Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-350/11-4/KSU
z 28 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/415-350/11-4/KSU
Data
2011.09.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
osoby współpracujące
umowa zlecenia
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy przychód Wnioskodawczyni jako osoby współpracującej w prowadzeniu działalności gospodarczej finansowanej z dotacji rozwojowej Europejskiego Funduszu Społecznego, powstały w wyniku współprowadzenia ww. projektów szkoleniowych w charakterze koordynatora ds. szkoleń powinien być zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129?2. Czy w sytuacji, gdy na pierwsze pytanie stwierdzono by odpowiedź, że przychód jest zwolniony z podatku od osób fizycznych Wnioskodawczyni może ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku dochodowego i w związku z tym powinna złożyć korekty PIT-36 za lata 2008, 2009 i 2010?



Wniosek ORD-IN 209 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem w dniu 25 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów otrzymanych z tytułu pełnienia funkcji Koordynatora ds. szkoleń w związku z realizacją projektów współfinasowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów otrzymanych z tytułu pełnienia funkcji Koordynatora ds. szkoleń w związku z realizacją projektów współfinasowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 12 sierpnia 2011 r., Nr IPTPB2/415-350/11-2/KSU, Wnioskodawczynię wezwano do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 18 sierpnia 2011 r., natomiast w dniu 25 sierpnia 2011 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 24 sierpnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni okresowo była zatrudniona w Instytucji szkoleniowej męża na podstawie umowy zlecenie przy realizacji niżej wymienionych projektów współfinansowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, POKL. Jako żona, Wnioskodawczyni była osobą współpracującą w świetle prawa i odprowadzonych składek ZUS. Jej mąż jako osoba fizyczna samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą (Instytucja szkoleniowa zarejestrowana w Wojewódzkim Urzędzie Pracy).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarta została przez niego umowa o dofinansowanie projektów pn.

  1. „Poprzez edukację - praca w zasięgu ręki" w 2008 r.
  2. „Poprzez edukację praca w zasięgu ręki - wspólne działanie" w 2009 r.
  3. "Poprzez edukację - praca w zasięgu ręki - aktywizacja poprzez działanie" w 2009 r.
  4. Nowe umiejętności droga do zawodowej aktywności we wspólnym działaniu w 2009 r. w ramach Priorytetu VI, Działania 6.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Umowa została zawarta pomiędzy mężem, a Wojewódzkim Urzędem Pracy (Instytucja Pośrednicząca). Zgodnie z nią przyznano dofinansowanie Instytucji męża w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 38.325,00 zł w 2008 r., 39.585,00 zł w 2009 r. oraz 38.285.00 zł w 2009r. oraz 46.983.84 zł.
  5. Nowe umiejętności drogą do sukcesu w gminie w 2009 r. w ramach Priorytetu IX, Działania 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Umowa została zawarta z Urzędem Marszałkowskim (Instytucja Pośrednicząca). Zgodnie z nią przyznano Instytucji męża dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 48.015.00 zł w 2010 r.


Każdy projekt trwał około trzech miesięcy. Tak, wiec od dnia 1 września 2008 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. z przerwami Wnioskodawczyni pełniła w Instytucji szkoleniowej męża w ww. projektach stanowisko Koordynatora ds. Szkoleń, a mąż Koordynatora projektu, z którego to tytułu otrzymywała wynagrodzenie - wykazywane, jako przychód z umowy zlecenie w PlT-36, natomiast mąż jako przychód wynikający z działalności gospodarczej. W związku z powyższym zapłacili podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń, tymczasem w świetle zamieszczonych w Internecie interpretacji prawa podatkowego zdaniem Wnioskodawczyni przysługuje Jej i małżonkowi możliwość skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym - wynagrodzenia Koordynatora projektu oraz wynagrodzenia Koordynatora ds. szkoleń. Podaje również, że wspólnie z mężem jest w jednym gospodarstwie domowym. Zważywszy jednak na dorywczość pracy wykonywanej wskutek wygrywania konkursów na realizacje ww. projektów oraz jej dodatkowy charakter mąż zawierał z Nią umowy zlecenie na okres realizacji projektu. Wnioskodawczyni podaje we wniosku, iż pracuje na pełnym etacie w szkole w charakterze nauczyciela i ta praca stanowi dla Niej podstawowe źródło dochodu. W projekcie pracuje dorywczo i nie stanowi to dla Niej podstawowego źródła dochodu.

Nadmienia, że mąż poprosił o interpretację podatkową w swojej sprawie Izbę Skarbową w Poznaniu, w załączniku odpowiedź. Zadano również pytanie co do osoby Wnioskodawczyni jednak odmówiono odpowiedzi ze względu na fakt, że to sam zainteresowany powinien złożyć wniosek, a nie mąż jako osoba pośrednia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód Wnioskodawczyni jako osoby współpracującej w prowadzeniu działalności gospodarczej, zatrudnionej na umowę zlecenie, w wyniku współprowadzenia ww. projektów szkoleniowych powinien być zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129...

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni doprecyzowała ww. pytanie oraz rozszerzyła wniosek o drugie pytanie, a mianowicie:

  1. Czy przychód Wnioskodawczyni jako osoby współpracującej w prowadzeniu działalności gospodarczej finansowanej z dotacji rozwojowej Europejskiego Funduszu Społecznego, powstały w wyniku współprowadzenia ww. projektów szkoleniowych w charakterze koordynatora ds. szkoleń powinien być zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129...
  2. Czy w sytuacji, gdy na pierwsze pytanie stwierdzono by odpowiedź, że przychód jest zwolniony z podatku od osób fizycznych Wnioskodawczyni może ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku dochodowego i w związku z tym powinna złożyć korekty PIT-36 za lata 2008, 2009 i 2010...

Zdaniem Wnioskodawczyni, które zawarła we wniosku oraz w uzupełnieniu wniosku, w oparciu o uzyskane interpretacje podatkowe z Izby skarbowej w Katowicach, gdzie rozpatrywane były podobne sytuacje, przychód uzyskany z ww. działalności gospodarczej w zakresie pełnienia funkcji Koordynatora ds. szkoleń, jako osoby współpracującej finansowany z dotacji rozwojowej Europejskiego Funduszu społecznego powinien być zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 zwolniony z podatku dochodowego.

Ponadto dodaje, że wraz z mężem powinna złożyć korektę PIT-36 za lata 2008, 2009 oraz 2010 i otrzymać zwrot nadpłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie przychodów uzyskanych z tytułu pełnienia funkcji Koordynatora ds. szkoleń w ww. projektach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni okresowo była zatrudniona w Instytucji szkoleniowej męża na podstawie umowy zlecenie przy realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego:

  • w ramach Priorytetu VI, Działania 6.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Umowa została zawarta pomiędzy mężem Wnioskodawczyni, a Wojewódzkim Urzędem Pracy (Instytucja Pośrednicząca), zgodnie z nią mężowi zostało przyznane dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację ww. projektu.
  • w ramach Priorytetu IX, Działania 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Umowa została zawarta z Urzędem Marszałkowskim (Instytucja Pośrednicząca). Zgodnie z nią mężowi zostało przyznane dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację ww. projektu.

Wnioskodawczyni podała, iż jako żona była osobą współpracującą w świetle prawa i odprowadzonych składek ZUS. Jej mąż jako osoba fizyczna samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą (Instytucja szkoleniowa zarejestrowana w Wojewódzkim Urzędzie Pracy).

Każdy projekt trwał około trzech miesięcy. Tak, wiec od dnia 1 września 2008 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. z przerwami Wnioskodawczyni pełniła w Instytucji szkoleniowej męża w ww. projektach stanowisko Koordynatora ds. Szkoleń, a mąż Koordynatora projektu, z którego to tytułu Wnioskodawczyni otrzymywała wynagrodzenie wykazywane, jako przychód z umowy zlecenie w PlT-36, natomiast mąż jako przychód wynikający z działalności gospodarczej. Podaje również, że z mężem jest wspólnie w jednym gospodarstwie domowym. Zważywszy jednak na dorywczość pracy wykonywanej wskutek wygrywania konkursów na realizacje ww. projektów oraz jej dodatkowy charakter mąż zawierał z Nią umowy zlecenie na okres realizacji projektu. Wnioskodawczyni podaje we wniosku, iż pracuje na pełnym etacie w szkole w charakterze nauczyciela i ta praca stanowi dla Niej podstawowe źródło dochodu. W projekcie pracuje dorywczo i nie stanowi to dla Niej podstawowego źródła dochodu.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

System przepływów finansowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki uregulowany został m.in. w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (Dz. U. Nr 175, poz. 1232).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ww. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach powołanej wyżej ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Powyższe wynika z art. 96 pkt 16 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym od 29 grudnia 2006 r., zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych po ich przekazaniu na rachunek dochodów z budżetu państwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a – podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane „dotacjami rozwojowymi”.

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, prowadzonych w euro.

Stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle ww. aktów prawnych środki Europejskiego Funduszu Społecznego, przekazywane przez Komisję Europejską wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie, po ich przewalutowaniu na złotówki, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe.

Taki stan prawny sprawia, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację).

Reasumując należy zatem stwierdzić, iż przychód Wnioskodawczyni jako osoby współpracującej, zatrudnionej na umowę zlecenie, uzyskany z tytułu pełnienia funkcji Koordynatora ds. szkoleń w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie powinna dokonywać korekty zeznań podatkowych za lata 2008, 2009 i 2010.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj