Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-795/11-4/AKr
z 11 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-795/11-4/AKr
Data
2011.08.11


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
składka członkowska
związki
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Opodatkowanie usług i ewidencjonowanie na kasie rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 624 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawca, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia brak daty (data wpływu 11 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. W dniu 11 sierpnia 2011 r. przedmiotowy wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz o własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 29 października 2010 r. Sejm Rzeczypospolitej Polski uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towaru i usług (18 listopada 2010 r.) - ustawa została podpisana przez Prezydenta RP). W nowej ustawie w art. 1 pkt 8 uchyla się załącznik nr 4 do Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, w którym pod poz. nr 10 wymieniono jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane. W zamian ww. zwolnienia, nowo uchwalona ustawa wprowadziła w art. 1 w pkt 31 - zapis „zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołanie do celów o charakterze związkowym, w zakresie interesu zbiorowego swoich członków wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji”. Poza ww. przepisami do artykułu 43 dodano punkt 17, w którym doprecyzowano zakres ww. zwolnienia. W punkcie tym zawarto sformułowanie, że „zwolnienia o których mowa w ust. 1 pkt 31 nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych, z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 31 lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Związek to stowarzyszenie wędkarzy, sklasyfikowane pod PKWiU 9499Z, posiadające na podstawie statutu podwójną osobowość prawną. Statut „Z” w § 2 pkt 2 określa, że osobowość prawną posiada Związek, a na podstawie § 3 pkt 3 osobowość prawną posiada jego 45 okręgów jako terenowe jednostki organizacyjne. Obowiązujący Statut w § 12 pkt 1, § 14 pkt 8, § 30 pkt 9 i § 46 pkt 8, określił, że członek związku opłaca składkę członkowską (tzw. ogólnokrajową) i składkę członkowską okręgową do 30 kwietnia każdego roku, zapewniając sobie członkowstwo roczne w Związku.

Przychody Związku to:

  1. przychody uzyskiwane od członków „Z” w ramach działalności statutowej:
    • składki członkowskie ogólnokrajowe, składki członkowskie okręgowe, składka wpisowa od nowowstępujących członków
    • opłata za wydanie legitymacji członkowskiej – książeczka, w której wklejane są znaczki wyżej wymienione,
    • wpłaty dobrowolne (dobrowolne darowizny wpłacone przez wędkarzy na dodatkowe zarybienie, organizację zawodów sportowych lub cele ogólnoorganizacyjne),
    • dodatkowa składka (uzupełniająca) wnoszona przez członków „Z” jednego okręgu po to, aby mogli oni wędkować na wodach innego Okręgu,
    • składka okresowa uprawniająca do wędkowania w ściśle określonym terminie np. przez 1, 3 lub 7 dni (w świetle § 13 pkt 5 Statutu „Z”),
    • egzaminy na kartę wędkarską przeprowadzane przez powołane komisje zgodnie z § 46 pkt 29 Statutu „Z”,
    • opłaty za pobyt i noclegi w stanicy wędkarskiej i uprawnienie dla członków „Z” wynikające z § 13 pkt 4 Statutu,
    • wpływy z odsprzedaży członkom regulaminów proporczyków i innych drobnych gadżetów po cenie zakupu,
  2. dochód od osób niebedących członkami „Z”:
    • sprzedaż ryb pozyskanych z koniecznych odłowów selekcyjnych wód wędkarskich,
    • opłaty od osób niezrzeszonych w ”Z”,
  3. przepływy dochodów miedzy Okręgami „Z”:
    • opłaty umożliwiające wędkowanie wnoszone przez jeden Okręg innemu Okręgowi „Z” za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę w Okręgu, który wnosi daną opłatę.

Poza tym w ramach działalności statutowej „Z” organizuje zawody sportowe, gdyż jest jednocześnie związkiem sportowym. Wszystkie przychody uzyskiwane za wyżej wymienione składki i opłaty pobierane są w formie gotówkowej sporadycznie są wpłaty na konto bankowe.

Związek - Zarząd Okręgu jest organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze związkowym. Jest osobą prawną prowadzącą tylko działalność statutową, nie jest nastawiony na osiągnięcie zysku, a w momencie jego osiągnięcia np. za odsetki od lokat bankowych w całości przeznaczony jest na działalność statutową. Usługi statutowe wg Polskiej Klasyfikacji Usług z 2004 r. zostały sklasyfikowane pod PKWiU 91.33.14.00.0 obecnie – zdaniem Wnioskodawcy - usługi statutowe Stowarzyszenia powinny być podporządkowane do PKWiU 94.99.19.0.

Usługi sportowe przepisane wcześniej do pozycji 92.62.12.00.00. Zainteresowany kwalifikuje do PKWiU 93.12.10.0.

Czynności wymienione w punkcie 1 złożonego wniosku świadczone są na rzecz osób fizycznych - członków „Z” nieprowadzacych działalności gospodarczej.

Czynności wymienione w punkcie 2 świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jak i osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność gospodarczą.

Czynności wymienione w punkcie 3 świadczone są na rzecz innych okręgów posiadających osobowość prawną. „Z” - Okręg Kalisz nie prowadzi ewidencji obrotu i kwot podatku należnego Okręg nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie rozliczał podatku należnego Nie posiada również kas fiskalnych.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że Związek jest Stowarzyszeniem działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządowym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne. Stowarzyszenie działa na podstawie Statutu.

Do zadań statutowych Związku należy organizowanie zawodów sportowych dla swoich członków. Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 32, aby usługi związane ze sportem podlegały zwolnieniu muszą zostać spełnione warunki wynikające z tego przepisu, tzn. celem statutowym związku jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechnienia sportu pod warunkiem, że:

  1. są one konieczne do organizowania i upowszechniania sportu lub organizowanie wychowania fizycznego,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysku,
  3. są one świadczone na rzecz uprawiających sport.


W przypadku Wnioskodawcy warunki te są spełnione, dlatego podlegają zwolnieniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Która sprzedaż od 2011 roku będzie musiała być ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  • składka członkowska ogólnokrajowa i składka okręgowa nie jest towarem ani usługą dlatego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towaru i usług, co za tym idzie nie ma obowiązku ewidencjonowania wpływów na kasę fiskalną,
  • wpisowe i opłata za legitymacje jest ściśle związana z członkostwem w ”Z” i również nie podlega podatkowi VAT,
  • wpłaty dobrowolne od członków „Z” są darowiznami na rzecz Związku, które nie dają uprawnienia do korzystania z towaru i usługi, a więc nie podlegają podatkowi VAT,
  • dodatkowe składki wnoszone przez członków „Z” zaewidencjonowane w jednym Okręgu uprawniające do wędkowania na wodach okręgu dokonującego sprzedaży - według Wnioskodawcy przychody te są zwolnione z VAT w świetle § 13 pkt 5 Statutu „Z” i art. 1 pkt 31 nowej ustawy o VAT, a na podstawie załącznika nr 1 poz. 31 do Rozporządzenia MF z dnia 26 lipca 2010 r. są również zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie,
  • składki okresowe uprawniające do wędkowania na wodach „Z” przez jej członków według Zainteresowanego są zwolnione z podatku na podstawie wyżej przytoczonego art. 1 pkt 31 nowej ustawy o VAT, a na podstawie załącznika nr 1 do Rozporządzenia MF z dnia 26 lipca są również zwolnione z ewidencjonowania na kasie fiskalnej,
  • opłaty za przeprowadzone egzaminy na kartę wędkarską i wydanej na podstawie Ustawy o Rybactwie Śródlądowym art. 7 ust. 7a, są według Związku opłatami zwolnionymi z podatku od towaru i usług na podstawie wyżej przytoczonego art. 1 pkt 31 nowej ustawy o VAT a także zwolnione z obowiązku rejestracji na kasie fiskalnej na podstawie załącznika do rozporządzenia MF (załącznik nr 1 poz. 31),
  • opłaty członków za noclegi i pobyt w stanicy wędkarskiej podlegają opodatkowaniu, ale nie podlegają rejestracji na kasje fiskalnej,
  • opłaty od osób niezrzeszonych, sprzedaż ryb podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,
  • opłaty za udostępnienie wód wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi „Z” są opodatkowane podatkiem od towaru i usług.

Ponadto Zainteresowany uważa, że może korzystać ze zwolnienia:

  1. od podatku VAT na podstawie ustawy o podatku od towaru i usług art. 113 pkt 1, który mówi: „zwalnia się od podatku podatników u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 złotych. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku”. W Okręgu, zgodnie ze sprawozdaniem finansowym za 2010 rok sprzedaż, która podlegałaby opodatkowaniu łącznie wyniosła kwotę 65.936,44 zł.
    W roku 2011, według zakładanych planów kwota ta nie ulegnie większej zmianie.
  2. od ewidencjonowania na kasach do dnia 31 grudnia 2012 r. na podstawie:
    1. rozporządzenia MF z dnia 26 lipca 2010 r. § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 31 załącznika,
    2. § 3 ust. 1 pkt 1, który mówi „zwalnia się z ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności obrotowej w art. 111 ust. 1 był wyższy niż 80%”. W przypadku Wnioskodawcy wyniósł 95,87%.

Do zadań statutowych Związku należy organizowanie zawodów sportowych dla swoich członków. Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 32, aby usługi związane ze sportem podlegały zwolnieniu muszą zostać spełnione warunki wynikające z tego przepisu, tzn. celem statutowym związku jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechnienia sportu pod warunkiem, że:

  1. są one konieczne do organizowania i upowszechniania sportu lub organizowanie wychowania fizycznego,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysku,
  3. są one świadczone na rzecz uprawiających sport.


W przypadku Wnioskodawcy warunki te są spełnione dlatego podlegają zwolnieniu.

Związek rozprowadza dla swoich członków drobne materiały (gadżety), np. proporczyki, regulaminy, dyplomy. Jest to odsprzedaż po cenie nabycia (najczęściej od Zarządu Głównego „Z”) bez osiągania żadnego zysku. Takie pośrednictwo w rozprowadzaniu w ramach Związku nie powinno, zdaniem Zainteresowanego, podlegać opodatkowaniu, ani kasie fiskalnej.

Związek od swoich członków uzyskuje dobrowolne wpłaty na rzecz Związku oraz opłaty okresowe na wędkowanie. Opłaty te wpłacane są na konto bankowe. Są one opisane i jest wiadomo czego dotyczą. Nie powinny więc podlegać opodatkowaniu ani rejestracji na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy.

Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej lub za pomocą faktury VAT podlegają czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy, tj. podlegające regulacjom ustawy.

Wskazać należy, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (w danym roku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

W art. 111 ust. 8 ustawy stwierdzono, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na podstawie § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca –Związek jest stowarzyszeniem wędkarzy (sklasyfikowane pod PKWiU 9499Z), posiadającym na podstawie statutu podwójną osobowość prawną. Statut „Z” w § 2 pkt 2 określa, że osobowość prawną posiada Związek, a na podstawie § 3 pkt 3 osobowość prawną posiada także jego 45 okręgów, jako terenowe jednostki organizacyjne. Obowiązujący Statut „Z” w § 12 pkt 1, § 14 pkt 8, § 30 pkt 9 i § 46 pkt 8 określił, że członek związku opłaca składkę członkowską (tzw. ogólnokrajowa) i składkę członkowską okręgową do 30 kwietnia każdego roku, zapewniając sobie członkowstwo roczne w Związku.

Inne przychody Związku to:

  1. Przychody uzyskiwane od członków „Z”.
  2. Dochody uzyskiwane od osób niebędących członkami „Z”.
  3. Przepływy dochodów pomiędzy okręgami „Z”.


Jak wskazał Wnioskodawca, usługi statutowe stowarzyszenia powinny być przyporządkowane do PKWiU z 2008 r. - 94.99.19.0., natomiast usługi sportowe Wnioskodawca zakwalifikował do PKWiU 93.12.10.0.

Czynności wymienione w punkcie 1 złożonego wniosku świadczone są na rzecz osób fizycznych (członków „Z”) nieprowadzących działalności gospodarczej; czynności wymienione w punkcie 2 złożonego wniosku świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność gospodarczą; czynności wymienione w punkcie 3 złożonego wniosku świadczone są na rzecz innych okręgów „Z” posiadających osobowość prawną. Związek nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi ewidencji obrotu i kwot podatku należnego i nie posiada kas rejestrujących.

Zapłata za świadczenie usług następuję w dwojaki sposób, tj. gotówką w kasie lub na rachunek bankowy. Z dowodów dokumentujących wpłatę na konto wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata.

W części I ww. załącznika do rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały w poz. 31 zakwalifikowane pod symbolem PKWiU 94 (PKWiU z 2008 r.) – usługi świadczone przez organizacje członkowskie.

Należy zaznaczyć, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Tym samym od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r.

Wobec powyższego, świadczone przez Związek usługi statutowe klasyfikowane do PKWiU 94 jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie będą mogły być zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, jako usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednakże z opisu sprawy wynika, że niektóre z wymienionych we wniosku czynności świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a część na rzecz innych okręgów „Z” posiadających osobowość prawną oraz świadczonych zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność gospodarczą. Zapłata za świadczenie usług następuje w dwojaki sposób, tj. gotówką w kasie lub na rachunek bankowy.

Zatem, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, Związek jedynie w odniesieniu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej obowiązany będzie prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast Zainteresowany powinien czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT świadczone na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i osób prawnych dokumentować fakturą VAT.

Ponadto, w poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia w sprawie kas wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła2)

  • przy czym:

2)Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

  • zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Tut. Organ informuje, iż kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców – osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

W świetle przytoczonych przepisów, Związek będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 31 załącznika do rozporządzenia, z tytułu świadczenia usług przez organizacje członkowskie. Nie jest ważne w tym momencie, w jaki sposób dochodzi do uregulowania należności, tj. czy zapłata następuje za pośrednictwem banku, czy też gotówką w kasie.

Z treści wniosku wynika jednak, iż w rozpatrywanej sprawie, mogą wystąpić sytuacje, w których zapłata za świadczone przez Związek usługi następować będzie w dwojaki sposób, tj. gotówką w kasie lub na rachunek bankowy.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Wobec powyższego należy uznać, iż Zainteresowany świadcząc usługi statutowe, jak również każde inne, za które otrzymuje w całości zapłatę na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r. Zauważyć należy, iż prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu jest uzależnione od formy zapłaty. Natomiast w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi dokonywana będzie gotówką w kasie, Związek będzie miał obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług i towarów (z wyłączeniem usług statutowych), gdyż nie zostaną spełnione warunki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Natomiast usługi statutowe na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 31 załącznika do rozporządzenia będą zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawcy świadczy również usługi związane z organizacją zawodów sportowych sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.12.10.0 (2008 r.), a wcześniej PKWiU 92.62.12.00.00.

Stosowanie do § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Usługi o takim symbolu figurowały w załączniku nr 1 pod poz. 29 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 23 grudnia 2009 r., obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., natomiast nie zostały wymienione w załączniku obecnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W związku z powyższym Zainteresowany nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej określonego w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, w odniesieniu do usług dotyczących organizacji zawodów wędkarskich sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę w grupie PKWiU 93.12.10.0 świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej począwszy od dnia 1 maja 2011 r.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeżeli w 2010 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, był wyższy niż 70%.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności, określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 80%.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca pierwszego półrocza danego roku, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymienionej w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 80%, z zastrzeżeniem ust. 3 - § 3 ust. 2 rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 8 rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust. 1 oraz w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b i c, nie stosuje się do:

  1. podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2011 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia;
  2. podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2010 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2010 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2010 r.


Wnioskodawca wskazał, iż udział obrotu ze sprzedaży towarów i usług korzystających ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących w obrotach ogółem przekroczył 80%.

Zatem na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Zainteresowany może korzystać ze zwolnienia w stosunku do całej sprzedaży do dnia 31 grudnia 2012 r. z uwzględnieniem zapisu § 3 ust. 2 rozporządzenia.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w kwestii zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania usług wydano odrębne rozstrzygnięcie z dnia 12 sierpnia 2011 r. nr ILPP2/443-795/11-3/AKr.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj