Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1169/11/EJ
z 30 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1169/11/EJ
Data
2011.08.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
infrastruktura
kultura
muzeum
odliczenia
prawo do odliczenia
rozbudowa
turystyka


Istota interpretacji
gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w ramach projektu polegającego na rozbudowie skansenu



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011r. (data wpływu 25 lipca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7. W dniu 29 marca 2011r. projekt pod nazwą „…” został wybrany do dofinansowania w ramach Poddziałania 3.1.1 Infrastruktura zaplecza turystycznego Priorytet III – Turystyka Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie zakłada wsparcie 85% ze środków unijnych, ze względu na fakt, iż projekt nie podlega pomocy publicznej i nie zakłóca zasad konkurencji, ponadto z analizy finansowej projektu wynika, iż projekt nie będzie miał charakteru komercyjnego. Przedmiotem niniejszego projektu jest kompleksowa renowacja unikatowego Skansenu Zagrody Wsi P. wraz z budową i rozbudową obiektów gastronomii. Beneficjentem projektu jest Wnioskodawca jako właściciel gruntu składający wniosek o udzielenie dofinansowania w ramach programu dotacji Regionalnego programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt jest realizowany przez Wnioskodawcę w ramach zadań własnych określonych w art. 7 pkt 9, 15 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Projekt będzie realizowany we współpracy z Agencją Rozwoju i Promocji Spółka z o.o., w której gmina posiada większościowy udział. Tuż po wybudowaniu nowych obiektów przez Wnioskodawcę, grunt wraz z nowo powstałą infrastrukturą zostanie nieodpłatnie przekazany w użyczenie Agencji Rozwoju i promocji Sp. z o.o.

W celu uniknięcia zakłócenia zasad konkurencji na rynku usług gastronomicznych Agencja Rozwoju i Promocji sp. z o.o. w drodze przetargu wydzierżawi działającemu na rynku podmiotowi całe mienie powstałe w wyniku realizacji niniejszego zadania.

Po okresie inwestycyjnym nowo powstałe obiekty na terenie skansenu będą przekazane nieodpłatnie Agencji Rozwoju i promocji sp. z o.o. Agencja Rozwoju i promocji sp. z o.o. odpowiedzialna będzie za ponoszenie bieżących wydatków związanych z kosztami utrzymania nowych obiektów oraz będzie otrzymywać wpływy z tytułu czynszów dzierżawnych płaconych przez dzierżawcę/dzierżawców.

Agencja Rozwoju i promocji będzie pobierała czynsz od przyszłego dzierżawy obiektów, jednakże ewentualny zysk, który może się pojawić w wyniku funkcjonowania wymienionych obiektów gastronomicznych pochodzący z nadwyżki przychodów nad kosztami bieżącymi będzie przeznaczony na rozwój nowo powstałej infrastruktury gastronomicznej.

Okres realizacji projektu zgodnie z zapisami we wniosku o dofinansowanie obejmował będzie lata 2011-2013. Inwestycja ma charakter trwały. Podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie przedmiotu projektu po jego realizacji będzie Wnioskodawca oraz Agencja Rozwoju i promocji sp. z o.o. jako zarządca/administrator nowo powstałej infrastruktury. Wnioskodawca wraz z Agencją Rozwoju i Promocji sp. z o.o. zobowiązują się do zachowania trwałości projektu – 5 lat od daty finansowego zakończenia realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizacja przez Wnioskodawcę projektu pn. „…” daje gminie możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, gmina będzie odpowiedzialna za sprawne przeprowadzenie inwestycji, budowę nowej infrastruktury, nie będzie natomiast czerpać żadnych korzyści majątkowych z tytułu dzierżawy. W tej sytuacji gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu. Wystawiane faktury będą w całości kosztem gminy wraz z podatkiem od towarów i usług, a otrzymane dofinansowanie będzie stanowić refundację poniesionych kosztów. Ponadto, gmina z tytułu dokonanej rozbudowy Skansenu Zagrody Wsi P. nie będzie prowadzić działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Podsumowując, powyższa inwestycja wykonana będzie w ramach zadań własnych Gminy, towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie

  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 9 cyt. ustawy),
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 15 cyt. ustawy),
  • promocji gminy (art. 7 ust. 18).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „…”. Przedmiotem projektu będzie kompleksowa renowacja unikatowego Skansenu Zagrody Wsi P. wraz z budową i rozbudową obiektów gastronomii. Tuż po wybudowaniu nowych obiektów, grunt wraz z nowo powstałą infrastrukturą zostanie nieodpłatnie przekazany w użyczenie Agencji Rozwoju i Promocji sp. z o.o. Agencja będzie odpowiedzialna za ponoszenie bieżących wydatków związanych z kosztami utrzymania nowych obiektów oraz będzie otrzymywać wpływy z tytułu czynszów dzierżawnych płaconych przez dzierżawcę.

Z treści wniosku wynika ponadto, że Wnioskodawca nie będzie czerpać żadnych korzyści majątkowych z dzierżawy. Gmina z tytułu dokonanej rozbudowy Skansenu Zagrody Wsi P. nie będzie prowadzić działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawcy nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur potwierdzających nabycie towarów i usług w ramach projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj