Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-228c/13/DM
z 9 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Czy Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu sfinansowanego z funduszy unijnych pn. „Z”?
 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-228c/13/DM
Data
2013.04.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odzyskanie podatku


Istota interpretacji
Czy Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu sfinansowanego z funduszy unijnych pn. „Z”?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 8 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „Z” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „Z”.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie opracowało i złożyło wniosek do Urzędu Marszałkowskiego, na realizację projektu pn. „Z”. Projekt będzie realizowany w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Cel ogólny projektu to „R”. Cel szczegółowy – „P” Gmina w 2012 r. wykonała remont i modernizację świetlicy wiejskiej w W. Jednak aby placówka mogła prawidłowo funkcjonować, niezbędne jest zakupienie wyposażenia. Zadania tego podjęło się Stowarzyszenie, które spełnia wszystkie kryteria potrzebne do realizacji takich projektów. Stowarzyszenie, współpracując z innymi organizacjami pozarządowymi, nie tylko z terenu gminy, opracowało i chce zrealizować projekt dotyczący zakupu wyposażenia. Na ten cel składa się zakup 12 stołów i 100 krzeseł. Koszt brutto zakupu wyposażenia to 32.980 zł. Realizacja projektu spowoduje, że zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej w W, zostanie przyjęty na stan Stowarzyszenia i wpisany do księgi inwentarzowej. Realizacja projektu rozpocznie się w 2013 r. i przyczyni się do osiągnięcia celów założonych w lokalnej Strategii Rozwoju LGD, w tym celów ogólnych „R”. W związku z realizacją projektu, Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów, ponieważ środki przyznane w ramach realizacji umów, będą w całości wydatkowane na pokrycie kosztów zaplanowanych zadań, czyli zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej w W. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT. W wyniku realizacji projektów, Stowarzyszenie nie stanie się podatnikiem podatku VAT. Realizowany projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu sfinansowanego z funduszy unijnych pn. „Z”...


Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu nie będzie prowadziła do tego, że Stowarzyszenie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym nie będzie mogło obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani nie będzie mogło odzyskać (zwrotu) naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków unijnych. Stowarzyszenie nadal nie będzie miało obowiązku składania deklaracji VAT. Realizowany projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie zamierza zrealizować projekt pn. „Z”. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nabywane w ramach przedmiotowego projektu zakupy nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, to nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj