Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-669/11-5/AG
z 8 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-669/11-5/AG
Data
2011.08.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
faktura
okulary
pracownik
zakład pracy
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy zwrot kosztów na podstawie faktury za zakup okularów (soczewek kontaktowych) korygujących wzrok, wystawionej na pracownika korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)?
2. Czy zwrot kosztów na podstawie faktury za zakup okularów (soczewek kontaktowych) korygujących wzrok, wystawionej na zakład pracy korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)?



Wniosek ORD-IN 376 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 1 oraz 8 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu pracownikowi kosztów zakupu okularów korekcyjnych i soczewek korekcyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu pracownikowi kosztów zakupu okularów korekcyjnych i soczewek korekcyjnych oraz w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 29 czerwca 2011 r. znak ILPB1/415-669/11-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 1 lipca 2011 r., a w dniu 1 lipca 2011 r. wniosek uzupełniono za pośrednictwem faksu, a w dniu 8 lipca 2011 r. wpłynęło uzupełnienie nadane w dniu 7 lipca 2011 r. - za pośrednictwem poczty polskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe oraz zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca zatrudnia 296 pracowników, w związku z ich zatrudnieniem jest zobowiązany do ponoszenia nie tylko kosztów wynagrodzeń i ubezpieczeń pracowników, ale także innych, przewidzianych przepisami prawa świadczeń.

Zgodnie z Rozporządzeniem MPiPS z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, w związku z przepisami Kodeksu pracy (dział dziesiąty Bezpieczeństwo i Higiena Pracy), Zarząd Spółki wydał w dniu 1 grudnia 2010 r. wewnętrzny Regulamin przyznawania zwrotu wydatków z tytułu zakupu okularów lub soczewek kontaktowych korygujących wzrok (Regulamin). Regulamin ten obowiązuje do dnia złożenia niniejszego wniosku. Obecnie pracownikowi przysługuje jednorazowy zwrot kosztów za zakup okularów korekcyjnych do pracy przy obsłudze monitora ekranowego w wysokości 150,00 zł (sto pięćdziesiąt złotych).

Wnioskodawca zgodnie z wymogami ww. Rozporządzenia zapewnia zwrot kosztów za okulary przeznaczone do korekcji wzroku podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego wszystkim pracownikom, którzy użytkują w czasie pracy monitor ekranowy przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Warunki uprawniające do zwrotu kosztów za ww. okulary ustalone w Regulaminie są następujące:

  1. pracownik uzyska podczas profilaktycznych badań lekarskich (wstępnych, kontrolnych, okresowych) zaświadczenie o konieczności używania okularów (soczewek kontaktowych) korygujących wzrok przeznaczonych do pracy przy monitorze.
  2. przedstawi Wnioskodawcy fakturę zakupu okularów.

Zwrot kosztów za zakup okularów (soczewek kontaktowych) korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego przysługuje nie częściej niż raz na dwa lata.

Stan faktyczny.

Do miesiąca grudnia 2010 roku, zwrotu powyższych kosztów dokonywano na podstawie faktury wystawionej na pracownika, który to zwrot, w myśl obowiązujących przepisów korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W dniu 20 grudnia 2010 r. Minister Finansów pismem sygnatura DD3/033/179/CRS/10/PK-1244, z urzędu zmienił interpretację indywidualną z dnia 1 lipca 2009 r. Nr IPPB2/415-274/09-4/JB, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w zakresie zwrotu kosztów zakupu okularów korekcyjnych. Uznano, że zwolnieniem z podatku dochodowego nie jest objęta kwota, jaką zakład pracy wypłaca pracownikowi tytułem zwrotu kosztów zakupu okularów korekcyjnych na podstawie faktury wystawionej na pracownika.

W związku ze zmianą interpretacji Wnioskodawca w okresie od stycznia 2011 r. do marca 2011 r.:

  1. w przypadkach zwrotu kosztów z faktury wystawionej na pracownika, doliczał stosowną kwotę do przychodów ze stosunku pracy oraz obliczał i wpłacał zaliczkę na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  2. w przypadkach zwrotu kosztów z faktury wystawionej na Wnioskodawcę, stosował zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W dniu 16 marca 2011 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną, dotyczącą zwolnień z PIT świadczeń związanych z zapewnieniem pracownikom okularów korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego (sygnatura DD3/033/30/CRS/11795). W tejże interpretacji stwierdzono, że obie wyżej opisane formy zapewnienia przez pracodawcę okularów korygujących wzrok (tj. faktura wystawiona na pracownika i faktura wystawiona na zakład pracy) - jako zgodne z przepisami powołanego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej - uprawniają do zastosowania zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdarzenie przyszłe.

Od czasu wydania interpretacji sygnatura DD3/033/30/CRS/11/95 z 16 marca 2011 r. Wnioskodawca zaniechał doliczania stosownej kwoty zwrotu kosztów za zakup okularów (soczewek kontaktowych) korygujących wzrok do przychodów ze stosunku pracy oraz nie oblicza zaliczek na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zarówno w przypadku, gdy faktura wystawiona jest na pracownika jak i na zakład pracy).

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie skutków podatkowych zwrotu pracownikowi kosztów zakupu okularów korekcyjnych i soczewek korekcyjnych.

  1. Czy zwrot kosztów na podstawie faktury za zakup okularów (soczewek kontaktowych) korygujących wzrok, wystawionej na pracownika korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)...
  2. Czy zwrot kosztów na podstawie faktury za zakup okularów (soczewek kontaktowych) korygujących wzrok, wystawionej na zakład pracy korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot kosztów zakupu okularów (soczewek kontaktowych) korekcyjnych, o którym mowa w Regulaminie dokonywany na podstawie zaświadczenia lekarskiego zalecającego potrzebę stosowania okularów (soczewek kontaktowych) korygujących wzrok oraz faktury za zakup okularów, kwalifikuje się do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o pdof i nie stanowi przychodu pracownika, a w związku z tym, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i Wnioskodawca nie jest zobowiązany jako płatnik, na podstawie art. 31 ustawy o pdof, do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy.

Zakup okularów (soczewek kontaktowych) korekcyjnych może być udokumentowany fakturą wystawioną zarówno na pracownika, jak i na pracodawcę, a fakt ten pozostaje bez wpływu na prawo do zwolnienia, o którym mowa powyżej wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o pdof.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Z wniosku wynika, iż Zarząd Spółki wydał w dniu 1 grudnia 2010 r. wewnętrzny Regulamin przyznawania zwrotu wydatków z tytułu zakupu okularów lub soczewek kontaktowych korygujących wzrok (Regulamin). Regulamin ten obowiązuje do dnia złożenia niniejszego wniosku. Obecnie pracownikowi przysługuje jednorazowy zwrot kosztów za zakup okularów korekcyjnych do pracy przy obsłudze monitora ekranowego w wysokości 150,00 zł (sto pięćdziesiąt złotych).

Warunki uprawniające do zwrotu kosztów za ww. okulary ustalone w Regulaminie są następujące:

  1. pracownik uzyska podczas profilaktycznych badań lekarskich (wstępnych, kontrolnych, okresowych) zaświadczenie o konieczności używania okularów (soczewek kontaktowych) korygujących wzrok przeznaczonych do pracy przy monitorze.
  2. przedstawi Wnioskodawcy fakturę zakupu okularów.

Zgodnie z art. 2376 § 1 i 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami. Pracodawca jest obowiązany dostarczać pracownikowi środki ochrony indywidualnej, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach.

Przepis art. 23715 § 1 i 2 Kodeksu pracy wskazuje natomiast, iż Minister Pracy i Polityki Socjalnej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określi, w drodze rozporządzenia, ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące prac wykonywanych w różnych gałęziach pracy. Ministrowie właściwi dla określonych gałęzi pracy lub rodzajów prac w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określą, w drodze rozporządzenia, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące tych gałęzi lub prac.

W rozpatrywanym przypadku należy odwołać się do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973).

Zgodnie z § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w ust. 1, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Formę zapewnienia okularów korygujących wzrok określa pracodawca; istotne jest, aby pracownik został zaopatrzony w okulary zgodnie z zaleceniem lekarza.

Soczewki kontaktowe, niewątpliwie pełnią tę samą funkcję, co okulary korekcyjne, tzn. znoszą lub zmniejszają skutki wrodzonej lub nabytej wady wzroku, takiej jak nadwzroczność, krótkowzroczność, astygmatyzm (niezborność), czy starczowzroczność.

W świetle uregulowań ww. rozporządzenia, jeżeli:

  • badania okulistyczne przeprowadzone w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę stosowania okularów korygujących wzrok lub soczewek kontaktowych podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego, co potwierdzi aktualne zaświadczenie lekarza medycyny pracy,
  • pracownicy stosownie do § 2 pkt 4 rozporządzenia użytkują monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy,

to uzyskane przez pracownika dofinansowanie kosztów zakupu okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym, bez znaczenia jest, czy zakup okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych udokumentowany jest fakturą wystawioną na pracownika czy na pracodawcę.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż zwrot kosztów na podstawie faktury za zakup okularów (soczewek kontaktowych) korygujących wzrok, wystawionej na pracownika lub na zakład pracy, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. obowiązków płatnika) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 8 sierpnia 2011 r. nr ILPB1/415-669/11-6/AG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj