Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-999/11/AW
z 20 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-999/11/AW
Data
2011.09.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
księgowanie
rachunkowość
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Możliwość zastosowania podmiotowego zwolnienia Wnioskodawcy świadczącego usługi rachunkowo-księgowe, szkoleniowe i pośrednictwa ubezpieczeniowego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011r. (data wpływu 13 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2011r. (data wpływu 8 września 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT w przypadku świadczenia usług rachunkowo-księgowych (bez doradztwa), szkoleń z zakresu BHP i usług pośrednictwa ubezpieczeniowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT w przypadku świadczenia usług rachunkowo-księgowych (bez doradztwa), szkoleń z zakresu BHP i usług pośrednictwa ubezpieczeniowego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca 2011r. (data wpływu 8 września 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 sierpnia 2011r. znak IBPP1/443-999/11/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca z wykształcenia jest księgową. Od dnia 1 lipca 2011r. zamierza rozpocząć działalność gospodarczą – Biuro Rachunkowe, którego przedmiotem będzie świadczenie usług rachunkowo-księgowych (bez doradztwa).

Przedmiotem świadczenia usług będzie prowadzenie:

  • ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości, kwalifikowanie dowodów do ujęcia w księgach, kontrola zapisów w księgach, sporządzanie i kontrola deklaracji i raportów wynikających z tych ksiąg,
  • ewidencja środków trwałych i amortyzacji,
  • ewidencja sprzedaży oraz zakupu VAT,
  • naliczeń płac i ZUS zatrudnionych pracowników,
  • prowadzenie akt osobowych pracowników,
  • naliczeń ZUS zleceniodawcy,
  • ksiąg przychodów i rozchodów oraz sporządzanie na podstawie ewidencji niezbędnych deklaracji rozliczeniowych oraz ich kontrola,
  • sporządzanie sprawozdań finansowych.

Działalność będzie polegać na wprowadzaniu do programu rachunkowo-księgowego danych z dokumentów otrzymanych od podatników. W oparciu o te dokumenty przy pomocy programu, sporządzane będą deklaracje i zeznania. Biuro będzie zawierać umowy na kompleksowe usługi księgowe z zapisami w umowie: „Zleceniobiorca nie będzie świadczył usług w zakresie doradztwa dla Zleceniodawcy”. Wnioskodawca nie posiada uprawnień doradcy podatkowego. Przewidywany roczny przychód nie przekroczy kwoty 150.000,00 zł obrotu w proporcji do okresu prowadzonej działalności (art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy o VAT).

Wnioskodawca będzie wykonywał czynności sklasyfikowane w PKD (2007) pod kodem 69.20.Z – „Działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe” wg PKWiU pod symbolem:

74.12.20-00.00 - usługi w zakresie księgowości,

74.12.14-00.00 - usługi w zakresie rachunkowości pozostałe,

74.12.12-00.00 - usługi w zakresie sprawozdań finansowych,

74.12.12-00.00 - usługi w zakresie sprawdzania rachunków.

Pozostałe usługi (dodatkowe) jakie zamierza świadczyć Biuro to: Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane – szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (85.59.B) – zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych (66.22.Z), pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (66.19.Z) – pośrednictwo ubezpieczeniowe (PKWiU 67.20.10-00.10 - Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich klientami).

W ramach prowadzonej działalności Biuro nie będzie wykonywać żadnych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie będzie udzielał żadnych porad prawnych, sporządzał i odpisywał deklaracji podatkowych w ramach odrębnego zlecenia. Sporządzanie zeznań i deklaracji podatkowych odbywać się będzie tylko na podstawie danych wynikających z dostarczonych dokumentów.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego to usługi prowadzone na podstawie umowy podpisanej z osobą, która prowadzi Agencję, w ramach której będą zawierane z nimi umowy ubezpieczeniowe. W ramach tej działalności Wnioskodawca nie będzie występować w roli ubezpieczyciela, nie będzie zobowiązany do spełnienia na rzecz ubezpieczonego świadczenia określonego w momencie zawierania umowy. Wnioskodawca będzie jedynie posiadać status agenta ubezpieczeniowego (zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku świadczenia usług rachunkowo-księgowych (bez doradztwa) szkoleń z zakresu BHP i usług pośrednictwa ubezpieczeniowego. Firmie będzie przysługiwać prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT regulowanego przepisami art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 Ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Biuro Rachunkowe, które zamierza on prowadzić od dnia 1 lipca 2011r. będzie miało prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT regulowanego przepisami art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 Ustawy o VAT. Firma bowiem będzie spełniać wymogi określone w tych przepisach. W przypadku Biura nie znajdą zastosowania wyłączenia określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 Ustawy o VAT – zakres świadczonych usług nie kwalifikuje się do czynników, o których mowa w tym artykule. Wartość sprzedaży nie przekroczy progu zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 ww. Ustawy. Świadczone przez Biuro usługi nie mieszczą się w zakresie usług doradztwa. Zawodowe wykonywanie czynności doradztwa podatkowego zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów do tego uprawnionych. Wg Ustawy o doradztwie podatkowym, osobami uprawnionymi do wykonywania czynności doradczych są: osoby fizyczne wpisane na listę doradców podatkowych, adwokaci i radcowie prawni, biegli rewidenci. Wnioskodawca nie posiada takich uprawnień.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że także świadczone przez Biuro usługi szkoleniowe w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a podlegają zwolnieniu przedmiotowemu, natomiast usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 37 także podlegają zwolnieniu – powołano art. ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca uważa, że Biuro ma prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT w oparciu o art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 powołanej ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ww. ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (…).

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 9 tej ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, stosownie do art. 113 ust. 10 ustawy o VAT, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Należy zauważyć, iż w oparciu o art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał delegację ustawową do określenia, w drodze rozporządzenia, listy towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

W załączniku tym, zatytułowanym „Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy”, wymieniono pod pozycją 12 „Doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego” oraz pod pozycją 13 „Usługi prawnicze”. W świetle powyższego usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

W związku z wątpliwościami Wnioskodawcy dotyczącymi zastosowania zwolnienia podmiotowego należy rozstrzygnąć, czy świadczone usługi opisane we wniosku należy zaliczyć do usług w zakresie doradztwa, które nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996r. o doradztwie podatkowym (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 41, poz. 213), czynności doradztwa podatkowego obejmują:

  1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
  2. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  3. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  4. reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Z kolei, w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o doradztwie podatkowym, zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy.

Według art. 3 ustawy o doradztwie podatkowym, podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, są:

  1. osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych;
  2. adwokaci i radcowie prawni;
  3. biegli rewidenci, z wyłączeniem czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż zakres znaczeniowy pojęcia „usługi w zakresie doradztwa” jest szerszy niż terminu „usługi w zakresie doradztwa podatkowego”. Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca z wykształcenia jest księgową. Od dnia 1 lipca 2011r. zamierza rozpocząć działalność gospodarczą – Biuro Rachunkowe, którego przedmiotem będzie świadczenie usług rachunkowo-księgowych (bez doradztwa).

Przedmiotem świadczenia usług będzie prowadzenie:

  • ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości, kwalifikowanie dowodów do ujęcia w księgach, kontrola zapisów w księgach, sporządzanie i kontrola deklaracji i raportów wynikających z tych ksiąg,
  • ewidencja środków trwałych i amortyzacji,
  • ewidencja sprzedaży oraz zakupu VAT,
  • naliczeń płac i ZUS zatrudnionych pracowników,
  • prowadzenie akt osobowych pracowników,
  • naliczeń ZUS zleceniodawcy,
  • ksiąg przychodów i rozchodów oraz sporządzanie na podstawie ewidencji niezbędnych deklaracji rozliczeniowych oraz ich kontrola,
  • sporządzanie sprawozdań finansowych.

Działalność będzie polegać na wprowadzaniu do programu rachunkowo-księgowego danych z dokumentów otrzymanych od podatników. W oparciu o te dokumenty przy pomocy programu, sporządzane będą deklaracje i zeznania. Biuro będzie zawierać umowy na kompleksowe usługi księgowe z zapisami w umowie: „Zleceniobiorca nie będzie świadczył usług w zakresie doradztwa dla Zleceniodawcy”. Wnioskodawca nie posiada uprawnień doradcy podatkowego. Przewidywany roczny przychód nie przekroczy kwoty 150.000,00 zł obrotu w proporcji do okresu prowadzonej działalności (art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy o VAT).

Wnioskodawca będzie wykonywał czynności sklasyfikowane w PKD (2007) pod kodem 69.20.Z – „Działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe” wg PKWiU pod symbolem:

74.12.20-00.00 - usługi w zakresie księgowości,

74.12.14-00.00 - usługi w zakresie rachunkowości pozostałe,

74.12.12-00.00 - usługi w zakresie sprawozdań finansowych,

74.12.12-00.00 - usługi w zakresie sprawdzania rachunków.

W ramach prowadzonej działalności Biuro nie będzie wykonywać żadnych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie będzie udzielał żadnych porad prawnych, sporządzał i odpisywał deklaracji podatkowych w ramach odrębnego zlecenia. Sporządzanie zeznań i deklaracji podatkowych odbywać się będzie tylko na podstawie danych wynikających z dostarczonych dokumentów.

Z wniosku wynika również, iż pozostałe usługi dodatkowe, jakie zamierza świadczyć Wnioskodawca, to pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, obejmujące szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy – zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT oraz usługi pośrednictwa finansowego zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT.

Mając na uwadze opis świadczonych usług, brak uprawnień doradcy podatkowego oraz analizę pojęcia usług doradczych należy wskazać, że opisane przez Wnioskodawcę usługi nie będą stanowiły usług w zakresie doradztwa, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy.

Jak podał Wnioskodawca, poza świadczeniem usług rachunkowo-księgowych, będzie on świadczył również usługi szkoleniowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego, które – jak wskazał Wnioskodawca – korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie podanych przez niego przepisów. Oznacza to, że świadcząc wskazane we wniosku usługi rachunkowo-księgowe, szkoleniowe i pośrednictwa ubezpieczeniowego, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.

Zatem Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o VAT w związku z planowaną działalnością gospodarczą. Korzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej w przepisie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (w 2011r. jest to 150.000 zł), w proporcji do okresu prowadzonej działalności.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż będzie miał prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych oraz usług pośrednictwa ubezpieczeniowego, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczyły tylko i wyłącznie kwestii prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 i ust. 1 ustawy o VAT.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku, jeżeli Wnioskodawca wykonywałby jakiegokolwiek rodzaju usługi doradcze z wyjątkiem doradztwa rolniczego wymienionego w przepisach rozporządzenia do ustawy o VAT bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj