Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-376/11/BK
z 20 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-376/11/BK
Data
2011.06.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi konserwatorskie


Istota interpretacji
Zwolnienia od podatku usług konserwatorskich i restauratorskich.



Wniosek ORD-IN 506 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r.(data wpływu do organu), uzupełnionym w dniu 10 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług konserwatorskich i restauratorskich– jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług konserwatorskich i restauratorskich.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zamierza Pani prowadzić działalność gospodarczą w zakresie konserwacji i rewaloryzacji obiektów dzieł sztuki (działalność taką wykonywała Pani wcześniej w zakresie czynności objętych oznaczeniem PKWiU 92.52.12-00.00). Prace artystyczne będą wykonywane na obiektach zabytkowych malarskich, rzeźbach drewnianych polichromowanych i złoconych. Są to dzieła autorskie twórcze z dziedziny artystycznej tworzące nową jakość plastyczną która jest niepowtarzalna. Każda praca wymaga indywidualnych twórczych artystycznych wykonań. Szczegółowe czynności zaprojektowane do wykonań określane są w Pani autorskich programach stanowiących podstawę do wycen i przyznawania środków na ten cel. W oparciu o to w bieżącym roku przyznano Pani środki do wykonania prac na trzech obiektach. Należności za pracę stanowią honoraria wynikające z komisyjnie potwierdzonych wycen. Prace wykonuje Pani w oparciu o własne umiejętności i kwalifikacje wynikające z posiadanego dyplomu „artysty konserwatora dzieł sztuki” wydziału plastycznego wyższej uczelni, również rzeczoznawcy Ministerstwa Kultury w tym zakresie, a także posiadanej decyzji komisji Ministerstwa Kultury, określającej działalność jako „twórczą” od 1981 r. Jak wynika z uzupełnienia do wniosku:


  • wykonywała i wykonuje Pani podjęte od czerwca tego roku artystyczne prace plastyczne w zakresie restauracji i konserwacji artystycznych przedmiotów zabytkowych z dziedziny malarstwa i rzeźby,
  • prace są zawsze wykonywane według Pani indywidualnych programów tworzących twórczą jakość i objęte są prawami, wynikającymi z prawa autorskiego, gdyż spełniają wymogi art. 1 ust. 2 poz. 2 i art. 2 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach jednolitych. Uprawnienia do prac autorskich wynikają z powyższego, a także z kwalifikacji – dyplomu artysty plastyka konserwatora malarstwa i rzeźby polichromowanej oraz orzeczenia komisji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego określającej okres wykonywania działalności twórczej,
  • wykonywane prace dotyczą zabytków wpisanych do państwowego rejestru zabytków,
  • na prowadzenie prac w każdym wypadku wydawane jest imiennie pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dla prowadzonej działalności istnieje możliwość zwolnienia z opodatkowania wynikające z art. 43 ustawy o VAT przewidzianego dla indywidualnych twórców i artystów... Pani pytanie dotyczy zdarzeń przyszłych, które zostały podjęte w bieżącym roku jednak ich realizacja będzie przekraczać 2011 r., bowiem następne etapy są przewidziane na 2012 r. i 2013 r. Istotne jest czy odnosi się do Pani działań zwolnienie przewidziane dla twórców kultury. Nie ograniczałoby się bowiem do końca 2011 r.


Pani zdaniem, przedmiotowa działalność gospodarcza zwolniona jest od podatku VAT w zakresie przedmiotowym (artystyczne prace autorskie) i podmiotowym (wykonawca jest twórcą kultury zgodnie z charakterem wykonywanej pracy). Wykonawca jest bowiem twórcą artystycznego projektu i realizacji, która jest niepowtarzalna, a dodatkowo okres jego pracy jest określony przez Ministerstwo Kultury jako praca twórcza plastyczna. Odpowiedź na powyższe pytanie potrzebna jest Pani także z uwagi na fakt wykonywania czynności biegłego sadowego z listy biegłych w zakresie całokształtu materii artystycznej konserwacji dzieł sztuki oraz chciałaby Pani, aby jej opinie były zgodne z interpretacją władz skarbowych. Prace konserwatorsko–rewaloryzacyjne opiniuje bowiem Pani jako twórcze jeśli:


  • wykonawca ma uprawnienia do wykonywania specjalistycznych programów – właściwych indywidualnie dla konkretnej pracy i obiektu – a więc dysponuje właściwym dla danej specjalności dyplomem wyższej uczelni plastycznej, a więc w ogóle ma prawo do twórczego działania na obiekcie zabytkowym lub o wartości artystycznej,
  • wykonane prace są realizowane samodzielnie, lub według samodzielnego programu autorskiego, względnie pod ścisłym udokumentowanym autorskim nadzorem, który warunkuje, że dzieło jest realizowane z jego artystycznym twórczym projektem. Powyższa uwaga jest jedynie dodatkowym wyjaśnieniem – pytanie bowiem dotyczy działalności artystycznej. Ponadto pismem z dnia 10 czerwca 2011 r. podtrzymała Pani własne stanowisko w sprawie, stwierdzając iż przysługuje Pani zwolnienie w oparciu o art. 43 ust. 33 pkt 2 ustawy. Taka podstawa zwolnienia nie ograniczyłaby się bowiem do końca 2011 r. Ponadto przepisy wykonawcze zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. mogą stanowić drugą podstawę zwolnienia dla artysty obok wymienionego art. 43 ustawy, który nie ogranicza zwolnienia dla indywidualnych artystów wykonujących omawiane prace.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


I tak stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:


  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.


Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy korzystać mogą jedynie:


  • podmioty prawa publicznego,
  • podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,
  • wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
  • indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.


Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.


Należy jednakże zauważyć, że z dniem 6 kwietnia 2011r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Rozporządzenie to w § 43 wprowadziło (wyrażone wprost) zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich. Zatem, w myśl § 43 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:


  1. zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
  2. materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.


W myśl § 43 ust. 2 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:


  1. prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
  2. na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.


W oparciu o § 43 ust. 3 cyt. rozporządzenia, warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.


Stosownie do § 46 ust. 1 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w § 43 oraz § 44 , mogą być stosowane również do usług wykonywanych w okresie od 1 stycznia 2011 r.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego będzie Pani wykonywać prace w zakresie restauracji i konserwacji artystycznych przedmiotów zabytkowych z dziedziny malarstwa i rzeźby. Wykonywane prace dotyczą zabytków wpisanych do państwowego rejestru zabytków. Na prowadzenie prac w każdym wypadku wydawane jest imiennie pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz powołane w tym zakresie regulacje prawne stwierdzić należy, iż skoro w zakresie prac konserwatorskich i restauratorskich, a za takie należy uznać świadczone przez Panią usługi, normodawca przewidział zwolnienie od podatku na podstawie § 43 ww. rozporządzenia to za racjonalne należy uznać, iż po spełnieniu określonych warunków korzystają one ze zwolnienia od podatku stosownie do powołanego wyżej przepisu, a nie jak wskazano we wniosku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

A zatem świadczone przez Panią usługi korzystają ze zwolnienia od podatku do końca 2011 r. na podstawie § 43 ww. rozporządzenia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj