Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-266/11/ENB
z 31 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-266/11/ENB
Data
2011.05.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet gminy
dofinansowanie
dotacja
jednostka samorządu terytorialnego
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy przychody otrzymane w ramach dofinansowania przez gminę budowy przydomowej oczyszczalni ścieków korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy?



Wniosek ORD-IN 1005 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 23 listopada 2009 r. zawarła Pani umowę z gminą, której przedmiotem był udział stron w koszcie wybudowania obiektu do neutralizacji ścieków, tj. przydomowej oczyszczalni ścieków. Na podstawie ww. umowy gmina działając na mocy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo o ochronie środowiska, na Pani wniosek udzieliła dotacji w kwocie 3.000 zł. Całkowity koszt realizowanego przedsięwzięcia wyniósł około 9.000 zł. Po zakończeniu budowy oczyszczalni ścieków rozliczyła się Pani z gminą przedstawiając między innymi faktury na zakupione urządzenia wraz z dowodami zapłaty, atesty na urządzenia, inwentaryzację geodezyjną powykonawczą oraz inne dokumenty wymagane umową. W dniu 1 lutego 2010 r. otrzymała Pani od gminy na rachunek bankowy zwrot poniesionych wydatków w kwocie 3.000 zł. Środki na udzieloną dotację, według informacji uzyskanej w gminie pochodziły z budżetu gminy.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie.


Czy przychody otrzymane w ramach dofinansowania przez gminę budowy przydomowej oczyszczalni ścieków korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy.


Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymana od gminy dotacja na pokrycie części kosztów związanych z wybudowaniem przydomowej oczyszczalni ścieków korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie tego przepisu wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Kwota otrzymanego dofinansowania pochodziła ze środków budżetu gminy i została wypłacona na podstawie umowy zawartej z gminą, dotyczącej realizacji zadań gminy w zakresie ochrony środowiska, wodociągów, kanalizacji i oczyszczania ścieków komunalnych. Dotacją objęta była tylko część przedsięwzięcia, resztę wydatków (ok. 6000 zł) sfinansowała Wnioskodawczyni. W związku z powyższym, uważa, że otrzymane dofinansowanie w postaci zwrotu części poniesionych wydatków na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków jako dotacja z budżetu gminy korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wynika z powyższego przepisu katalog przychodów zaliczanych do tzw. innych źródeł jest katalogiem otwartym. Tym samym do tego źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem do innych źródeł należy zaliczyć m.in. dotacje otrzymane z jednostek samorządu terytorialnego.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania wypłacanej dotacji (tj. źródła pochodzenia środków przeznaczonych na dotację) oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Z analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w dniu 23 listopada 2009 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę z gminą, której przedmiotem był udział stron w koszcie wybudowania obiektu do neutralizacji ścieków, tj. przydomowej oczyszczalni ścieków. Na podstawie ww. umowy gmina działając na mocy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo o ochronie środowiska, na wniosek Wnioskodawczyni udzieliła dotacji w kwocie 3.000 zł. Całkowity koszt realizowanego przedsięwzięcia wyniósł około 9.000 zł. Po zakończeniu budowy oczyszczalni ścieków Wnioskodawczyni rozliczyła się z gminą przedstawiając między innymi faktury na zakupione urządzenia wraz z dowodami zapłaty, atesty na urządzenia, inwentaryzację geodezyjną powykonawczą oraz inne dokumenty wymagane umową. W dniu 1 lutego 2010 r. otrzymała od gminy na rachunek bankowy zwrot poniesionych wydatków w kwocie 3.000 zł. Środki na udzieloną dotację, według informacji uzyskanej w gminie pochodziły z budżetu gminy.

W świetle powyższego, uznać należy, iż w sytuacji gdy otrzymane przez Wnioskodawczynię dofinansowanie do budowy przydomowej oczyszczalni ścieków stanowi dotację w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) wypłaconą z budżetu gminy, tj. jednostki samorządu terytorialnego, wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj