzędu Skarbowego, jest różnicą pomiędzy dokonaną sprzedażą a dokonanymi zakupami i w tej części jego zwrot nie jest objęty podatkiem dochodowym. Natomiast przychodem Wnioskodawcy jest otrzymana dotacja, a nie zwrot podatku. Jednak na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz 137 u.p.d.o.f. są te przychody wyłączone z opodatkowania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Odnosząc się do możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tej części dofinansowania, która zostanie przeznaczona na sfinansowanie innych niż zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wydatków stwierdzić należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych różnicuje skutki otrzymanych dofinansowań w zależności od źródła ich finansowania oraz faktu, czy środki przeznaczone zostają dla beneficjenta, czy też uczestnika projektu.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są:

  • dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
    1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
    2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem,
    (art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy),
  • kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy),
  • dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy),
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy),
  • środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) (art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  • dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  • wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  • realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  • płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  • dotacje celowe dla beneficjentów,
  • realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  • realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. W myśl art. 188 ust. 1 ww. ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle ww. przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dniu 04 listopada 2010 r. podpisał umowę z A sp. z o.o. o udział w projekcie pt. „(...)”. Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.2 „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia”, na podstawie umowy zawartej przez ww. Agencję z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach tego projektu Wnioskodawcy zostało przyznane dofinansowanie w kwocie 40.000 zł. Przy czym w dniu 10 grudnia 2010 r. otrzymał On środki finansowe w kwocie 34.000 zł, natomiast pozostała kwota dofinansowania w wysokości 6.000 zł zostanie mu przekazana po ostatecznym rozliczeniu wszystkich wydatków niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej, przewidzianych w harmonogramie rzeczowo-finansowym.

Za ww. środki Wnioskodawca zakupił w dniu 30 grudnia 2010 r. środek trwały (myjnię parową) o wartości 20.168,03 zł netto, a w dniach 28 i 30 grudnia 2010 r. nabył 3 składniki wyposażenia oraz nabywa kolejne w 2011 r. Za otrzymane środki finansowe Wnioskodawca nabył również wyposażenie oraz materiały eksploatacyjne wykorzystywane do świadczenia usług.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż ta część otrzymanego przez Wnioskodawcę zarówno w 2010 jak i w 2011 roku (po ostatecznym rozliczeniu wszystkich wydatków przewidzianych w harmonogramie rzeczowo-finansowym) dofinansowania pochodzącego ze środków z Unii Europejskiej, która nie będzie dotyczyła wydatków inwestycyjnych (zakupu lub wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych), będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym, jak wskazano zwolnienie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne (zakup lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych). Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem przychodu, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do powołanego przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 46, ww. ustawy, stwierdzić należy, iż brak jest podstaw prawnych, aby środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy) były również zwolnione od podatku na podstawie innego przepisu ustawy (art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy). Nawet gdyby w powyższej sytuacji ustawodawca dopuszczał możliwość zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46, to zauważyć należy, iż środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę również nie podlegałyby zwolnieniu od podatku, bowiem środki te nie zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, stąd nie zostały spełnione warunki określone w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy, jako podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w 2010r. i 2011r. jest prawidłowe, natomiast zastosowania w tym zakresie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do pokrytego z ww. wsparcia finansowego, a rozliczonego w deklaracji podatku Vat, zwróconego Wnioskodawcy przez Urząd Skarbowy, stwierdzić należy, iż otrzymane środki finansowe, którymi sfinansowano zakupy, w wysokości odpowiadającej podatkowi od towarów i usług, stanowią przychód, jednakże przychód (dochód) ten korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie cytowanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli nie podlega opodatkowaniu.

Zauważyć przy tym należy, iż pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego wydatków na zakup środków trwałych, w części dotyczącej naliczonego VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie była związana z zakupem środków trwałych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), bowiem pokryty tym wsparciem, odliczony VAT nie zwiększał wartości początkowej środków trwałych (art. 22g ust. 3 ww. ustawy).

W myśl powołanego przez Wnioskodawcę art. 14 ust. 2 pkt 7d ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowej sprawie cytowany powyżej przepis nie znajduje zastosowania, bowiem jak wskazał sam Wnioskodawca, podatek VAT na gruncie podatków dochodowych jest co do zasady neutralny. Otrzymany (z Urzędu Skarbowego) zwrot podatku VAT, będący konsekwencją różnicy pomiędzy „dokonaną sprzedażą (podatek należny) a dokonanymi zakupami (podatek naliczony)” nie jest objęty zatem (z powyższym zastrzeżeniem) opodatkowaniem podatkiem dochodowym. Naliczony podatek od towarów i usług od zakupionych z otrzymanego wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego towarów i usług nie zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, gdyż zostanie „rozliczony” z podatkiem należnym kształtując wysokość zobowiązania podatkowego na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie konieczności opodatkowania otrzymanego z Urzędu Skarbowego zwrotu podatku Vat należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kosztów uzyskania przychodów, stwierdzić należy, iż w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Zatem do wydatków pokrytych otrzymanym wsparciem finansowym, zwolnionym od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137, zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 21 ust. 1 pkt 56. W konsekwencji wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na zakup wyposażenia oraz materiałów eksploatacyjnych, które zostały sfinansowane z otrzymanego wsparcia finansowego nie mogą w świetle art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowić kosztów podatkowych.

Odnosząc się natomiast do skutków podatkowych sfinansowania ww. środkami wydatku poniesionego na zakup środka trwałego, stwierdzić należy, iż stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

-wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów (…) w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu wydatek poniesiony na nabycie środka trwałego , w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie może stanowić kosztu uzyskania przychodów. Kosztem tym (choć pośrednio), mogą być odpisy amortyzacyjne dokonywane od jego wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a–22o, z uwzględnieniem art. 23.

Jednakże w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Oznacza to, iż odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej środka trwałego zakupionego z otrzymanych na ten cel środków finansowych nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup wyposażenia, materiałów eksploatacyjnych oraz odpisów amortyzacyjnych od zakupionych środków trwałych sfinansowanych z ww. środków finansowych jest prawidłowe.

Należy jednocześnie dodać, iż jak już wskazano we wniosku otrzymane przez Wnioskodawcę zarówno w 2010 jak i w 2011 roku środki finansowe pochodzącego ze środków z Unii Europejskiej, które nie będą dotyczyły wydatków inwestycyjnych będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma znaczenia przy tym, iż część ww. środków otrzymana w 2010r. przewyższa pokryte nimi w tym roku wydatki. Natomiast wydatki, które Wnioskodawca poniósł (poniesie) w 2011 r. ze środków własnych, a które następnie zostaną Mu zwrócone po ostatecznym rozliczeniu wszystkich wydatków niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej, przewidzianych w harmonogramie rzeczowo-finansowym, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, o ile spełniają warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w momencie refundacji tych kosztów, Wnioskodawca będzie zobligowany dokonać stosownej korekty bieżących kosztów uzyskania przychodów lub kosztów uzyskania przychodów przyszłych okresów sprawozdawczych (sukcesywnie).

Na marginesie należy także zauważyć, że z przestawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał dotację współfinansowaną z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zatem jeżeli w ramach ww. działania Wnioskodawca otrzyma również środki finansowe, w formie dotacji z budżetu państwa, to w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne podlegają one zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Jednakże kwestia ta nie była przedmiotem złożonego wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj