Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-19/13/KM
z 5 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2013 r.) uzupełnionym w dniu 3 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z obsługą wybudowanej inwestycji (sieci wodno-kanalizacyjnej) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 stycznia 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 3 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z obsługą wybudowanej inwestycji (sieci wodno-kanalizacyjnej).


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT w latach 2006-2012 realizowała zadania inwestycyjne - budowa sieci wodno-kanalizacyjnych. Gmina nie ubiegała się o zwrot podatku VAT od zapłaconych faktur związanych z realizacją powyższych zadań, ponieważ po zakończeniu inwestycji i oddaniu do użytkowania wybudowane sieci nieodpłatnie przekazała „M.” Spółka z o.o. z siedzibą w (…) celem eksploatacji i dostarczania wody do odbiorców z terenu gminy. Z dniem 1 stycznia 2013 r. Gmina na mocy zawartego porozumienia z ww. Spółką z o. o. przejęła wcześniej przekazane nieodpłatnie sieci wodno-kanalizacyjne celem samodzielnego świadczenia usług, polegających na dostarczaniu wody, podlegających opodatkowaniu VAT. Nastąpiła zmiana przeznaczenia wykorzystywania przez Gminę inwestycji z „nieopodatkowanej na opodatkowaną”, umożliwiającą odliczenie podatku należnego od naliczonego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku:


Czy w związku ze zmianą przeznaczenia oddanych do użytku inwestycji wodno-kanalizacyjnych w latach 2006-2012, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych po dniu 1 stycznia 2013 r. na bieżące utrzymanie (hurtowy zakup wody i eksploatacja oraz utrzymanie sieci wod.-kan.) w zakresie, w jakim są wykorzystywane do działalności opodatkowanej?


Zdaniem Wnioskodawcy, począwszy od stycznia 2013 r. Gmina ma prawo do obniżenia podatku naliczonego o kwotę podatku należnego w związku z obsługą sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, ponieważ świadczone usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim nabywane przez nią usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl generalnej zasady, wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 powołanej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zastosowanie mają przepisy art. 90 ust. 2-10 ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, stosownie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Przepis art. 90 ust. 3 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowy sposób wyliczenia wskazanej proporcji zawarty został w dalszych przepisach art. 90 od ust. 4 do 10 powołanej ustawy.

Z treści ww. przepisów wynika zatem, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Odliczyć można więc w całości podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż z dniem 1 stycznia 2013 r. Gmina na mocy porozumienia ze Spółką z o.o. przejęła wcześniej przekazane nieodpłatnie inwestycje celem samodzielnego świadczenia usług, polegających na dostarczaniu wody - podlegających opodatkowaniu VAT. Nastąpiła więc zmiana przeznaczenia wykorzystywania przez Gminę inwestycji z „nieopodatkowanej na opodatkowaną” umożliwiająca odliczenie podatku należnego od naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na ich wytworzenie.

Wątpliwości Gminy dotyczą kwestii prawa do odliczenia „na bieżąco” podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, które będą ponoszone w związku z obsługą powyższych inwestycji (sieci wodno-kanalizacyjnych).

W związku z powyższym, skoro począwszy od stycznia 2013 r. nastąpiła zmiana przeznaczenia przedmiotowych inwestycji, które posłużą do świadczenia usług opodatkowanych, Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, które będą ponoszone w związku z obsługą i utrzymaniem powyższych inwestycji (sieci wodno-kanalizacyjnych), w zakresie, w jakim nabywane przez nią usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj