Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-160/12-6/KK
z 13 marca 2013 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr AG3/8012/12/FLL/13/1 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443A-160/12-6/KK
Data
2013.03.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
piwo
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
Spółka może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 17 ust. 4 rozporządzenia, łącznie od ilości sprzedanego piwa o kodzie CN 220300 i od alkoholowego napoju piwnego o kodzie CN 220600, ponieważ jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca spełnia wszystkie wymogi warunkujące korzystanie z tych ulg, tj. przed dniem złożenia pierwszej deklaracji właściwemu naczelnikowi urzędu celnego przedstawił oświadczenie o zadeklarowanej w tym roku podatkowym sprzedaży piwa w podziale na kolejne miesiące oraz spełnia warunki określone w § 17 ust. 3 tego rozporządzenia.



Wniosek ORD-IN 562 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu 03 grudnia 2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 31 stycznia 2013r. (data wpływu 01 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • uznania piwa o kodzie CN 220300 oraz napoju piwnego o kodzie CN 220600 za piwo w rozumieniu art. 94 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym – jest prawidłowe
  • zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy dla piwa o kodzie CN 220300 oraz dla napoju piwnego o kodzie CN 220600 - jest prawidłow

UZASADNIENIE

W dniu 03 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie :

  • uznania piwa o kodzie CN 220300 oraz napoju piwnego o kodzie CN 220600 za piwo w rozumieniu art. 94 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym – jest prawidłowe
  • zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy dla piwa o kodzie CN 220300 oraz dla napoju piwnego o kodzie CN 220600 - jest prawidłowe

W dniu 01 marca 2013 r. (data wpływu 05 marca 2013r.) wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie opisu stanu faktycznego, przeformułowanie pytań oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 04 marca 2013r. (data wpływu 05 marca 2013r.) Wnioskodawca sprostował i uzupełnił pismo Spółki z o.o. <…>z dnia 01 marca 2013r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. <…> jest podatnikiem podatku akcyzowego na podstawie art. 2, 8 ustawy z dnia 06 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym. W składzie podatkowym <…> produkuje od dnia 15.X.2012r. aromatyzowane piwo ze słodu o CN 2203 oraz jako mieszaninę tego piwa z napojem bezalkoholowym „produkt finalny” (sprzedawany na rynku krajowym): napój piwny aromatyzowany <…> o CN 220600. Na rynku sprzedaje <…> i samo piwo i ten napój piwny. 12.11.2012r. Spółka złożyła oświadczenie o deklarowanej ilości sprzedaży w 2012r. – w okresie X, XI, XII 2012r. – łącznie po 5833,33 hl miesięcznie piwa aromatyzowanego i napoju piwnego aromatyzowanego <…> rozliczając następnie w akcyzie za X 2012 obniżenie akcyzy z tytułu sprzedaży łącznie tego piwa i tego napoju w wysokości 15zł/hl przez obniżenie naliczonej wg. art. 94 ust. 4 ww. ustawy kwoty akcyzy o kwotę – sumę przysługującego zwolnienia od łącznej ilości hl tego piwa i napoju <…>. Spółka nie używa do tych produkcji w żadnym zakresie materiałów zwolnionych od akcyzy, ani od których wcześniej uiszczono akcyzę. Uprzednio przed dniem rozpoczęcia produkcji aromatyzowanego piwa <…> i aromatyzowanego napoju <…>, Spółka produkowała (i sprzedawała na krajowym rynku) inny asortyment piwa ze słodu i napoju piwnego: niearomatyzowane piwo i niearomatyzowany napój piwny będący mieszaniną takiego piwa i napoju bezalkoholowego. Wobec tych niearomatyzowanych piw i niearomatyzowanych napojów piwnych Spółka nie stosowała obniżek akcyzy, o których mowa wyżej w punkcie 1. Produkcja i sprzedaż takich niearomatyzowanych piw i napojów piwnych została zaprzestana w Spółce w październiku 2012r. – w październiku 2012r. podjęto też produkcję i sprzedaż aromatyzowanego piwa i aromatyzowanego napoju piwnego <…>. Wszystkie piwa i napoje piwne <…> miały i mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu ponad 0,5%obj., a Spółka jest prawnie i ekonomicznie niezależną od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo, posiada miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa i nie wytwarza piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

Pismem z dnia 01 marca 2013r. oraz pismem z dnia 04 marca 2013r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek o następujące informacje.

Spółka z o.o. <…> jest producentem wyrobów akcyzowych. Wnioskodawca ma swój skład podatkowy od dnia <…> - nr składu podatkowego: PL <…>.

Do 2011r. (wł.) Spółka nie produkowała piwa ani alkoholowego napoju piwnego - mieszaniny piwa i napoju bezalkoholowego. Produkcję piwa – jako półproduktu do alkoholowego napoju piwnego – mieszaniny piwa i napoju bezalkoholowego Spółka rozpoczęła od stycznia 2012r. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej Spółka produkowała od dnia 02.01.2012r. do dnia 15.10.2012r. w swoim składzie podatkowym piwo o składzie <…> l. fermentowanej brzeczki tego piwa <…> kg słodu z jęczmienia i <…> kg glukozy z kukurydzy – zboża niesłodowanego – piwa w rozumieniu art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 06 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, art. 2 ww. dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19.10.1992r. W sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych. W oparciu o to piwo jako półprodukt Spółka rozpoczęła dnia 09.01.2012r. Produkcję napoju alkoholowego – napoju piwnego o CN 220600 będącego mieszaniną tego piwa i napojów bezalkoholowych, a zakończyła produkować ten napój dnia 15.10.2012r. Spółka nie korzystała przy rozliczaniu akcyzy za ten napój piwny z ulgi z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

  1. zdarzenie 1.

Od dnia 15.10.2012r. w składzie podatkowym Spółka rozpoczęła produkcję piwa ze słodu z jęczmienia o CN 220300 o przewadze w brzeczce słodu z jęczmienia nad glukozą z ziarna zbóż niesłodowanych jako półproduktu do produkowanych w tym składzie podatkowym od dnia 15.10.2012r. alkoholowych napojów piwnych o CN 220600 stanowiących mieszaninę piwa według tej receptury i napoju bezalkoholowego – w tym piwie i w tym napoju alkoholowym moc alkoholu o rzeczywistej objętościowej mocy w wyrobach przekraczała 0,5% obj.

  1. zdarzenie 2

Od dnia 18.10.2012r. Spółka rozpoczęła w tym składzie podatkowym produkcję takiego piwa ze słodu jęczmiennego o CN 220300 o przewadze w brzeczce słodu z jęczmienia nad glukozą z ziarna zbóż niesłodowanych (o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu w wyrobie ponad 0,5% obj.) także jako wyrobu gotowego. W zakresie akcyzy od tego napoju piwnego produkowanego od 15.10.2012r. i od tego piwa produkowanego od 18.10.2012r. Spółka korzysta z „ulgi dla małych browarów” z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010r. - spełniając łącznie wszystkie kryteria wymagane dla korzystania z takiej ulgi w tym rozporządzeniu, w szczególności w § 17 ust. 1 i ust. 3.

W odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu Wnioskodawca podał następujące informacje:

Spółka rozpoczęła działalność w zakresie produkcji:

  1. Piwa o kodzie 220300 z przewagą w brzeczce glukozy ze zbóż niesłodowanych nad słodem jęczmiennym – jako półprodukt do alkoholowego napoju o CN 220600 – mieszaniny tego piwa i napoju bezalkoholowego – od dnia 02.01.2012r.
  2. Piwa o CN 220300 z przewagą w brzeczce słodu z jęczmienia nad glukozą ze zbóż niesłodowanych jako półprodukt do alkoholowego napoju piwnego o CN 220600 – mieszaniny tego piwa i napoju bezalkoholowego – od dnia 15.10.2012r.; jako wyrób gotowy od dnia 18.10.2012r, (do końca 2012 r.).

W związku z rozpoczęciem działalności przez Spółkę w 2012r. w zakresie produkcji piwa, Wnioskodawca wskazał, iż pierwszą deklarację podatkową złożył właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w dniu 25.11.2012r.

Produkcja piwa przed dniem 15.10.2012r. miała miejsce również w składzie podatkowym.

Wnioskodawca uzyskał zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z dniem 30.04.2004r. W 2011r. Spółka nie sprzedawała piwa ani napoju piwnego o CN 220600.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

  1. Czy zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, art. 94 ust. 1 z dnia 06 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, art. 2 ww. dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19.10.1992r. § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, do piwa w rozumieniu tych przepisów wlicza się zarówno piwo o CN 220300 jak i alkoholowy napój o CN 220600 będący mieszaniną piwa o CN 220300 i napoju bezalkoholowego, jeżeli rzeczywista moc objętościowa alkoholu w takim piwie i w takim napoju przekracza 0,5%...
  2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie z punktu 1 – że tak takie piwo, jak i taki napój wlicza się do piwa w rozumieniu tych ww. przepisów - to czy Spółka ma prawo do skorzystania z obniżki akcyzy, o której mowa w tym ww. § 17 tego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010r.:
    1. tylko od napoju piwnego o CN 220600 – mieszaniny piwa o CN 2203 i napoju bezalkoholowego produkowanego od dnia 15.10.2012r. – za okres od dnia 15.10.2012r....
    2. jedynie od piwa o CN 220300 produkowanego od dnia 18.10.2012r.- za okres od dnia 18.10.2012r. ...
    3. zarówno od piwa o CN 220300 ze słodu jęczmiennego i od alkoholowego napoju piwnego o CN 220600 – mieszaniny takiego piwa o CN 220300 i napoju bezalkoholowego odpowiednio od alkoholowego napoju piwnego od dnia 15.10.2012r.; od piwa od dnia 18.10.2012r. ...

Zdaniem Wnioskodawcy piwo ze słodu o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu ponad 0,5% obj. O CN 2203 oraz mieszanina takiego piwa z napojem bezalkoholowym o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu ponad 0,5% o CN 2206(00) są piwem ze słodu w rozumieniu przepisu art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 06 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym – analogicznie art. 2 dyrektywy Rady 92/83/EWG z 19 października1992r. w sprawie harmonizacji i struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. Urz. UE L 316 z 31.10.1992r. str. 21).

To aromatyzowane piwo <…> o CN 2203 i ten aromatyzowany napój piwny <…> o CN 2206(00) – obydwa o mocy obj. alkoholu ponad 0,5% obj. wyrobu – stanowią piwo ze słodu w rozumieniu art. 94 ust. 1 tej ustawy. Spółka w zakresie tego piwa i napoju piwnego spełnia wymogi § 17 ust. 1 ust. 2 i odpowiednio ust. 3 oraz ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia2010r. w sprawie zwolnienia od podatku akcyzowego (z uwzględnieniem przepisu art. 94 ust. 1 i ust. 4 tej ustawy)

W świetle tych przepisów wobec wyżej określonego stanu faktycznego spółka właściwie stosuje i będzie stosowała przepisy § 17 ust. 1, ust. 2 i odpowiednio ust. 4 oraz ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego łącznie do piwa <…> i do aromatyzowanego napoju piwnego <…>, zasadnie obejmując obniżką akcyzy z § 17 łącznie sumę hl wyprodukowanego, sprzedanego aromatyzowanego piwa <…> i napoju piwnego <…>.

Stosując te przepisy § 17 tego rozporządzenia Ministra Finansów zasadnie Spółka objęła i może objąć obniżką akcyzy i tylko aromatyzowany napój piwny <…> o CN 2206(00) będący mieszaniną piwa ze słodu (własnej produkcji) <…> i napoju bezalkoholowego, i jedynie aromatyzowane piwo <…> o CN 2203. Zasadnie stosuje i może stosować to obniżenie akcyzy z § 17 dopiero od dnia produkcji i sprzedaży tego aromatyzowanego piwa <…> lub tego aromatyzowanego napoju piwnego <…> i tylko w stosunku do tego aromatyzowanego piwa <…> lub do tego aromatyzowanego napoju piwnego <…>.

Uzasadnienie

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jako wydanego w delegacji z ustawy z dnia 06 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym przez piwo z § 17 należy rozumieć piwo ze słodu z art. 94 ust. 1 tej ustawy – czyli piwo o CN 2203 i mieszaninę takiego piwa i napoju bezalkoholowego o CN 2206(00) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu w wyrobie ponad 0,5% obj. Nie może być bowiem tak, by w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy inaczej mogło być rozumiane i stosowane słowo: „piwo” - jak w ustawie (niezgodne to byłoby także z wykładnią systemową wewnętrzna tych aktów normatywnych). Takiemu też określeniu z art. 94 ust. 1 tej ustawy piwa ze słodu o CN 2203 oraz mieszaniny takiego piwa i napoju bezalkoholowego o CN 2206(00) odpowiada i aromatyzowane piwo ze słodu <…> o CN 2203 i aromatyzowany napój piwny <…> o CN 2206(00) – toteż i do tego aromatyzowanego napoju piwnego stosuje § 17 tego rozporządzenia Min. Finansów – tak odrębnie do każdego z tych wyrobów jak i do tych wyrobów łącznie.

Ponieważ ten § 17 zawiera unormowanie uprawnienia dla podatnika – podatnik może, ale nie musi skorzystać z ulg – obniżek akcyzy określonych w tym § 17 to i o momencie i zakresie wykorzystywania przez podatnika tej ulgi – obniżki decyduje podatnik - w ramach unormowań z tego § 17. a więc stanowisko Spółki wyżej przedstawione w tej pozycji 70 nin. wniosku – jako odpowiedzi na ww. w poz. 69 tego wniosku pytania – jest prawidłowe, wobec przepisów tego § 17 z uwzględnieniem art. 94 ust. 1 tej ustawy. (Spółka powołuje się też odpowiednio na interpretację indywidualną Ministra Finansów - Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 28.09.2011r. Nr IPTPP3/443-15/11-5/S/IB.)

W uzupełnieniu z dnia 01 marca 2013r. oraz 04 marca 2013r. Spółka podtrzymała swoje stanowisko (przedstawienie własnego stanowiska) w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego – zdaniem Spółki treść tego stanowiska koresponduje z zakresem pytań oraz odnosi się do opisu stanu faktycznego wraz ze wskazaniem obowiązujących przepisów prawa podatkowego. Tym niemniej Spółka uzupełniająco podnosi w zakresie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego z uwzględnieniem powyższej treści niniejszego pisma - jak następuje.

Piwem w rozumieniu art. 2 dyrektywy Rady 92/83/EWG i art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 06 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym jest tak piwo o CN 220300 produkowane ze słodu z jęczmienia (lub z pszenicy), jak i alkoholowy napój o CN 220600, będący mieszaniną takiego piwa i napoju bezalkoholowego, o ile rzeczywista objętościowa moc alkoholu w takich wyrobach przekracza 0,5% obj.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jest aktem wykonawczym do tej ustawy o podatku akcyzowym – zostało wydane z delegacji ustawowej z tej ustawy – wobec czego taka definicja piwa ze słodu jęczmiennego w rozumieniu tych przepisów art. 2 dyrektywy 92/83/EWG i art. 94 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym odnosi się i do piwa z § 17 tego rozporządzenia.

Toteż za piwo ze słodu jęczmiennego w rozumieniu art. 2 dyrektywy 92/83/EWG i art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 06 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym oraz § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego uznaje się w całości tak piwo produkowane jako piwo ze słodu jęczmiennego w czystej formie, jak i w całości jako alkoholowy napój o CN 220600 – mieszanina takiego piwa z napojem bezalkoholowym (jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% obj.)

Przedmiotem przedmiotowego wniosku Spółki o indywidualną interpretację podatkową jest w istocie – w związku z korzystaniem przez Spółkę z ulgi z § 17 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010r. od 15.10.2012r. - zaistniały od dnia 15.10.2012r. stan faktyczny produkcji (i odpowiednio następnie sprzedaży) w składzie podatkowym Spółki:

  • od dnia 15.10.2012r. produkcja piwa ze słodu jęczmiennego o CN 220300 z przewagą w brzeczce słodu nad innymi składnikami, w szczególności nad glukozą ze zbóż niesłodowanych, jako półproduktu do produkcji w tym składzie podatkowym alkoholowego napoju piwnego o kodzie CN 220600, będącym mieszaniną tego piwa i napoju bezalkoholowego (tak piwo jako i ten napój alkoholowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu w wyrobach ponad 0,5% obj.) - tj. z jednoczesnym uruchomieniem produkcji takiego napoju piwnego o CN 220600 – co stanowi wg tego wniosku zdarzenie 1.
  • od dnia 18.10.2012r. produkcja takiego jak wyżej piwa jako końcowego wyrobu gotowego – co stanowi wg tego wniosku zdarzenie 2.

Wobec czego te wyroby produkowane – sprzedawane w składzie podatkowym Spółki: zarówno ten alkoholowy napój piwny – od dnia 15.10.2012r., jak i to piwo – od dnia 18.10.2012r., są piwami w rozumieniu art. 2 dyrektywy 92/83/EWG i art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 06 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym oraz § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (piwo jako wyrób gotowy – jako ścisła pierwsza forma piwa, napój piwny – jako szeroka druga forma piwa). Jest to zgodne i z interpretacją indywidualną nr IPTPP3/443-15/11-5/S/IB z dnia 28.09.2011r. tut. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

A więc i w Spółce prawem do ulgi z § 17 tego rozporządzenia objęte są:

  • od dnia 15.10.2012r. ten alkoholowy napój piwny o CN 220600 będący mieszaniną tego piwa ze słodu jęczmiennego o CN 220300 z napojem bezalkoholowym,
  • i od dnia 18.10.2012r. to piwo jako końcowy wyrób gotowy,

- co stanowi o zasadności twierdzących odpowiedzi na wszystkie pytania z przedmiotowego wniosku, w szczególności wyżej określone w części II nin. pisma w punkcie 1 i w punkcie 2 podpunkt 3, bowiem:

Ad. pytania z punktu 1 - piwem jest:

  • i piwo o CN 220300 (tu: z przewagą w brzeczce słodu nad innymi składnikami, w szczególności nad glukozą),
  • i alkoholowy napój piwny o CN 220600 będący mieszaniną takiego piwa i napoju bezalkoholowego, (oba wyroby o mocy alkoholu ponad 0,5 % obj.),

Ad. pytania z punktu 2 podpunkt 3 - jeżeli w rozumieniu ww. przepisów, w tym także i w rozumieniu § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, piwem jest i piwo ze słodu jęczmiennego o CN 220300, i alkoholowy napój piwny o CN 220600 będący mieszaniną takiego piwa i napoju bezalkoholowego, i skoro spółka produkuje i sprzedaje w swoim składzie podatkowym i takie piwo, i taki alkoholowy napój piwny, (z rzeczywistą objętościową mocą alkoholu w każdym wyrobie po ponad 0,5 % obj.), to i ulgi przewidziane w tym przepisie § 17 tego rozporządzenia obejmują obydwa te wyroby i spółka, spełniając także wszystkie inne wymogi warunkujące korzystanie z tych ulg, zasadnie korzysta z tych ulg w zakresie określonym tym pytaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 13 tego załącznika zostało wymienione piwo otrzymywane ze słodu o kodzie CN 2203 00. Z kolei pod poz. 16 ww. załącznika, wymieniono pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy, piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Jak wynika z wniosku oraz odpowiedzi na wezwanie, Wnioskodawca od dnia 18.10.2012r. produkuje piwo z przewagą w brzeczce słodu jęczmiennego nad glukozą ze zbóż niesłodowanych o kodzie CN 220300 oraz od dnia 15.10.2012r. napój piwny o kodzie CN 220600 stanowiący mieszaninę tego piwa oraz napoju bezalkoholowego, w swoim składzie podatkowym. Produkcja piwa z przewagą w brzeczce słodu jęczmiennego nad glukozą ze zbóż niesłodowanych o kodzie CN 220300 została zakończona z końcem 2012r. W związku z rozpoczęciem działalności przez Spółkę w 2012r. w zakresie produkcji piwa, Wnioskodawca wskazał, iż pierwszą deklarację podatkową Spółka złożyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w dniu 25.11.2012r., W dniu 12.11.2012r. Spółka złożyła oświadczenie o deklarowanej ilości sprzedaży w 2012r. – w okresie X, XI, XII 2012r. – łącznie po 5833,33 hl miesięcznie piwa aromatyzowanego i napoju piwnego aromatyzowanego <…>. Produkcja piwa przed dniem 15.10.2012r. miała miejsce również w składzie podatkowym.

Wnioskodawca uzyskał zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z dniem 30.04.2004r. W 2011r. Spółka nie sprzedawała piwa ani napoju piwnego o CN 220600.

Z opisu sprawy wynika również, iż produkcję piwa o kodzie CN 220300 Spółka rozpoczęła z dniem 02.01.2012r. Piwo o kodzie CN 220300 z przewagą w brzeczce glukozy ze zbóż niesłodowanych nad słodem jęczmiennym stanowiło półprodukt do alkoholowego napoju o CN 220600.

Jak wskazał Wnioskodawca, wszystkie piwa i napoje piwne <…> miały i mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu ponad 0,5%obj., a Spółka jest prawnie i ekonomicznie niezależną od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo, posiada miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa i nie wytwarza piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

Mając na uwadze art. 94 ust 1 ustawy za piwo należy uznać zarówno piwo o kodzie CN 220300 z przewagą w brzeczce glukozy ze zbóż niesłodowanych nad słodem jęczmiennym jak i napoju alkoholowy o CN 220600 stanowiący mieszaninę takiego piwa jak i piwo z przewagą w brzeczce słodu jęczmiennego nad glukozą ze zbóż niesłodowanych o kodzie CN 220300 oraz napój piwny o kodzie CN 220600 stanowiący mieszaninę tego piwa oraz napoju bezalkoholowego jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości. W tym miejscu należy zauważyć, iż ustawodawca za piwo uznał wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości, bez rozróżnienia wg jakiej receptury są produkowane.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 31 ust. 6 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 ze zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, określił warunki zwolnień od podatku akcyzowego m.in. podatników produkujących piwo.

W myśl przepisu § 17 ust. 1 i ust. 2 tego rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy sprzedali:

  1. do 20 000 hl piwa - w wysokości 30,00 zł/hl,
  2. do 70 000 hl piwa - w wysokości 15,00 zł/hl,
  3. do 150 000 hl piwa - w wysokości 12,00 zł/hl,
  4. do 200 000 hl piwa - w wysokości 9,00 zł/hl

- nie więcej jednak niż 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki podatku akcyzowego określonej w art. 94 ust. 4 ustawy.

Przy czym zwolnienie to, jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia.

Według zaś § 17 ust. 3 ww. rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się do podatników:

  1. prawnie i ekonomicznie niezależnych od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;
  2. posiadających miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;
  3. niewytwarzających piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

Stosownie do § 17 ust. 4 rozporządzenia, podatnicy rozpoczynający działalność mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, pod warunkiem że:

  1. w dniu złożenia pierwszej deklaracji podatkowej złożą właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie o zadeklarowanej w tym roku podatkowym sprzedaży piwa w podziale na kolejne miesiące, która w skali roku podatkowego nie przekroczy jednego z limitów ilościowych określonych w ust. 1;
  2. spełniają warunki określone w ust. 3.

Jednakże w myśl § 17 ust 5 rozporządzenia, w przypadku gdy w roku podatkowym, będącym równocześnie rokiem rozpoczęcia działalności podatnik przekroczy zadeklarowane w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, limity ilościowe sprzedaży piwa, do całości sprzedaży piwa w danym roku stosuje się stawkę akcyzy dla piwa określoną w ustawie, bez możliwości obniżenia należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wskazano, iż Wnioskodawca jest producentem wyrobów akcyzowych. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej produkuje piwo o kodzie CN 2203 oraz napój piwny o kodzie CN 220600. Zawartość alkoholu w wyrobie gotowym wynosi ponad 0,5% objętości. W związku z tym należy stwierdzić, że Wnioskodawca zajmuje się od października 2012r. produkcją piwa w dwóch prawem dopuszczalnych formach:

  • piwa otrzymywanego ze słodu jęczmiennego(CN 2203 00) - tzw. „forma pierwsza”
  • piwa złożonego z wyrobu zawierającego mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi w których rzeczywista objętościowa moc alkoholu przekracza 0,5% objętości (CN 2206 00) - tzw. „szeroka forma druga”.

Zatem piwo produkowane przez Wnioskodawcę, tj. zarówno piwo ze słodu jak i napój piwny o zawartości alkoholu przekraczającej 0,5% objętości, uznawane są przez Wnioskodawcę za wyrób akcyzowy, a tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Wnioskodawca wskazał, iż w roku poprzedzającym rok podatkowy tj. 2011 Wnioskodawca nie sprzedawał piwa (łącznie w obu opisanych powyżej formach, tj. „pierwszej” i „drugiej”). Wnioskodawca rozpoczął działalność w zakresie produkcji piwa jako półproduktu do alkoholowego napoju o CN 220600 od dnia 02.01.2012r., a pierwszą deklarację w związku z rozpoczętą działalnością w powyższym zakresie złożył z dniem 25.11.2012r. Oświadczenie o deklarowanej ilości sprzedaży w 2012r. Spółka złożyła 12.11.2012r. Jednocześnie Wnioskodawca jest podmiotem prawnie i ekonomicznie niezależnym od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo, posiada miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa i nie wytwarza piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

W związku z powyższym Wnioskodawca korzysta przy uiszczaniu podatku akcyzowego z ulgi, o której mowa w § 17 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

W tym miejscu należy wskazać, że zwolnienie wynikające z § 17 rozporządzenia, zgodnie z jego literalnym brzmieniem stosuje się w zależności od ilości sprzedanego piwa w kwocie liczonej od każdego hektolitra. Jest więc możliwe odliczenie tej kwoty od tej ilości hektolitrów piwa, od której podatek akcyzowy został zapłacony. Zgodnie bowiem z § 17 ust. 2 rozporządzenia, przedmiotowe zwolnienie jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia. Z przepisu tego wynika, iż realizacja przysługującego podatnikowi zwolnienia odbywa się przez obniżenie należnej kwoty akcyzy. Nie będzie można zrealizować tego zwolnienia wówczas, gdy zabraknie jednego elementu wskazanego w tym przepisie, jakim jest należna kwota akcyzy, czyli taka, którą podatnik będzie prawnie zobowiązany uiścić.

Zatem stwierdzić należy, że zwolnienie od akcyzy wynikające z § 17 ust. 4 rozporządzenia obejmuje podatników rozpoczynających działalność w zakresie produkcji piwa, pod warunkiem że w dniu złożenia pierwszej deklaracji podatkowej złożą właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie o zadeklarowanej w tym roku podatkowym sprzedaży piwa w podziale na kolejne miesiące, która w skali roku podatkowego nie przekroczy jednego z limitów ilościowych określonych w § 17 ust 1 tego rozporządzenia.

Należy zauważyć, iż Spółce nie będzie przysługiwało zwolnienie na podstawie § 17 ust. 1 rozporządzenia, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca w roku poprzedzającym rok podatkowy, tj. 2011 nie sprzedawał piwa, w rozumieniu wyżej powołanych przepisów.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy, Spółka może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 17 ust. 4 rozporządzenia, łącznie od ilości sprzedanego piwa o kodzie CN 220300 i od alkoholowego napoju piwnego o kodzie CN 220600, ponieważ jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca spełnia wszystkie wymogi warunkujące korzystanie z tych ulg, tj. przed dniem złożenia pierwszej deklaracji właściwemu naczelnikowi urzędu celnego przedstawił oświadczenie o zadeklarowanej w tym roku podatkowym sprzedaży piwa w podziale na kolejne miesiące oraz spełnia warunki określone w § 17 ust. 3 tego rozporządzenia.

Wobec powyższego stanowisko w zakresie zastosowania zwolnienia od akcyzy zarówno dla piwa o CN 220300 ze słodu jęczmiennego i od alkoholowego napoju piwnego o CN 220600 – tj. mieszaniny takiego piwa o CN 220300 i napoju bezalkoholowego odpowiednio od piwa od dnia 18.10.2012r. a od alkoholowego napoju piwnego od dnia 15.10.2012r. przy założeniu, iż Wnioskodawca spełnia łącznie wszystkie kryteria uprawniające do zastosowania zwolnienia od akcyzy – należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto należy zauważyć, iż powoływana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi znak IPTPP3/443-15/11-5/S/IB niewątpliwie kształtuje sytuację prawną podatnika w jego indywidualnej sprawie, lecz dotyczy konkretnego stanu faktycznego i nie ma mocy prawa powszechnie obowiązującego. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj