Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-562/11/MO
z 17 sierpnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-562/11/MO
Data
2011.08.17
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
konsorcjum
przedsięwzięcia wspólne
przychód
skutki podatkowe
umowa
Istota interpretacji
Czy z przychodów Lidera należy wyłączyć część wynagrodzenia należnego od Zamawiającego przypadającą na Partnera zgodnie udziałem procentowym Partnera w Konsorcjum - z uwzględnieniem dodatkowego wynagrodzenia za zarządzanie Projektem? (pytanie oznaczone we wniosku nr 14)
Wniosek ORD-IN 5 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy z przychodów Lidera należy wyłączyć część wynagrodzenia należnego od Zamawiającego przypadająca na Partnera zgodnie udziałem procentowym Partnera w Konsorcjum – z uwzględnieniem dodatkowego wynagrodzenia za zarządzanie Projektem (pytanie oznaczone we wniosku nr 14) - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 17 maja 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy z przychodów Lidera należy wyłączyć część wynagrodzenia należnego od Zamawiającego przypadająca na Partnera zgodnie udziałem procentowym Partnera w Konsorcjum – z uwzględnieniem dodatkowego wynagrodzenia za zarządzanie Projektem. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca świadczy usługi budowlano-montażowe w ramach realizacji różnych projektów budowlanych. Obecnie w przetargach ubiega się wspólnie z innymi podmiotami nie powiązanymi kapitałowo o realizacje Zamówień Publicznych na dużych obiektach (przykładowo: budowa stadionu wraz z zapleczem i infrastrukturą). Z uwagi na fakt, że przy realizacji tak dużych obiektów wymagane są zarówno odpowiednio szerokie referencje jak również wysokie zabezpieczenia finansowe, aby sprostać stawianym wymaganiom, Spółka planuje przystąpić do realizacji tych zadań (dalej „Projekt") wspólnie z innym podmiotem gospodarczym (dalej „Konsorcjant”, „Partner" lub „Członek Konsorcjum"). W tym celu Spółka planuje zawrzeć umowę tzw. konsorcjum horyzontalnego (dalej: „Konsorcjum" lub „Umowa Konsorcjum") i składać wspólne oferty w postępowaniach o przyznanie zamówień publicznych. Udział w Konsorcjum pozwoli Spółce zdobyć doświadczenie oraz referencje. Dodatkowo, wspólne składanie ofert pozwoli Konsorcjantom na podział kosztów wadium i gwarancji zabezpieczającej prawidłowe wykonanie zadania, w rezultacie zmniejszy obciążenie finansowe obydwu Spółek w tym zakresie. Rozwiązanie takie jest również bardzo istotne z punktu widzenia zarządzania kontraktem, ponieważ pozwala rzetelnie rozliczać się pomiędzy Partnerami Konsorcjum, w tym w zakresie dobieranych podwykonawców. Dzięki temu możliwe jest złożenie korzystniejszej ceny na realizację zamówienia publicznego niż byłoby to możliwe w układzie klasycznego konsorcjum. W przypadku dużych zamówień daje ono większą szansę polskim podmiotom w stosunku do dużych podmiotów będących w zdecydowanej większości podmiotami zagranicznymi. Zasady współpracy pomiędzy Stronami Konsorcjum zostaną określone w Porozumieniu, będącym uzupełnieniem podpisanej Umowy Konsorcjum. Ogólne zasady funkcjonowania i cechy charakterystyczne Konsorcjum:
Rozliczenia Konsorcjum:
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie: Zdaniem Spółki, z przychodów Lidera należy wyłączyć część wynagrodzenia należnego od Zamawiającego przypadającą na Partnera zgodnie udziałem procentowym Partnera w Konsorcjum. Udział procentowy Partnera należy pomniejszyć o dodatkowe wynagrodzenie Lidera za zarządzanie Projektem bez względu na to czy wynagrodzenie to zostanie zatrzymane przez Lidera z wynagrodzenia należnego i otrzymanego od Zamawiającego czy tez zapłacone Liderowi przez Partnera. Stosownie do art. 5 ust. 1 Ustawy CIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału, W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe. Według art. 5 ust. 2, Ustawy CIT, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku. W świetle powyższego lider Konsorcjum wykazuje jako przychody tylko tą część przychodów, która odpowiada jej udziałowi w Konsorcjum jako wspólnym przedsięwzięciu zwiększone o należne mu wynagrodzenie z tytułu zarządzania Projektem. Powyższe znajduje odzwierciedlenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 maja 2010 r. (sygn. akt IPPB5/423-178/10-2/DG). Dyrektor Izby Skarbowej w podobnej sytuacji wskazał, że „W związku z tym, do przychodów Lidera powinna być wyłącznie zaliczona ta kwota wynagrodzenia, która faktycznie jest jej wynagrodzeniem należnym. Do przychodów Lidera nie powinno się doliczać pozostałej kwoty zafakturowanego na Zamawiającego wynagrodzenia, które faktycznie należne jest dla członkowi konsorcjum". W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe. Na wstępie należy zauważyć, iż z opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku wynika, iż Spółka planuje zawrzeć umowę tzw. konsorcjum horyzontalnego i składać wspólne oferty w postępowaniach o przyznanie zamówień publicznych. Zasady współpracy pomiędzy stronami konsorcjum zostaną określone w porozumieniu będącym uzupełnieniem podpisanej umowy konsorcjum. W ww. porozumieniu zostanie ustalone m.in., iż Liderowi będzie przysługiwał udział procentowy w zysku wynikającym z realizacji wspólnego przedsięwzięcia w wysokości 60%. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż Strony Umowy Konsorcjum ustanowią pełnomocnikiem/Liderem jedną ze Stron. Zatem na potrzeby niniejszej interpretacji indywidualnej przyjęto, iż to Wnioskodawca zostanie wybrany na Lidera Konsorcjum. W związku z powyższym należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy przychodów Lidera w związku z uczestnictwem w Konsorcjum. Umowa konsorcjum jest umową gospodarczą, co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Zawarcie umowy o wspólne przedsięwzięcie gospodarcze - „umowy konsorcjum” nie ma na celu powstania nowego swoistego podmiotu gospodarczego, lecz stanowi porozumienie istniejących stron w zakresie realizacji wspólnego celu gospodarczego. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że dwóch lub więcej wspólników przedsięwzięcia jest związanych ustaleniami umownymi oraz, że owe ustalenia umowne ustanawiają sprawowanie współkontroli. Działalność wykonywana w ramach wspólnego przedsięwzięcia może być wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, jednakże do uznania takiej działalności za wspólne przedsięwzięcie wystarczy jednokrotne jej wykonanie; nie musi to być więc działalność nastawiona na wykonanie w sposób powtarzający się. Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy, logistyczny, techniczny lub organizacyjny przekracza możliwości jednego podmiotu. Umowa konsorcjum należy do tzw. umów nienazwanych. Konsorcjum zwykle nie jest spółką prawa handlowego, nie ma własnej osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie musi więc być rejestrowane, nie musi mieć odrębnej nazwy ani też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli działaniach nie związanych z konsorcjum), a w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Jeśli wymaga tego charakter działalności, konsorcjum może zostać zawarte w formie spółki cywilnej. Zgodnie z cywilistyczną zasadą swobody umów, wyrażoną w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiał się właściwości (naturze) stosunku, ustawie, ani zasadom współżycia społecznego. Umowa konsorcjum jak już powiedziano wyżej należy do tzw. umów nienazwanych. Strony takiej umowy korzystając z powyższej zasady swobody umów mogą dowolnie ułożyć swój stosunek zobowiązaniowy, tzn. mogą dowolnie określać wzajemne prawa i obowiązki, i o ile nie jest to sprzeczne z właściwością stosunku zobowiązaniowego, z zasadami współżycia społecznego mogą traktować zawartą umowę jako nieuregulowaną przepisami kodeksu cywilnego umowę konsorcjum. Najprostszą formą konsorcjum może być wspólnie kontrolowana działalność - związek firm powołany zostaje do zaoferowania podmiotom trzecim wspólnego wykonania zadania, z jasno określonym podziałem obowiązków w zakresie realizacji tego zadania, z których poszczególni konsorcjanci wywiązują się na własny koszt. Tego typu konsorcjum nie wymaga własnej (odrębnej) księgowości, a jego działalność jest sumą działań jego uczestników, które to działania (a więc ponoszone koszty, uzyskiwane przychody, podejmowane zobowiązania itp.) rejestrowane są w ich księgach i sprawozdaniach finansowych. Należy zauważyć, iż konsorcjum stanowi określony w umowie sposób uregulowania rozliczeń pomiędzy podmiotami tworzącymi konsorcjum oraz wprowadza zasady, którymi strony powinny kierować się w swoich kontaktach, zwłaszcza z zamawiającym. Przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum powinni dokonywać podziału kosztów czy przychodów zgodnie z ustaleniami wynikającymi z porozumienia między uczestnikami konsorcjum, np. według zawartej umowy. Rozliczenia pomiędzy konsorcjantami są sprawą wewnętrzną i pozostają poza sferą rozliczeń z zamawiającym. Wskazać należy, iż ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) nie definiuje wspólnego przedsięwzięcia. Określa jedynie sposób rozliczania przychodów i kosztów uczestników wspólnego przedsięwzięcia, np. w formie konsorcjum. Podatnikami podatku dochodowego w konsorcjum są jego poszczególni uczestnicy, którzy zgodnie z zasadą, określoną w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody ze wspólnego przedsięwzięcia łączą z przychodami ze swojej własnej działalności gospodarczej, proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. W myśl art. 5 ust. 2 ww. ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku. Przepisy te ustalają nadrzędne zasady rozliczeń podatkowych dokonywanych między podmiotami biorącymi udział we wspólnym przedsięwzięciu. Biorąc powyższe pod uwagę, zgodzić należy się ze Spółką, iż z przychodów Lidera należy wyłączyć część wynagrodzenia należnego od Zamawiającego przypadającą na Partnera zgodnie udziałem procentowym Partnera w Konsorcjum, z uwzględnieniem dodatkowego wynagrodzenia za zarządzaniem Projektem. Ponadto należy podkreślić, że w zakresie uwzględnienia w przychodach Lidera dodatkowego wynagrodzenia za zarządzanie Projektem Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, w dniu 17 sierpnia 2011 r. wydał odrębną interpretację znak: IBPBI/2/423-561/11/MO. Stanowisko Spółki uznać zatem należy za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-13 i 15-19 wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia. Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji organu podatkowego należy wskazać, że została wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego interpretację. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 35-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.