Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-371/11-4/AK
z 8 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-371/11-4/AK
Data
2011.09.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
obniżenie podatku należnego
odliczenie podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
przekazanie do używania
przekazanie nieodpłatne
zadania własne


Istota interpretacji
Czy Gmina ma możliwość prawną odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu?



Wniosek ORD-IN 201 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2011r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 20 czerwca 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2011r. (data wpływu 01 września 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. „…” –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 czerwca 2011r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku Białej, pismem z dnia 17 czerwca 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Gmina jest beneficjentem zadania pn. „…", realizowanego przy współudziale środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Działanie 4.2 „Rozwój Systemów Lokalnej Infrastruktury Ochrony Środowiska i Energetycznej”.

Projekt obejmuje kompleksową termomodernizację 11 obiektów użyteczności publicznej, z czego 2 obiekty to kompleksy budynków. Są to:

  • budynki Szkół Podstawowych
  • budynek Samorządowego Gimnazjum,
  • budynki Przedszkoli nr 2 i 3
  • zespoły budynków: Samorządowego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej oraz Samorządowego Gimnazjum nr 1 i Szkoły Podstawowej nr 3,
  • budynek Krytej Pływalni Miejskiej.

Gmina jako beneficjent zadania nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, a kosztami kwalifikowanymi są koszty brutto projektu. Beneficjent w chwili obecnej zrealizował już prace termomodernizacyjne na większości obiektów. Realizację całego projektu rozpoczęto od 30.08.2007r., a zakończono w listopadzie 2010r. Do wykonania została jeszcze termomodernizacja krytej pływalni. Realizacja powyższego zadania nie jest związana z osiąganiem zysku.

Zakończone prace termomodernizacyjne na obiektach oraz planowane prace na krytej pływalni obejmują ocieplenie ścian zewnętrznych warstwą styropianu, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, ocieplenie stropodachów lub dachów wraz z ich wymianą, wymianę instalacji C.O. i kotłowni oraz modernizację instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej.

Dzięki realizacji projektu nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię, co poza wymierną korzyścią ekonomiczną związaną z obniżeniem kosztów eksploatacyjnych, przyczyni się do zmniejszenia ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza.

Wszystkie obiekty oświatowe w których zakończono prace termomodernizacyjne, przekazane zostały nieodpłatnie do Zespołu Obsługi Przedszkoli i Szkół oraz do użytkowników - na podstawie Protokołów przekazania-przejęcia środka trwałego (PT) z uwagi na zwiększenie ich wartości w wyniku poniesionych nakładów finansowych.

Zespól Obsługi Przedszkoli i Szkól funkcjonuje na podstawie Uchwały Nr Rady Miejskiej z dnia 10 listopada 1995r. (na podstawie art. 18 ust.2 lit h ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym). Jest on wyodrębnioną, organizacyjną jednostką budżetową Gminy. Przedmiotem działania Zespołu jest obsługa finansowo–księgowa, kadrowo-administracyjna i gospodarcza samorządowych gimnazjów, szkól podstawowych i przedszkoli, dla których Gmina jest organem prowadzącym.

Pływalnia Miejska została utworzona na podstawie Uchwały Rady Miejskiej Nr z dnia 27.03.2001 r. (na podstawie art. 18, ust.2, pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2001r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych).

W związku ze zrealizowaniem projektu nie powstaną nowe przychody, będą jednak generowane koszty utrzymania. Kryta Pływalnia Miejska jest zakładem budżetowym gminy, a nadzór nad jej działalnością prowadzi Burmistrz Miasta i Gminy. Budynek został nieodpłatnie przekazany w zarząd zakładowi budżetowemu.

Za korzystanie z pływalni pobierane są opłaty, jednakże ze względu na naturę projektu tj. brak zdolności samofinansowania znaczne koszty związane z funkcjonowaniem obiektów wyżej opisanych będą pokrywane przez beneficjenta z budżetu gminy. Podstawą przychodów z pływalni są bilety wstępu, przy czym osiągane przychody nie pokrywają kosztów funkcjonowania obiektu, dlatego też brakujące środki przekazywane są pływalni w formie dotacji z budżetu gminy.

Efekt jaki powstanie w wyniku realizacji projektu nie będzie generował w przypadku termomodernizacji ww. budynków sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabyte i zakupione w celu realizacji zadania nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 sierpnia 2011r. ( data wpływu 01 września 2011r.) Wnioskodawca oświadczył, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu wystawiane są na Gminę - zgodnie z zawartymi umowami. Wyjątek stanowią faktury wystawione na podstawie umów:

  1. Nr x z dnia 11.06.2007r.
  2. Nr x z dnia 03.10.2007r.
  3. Nr x z dnia 03.01.2008r.
  4. Nr x z dnia 21.12.2007r.

które dotyczą przedmiotowego Projektu w zakresie:

    • Umowy Nr x
    • Umowa Nr x


Ww. umowy zostały zawarte przed podpisaniem umowy o dofinansowanie Projektu Nr x tj. przed dniem 27.04.2011r. Do momentu uzyskania przez Gminę (tj. do dnia 01.02.2010r.) interpretacji indywidualnej z Izby Skarbowej, jako zamawiający w przedmiotowych umowach występował Urząd Miasta i Gminy.

O powyższym fakcie Gmina jako Beneficjent Projektu poinformowała Urząd Marszałkowski Województwa poprzez załączenie oświadczenia do pierwszego wniosku o płatność pośrednią w dniu 07.07.2011 r.

Właścicielem obiektów wchodzących w skład inwestycji jest Gmina. Obiekty zostały przekazane w trwały zarząd poszczególnym użytkownikom.

Realizowany projekt należy do zadań własnych gminy - na podstawie ustawy z dnia marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymizmianami, art. 7 ust. 1 pkt 1,7,15).

Właścicielem obiektów wchodzących w skład inwestycji jest Gmina. Obiekty zostały przekazane w trwały zarząd użytkownikom na podstawie decyzji:

  • Szkoła Podstawowa - z dnia 18.12.2008r. (na podstawie art. 43 ust. 1, 2 i 5, art. 44, art. 45 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, art. 81 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty art. 104 KPA),
  • Zespół Placówek Oświatowych - z dnia 18.12.2008r. (na podstawie art. 43 ust. 1, 2 i 5, art. 44, art. 45 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, art. 81 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty, art. 104 KPA),
  • Szkoła Podstawowa - z dnia 18.12.2008r. (na podstawie art. 43 ust. 1, 2 i 5, art. 44, art. 45 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami art. 81 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty, art. 104 KPA),
  • Szkoła Podstawowa - z dnia 05.10.2009r. (na podstawie art. 43 ust. 1, 2 i 5, art. 44, art. 45, art. 49 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, art. 81 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty, art. 104 KPA),
  • Szkoła Podstawowa Nr 2 - z dnia 18.12.2008r. (na podstawie art. 43 ust. 1, 2 i 5, art. 44, art. 45 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, art. 81 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty, art. 104 KPA),
  • Samorządowe Gimnazjum z dnia 18.12.2008r. (na podstawie art. 43 ust. 1, 2 i 5, art. 44, art. 45 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, art. 81 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty, art. 104 KPA),
  • Samorządowe Gimnazjum - z dnia 31.12.2008r. (na podstawie art. 43 ust. 1, 2 i 5, art. 44, art. 45 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, art. 81 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty, art. 104 KPA),
  • Samorządowe Gimnazjum Nr 1 -z dnia 31.12.2008r. (na podstawie art. 43 ust. 1, 2 i 5, art. 44, art. 45 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, art. 81 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty, art. 104 KPA),
  • Publiczne Przedszkole Nr 3 - z dnia 10.03.2009r. (na podstawie art. 43 ust. 1, 2 i 5, art. 44, art. 45 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, art. 81 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty, art. 104 KPA),
  • Publiczne Przedszkole Nr 2 - z dnia 10.03.2009r. (na podstawie art. 43 ust. 1, 2 i 5, art. 44. art. 45 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, art. 81 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty, art. 104 KPA),
  • Kryta Pływalnia z dnia 15.05.2002r. (na podstawie art. 43, art. 44, art. 45, art. 82, art. 83, art. 87 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, art. 104 KPA).

Projekt Nr x pn. „…j" realizowany jest w ramach:

  • Programu Operacyjnego: Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013,
  • Oś priorytetowa: IV Rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej,
  • Działanie: 4.2. Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej,
  • umowa o dofinansowanie: z dnia 27.04.2011r.,
  • okres realizacji Projektu: 11.06.2007r. - 30.12.2011r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur które dokumentują wydatki...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako inwestor zadania nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w ramach zrealizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011, Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość odzyskania podatku związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1, 7 i 15 cyt. ustawy obejmują sprawy z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnego budownictwa mieszkaniowego oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zakończone prace termomodernizacyjne na obiektach oraz planowane prace na Krytej Pływalni obejmują ocieplenie ścian zewnętrznych warstwą styropianu, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, ocieplenie stropodachów lub dachów wraz z ich wymiana, wymianę instalacji C.O. i kotłowni, modernizację instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej. Efekt jaki powstanie w wyniku realizacji projektu nie będzie generował w przypadku termomodernizacji ww. budynków sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabyte i zakupione w celu realizacji zadania nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy. Właścicielem obiektów wchodzących w skład inwestycji jest Gmina Obiekty zostały przekazane w trwały zarząd poszczególnym użytkownikom

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tj. z 2010 r. Dz. U. Nr 102, poz. 651 ze zm.), z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.

Stosownie do treści art. 18 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomości mogą być oddawane jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczane na cele związane z ich działalnością.

W myśl przepisu art. 45 ust. 1 cyt. ustawy, trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji. Objęcie nieruchomości w trwały zarząd następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze (art. 11 ust. 1 ww. ustawy).

W świetle powyższego, przekazanie efektów realizacji wskazanego projektu Zakładowi Gospodarki Komunalnej w trwały zarząd, będzie nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  • nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa.

W myśl cytowanych powyżej przepisów ustawy o samorządzie gminnym, zadania z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnego budownictwa mieszkaniowego oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych są zadaniami związanymi z działalnością gminy. Oznacza to, że czynność przekazania tego obiektu w trwały zarząd jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizacji inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zatem, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj