Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-92/11-12/MZ
z 31 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-92/11-12/MZ
Data
2011.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
podatek od czynności cywilnoprawnych
podwyższenie kapitału zakładowego
spółka akcyjna
umowa spółki
zmiana umowy
zwolnienie


Istota interpretacji
Zmiana umowy spółki związana z podniesieniem kapitału zakładowego korzystała ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.



Wniosek ORD-IN 469 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.03.2011 r. (data wpływu 14.03.2011 r.) uzupełnionym pismami na wezwania: z dnia 12.05.2011 r. Nr IPPB2/436-92/11-2/MZ (data nadania 12.05.2011 r., data doręczenia 17.05.2011 r.) oraz z dnia 30.05.2011 r. Nr IPPB2/436-92/11-4/MZ (data nadania 30.05.2011 r., data doręczenia 02.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zmiany umowy spółki, w wyniku uwzględnienia zażalenia z dnia 05.07.2011 r. (data wpływu 07.07.2011 r.) na postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia z dnia 21.06.2011 r. Nr IPPB2/436-92/11-6/MZ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zmiany umowy spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uchwałą z dnia 25 października 2010 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki S.A. postanowiło o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki o nie mniej niż 100.000.000 zł i nie więcej 230.000.000 zł w drodze subskrypcji prywatnej skierowanej do Skarbu Państwa – Ministra Skarbu Państwa. Kapitał zakładowy spółki wynosił przed tym podwyższeniem kapitału zakładowego 100.000 zł. Ostatecznie, po podwyższeniu kapitału zakładowego (które obecnie zarejestrowane jest do wysokości 200.700.000 zł) Minister Skarbu Państwa posiada 99,6% akcji Spółki S.A. Spółka S.A. zapłaciła 0,5% podatek od czynności cywilnoprawnych należny od tego podwyższenia kapitału zakładowego - podatek ten liczony od kwoty górnego przedziału podwyższenia wyniósł 1.149.936 zł.

Spółka S.A. nie podjęła jeszcze działalności operacyjnej, którą podejmie dopiero po zgromadzeniu odpowiedniego do jej wykonywania majątku. Przedmiotem jej działalności (według dokumentów statutowych i odpisu z Rejestru Przedsiębiorców KRS) jest natomiast m.in. transport lotniczy pasażerski (51.10.Z), transport lotniczy towarów (51.21.Z), transport drogowy towarów (49.41.Z), działalność usługowa wspomagająca transport lotniczy (52.23.Z) i działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (51.21.Z).

Pismem z dnia 12.05.2011 r. Nr IPPB2/436-92/11-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • Przedstawienie dokumentu – oryginału lub urzędowo poświadczonej kopii za zgodność z oryginałem (odpowiednio odpis z Krajowego Rejestru Sądowego), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla osoby, która podpisała wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie przesyłając oryginał odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego, który potwierdza sposób reprezentacji Spółki.

Pismem z dnia 30.05.2011 r. Nr IPPB2/436-92/11-4/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • Wskazanie, czy w chwili zmiany umowy Spółki, Skarb Państwa posiadał co najmniej połowę akcji w tej Spółce.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek informując, iż:

  • W chwili zmiany umowy Spółki S.A., Skarb Państwa posiadał ponad połowę akcji tej Spółki.
  • Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że Spółka Akcyjna z siedzibą w W. jest spółką powstała w dniu 17.05.2011 r. z połączenia A. Spółki S.A. z siedzibą w W. ze Spółką B. z o.o. z siedzibą w W. i jest ich pełnym sukcesorem prawnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zmiana umowy spółki polegająca na podwyższeniu kapitału zakładowego, w wyniku której Skarb Państwa objął 99,6% akcji spółki, jest zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych w sytuacji, w której przedmiotem działalności tej spółki według dokumentów statutowych jest: transport lotniczy pasażerski (51.10.Z), transport lotniczy towarów (51.21.Z), transport drogowy towarów (49.41.Z), działalność usługowa wspomagająca transport lotniczy (52.23.Z) i działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (51.21.Z)...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Spółki S.A., opisane podwyższenie kapitału zakładowego jest zwolnione z podatku od czynności cywilnoprawnych. Od podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się m.in. umowy spółki i ich zmiany jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce (art. 9 ust. 11 lit. d Ustawy o PCC). Jako przedmiot działalności Spółki S.A. ujawniono w jej dokumentach statutowych i odpisie z rejestru sądowego takie kategorie rodzajów działalności, które powinny zostać zakwalifikowane jako świadczenie usług transportu publicznego (w szczególności transport lotniczy pasażerski). Pojęcie „transport publiczny” nie zostało zdefiniowane w ustawach podatkowych, jego definicji nie zawiera również Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym – w związku powyższym sformułowaniu temu należy nadać znaczenie z języka potocznego. Według Słownika Języka Polskiego PWN (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006) transport to „przewóz ludzi i ładunków różnymi środkami lokomocji”, według tego samego słownika „publiczny” to 1. "dotyczący całego społeczeństwa lub jakiejś zbiorowości" 2. "dostępny lub przeznaczony dla wszystkich". „Transportem publicznym” w znaczeniu potocznym (a wiec takim, jakie powinno być mu nadawane przy interpretacji ustawy o PCC) jest więc taki przewóz zarówno ludzi jak i ładunków różnymi środkami lokomocji który jest dostępny lub przeznaczony dla wszystkich. Nie powinno tutaj mieć znaczenia w szczególności to, że jest to transport lotniczy, ani to, że transport inny niż lotniczy dotyczy w przypadku Spółki S.A. jedynie towarów (a nie osób). Przeszkodą do skorzystania ze zwolnienia nie powinno być również to, że Spółka S.A. nie prowadzi jeszcze działalności w zakresie transportu publicznego (w istocie nie rozpoczął jeszcze żadnej działalności operacyjnej), a dopiero gromadzi majątek potrzebny do jej rozpoczęcia - po pierwsze bowiem Ustawa o PCC wprost odwołuje się do formalnego „przedmiotu działalności”, a nie rodzaju działalności faktycznie już wykonywanej. Zdaje się zresztą, że takie rozumienie przepisu art. 9 ust. 11 lit. d jest jedynym racjonalnym – skoro zwalnia on od podatku nie tylko zmiany umowy spółki, ale również same umowy spółki, to zwolnienie to skuteczne jest już w momencie tworzenia określonego podmiotu – a zważyć należy, że nowoutworzone podmioty nie podejmują z reguły działalności operacyjnej już w chwili ich utworzenia, a dopiero po pewnym czasie niezbędnym do zorganizowania takiej działalności (choćby rejestracji, uzyskaniu numeru NIP, zgromadzeniu majątku potrzebnego do działalności). Jeżeli natomiast chodzi o to, czy będące przedmiotem działalności Spółki S.A. usługi (choćby transport lotniczy pasażerów) można zakwalifikować jako „usługi użyteczności publicznej”, to ponownie odpowiedź wydaje się twierdząca. Pojęcie usług użyteczności publicznej zdefiniowano w art. 1 ust. 2 Ustawy o gospodarce komunalnej z dnia 20 grudnia 1996 r. (Dz. U. 1997 Nr 9, poz. 43), są to takie usługi, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi podlegają m. in. umowy spółki. Ponadto w myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany (art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostały ponadto wskazane czynności, które na gruncie tej ustawy traktowane są jako zmiana umowy spółki. Przy spółce kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty (art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

  1. rzeczywisty ośrodek zarządzania albo
  2. siedziba tej spółki – jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną, zaś podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy). Jednakże w myśl art. 9 pkt 11 lit. d) zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Należy podkreślić, że powyższe zwolnienie funkcjonuje w polskim systemie podatkowym - podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia - na zasadzie wyjątku od zasady powszechności opodatkowania (określonej w art. 84 Konstytucji RP). Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Użyty w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych spójnik „i” stanowi o tym, że aby skorzystać z powyższego zwolnienia obie przesłanki wymienione w tym przepisie muszą wystąpić łącznie, tzn.:

  1. przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków
    i
  2. w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi objąć co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i uzupełnienia wynika, iż uchwałą z dnia 25 października 2010 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki S.A. postanowiło o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki o nie mniej niż 100.000.000 zł i nie więcej 230.000.000 zł w drodze subskrypcji prywatnej skierowanej do Skarbu Państwa – Ministra Skarbu Państwa. Kapitał zakładowy spółki wynosił przed tym podwyższeniem kapitału zakładowego 100.000 zł. Ostatecznie, po podwyższeniu kapitału zakładowego (które obecnie zarejestrowane jest do wysokości 200.700.000 zł) Minister Skarbu Państwa posiada 99,6% akcji Spółki S.A. Spółka S.A. zapłaciła 0,5% podatek od czynności cywilnoprawnych należny od tego podwyższenia kapitału zakładowego - podatek ten liczony od kwoty górnego przedziału podwyższenia wyniósł 1.149.936 zł. Spółka S.A. nie podjęła jeszcze działalności operacyjnej, którą podejmie dopiero po zgromadzeniu odpowiedniego do jej wykonywania majątku. Przedmiotem jej działalności (według dokumentów statutowych i odpisu z Rejestru Przedsiębiorców KRS) jest natomiast m.in. transport lotniczy pasażerski (51.10.Z), transport lotniczy towarów (51.21.Z), transport drogowy towarów (49.41.Z), działalność usługowa wspomagająca transport lotniczy (52.23.Z) i działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (51.21.Z). Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż w chwili zmiany umowy Spółki, Skarb Państwa posiadał ponad połowę akcji tej Spółki.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie zostały spełnione obie przesłanki warunkujące skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, tzn. świadczenie przez Wnioskodawcę określonych w ww. przepisie usług użyteczności publicznej oraz posiadanie przez Skarb Państwa w chwili zmiany umowy Spółki, co najmniej połowy udziałów w tej Spółce.

W związku z powyższym, zmiana umowy spółki związana z podniesieniem kapitału zakładowego korzystała ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj