Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-279/11/AW
z 20 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-279/11/AW
Data
2011.05.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
konserwacja
usługi budowlane
usługi konserwatorskie
usługi ochrony zabytków
usługi remontowo-budowlane
zabytek


Istota interpretacji
Czy usługa budowlana dotycząca prac konserwatorskich budynku wpisanego do rejestru zabytków korzysta ze zwolnienia od podatku VAT



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011r. (data wpływu 10 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2011r. (data wpływu 10 maja 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi budowlanej dotyczącej prac konserwatorskich przeprowadzanych w zabytkowym pałacu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi budowlanej dotyczącej prac konserwatorskich przeprowadzanych w zabytkowym pałacu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2011r. (data wpływu 10 maja 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 kwietnia 2011r. znak IBPP1/443-279/11/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca złożył ofertę w przetargu na remont zabytkowego pałacu. Do 31 grudnia 2010r., na roboty konserwatorskie obowiązywało zwolnienie z podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 wraz z późn. zmianami). Usługi konserwatorskie mieściły się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 „usługi ochrony zabytków” i nie zostały wyłączone ze zwolnienia z opodatkowania – sprzedaż tych usług podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku ze zmianą ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 wraz z późn. zmianami), od dnia 1 stycznia 2011r., zgodnie z art. 43 ust. 1 punkt 1, został uchylony załącznik nr 4 do ww. ustawy. Katalog zwolnień wymienionych w art. 43 nie obejmuje prac konserwatorskich.

W uzupełnieniu podano ponadto, że:

  1. Wnioskodawca zwraca się o udzielenie interpretacji w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 6 kwietnia 2011r.
  2. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 21 maja 1993r. – rodzaj przeważającej działalności to roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.
  3. Prace objęte wnioskiem z dnia 3 lutego 2011r. wykonywane są w zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
  4. Prace konserwatorskie i restauratorskie wykonywane będą przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac.
  5. Prace objęte są pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.
  6. Wnioskodawca zatrudnia osobę odpowiedzialną i uprawnioną do prowadzenia prac konserwatorskich i wykazana jest ona w umowie na wykonanie robót budowlanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa budowlana dotycząca prac konserwatorskich winna być opodatkowana stawką 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on obowiązek zastosować stawkę 23% VAT, ponieważ został uchylony załącznik nr 4 do ustawy, zgodnie z którym prace konserwatorskie zakwalifikowane do PKWiU 92.52.12-00.00 zwolnione były z podatku VAT. Obecnie, od 1 stycznia 2011r., katalog zwolnień nie obejmuje prac konserwatorskich, w związku z tym prace te podlegają opodatkowaniu stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że – zgodnie z żądaniem Wnioskodawcy wyrażonym w piśmie z dnia 4 maja 2011r. – niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących od dnia 6 kwietnia 2011r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, którego ust. 1 pkt 1 został uchylony nowelizacją ustawy o VAT.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy o VAT, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 11 wymieniał jako zwolnione usługi związane z kulturą (symbol PKWiU ex 92) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Stosownie do przepisu art. 82 ust. 3 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając:

  1. specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami;
  2. przebieg realizacji budżetu państwa;
  3. potrzebę uzyskania dostatecznej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia;
  4. przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z dnia 6 kwietnia 2011r.), które – zgodnie z § 47 – weszło w życie z dniem ogłoszenia, tj. z dniem 6 kwietnia 2011r.

W myśl § 43 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

  1. zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
  2. materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

Jak stanowi § 43 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
  2. na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Stosownie do § 43 ust. 3 powyższego rozporządzenia, warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

Zgodnie z § 46 ust. 1 tego rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w § 43 oraz § 44, mogą być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca złożył ofertę w przetargu na remont zabytkowego pałacu. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 21 maja 1993r. – rodzaj przeważającej działalności to roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.

Prace objęte wnioskiem z dnia 3 lutego 2011r. wykonywane będą w zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Prace konserwatorskie i restauratorskie wykonywane będą przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac. Prace objęte są pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków. Wnioskodawca zatrudnia osobę odpowiedzialną i uprawnioną do prowadzenia prac konserwatorskich i wykazana jest ona w umowie na wykonanie robót budowlanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, iż usługi świadczone będą przez Wnioskodawcę przy zachowaniu warunków wynikających z § 43 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. Oznacza to więc, że w zakresie wykonywania tych usług, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie powołanego przepisu w wymienionym w nim okresie, tj. od 6 kwietnia 2011r. do 31 grudnia 2011r., a w oparciu o § 46 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnienie może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj