Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-778/11-3/SJ
z 4 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-778/11-3/SJ
Data
2011.08.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
działanie
koszt kwalifikowany
Ochotnicza Straż Pożarna
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
projekt
statut


Istota interpretacji
Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania VAT naliczonego od realizacji zadań?



Wniosek ORD-IN 310 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNAv

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ , przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT związanego z realizacją zadania pn. „Sprawny i wyszkolony strażak gwarancją bezpieczeństwa turystów, rekreantów i mieszkańców w Gminie” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT związanego z realizacją zadania pn. „Sprawny i wyszkolony strażak gwarancją bezpieczeństwa turystów, rekreantów i mieszkańców w Gminie”. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 20 czerwca 2011 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – Ochotnicza Straż Pożarna (dalej Straż) powstała w 1935 r. Wg stanu na dzień 31 grudnia 2010 r. liczyła 40 członków czynnych, 1 honorowego, 260 członków wspierających, 1 drużynę pożarniczą kobiecą, 1 drużynę Mxx męską, 1 drużynę Mxx dziewczęcą. Jako jedyna jednostka na terenie Gminy jest włączona do Kxxx (decyzja z dnia 17 lutego 1995 r.). Straż dysponuje lekkim samochodem ratownictwa drogowego z zestawem ratownictwa przedmedycznego R-1, piłą do cięcia betonu i stali, pilarką do drewna i innopurem oraz średnim samochodem ratowniczo-gaśniczym. Wnioskodawca dysponuje remizą strażacką wkomponowaną w obiekt remizo-świetlicy odnowionym w przeciągu ostatnich 4 lat (wymiana pokrycia dachowego, wymiana bram garażowych, posadzki i okien w remizie) , z dwoma boksami garażowymi i zaplecza socjalnego (umywalki, sitka prysznicowe i toalety) dla strażaków powracających z akcji ratowniczo -gaśniczych.

Główne cele OSP wg statutu to:

  • prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom,
  • branie udziału w akcjach ratowniczych,
  • uświadamianie ludności o konieczności i sposobach ochrony przed pożarami.

Straż złożyła do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie zadania pn. „Sprawny i wyszkolony strażak gwarancją bezpieczeństwa turystów, rekreantów i mieszkańców w Gminie”. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2001-2013 do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na zasadach określonych w art. 71 lit. 3 Rozporządzenia 1698/2005.

W instrukcji do wniosku o przyznanie pomocy zawarte jest stwierdzenie: Jeśli Ochotnicza Straż Pożarna zalicza do kosztów kwalifikowanych VAT, to powinna wystąpić do upoważnionego przez Ministra Finansów (Dyrektora właściwej Izby Skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT.

Straż nie jest podatnikiem podatku VAT i realizuje tylko zadania statutowe. Efekty zrealizowanego przez Straż zadania nie generują zdarzeń przyszłych, ani czynności opodatkowanych, zwolnionych, czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zadanie polegało na organizacji i przeprowadzeniu szkoleń dla dzieci i młodzieży z zakresu bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz organizacji gminnych zawodów sportowo -pożarniczych. Przy realizacji operacji nie powstały środki trwałe. Straż nie jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania VAT naliczonego od realizacji zadań...

Zdaniem Wnioskodawcy, Straż Pożarna nie ma możliwości odzyskania VAT naliczonego od realizowanych zadań i powinna do kosztów kwalifikowanych zaliczać także podatek od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie stosowanie do treści art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca (Ochotnicza Straż Pożarna) złożył do Urzędzie Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie zadania pn. „Sprawny i wyszkolony strażak, gwarancja bezpieczeństwa turystów, rekreantów i mieszkańców w Gminie” w ramach działania „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2001-2013. Przedmiotowe zadanie polegało na organizacji i przeprowadzeniu szkoleń dla dzieci i młodzieży z zakresu bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz organizacji gminnych zawodów sportowo-pożarniczych. Jak wskazał Zainteresowany, nie jest on czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje tylko zadania statutowe.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Z uwagi na fakt, iż podmiot realizujący zadanie nie jest czynnym podatnikiem VAT – jak wskazał we wniosku Wnioskodawca – zatem wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie generują obrotu opodatkowanego.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie miała możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT w związku z realizacją zadania pn. „Sprawny i wyszkolony strażak gwarancją bezpieczeństwa turystów, rekreantów i mieszkańców w Gminie” dofinansowanego w ramach działania „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj