Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-865/11-4/MK
z 16 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-865/11-4/MK
Data
2011.09.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
roboty budowlane
stawka preferencyjna podatku
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na wykonaniu i montażu szaf, zabudowy wnęk, mebli oraz drzwi przejściowych przesuwnych.



Wniosek ORD-IN 461 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 30 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na wykonaniu i montażu szaf, zabudowy wnęk, mebli oraz drzwi przejściowych przesuwnych jest:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT wykonania i montażu szaf oraz zabudowy wnęk w budynkach mieszkalnych (PKOB 11),
  • prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania 23% stawką podatku VAT wykonania i montażu szaf oraz zabudowy wnęk w budynkach nieobjętych społecznym programem mieszkaniowym,
  • prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania 23% stawką podatku VAT wykonania i montażu mebli (kuchennych, łazienkowych i biurowych),
  • prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT wykonania i montażu drzwi przejściowych przesuwnych na prowadnicach między pomieszczeniami.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na wykonaniu i montażu szaf, zabudowy wnęk, mebli oraz drzwi przejściowych przesuwnych. Dnia 30 sierpnia 2011 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, jest zakładanie stolarki budowlanej (PKD 43.32.Z). Swoją działalność Zainteresowany traktuje jako wykonywanie usług budowlano-montażowych w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 jak również w budynkach niemieszkalnych, handlowo-usługowych i przemysłowych.

W zakresie swojej działalności Wnioskodawca wykonuje meble na wymiar typu: szafy na prowadnicach z drzwiami przesuwnymi montowane na stałe (mocowane do sufitu i do podłogi), zabudowy wnęk z drzwiami przesuwnymi, komplety mebli kuchennych z zabudową sprzętu AGD (np. lodówki, kuchenki gazowe), drzwi przejściowe – przesuwne na prowadnicach między pomieszczeniami, meble biurowe i meble łazienkowe. Materiały potrzebne do wykonania ww. usług, czyli płyty meblowe, prowadnice, obrzeża, uchwyty i inne akcesoria Wnioskodawca zakupuje u producentów z zastosowaniem stawki 23% VAT. Zakupione materiały są następnie przez Zainteresowanego przygotowywane pod wymogi klienta, tzn. cięte na wymiar i odpowiednio wykańczane, a następnie montowane u klienta.

W związku ze zmianami w zakresie podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. usługi polegające na wykonaniu i montażu szaf na prowadnicach z drzwiami przesuwnymi, zabudowę wnęk z drzwiami na prowadnicach oraz drzwi przejściowych między pomieszczeniami, Wnioskodawca opodatkowuje preferencyjną 8% VAT, jeśli są wykonywane w budynkach mieszkalnych, które są objęte społecznym programem mieszkaniowym i powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych i 150 m2 w przypadku lokali mieszkalnych.

Natomiast ww. usługi wykonywane w budynkach niemieszkalnych np. handlowo-usługowych, przemysłowych oraz biurach, Zainteresowany opodatkowuje stawką 23% VAT. W przypadku wykonywania i montażu mebli kuchennych (z zabudową sprzętu AGD lub też bez zabudowy), mebli łazienkowych i mebli biurowych Wnioskodawca stosuje zawsze, bezwzględnie na miejscu wykonania usługi stawkę 23%.

Dnia 30 sierpnia 2011 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o doprecyzowanie stanu faktycznego sprawy wskazując, iż wykonanie i usługi montażowe szaf wnękowych oraz wszystkich pozostałych mebli wykonanych z zakupionych materiałów potrzebnych do ich wykonania są sklasyfikowane według PKWiU z roku 2008 pod symbolem 43.32.10.0 – roboty instalacyjne stolarki budowlanej. Ponadto, Wnioskodawca zacytował art. 41 ust. 12 ustawy oraz wskazał, że swoje usługi wykonuje zarówno w budynkach sklasyfikowanych zgodnie z PKOB w dziale 11 – Budynki mieszkalne – grupy 111, 112, 113, tj. budynki mieszkalne jednorodzinne, budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe oraz budynki zbiorowego zamieszkania. Stawkę 8% VAT stosuje w przypadku budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2. Natomiast w przypadku budynków niemieszkalnych np. biura, budynki handlowo-usługowe, a także przemysłowe usługi opodatkowane są stawką 23% VAT.

Zainteresowany wyjaśnił także, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przewidział zastosowanie preferencyjnej stawki VAT 8% od towarów i usług dla budownictwa mieszkaniowego i lokali mieszkalnych, czyli obiektów sklasyfikowanych w dziale PKOB 11. Biorąc pod uwagę definicję „budowy”, „remontu”, „modernizacji” oraz „przebudowy” czynności te (czyli usługi które wykonuje Zainteresowany) można zaliczyć do usług modernizacyjnych.

W związku ze zmianami jakie obowiązują od dnia 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca ma wątpliwości co do zastosowania stawki 8% przy wykonywaniu usług budowlano-montażowych dotyczących społecznego programu mieszkaniowego z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, które do końca 2010 r. było opodatkowane 7% stawką VAT.

Ponieważ ustawodawca nie zdefiniował pojęć budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy Wnioskodawca ma wątpliwości co do stosowania preferencyjnej stawki VAT 8% w wymienionych przez Wnioskodawcę usługach oraz 23% VAT w przypadku mebli kuchennych, łazienkowych i biurowych bez względu na miejsce wykonania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wątpliwości dotyczą kwestii czy do wykonywanych usług zastosowanie ma preferencyjna 8% stawka podatku VAT, czy też w przypadku mebli kuchennych, łazienkowych i biurowych 23% bez względu na miejsce ich wykonywania...

Podobny dylemat mają inne firmy prowadzące tego typu usługi. Wypowiedzi ekspertów też nie są jednoznaczne i zdania są podzielone dlatego też Zainteresowany zwraca się o indywidualną interpretację w zakresie ustalenia prawidłowości stosowania przez Wnioskodawcę stawki VAT. Zainteresowany zaznacza, że nie toczy się żadne postępowanie podatkowe ani żadna kontrola podatkowa w tym zakresie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze zmianami w zakresie podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. usługi polegające na wykonaniu i montażu szaf na prowadnicach z drzwiami przesuwnymi, zabudowę wnęk z drzwiami na prowadnicach oraz drzwi przejściowych między pomieszczeniami, Wnioskodawca opodatkowuje preferencyjną 8% VAT, jeśli są wykonywane w budynkach mieszkalnych, które są objęte społecznym programem mieszkaniowym i powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych i 150 m2 w przypadku lokali mieszkalnych.

Natomiast ww. usługi wykonywane w budynkach niemieszkalnych np. handlowo-usługowych, przemysłowych oraz biurach, Zainteresowany opodatkowuje stawką 23% VAT. W przypadku wykonywania i montażu mebli kuchennych (z zabudową sprzętu AGD lub też bez zabudowy), mebli łazienkowych i mebli biurowych Wnioskodawca stosuje zawsze, bezwzględnie na miejscu wykonania usługi stawkę 23%.

Śledząc zmiany w podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. i korzystając z różnych merytorycznych periodyków m. in. w „Monitorze Księgowego” wydawnictwa INFOR ekspert Nr 11 z dnia 5 czerwca 2011 r. (s. 48), Wnioskodawca natrafił na wyjaśnienia dotyczące stosowania preferencyjnej stawki VAT w wysokości 8% włącznie z powołaniem się na potwierdzenie przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w wydanej na podstawie przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r. interpretacji indywidualnej z dnia 22 marca 2011 r. nr ILPP2/443-83/11-2/MN, a mówiącej o tym, że „prawo do stosowania stawki 8% obejmuje również roboty budowlano-montażowe czy roboty budowlano-instalacyjne wykonywane przez producenta montowanych (instalowanych) towarów”. Artykuł zawiera wyjaśnienia w zakresie pojęć: budowa – to nie tylko kompleksowe usługi budowy obiektów budowlanych, lecz również budowa fragmentów tych obiektów, czyli wszelkie roboty budowlane, w tym roboty budowlano-montażowe oraz budowlano-instalacyjne, związane z budową obiektów budowlanych lub ich części.

Z kolei remonty to wszelkie roboty budowlane związane z remontami obiektów budowlanych lub ich części. Dotyczy to nie tylko robót budowlano-montażowych oraz budowlano-instalacyjnych świadczonych bez dostarczania materiału, ale również robót budowlano-montażowych oraz budowlano-instalacyjnych, w których dostarczany jest materiał niezbędny do wykonania tych usług np. montowanie (instalowanie) drzwi, okna itp. Dotyczy to również robót budowlano-montażowych polegających na wykonaniu szaf wnękowych albo zabudowy kuchennej lub łazienkowej. W publikacji tej stwierdza się, że wszystkie te czynności mogą być opodatkowane stawką 8%, jeżeli dotyczą obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Z powyższego wynika, że preferencyjną stawkę 8% Wnioskodawca powinien stosować również w przypadku wykonania i montażu mebli kuchennych jak również mebli łazienkowych, a nie tylko w przypadku wykonywania zabudowy stałej wnęk na prowadnicach, szaf z drzwiami przejściowymi oraz drzwi przejściowych między pomieszczeniami na systemach jezdnych jeśli dotyczy to budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym. Równocześnie w dniu 13 czerwca 2011 r. w Gazecie Prawnej ukazał się artykuł dotyczący opodatkowania zabudowy wnękowej kuchennej i łazienkowej w budynkach mieszkalnych mówiący o stosowaniu 23% stawki VAT zgodnie z orzecznictwem Izby Skarbowej w Poznaniu (interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2011 r. nr ILPP2/443-347/11-3/AD oraz opinia doradcy podatkowego stwierdzający, że ten sam Dyrektor miesiąc wcześniej wydał całkowicie odmienną interpretację w analogicznym stanie faktycznym. W takiej sytuacji trudno się ustosunkować jaką właściwą stawką VAT Zainteresowany ma opodatkować wykonywane usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT wykonania i montażu szaf oraz zabudowy wnęk w budynkach mieszkalnych (PKOB 11),
  • prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania 23% stawką podatku VAT wykonania i montażu szaf oraz zabudowy wnęk w budynkach nieobjętych społecznym programem mieszkaniowym,
  • prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania 23% stawką podatku VAT wykonania i montażu mebli (kuchennych, łazienkowych i biurowych),
  • prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT wykonania i montażu drzwi przejściowych przesuwnych na prowadnicach między pomieszczeniami.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jednocześnie na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

    • robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
    • robót konserwacyjnych dotyczących:
      1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
      2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
      – w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, jest zakładanie stolarki budowlanej (PKD 43.32.Z). W zakresie swojej działalności Wnioskodawca wykonuje meble na wymiar typu: szafy na prowadnicach z drzwiami przesuwnymi montowane na stałe (mocowane do sufitu i do podłogi) zabudowy wnęk z drzwiami przesuwnymi, komplety mebli kuchennych z zabudową sprzętu AGD (np. lodówki, kuchenki gazowe), drzwi przejściowe – przesuwne na prowadnicach między pomieszczeniami, meble biurowe i meble łazienkowe. Materiały potrzebne do wykonania ww. usług, czyli płyty meblowe, prowadnice, obrzeża, uchwyty i inne akcesoria Wnioskodawca zakupuje u producentów z zastosowaniem stawki 23% VAT. Zakupione materiały są następnie przez Zainteresowanego przygotowywane pod wymogi klienta, tzn. cięte na wymiar i odpowiednio wykańczane, a następnie montowane u klienta. Zainteresowany wskazał, iż ww. usługi są sklasyfikowane według PKWiU z roku 2008 pod symbolem 43.32.10.0 – roboty instalacyjne stolarki budowlanej. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że swoje usługi wykonuje zarówno w budynkach sklasyfikowanych zgodnie z PKOB w dziale 11 – Budynki mieszkalne – grupy 111, 112, 113, tj. budynki mieszkalne jednorodzinne, budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe oraz budynki zbiorowego zamieszkania, jak również w budynkach niemieszkalnych, tj. biurach, budynkach handlowo-usługowych, a także przemysłowych. Wnioskodawca wyjaśnił jednocześnie, iż usługi które wykonuje można zaliczyć do usług modernizacyjnych.

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budowa”, „remont”, „modernizacja” „przebudowa” „roboty budowlane”, należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (pkt 7a),
  • remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia). Z kolei definicja zawarta w słowniku języka polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN określa, iż modernizacja to unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca wykonuje usługę polegającą na montażu stałej zabudowy szaf na prowadnicach z drzwiami przesuwnymi oraz mebli kuchennych, biurowych i łazienkowych. Ponadto, Wnioskodawca dokonuje montażu drzwi przejściowych przesuwnych na prowadnicach pomiędzy pomieszczeniami. W ramach realizacji zlecenia Zainteresowany wykorzystuje określone materiały, które zostają zakupione, jak np: płyty meblowe, obrzeża, prowadnice oraz uchwyty.

Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie wykonania i montażu: szaf wnękowych na prowadnicach z drzwiami przesuwnymi montowane na stałe, zabudowy wnęk z drzwiami przesuwnymi, mebli kuchennych, mebli łazienkowych oraz mebli biurowych nie można uznać za konserwację, remont, modernizację, a także budowę czy przebudowę, bowiem czynności te nie dotyczą substancji samego budynku. Stałą zabudowę szafami wnękowymi na prowadnicach z drzwiami przesuwnymi lub wykonanie mebli kuchennych, łazienkowych bądź biurowych należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt trwałego ich przytwierdzenia do ścian, podłoża i sufitu, w przedmiotowej sprawie, pozostaje bez znaczenia bowiem nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Natomiast wykonanie i montaż drzwi stanowiących część składową budynku – w zależności od okoliczności towarzyszących tej czynności – może być uznane za związane z budową, remontem, modernizacją lub przebudową, o których mowa w ustawie.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r., stwierdzić należy, że do opisanych we wniosku usług polegających na wykonaniu i montażu:

  • szaf na prowadnicach z drzwiami przesuwnymi montowanymi na stałe,
  • zabudowy wnęk z drzwiami przesuwnymi,
  • mebli kuchennych,
  • mebli łazienkowych,
  • mebli biurowych,

wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym zastosowanie ma stawka 23%, bowiem czynności te nie stanowią usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również usług, o których mowa w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Analogiczną stawką podatku od towarów i usług, Wnioskodawca zobowiązany jest opodatkować przedmiotowe usługi wykonywane w obiektach nieobjętych społecznym programem mieszkaniowym, tj. biurach, budynkach handlowo-usługowych, a także przemysłowych.

W przedmiocie wykonania i montażu drzwi przejściowych przesuwnych na prowadnicach między pomieszczeniami w obiektach budownictwa społecznego (PKOB 11) Wnioskodawca może zastosować obniżoną, tj. 8% stawkę podatku VAT, gdyż – jak wskazał – wykonuje je w ramach usług modernizacyjnych. W konsekwencji spełnione zostały przesłanki określone w art. 41 ust. 12 ustawy, na podstawie których zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT jest prawnie dopuszczalne.

Natomiast w przypadku wykonania i montażu przedmiotowych drzwi w obiektach nieobjętych społecznym programem mieszkaniowym Wnioskodawca zobowiązany jest zastosować 23% stawkę podatku.

Jednocześnie wyjaśnia się, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawca wyrażając swoje stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego powołał się na różne opinie dotyczące zagadnienia objętego wnioskiem, celem określenia stanowiska Wnioskodawcy w związku z wykonywanymi usługami za prawidłowe bądź nieprawidłowe, tut. Organ odniósł się do przedstawionego przez Zainteresowanego w opisie sprawy sposobu postępowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj