Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-228a/13/DM
z 9 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Czy Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu sfinansowanego z funduszy unijnych pn. „B”?
 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-228a/13/DM
Data
2013.04.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odzyskanie podatku


Istota interpretacji
Czy Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu sfinansowanego z funduszy unijnych pn. „B”?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 8 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu „B” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu „B”.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie opracowało i złożyło wniosek do Urzędu Marszałkowskiego, na realizację projektu pn. „B”. Projekt będzie realizowany w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Celem ogólnym projektu jest „R”. Cel szczegółowy to „P”. Stowarzyszenie ściśle współpracując z gminą, planuje pobudować plac zabaw w R. Obecnie w miejscowości tej nie ma żadnego ośrodka rozrywki dla dzieci i młodzieży. Dlatego też Stowarzyszenie, które w statucie, w jednym z celów ma „Rozwijanie turystyki lub rekreacji poprzez budowę obiektów małej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej”, postanowiło pobudować plac zabaw dla dzieci z miejscowości R i ościennych wsi. W skład placu zabaw wchodzić będzie 7 urządzeń. Ponadto w ramach projektu zostanie przygotowany również teren pod budowę placu zabaw. Koszt brutto całej inwestycji wynosi 23.277,40 zł.

Realizacja projektu spowoduje, że zakup urządzeń na plac zabaw, zostanie przyjęty na stan Stowarzyszenia i wpisany do księgi inwentarzowej. Realizacja projektu rozpocznie się w 2013 r. i przyczyni się do osiągnięcia celów założonych w lokalnej Strategii Rozwoju LGD, w tym celu ogólnego projektu „R”. W związku z realizacją projektu, Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów, ponieważ środki przyznane w ramach realizacji umów, będą w całości wydatkowane na pokrycie kosztów zaplanowanych zadań, czyli w przypadku omawianego projektu jest to budowa placu zabaw w R (projekt budowlany, kosztorys inwestorski, przygotowanie terenu pod budowę placu zabaw oraz zakup i zamontowanie urządzeń miejsca rozrywki). Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT. W wyniku realizacji projektów, Stowarzyszenie nie stanie się podatnikiem podatku VAT. Realizowany projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu sfinansowanego z funduszy unijnych pn. „B”...


Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu nie będzie prowadziła do tego, że Stowarzyszenie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym nie będzie mogło obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani nie będzie mogło odzyskać (zwrotu) naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków unijnych. Stowarzyszenie nadal nie będzie miało obowiązku składania deklaracji VAT. Realizowany projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie zamierza zrealizować projekt pn. „B”. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nabywane w ramach przedmiotowego projektu zakupy nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, to nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj