Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-509/11-4/MP
z 2 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-509/11-4/MP
Data
2011.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja unijna
studenci
stypendia
środki pomocowe
uczestnicy
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia


Istota interpretacji
środki otrzymane przez studentów polskich, będących uczestnikami projektu współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny).



Wniosek ORD-IN 263 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27.06.2011 r. (data wpływu 04.07.2011 r.) oraz piśmie z dnia 18.08.2011 r. (data nadania 19.08.2011 r., data wpływu 22.08.2011 r.), częściowo uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 10.08.2011 r. Nr IPPB4/415-509/11-2/MP (data nadania 11.08.2011 r., data odbioru 18.08.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń stażowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla polskich studentów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.07.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń stażowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla polskich i zagranicznych studentów.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-509/11-2/MP z dnia 10.08.2011 r. (data nadania 11.08.2011 r., data doręczenia 18.08.2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wyczerpujące przedstawienie zdarzenia przyszłego, które ma być przedmiotem rozpatrzenia wniosku oraz dostarczenie ciągu aktualnych dokumentów, prowadzących do mocodawcy, z których wynika prawo do występowania w imieniu Uczelni, z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Pana A. E.

Pismem z dnia 18.08.2011 r. (data nadania 19.08.2011 r., data wpływu 22.08.2011 r.) uzupełniono częściowo wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje projekt w związku z umową o dofinansowanie projektu pt. „Większy potencjał - większe szanse na rynku pracy”, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego zawartą w dniu 12.01.2011 r. Umowa dotyczy Poddziałania 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Okres realizacji projektu obejmuje lata 2010-2013. W ramach umowy Instytucja Pośrednicząca (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego) przyznaje Beneficjentowi (Wnioskodawcy) kwotę dofinansowania w określonej wysokości nie przekraczającej 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu, w tym płatność ze środków europejskich w kwocie 85% dofinansowania i dotacja celowa z budżetu państwa w kwocie 15% dofinansowania.

Projekt zakłada w oparciu o ściśle określone kryteria przyznanie wsparcia finansowanego w postaci wynagrodzenia dla 40 studentów Uczelni (beneficjenci ostateczni), będących uczestnikami Projektu za staże, które odbywać się będą u Pracodawców, na podstawie umowy trójstronnej zawartej pomiędzy Uczelnią, Studentem i Pracodawcą. Uczestnikami Projektu są studenci polscy i studenci zagraniczni studiujący w Uczelni. Wynagrodzenia dla studentów –stażystów, zgodnie z Projektem, wypłacane będą za miesiące VII, VIII i IX 2011, 2012 i 2013 r.

Ponadto z uwagi na braki formalne organ podatkowy zwrócił się o wskazanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych (wskazanie kraju) studentów zagranicznych, będących uczestnikami projektu oraz doprecyzowanie, czy osoby te posiadają certyfikaty rezydencji podatkowej danego kraju. Na tak zadane pytanie Wnioskodawca udzielił informacji, iż studentami zagranicznymi, będącymi uczestnikami Projektu są:

  • Student – kraj Indie, nie posiada według własnego oświadczenia certyfikatu rezydencji podatkowej w swoim kraju. W Polsce otrzymał Nr PESEL i złożył do Urzędu Skarbowego formularz NIP-3,
  • Student – kraj Rosja, posiada polski NIP i jest zarejestrowany jako podatnik w Urzędzie Skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia stażystów przyznane w ramach Projektu realizowanego przez Wnioskodawcę w ramach Poddziałania 4.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy rozpatrzenia wniosku w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń stażowych wypłacanych studentom polskim. Natomiast w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń stażowych wypłacanych studentom zagranicznym zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenia dla studentów (stażystów) wypłacane jako pomoc udzielana w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowana z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, w całości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek naliczania, pobierania i odprowadzania do Urzędu Skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240 ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych).

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

W sytuacji przedstawionej we wniosku, w związku z umową o dofinansowanie Wnioskodawca realizuje Projekt pt. „Większy potencjał - większe szanse na rynku pracy”, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Okres realizacji projektu obejmuje lata 2010-2013. Kwota dofinansowania nie przekracza 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu, w tym płatność ze środków europejskich w kwocie 85% dofinansowania i dotacja celowa z budżetu państwa w kwocie 15% dofinansowania.

Projekt zakłada w oparciu o ściśle określone kryteria przyznanie wsparcia finansowanego w postaci wynagrodzenia dla 40 studentów Uczelni (beneficjenci ostateczni), będących uczestnikami Projektu za staże, które odbywać się będą u Pracodawców, na podstawie umowy trójstronnej zawartej pomiędzy Uczelnią, Studentem i Pracodawcą.

Jak wyżej wskazano zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy objęci są ostateczni odbiorcy. Zatem w przedmiotowej sprawie będzie to grupa studentów Uczelni, którzy uczestniczą w projekcie „Większy potencjał - większe szanse na rynku pracy”.

Mając na uwadze powyższe, środki otrzymane przez studentów polskich, będących uczestnikami projektu współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny).

To oznacza, iż Wnioskodawca jako płatnik nie jest obowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj