Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-12/13-2/KJ
z 11 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (…), reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2012 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki, dokonując podziału zysku za dany rok obrotowy, wyłącza pewną kwotę od podziału pomiędzy wspólników i przeznacza ją na „cele społeczne - darowizny”.

Zgodnie z § 21.k. Umowy Spółki, na przyznanie przez Spółkę darowizn powyżej 100 zł wymagana jest Uchwała Zgromadzenia Wspólników. Powyższe jest niezależne od pochodzenia środków będących przedmiotem darowizny.

W ciągu roku do Spółki zwracają się podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego z prośbą o udzielenie wsparcia finansowego na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zarząd Spółki na posiedzeniu analizuje złożone wnioski i określa beneficjentów oraz poziom kwot, które chciałby przeznaczyć na darowiznę. Następnie Zarząd Spółki występuje z wnioskiem o zwołanie Zgromadzenia Wspólników, w celu podjęcia uchwały o wyrażeniu zgody na dokonanie przez Spółkę darowizny. Po uzyskaniu zgody Zarząd Spółki podejmuje uchwałę, z mocy której postanawia o udzieleniu darowizny na rzecz konkretnego, wskazanego w uchwale podmiotu. W wykonaniu tej uchwały zawierana jest z obdarowanym umowa darowizny, na podstawie której przekazywane są na rachunek bankowy obdarowanego środki pieniężne na realizację celów wskazanych w umowie darowizny.

Spółka dotychczas nie korzystała z możliwości odliczenia od dochodu do opodatkowania darowizn sfinansowanych ze środków pochodzących z podziału zysku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może odliczyć od dochodu do opodatkowania darowizny, sfinansowane ze środków pochodzących z podziału zysku, przy spełnieniu warunków art. 18 ust. 1 pkt 1 ust. 1 i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 18 ust. 1 pkt 7, analogiczną konsekwencję przyjęto w stosunku do darowizn na cele kultu religijnego - przy czym - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Pod pojęciem darowizny należy, zgodnie z definicją zawartą w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z przytoczonego przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  • być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Katalog celów pożytku publicznego zawarty jest w art. 4 ust. 1 ww. ustawy.

Kolejnym niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny są wymogi co do statusu beneficjenta, a mianowicie organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Organizacje wymienione w tych przepisach to:

  • organizacje pozarządowe (o charakterze społecznym), tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, nienależące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku,
  • stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,
  • kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne.

Zakres ulgi przewidzianej w przepisie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, związanej z darowiznami na rzecz organizacji pozarządowych nie uzależnia dokonania odliczenia od posiadania przez obdarowaną organizację formalnego statusu organizacji pożytku publicznego. Istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych.

Podkreślenia wymaga także fakt, iż w myśl art. 18 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1 i 7 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo art. 7a ust. 1, z tym, że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz: osób fizycznych, a także osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

W myśl art. 18 ust. 1c ww. ustawy, odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikające z odrębnych ustaw, stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Wziąwszy pod uwagę powyższe, w ocenie Spółki możliwe jest odliczenie od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ust. 1 i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, darowizny środków pieniężnych pochodzących z podziału zysku. Środki te bowiem - jako wyłączone od podziału między wspólników - są środkami własnymi Spółki, mającymi określone przeznaczenie. Środki te, jako środki własne Spółki podlegają dyspozycji Spółki, w zakresie przekazania ich na rzecz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, na podstawie umowy darowizny.

Na marginesie, Spółka wskazuje, iż ustawodawca nie stawia żadnych wymogów co do pochodzenia środków, co w ocenie podatnika dodatkowo potwierdza słuszność stanowiska podatnika.

Spełnione są także wymogi dotyczące należytego udokumentowania darowizny poprzez zawarcie umowy i przekazania środków na rachunek bankowy obdarowanego, co czyni zadość wymogom określonym w art. 18 ust. 1c ww. ustawy, jak również wymogi określone w art. 18 ust. 1 pkt 1 oraz art. 18 ust. 1a., odnoszące się do celu przekazania środków pieniężnych (tj. mieszczące się w zakresie art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie), adresata tychże środków (organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych).

W świetle powyższego Spółka stoi na stanowisku, iż może odliczyć darowizny sfinansowane ze środków pochodzących z podziału zysku do łącznej wysokości nieprzekraczającej wraz z innymi darowiznami 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo art. 7a ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja oparta została na przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj