Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-554/11/MZ
z 26 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-554/11/MZ
Data
2011.08.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Pobór zaliczek przez pozostałych płatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
płatnik
podatek dochodowy od osób fizycznych
stypendia
środki finansowe
zaliczka


Istota interpretacji
Czy od środków pieniężnych wypłacanych uczestnikowi programu „...”, jako przychody z innych źródeł o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Uczelnia ma obowiązek pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 27 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczki na podatek z tytułu wypłaty środków finansowych pracownikowi naukowemu uczestniczącemu w badaniach naukowych realizowanych w zagranicznym ośrodku naukowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczki na podatek z tytułu wypłaty środków finansowych pracownikowi naukowemu uczestniczącemu w badaniach naukowych realizowanych w zagranicznym ośrodku naukowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznaje Uczelni (wnioskodawcy) środki finansowe przeznaczone na finansowanie uczestnictwa pracownika w programie „...”. Uczestnik programu jest zatrudniony przez Uczelnię na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Umowa zostaje zawarta pomiędzy Ministerstwem a Uczelnią oraz druga umowa pomiędzy Uczelnią a pracownikiem. Przedmiotem umowy jest finansowanie udziału uczestnika programu w badaniach naukowych realizowanych w zagranicznym ośrodku naukowym. Przyznane przez Ministra środki finansowe będą wykorzystane na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym oraz kosztów podróży uczestnika programu oraz członków jego rodziny. Uczelnia jest zobowiązana do przekazania środków pracownikowi niezwłocznie po ich otrzymaniu z Ministerstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od środków pieniężnych wypłacanych uczestnikowi programu „...”, jako przychodu z tytułu innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym, wnioskodawca ma obowiązek pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ma on obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych między innymi od innych należności otrzymywanych przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych lub szkoleniowych. Według wnioskodawcy, środki finansowe wypłacane pracownikom naukowym uczestniczącym w programie „...” mieszczą się w zakresie dyspozycji art. 35 ust. 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem są „inne źródła”, za które art. 20 ust. 1 ww. ustawy nakazuje uważać w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, o czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania „w szczególności”. Wyliczenie zawarte w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest zatem jedynie wyliczeniem przykładowym. Zatem do tej kategorii przychodów należy zaliczyć również inne przychody niż wymienione wprost w cyt. przepisie a nie mieszczące się w innych kategoriach przychodów, ściśle określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 powołanej ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż pracownik wnioskodawcy jest objęty programem „...”. Środki finansowe przeznaczone na finansowanie uczestnictwa pracownika w ww. programie przyznaje wnioskodawcy Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Środki te są następnie przekazywane pracownikowi przez wnioskodawcę. Finansowanie zagranicznego pobytu pracownika wnioskodawcy, jako uczestnika programu „...” zostaje potwierdzone dwoma umowami - pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a wnioskodawcą oraz pomiędzy wnioskodawcą a uczestnikiem programu.

W myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zaliczek miesięcznych, jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów.

Za stypendia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się w szczególności stypendia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich, stypendia naukowe, stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych, stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych oraz przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce (art. 35 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 07 maja 2008 r. w sprawie programu „...” (Dz. U. Nr 84, poz. 510), wykonującego przepisy ustawy z dnia 08 października 2004r. o zasadach finansowania nauki (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 169, poz. 1049 ze zm.) – które to przepisy na mocy art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620 ze zm.) stosuje się nadal do finansowania i rozliczania zadań, na które zostały przyznane środki finansowe przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) – Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznaje w drodze konkursu środki finansowe jednostce naukowej z przeznaczeniem na finansowanie zagranicznego pobytu pracownika naukowego. Na podstawie zawartej umowy Minister przekazuje te środki jednostce naukowej, która następnie zawiera umowę z uczestnikiem i niezwłocznie przekazuje mu środki. Otrzymane przez uczestnika środki finansowe przeznaczone są na pokrycie kosztów podróży i utrzymania oraz bieżących wydatków uczestnika oraz członków jego rodziny związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym, w którym uczestnik będzie prowadził badania naukowe.

Środki te stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż środki finansowe, które będą wypłacane przez wnioskodawcę jego pracownikowi, uczestniczącemu w programie „...” mieszczą się w zakresie dyspozycji przepisu art. 35 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych. Tym samym wnioskodawca ma obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy z tytułu wypłaty ww. środków – stosownie do art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj