Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-517/11/ŚS
z 12 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-517/11/ŚS
Data
2011.08.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet gminy
dofinansowanie
pożyczka
systemy


Istota interpretacji
Czy wymieniona dotacja (dofinansowanie) jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, a tym samym nie istnieje obowiązek sporządzania przez Gminę i przekazywania do Urzędu Skarbowego formularza PIT- 8C ?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej

w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 17 maja 2011r.), uzupełnionym w dniu 13 lipca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji przekazywanych w związku z modernizacją systemów grzewczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji przekazywanych w związku z modernizacją systemów grzewczych.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 27 czerwca 2011r. Znak: IBPBII/1/415-517/11/ŚS wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Wniosek został uzupełniony w dniu 13 lipca 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) oraz art. 400a ust. 1 pkt 5 i 21, art. 403 ust. 2, 4-6, ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz .U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 z ze zm.) oraz uchwały Rady Miejskiej z dnia 10 listopada 2010r. w sprawie przyjęcia „Programu ograniczenia niskiej emisji na terenie Gminy X. - aktualizacja" Rada Miejska w X. podjęła uchwałę w dniu 28 kwietnia 2011r. w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji osobom fizycznym zakwalifikowanym do udziału w „Programie ograniczenia niskiej emisji na terenie Gminy X.”. Uchwała powyższa ustala zasady i tryb udzielania osobom fizycznym dotacji z budżetu Gminy na realizację zadań ujętych w ww. programie określone w załączonym do uchwały „Regulaminie dofinansowania w formie dotacji zadań z zakresu modernizacji źródeł ciepła budynków indywidualnych realizowanych w ramach „Programu ograniczenia emisji na terenie Gminy X.". Wnioskodawca wskazał, iż środki finansowe przeznaczone na udzielenie dotacji pochodzić będą z pożyczki zaciąganej corocznie przez Gminę w (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w K. na realizację powyższego Programu. Zgodnie z przyjętą regulacją osobie fizycznej zwanej inwestorem przysługuje prawo otrzymania dotacji z budżetu Gminy na modernizację systemów grzewczych.

Warunkiem przystąpienia do Programu, a tym samym uzyskania dotacji jest złożenie wniosku wraz z wymaganymi załącznikami, a po weryfikacji wniosków podpisanie umowy trójstronnej pomiędzy:

  • osobą fizyczną ubiegającą się o dotację zwaną inwestorem,
  • wykonawcą czyli firmą instalacyjną zarejestrowaną u operatora, dokonującą modernizacji systemów grzewczych
  • Gminą X., w imieniu której działa operator czyli wybrany przez Gminę X. podmiot posiadający wszelkie upoważnienia Gminy do realizacji Programu i działający w imieniu Gminy.

Wnioskodawca stwierdził, iż dotacja może być udzielona wyłącznie tej osobie fizycznej, która powierzy wykonanie prac termomodernizacyjnych wykonawcy spełniającemu warunki regulaminu. Przedmiotem dofinansowania są koszty kwalifikowane poniesione w ramach podpisanej umowy. Dofinansowaniem nie mogą być objęte prace wykonane przed datą podpisania umowy. Rozliczenia dotacji na podstawie przedłożonych przez wnioskodawcę dokumentów, wymaganych zapisami zawartej umowy dokona operator. Po zakończeniu prac i przedstawieniu przez operatora kompletu wymaganych dokumentów na podstawie wystawionej faktury Gmina X. przekazuje należne przyznane dofinansowanie (dotację) osobie fizycznej zwanej inwestorem bezpośrednio na rzecz wykonawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wymieniona dotacja (dofinansowanie) jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, a tym samym nie istnieje obowiązek sporządzania przez Gminę i przekazywania do Urzędu Skarbowego formularza PIT- 8C ...

Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ww. dotacja wolna jest od podatku dochodowego od osób fizycznych, a tym samym nie istnieje obowiązek przekazywania do Urzędu Skarbowego formularza PIT- 8C. Dofinansowanie będzie miało postać dotacji dla osób fizycznych w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych i pochodzić będzie z budżetu Gminy z jej przychodów, co oznacza że dofinansowanie (dotacja) Gminy na pokrycie części kosztów poniesionych przez osobę fizyczną (inwestora) w związku z ograniczeniem niskiej emisji będzie korzystać ze zwolnienia w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie zaś do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Z treści wniosku wynika, że Gmina podjęła uchwałę w dniu 28 kwietnia 2011r. w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji osobom fizycznym zakwalifikowanym do udziału w „Programie ograniczenia niskiej emisji na terenie Gminy X.”. Uchwała powyższa ustala zasady i tryb udzielania osobom fizycznym dotacji z budżetu Gminy na realizację zadań ujętych w ww. programie określone w załączonym do uchwały „Regulaminie dofinansowania w formie dotacji zadań z zakresu modernizacji źródeł ciepła budynków indywidualnych realizowanych w ramach „Programu ograniczenia emisji na terenie Gminy X.". Wnioskodawca wskazał, iż środki finansowe przeznaczone na udzielenie dotacji pochodzić będą z pożyczki zaciąganej corocznie przez Gminę w (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w K. na realizację powyższego Programu.

W związku z powyższym, stwierdza się, że jeżeli forma udzielonego przez Gminę dofinansowania byłaby istotnie - jak twierdzi wnioskodawca - dotacją w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) i istotnie będzie wypłacona z budżetu Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, to dotacja otrzymana od wnioskodawcy - Gminy mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji Gmina nie będzie zobowiązana do sporządzania rocznych informacji PIT- 8C dla osób, które otrzymały dofinansowanie (dotację) z budżetu Gminy w ramach realizacji „Programu ograniczenia emisji na terenie Gminy” w celu modernizacji systemów grzewczych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż sytuacja, w której środki pieniężne składające się na udzielaną dotację pochodziłyby z pożyczki udzielonej Gminie przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie ma wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. Istotne jest bowiem wyłącznie to, że udzielona przez Gminę dotacja musi pochodzić bezpośrednio z budżetu Gminy (w tym np. zasilanego zaciąganymi pożyczkami) i być dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych.

Przy czym podkreślić należy, iż samo ustalenie, że udzielone dofinansowanie pochodzić będzie z budżetu gminy jest niewystarczające dla uzyskania przedmiotowego zwolnienia, niezbędnym jest również ustalenie, czy jest ono w istocie dotacją w rozumieniu przepisów powołanej ustawy o finansach publicznych.

Należy zaznaczyć, że z przepisu art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. W związku z powyższym sprawa ustalenia czy środki przeznaczone na realizację „Programu ograniczenia niskiej emisji na terenie Gminy X.” mają formę dotacji nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego lecz przepisami ustawy o finansach publicznych.

Oznacza to zarazem, że działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest organem właściwym do oceny czy środki wypłacone z budżetu gminy są dotacją.

Reasumując, jeżeli istotnie, jak stwierdza wnioskodawca omawiane dofinansowanie (dotacja) będzie stanowiło dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, to tym samym będzie ono zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i na wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj