Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-896/11/AW
z 12 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-896/11/AW
Data
2011.07.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
odliczenie podatku od towarów i usług
partnerstwo
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wyżej wymienionego projektu, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pod nazwą „…” nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług a część faktur wystawiono na inne podmioty



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011r. (data wpływu 24 maja 2011r.) uzupełniony pismem z dnia 21 czerwca 2011r. (data wpływu 27 czerwca 2011r.) oraz pismem z dnia 30 czerwca 2011r. (data wpływu 5 lipca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 czerwca 2011r. (data wpływu 27 czerwca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-896/11/AW z dnia 9 czerwca 2011r. oraz pismem z dnia 30 czerwca 2011r. (data wpływu 5 lipca 2011r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Starostwo Powiatowe, jako jednostka prowadząca obsługę Powiatu M. jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny.

Powiat M. jako Lider projektu realizuje projekt partnerski z Gminą Miastem C. i Powiatem C., dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Priorytet 7. Transport, Działanie 7.1. Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej, Poddziałanie 7.1.1. Modernizacja i rozbudowa kluczowych elementów sieci drogowych, w celu realizacji zadania pn. „…” - zadanie drogowe dotyczące przebudowy drogi powiatowej odcinek granica powiatu C. - P.

W dniu 19 stycznia 2009 roku została zawarte umowa o realizacji wspólnego projektu „…”.

W ramach ww. umowy najważniejsze obowiązki Lidera zgodnie z § 3 są następujące:

  1. Lider jest odpowiedzialny przed Marszałkiem Województwa za wykorzystanie środków przeznaczonych na projekt jest również za ich rozliczenie i wykazanie osiągniętych efektów.
  2. Lider dokonuje wszelkich czynności związanych z realizacją projektu w szczególności podpisanie i złożenie wniosku aplikacyjnego oraz monitorowanie, kontrola i rozliczanie projektu.
  3. Lider jest nadawcą pism do Instytucji Zarządzającej związanych z realizacją projektu.
  4. Lider zobowiązuje się do zabezpieczenia wkładu własnego i kosztów niekwalifikowanych i wszelkich kosztów przypadających na Lidera.
  5. Lider organizuje przetargi na wykonanie przypadające na niego w ramach projektu zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.
  6. Lider organizuje przetarg na Inżyniera Kontraktu w Projekcie, a w procedurze wspomagają Lidera partnerzy i Zespół Roboczy.
  7. Oświadczenie woli złożone przez Lidera wobec osób trzecich, w zakresie wspólnego działania w projekcie wiąże partnerów, którzy ponoszą odpowiedzialność proporcjonalnie do udziału własnego.
  8. Lider jest zobowiązany do monitorowania realizacji projektu przez partnerów oraz do okresowego przedstawiania sprawozdań z realizacji projektu do Wydziału Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego.
  9. W przypadku nieprawidłowości wynikających z ustawy o finansach publicznych związanych z realizacją projektu Lider zobowiązuje się do zwrotu przypadających na niego środków Regionalnego Programu Operacyjnego.
  10. Lider składa do Instytucji Zarządzającej wnioski o płatność zgodnie z umową o dofinansowanie, harmonogramem rzeczowo-finansowym i Studiu Wykonalności informując o fakcie partnerów i Zespół Roboczy.
  11. Lider będzie dysponował środkami finansowymi przekazanymi przez Urząd Marszałkowski.
  12. Lider udostępnia partnerom i Komitetowi Monitorującemu wszelkich materiałów dotyczących realizacji projektu.
  13. Lider organizuje audyt zewnętrzny projekcie w trakcie realizacji.
  14. Lider zobowiązuje się, iż przez okres co najmniej 5 lat od daty rzeczowego zakończenia projektu infrastruktura nie będzie podlegać znacznym modyfikacjom.
  15. Lider w zakresie zarządzania projektem:
    1. wykazuje uzyskane dochody w przypadku gdy projekt przyniósł dochód nie wykazany we wniosku o dofinansowanie,
    2. systematycznie monitoruje przebieg realizacji projektu,
    3. dokonuje pomiaru osiągniętych wskaźników produktu i rezultatu,
    4. z Zespołem Roboczym celem sprawnej realizacji projektu.
  16. Lider odpowiada za zobowiązania związane z realizacją niniejszej umowy do wysokości jego udziału całkowitego.

Obowiązki partnera zgodnie z § 4 umowy są następujące:

  • partner jest zobowiązany do realizacji prac w ramach projektu przypadających na partnera.
  • partner jest zobowiązany do zabezpieczenia w swoim budżecie wkładu własnego i kosztów niekwalifikowanych i pokrycia wszelkich kosztów przypadających na partnera.
  • partner organizuje przetargi na wykonanie w przypadającej na niego części zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.
  • faktury za dostawy, roboty i usługi przypadające na partnera wystawiane będą na partnera.
  • partner zobowiązuje się, iż przez okres obowiązywania umowy infrastruktura drogowa nie będzie podlegać znacznym modyfikacjom. W innym przypadku partner jest zobowiązany do zwrotu dofinansowania.
  • partner odpowiada za zobowiązania związane z realizacją niniejszej umowy do wysokości jego udziału całkowitego.
  • partner jest zobowiązany do współdziałania z Liderem i do dołożenia staranności dla osiągnięcia zamierzonego celu.
  • partner jest zobowiązany do udostępnienia Liderowi i pozostałym partnerom oraz Komitetowi Monitorującemu wszelkich materiałów dotyczących realizacji projektu.

Projekt jest realizowany w partnerstwie a każdy realizuje zadania w części przypadającej na partnerów i Lidera zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie i Studium Wykonalności. Faktura z dnia 22 grudnia 2009r. za opracowanie Studium Wykonalności została zapłacona przez Lidera zgodnie z założeniami umowy o dofinansowanie, który jest wydatkiem ze strony Lidera.

Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta 13 września 2010r. pomiędzy Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym a Powiatem M. - Liderem Projektu oraz partnerami projektu - Powiatem C. oraz Gminą Miastem C. Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są przekazywane w formie wnioskowanych zaliczek i refundacji poniesionych wydatków na konto Lidera. Następnie Lider zgodnie z zapisem umowy partnerskiej przekazuje środki partnerom według ustalonego w umowie procentu dofinansowania na podstawie faktycznie poniesionych wydatków potwierdzonych fakturami.

Partnerzy nie przekazywali i nie będą przekazywać Liderowi własnych środków, ponieważ każdy z partnerów i Lider realizują zadania we własnym zakresie (ponoszą wydatki odrębnie).

W związku z faktem, iż każdy z partnerów i Lider realizują projekt we własnym zakresie, na zarządzanym przez siebie majątku u każdego z nich powstanie odrębny środek trwały (zwiększenie wartość środka trwałego).

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wybudowane w ramach projektu drogi po realizacji projektu zostaną udostępnione użytkownikom nieodpłatnie.

W związku z fakturą z dnia 22 grudnia 2009r. za opracowanie Studium wykonalności dla ww. projektu i z uwagi na to, że faktury są wystawiane na poszczególnych partnerów projektu, występuje konieczność załączenia indywidualnej interpretacji w zakresie prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) w celu realizacji powyższego zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 21 czerwca 2011r.):

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do projektu pn. „…” ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 21 czerwca 2011r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wyżej wymienionego projektu, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pod nazwą „…” nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 17 9 ust 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie z art. 2 ust 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą miedzy innymi zadania w zakresie promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 21 cyt ustawy).

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt partnerski pod nazwą „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet 7. Transport, Działanie 7.1. Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej, Poddziałanie 7.1.1. Modernizacja i rozbudowa kluczowych elementów sieci drogowych.

Wnioskodawca jest Liderem projektu. Projekt jest realizowany w partnerstwie a każdy realizuje zadania w części przypadającej na partnerów i Lidera zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wybudowane w ramach projektu drogi po realizacji projektu zostaną udostępnione użytkownikom nieodpłatnie.

Faktury za dostawy, roboty i usługi przypadające na partnera wystawiane będą na partnera. Faktura z dnia 22 grudnia 2009r. za opracowanie Studium Wykonalności została zapłacona przez Lidera zgodnie z założeniami umowy o dofinansowanie, który jest wydatkiem ze strony Lidera.

Partnerzy nie przekazywali i nie będą przekazywać Liderowi własnych środków, ponieważ każdy z partnerów i Lider realizują zadania we własnym zakresie (ponoszą wydatki odrębnie).

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Odrębnego rozpatrzenia wymaga bowiem możliwość odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę, a odrębnego zaś w części projektu przypadającej partnerom.

W odniesieniu do części projektu przypadającego Wnioskodawcy wskazano, iż produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a partnerzy nie będą przekazywać Liderowi środków finansowych.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie Powiat M. nie będzie osiągał obrotów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu korzystania z powstałego systemu informatycznego, bowiem system informatyczny i inne efekty projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej części projektu nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w części projektu pod nazwą „…”. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast w kwestii związanej z realizacją części projektu przypadającej partnerom nastąpiła inna sytuacja prawnopodatkowa.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 212 poz. 1337 ze zm.) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż faktury w części przypadającej partnerom wystawiane były na poszczególnych partnerów.

W tej części projektu rzeczywistymi nabywcami towarów i usług są poszczególni partnerzy tj. Gmina C. i Powiat C., będący w świetle przepisów ustawy o VAT odrębnymi od Powiatu M. podatnikami VAT. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innego nabywcy.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani też do zwrotu różnicy podatku wynikającego z faktur dotyczących dokumentacji projektowej VAT dokumentujących nabycie towarów i usług przez Gminę C. i Powiat C.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Wyżej cytowane unormowanie zostało utrzymane w § 22 ust. 1 i 2 oraz § 8 ust. 3 i 4 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) oraz obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392).

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj