Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-890/11/AZ
z 23 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-890/11/AZ
Data
2011.08.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny


Istota interpretacji
obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku gdy należności wpływają za pośrednictwem kont internetowych typu (...)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011r. (data wpływu 23 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług, a w zakres jego działalności gospodarczej wchodzi świadczenie usług organizacji konferencji z zakresu IT, które to usługi są świadczone zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jak i podmiotów gospodarczych. Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości rozszerzenia zakresu świadczonych usług, np. o usługi szkoleniowe. Do dnia złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawca nie był zobowiązany i nie rozpoczął ewidencjonowania sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „Ustawa o VAT”) za pośrednictwem kasy rejestrującej. W drugiej połowie roku 2011 oraz w okresach późniejszych Wnioskodawca planuje dokonywanie sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Klienci Wnioskodawcy dokonując wpłat zaliczek (przed wykonaniem usługi) lub zapłaty za usługi będą mogli posługiwać się internetowymi systemami (...) lub innymi o zbliżonej charakterystyce. Zgodnie z informacjami na stronie firmy (...), „podstawową dziedziną działalności firmy (...) jest emisja pieniądza elektronicznego oraz świadczenie usług finansowych ściśle powiązanych z emisją pieniądza elektronicznego”. Natomiast na stronie firmy (...)znaleźć można informacje, iż firma ta „jest serwisem pośrednictwa finansowego”, „czynności dokonywane w ramach serwisu (...) nie mają charakteru czynności bankowych” oraz iż podmiot ten „świadczy usługi z zakresu Money Service Business (dokonywania transferów pieniężnych)”.

Powodem korzystania z wyżej opisanych usług jest łatwość dokonywania zapłat przez klientów Wnioskodawcy i coraz większa popularność tego typu form płatności. Kwoty otrzymane za pośrednictwem kont internetowych utworzonych w ramach ww. usług będą następnie przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy, jednakże funkcjonalność tychże kont umożliwia również dokonanie zapłaty przez wnioskodawcę za nabywane towary czy usługi. Systemy te umożliwiają wygenerowanie dowodów dokumentujących każdą transakcję, a z ewidencji prowadzonej na potrzeby rozliczeń podatku od towarów i usług w systemie księgowym jest możliwe ustalenie jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy poz. 37 załącznika w zw. z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku gdy należności wpływają za pośrednictwem kont internetowych typu (...)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy należności wpływają za pośrednictwem kont internetowych typu (...) może on skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy poz. 37 załącznika w zw. z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ponieważ wypełnione zostaną przesłanki z pozycji 37 załącznika do ww. rozporządzenia to umożliwiające, tj. „zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.”

W zakresie regulowania należności za pośrednictwem systemów internetowych typu (...) i skorzystania ze zwolnienia z ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej znak IBPP4/443-1172/10/AZ z dn. 14 lipca 2010r. i jest to tożsame stanowisko ze stanowiskiem wyrażonym przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z przepisu tego jednoznacznie wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Należy podkreślić, iż obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży, która została dokonana na rzecz tych wyżej wymienionych podmiotów oraz nie została objęta zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W myśl § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138 poz. 930), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 ww. załącznika zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem) pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011r.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011r.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca do dnia złożenia niniejszego wniosku nie był zobowiązany i nie rozpoczął ewidencjonowania sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług za pośrednictwem kasy rejestrującej. W drugiej połowie roku 2011 oraz w okresach późniejszych Wnioskodawca planuje dokonywanie sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Klienci Wnioskodawcy dokonując wpłat zaliczek (przed wykonaniem usługi) lub zapłaty za usługi będą mogli posługiwać się internetowymi systemami (...) lub innymi o zbliżonej charakterystyce. Kwoty otrzymane za pośrednictwem kont internetowych utworzonych w ramach ww. usług będą następnie przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy, jednakże funkcjonalność tychże kont umożliwia również dokonanie zapłaty przez Wnioskodawcę za nabywane towary czy usługi. Systemy te umożliwiają wygenerowanie dowodów dokumentujących każdą transakcję, a z ewidencji prowadzonej na potrzeby rozliczeń podatku od towarów i usług w systemie księgowym jest możliwe ustalenie jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że na stronie internetowej (...) wskazano, że usługa (...) jest oferowana przez firmę (...) (...)z siedzibą pod adresem …w Luksemburgu. Na ww. stronie widnieje informacja, że firma (...) Europe dysponuje ważną licencją jako luksemburska instytucja kredytowa w rozumieniu artykułu 2 ustawy o sektorze finansowym z 5 kwietnia 1993 roku w wersji poprawionej i podlega ścisłemu nadzorowi luksemburskiej instytucji nadzorczej, Commission de Surveillance du Secteur Financier (Komisji Nadzoru Sektora Finansowego). Podstawową dziedziną działalności firmy (...) jest emisja pieniądza elektronicznego oraz świadczenie usług finansowych ściśle powiązanych z emisją pieniądza elektronicznego. Ponieważ usługi firmy (...) ograniczają się do pieniądza elektronicznego, przez co w rozumieniu ustawy nie kwalifikują się jako usługi depozytowe lub inwestycyjne. Z informacji na stronie (...) wynika, że co do zasady pieniądze od kontrahenta wpływają automatycznie na saldo konta (...) Otrzymane pieniądze można wypłacić na lokalny rachunek bankowy lub wykorzystać do dokonania zakupu. Jeżeli chodzi o (...), to ze strony internetowej tego podatnika, wynika, że czynności dokonywane w ramach tego serwisu nie mają charakteru czynności bankowych. (...) nie pełni roli agenta rozliczeniowego w rozumieniu przepisów o elektronicznych instrumentach płatniczych (Financial Service Authority, The Regulation of Electronic Money Issuers, 13.02.2002). Usługodawca jest podmiotem zgłoszonym w … i świadczy usługi z zakresu Money Service Business (dokonywania transferów pieniężnych).

Ww. systemy (...) i (...) umożliwiają wysyłanie i otrzymywanie bezpiecznych płatności w internecie każdej osobie, która dysponuje adresem e-mail. Jednakże sposób prowadzenia operacji finansowych sprawia, że instytucje te nie są bankiem.

Przepisy cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ustanawiając jasne warunki zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotów przy użyciu kas rejestrujących konkretnych transakcji, nie przewidują zwolnienia z tego obowiązku transakcji, za które zapłata dokonywana jest za pośrednictwem innych niż wymienionych w nich podmiotów.

W sytuacji gdy należności wpływają za pośrednictwem kont internetowych typu (...) nie zostają spełnione wymogi zawarte w poz. 37 załącznika do rozporządzenia. W związku z czym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj